ادویه خورشت قیمه شامل چه چیزهایی می باشد؟ ادویه خورشت قیمه 


			
		ادویه خورشت قیمه شامل چه چیزهایی می باشد؟
		ادویه خورشت قیمه 
0
ادویه لازم برای خورشت قیمه   یکی از دوست داشتنی ترین غذاهای ایرانی، خورشت ق...



ادویه لازم برای خورشت قیمه

 

یکی از دوست داشتنی ترین غذاهای ایرانی، خورشت قیمه است. یک غذای سنتی که به علت ترکیبات و مواد اولیه ای که دارد دارای خاصیت های بسیاری است. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا مزه این غذا همیشه یکسان نیست و گاهی خوش طعم تر و خوش عطرتر است؟ جواب این پرسش در ادویه هایی است که برای طعم دار کردن خورشت قیمه از آن استفاده می شود.
ادویه خورشت قیمه

فلفل سیاه: یک قاشق چای خوری

زردچوبه: نصف قاشق غذاخوری

پودر هل: نصف قاشق غذاخوری

پودر دارچین: یک قاشق غذاخوری

جوزهندی: یک قاشق چای خوری

زعفران: یک قاشق چای خوری

نمک: به میزان دلخواه

پودر گل سرخ: یک قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ادویه قیمه,ادویه خورشت قیمه ,ادویه قیمه ترکیبات خواص و طرز تهیه

ادویه خورشت قیمه

 

طرز تهیه ادویه خورشت قیمه

ادویه ها را سعی کنید به صورت دانه یا چوب تهیه کنید. آنگاه ادویه ها را به گونه جدا جدا در آسیاب ریخته و آسیاب کنید.

 

پودر ادویه ها را در یک ظرف بریزید و مخلوط کنید تا کامل با هم ترکیب شوند. ادویه های ترکیبی را الک نموده تا ناخالصی های احتمالی آن جدا شوند.

 

زعفران را جداگانه آسیاب نموده و به ترکیب بالا بیفزایید. ادویه ترکیبی را در ظرف شیشه ای خشک و در داری بریزید. شیشه ادویه را در جای نسبتاً خنک قرار دهید.

 

طرز تهیه ادویه قیمه,ادویه خورشت قیمه ,ادویه قیمه مخصوص

طرز تهیه ادویه قیمه

 

خواص ادویه مخصوص قیمه

مواد و ترکیبات به کار رفته در ادویه مخصوص قیمه دارای خواص بسیاری به شرح زیر هستند:

 

زعفران

این طلای قرمز گران قیمت را می توان پادشاه همه ادویه ها دانست. طبع گرم و خشک زعفران باعث برطرف کردن استرس و افسردگی ها گردیده و به جز رنگ فوق العاده به خورشت عطر و طعم دلچسبی را می دهد.

 

فلفل سیاه

فلفل سیاه از دوست داشتنی ترین ادویه هایی است که در همه غذاها استفاده می شود. کمک به هضم غذاها و پاک کردن روده ها و در نهایت پیشگیری از یبوست اصلی ترین کار این ادویه است. این ادویه مغذی و غنی از انواع ویتامین ها در کاهش وزن خیلی مفید بوده و استفاده از آن در غذاها توصیه زیاد می شود.

 

دارچین

دارچین جزو ادویه های به دست آمده از پوست گیاهان است که خواص خیلی زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه از خانواده ی دیگر ادویه های معطر است و بوی خوشی دارد، استفاده از این ادویه در خوش طعم شدن انواع غذاها اثر گذاشته و می توانید غذاهای خوشبو و خوش عطری داشته باشید.

 

استفاده از دارچین در ترکیب غذاها دارای خواصی شامل کنترل قند خون و کمک به برطرف کردن دیابت، کاهش سطح تری گلیسیرید خون، پیشگیری از بیماری آلزایمر، جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، تقویت کارکرد کلی بدن، بهتر شدن گردش خون، برطرف کردن سرما خوردگی، بهبود دستگاه تنفسی، کاهش وزن و پیشگیری از سرطان است.

 

طرز تهیه ادویه قیمه,ادویه خورشت قیمه ,ادویه قیمه چیست

ادویه قیمه چیست

 

زردچوبه

هزاران سال است که این ادویه نه فقط به عنوان یک چاشنی بلکه به عنوان یک داروی گیاهی در درمان بیماری ها استفاده زیادی می شود. آنتی اکسیدان قوی زردچوبه به جز بهبود عملکرد مغز، در کاهش التهابات بدن مفید بوده و به عنوان یک داروی قوی ضد سرطان عمل می کند.

 

هل

یکی دیگر از ادویه قیمه هل می باشد. این ادویه از گیاهی که در جنوب شرقی آسیا رشد می کند به دست می آید و به جز اینکه در آشپزی و پخت غذا استفاده می شود و عطر و طعم فوق العاده ای به غذا می دهد، خاصیت دارویی و درمانی هم برای بدن دارد.

 

این ادویه از قدیمی ترین ادویه ها بوده و در همان زمان‌ها هم برای درمان بعضی از بیماری‌ها از این ادویه آن استفاده می شده است.

 

از خواص مهم هل می توان به: پیشگیری از سرطان، درمان افسردگی، درمان و کاهش دیابت، سلامت گوارش، سلامت قلب و … اشاره کرد.

 

جوز هندی

جوز بویا یا هندی از ادویه های بومی هندوستان است که دارای بوی شیرین و عطری خوشایند است. رایحه ی خیلی خوب این ادویه سبب شده که آن را به شیوه های خشک یا پودر شده در پخت انواع خورش به ویژه خورش قیمه مورد استفاده قرار دهند.

 

این گیاه دارای فیبر بالایی است و برای درمان و تسکین التهابات و دردها، حفظ سلامت دستگاه ایمنی، کاهش علائم آلرژی، تقویت ساختار اسکلتی بدن، خاصیت ضد سرطانی و جلوگیری از برخی سرطان ها به کار می رود.

 

پودر گل سرخ

گل محمدی یا به عبارت دیگر گل سرخ، همان گلبرگ هایی است که از آن گلاب می گیرند، این گیاه را همینطور به صورت خشک و پودر شده در تهیه و طبخ انواع غذا و شربت استفاده می کنند، این گیاه دارای خواصی مانند برطرف کردن استرس، تسکین سر درد، بهبود کیفیت خواب، آرامش بخشیدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و بهبود سلامت دهان و دندان دارد و جز فواید بسیاری که دارد، اضافه کردن آن به غذا عطر و بوی بی نظیری می بخشد.

 

نمک

نمک برای مزه دار کردن به غذا از زمان های گذشته شایع بوده و هنوز نیز یکی از چاشنی ها مناسب برای دادن مزه به غذاهاست. هر چند استفاده زیاد این ماده باعث شوری غذا و به وجود اومدن مشکلات و اختلالاتی مثل ریسک حمله قلبی و سکته مغزی، بالا رفتن سطح فشار خون و احتمال ایجاد سنگ در سفرا و کلیه می شود ولی نا گفته نماند که وجود مقادیر مناسب نمک برای بدن ضروری است  و نیاز بدن به ترکیبات موجود در آن را رفع می کند.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow