تفاوت ژامبون کالباس و بیکن چیست؟


			
		تفاوت ژامبون کالباس و بیکن چیست؟
0
  ژامبون نوعی فرآورده گوشتی است که از گوشت ران حیوانات فرآوری شده است   امرو...



 

ژامبون نوعی فرآورده گوشتی است که از گوشت ران حیوانات فرآوری شده است

 

امروزه با توجه به تغییر روش زندگی و اشتغال انسان‌ها، الگوی مصرفی غذا دچار تغییراتی شده و تمایل به مصرف غذاهایی که سریع آماده می‌شود، مثل فست فودها یا غذاهای آماده بیشتر شده است. فرآورده‌های گوشتی نیز مانند سوسیس، کالباس، بیکن، ژامبون و غیره به عنوان قدیمی ترین و پرمصرف ترین غذاهای آماده و نیم کنسرو در سبد غذایی مردم جایگاه ویژه‌ای دارند که هر کدام بسته به نوع فرآوری، گوشت مصرفی و میزان گوشت مصرفی با هم متفاوت‌اند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت ژامبون کالباس و بیکن با هم بپردازیم.

 

تفاوت ژامبون کالباس و بیکن چیست؟

کالباس

کالباس یا به زبان فارسی عصیب، نقانق و جگرآکند به طور کلی از گوشت گاو، بره و گوساله تهیه می شود. بعضی از کالباس ها با مخلوط چند نوع گوشت مختلف تهیه می شوند. برای مزه دار کردن این فرآورده گوشتی معمولا از موادی مانند سیر، خلال بادام، زیتون و پسته استفاده می شود.

 

ژامبون

ژامبون یا به فرانسوی jambon نوعی فرآورده گوشتی است که از گوشت ران حیوانات فرآوری شده که به صورت ساده یا دودی پخته می شود و به آن مواد نگهدارنده و نمک اضافه می کنند. در ایران اینطور جا افتاده است که به کالباس های با درصد گوشت بیشتر از ۷۰ درصد، ژامبون گفته می شود. ولی در اروپا نحوه تولید کالباس و ژامبون متفاوت است. 

 

سوسیس

سوسیس یا به فرانسوی saussich که از واژه لاتین salsus به معنی نمک زده گرفته شده و امروزه اسم آن به Sausage تغییر یافته است، از گوشت چرخ کرده به همراه چربی حیوانی، نمک، ادویه و در بعضی مواقع گیاهان معطر فرآوری می شود. معمولا در قدیم سوسیس ها را با پوششی که از جنس روده حیوانات بود، می پوشاندند. اما امروزه این روکش ها معمولا از جنس کلاژن یا سلولز و حتی پلاستیک هستند.

 

تفاوت اساسی سوسیس و کالباس به زمان پخت آن‌ها مربوط است. سوسیس در مقایسه با کالباس فرآیند پخت کمتری داشته و هنگام مصرف باید مجددا پخته یا سرخ شود. درحالی که کالباس حین فرآوری، حرارت کافی و لازم را دیده و آماده مصرف است. علاوه بر آن سوسیس نسبت به کالباس دارای مواد نگه‌دارنده بیشتری است.

 

بیکن

بیکن در واقعیت گوشت خوک نمک سود شده است که به دو صورت دودی و خشک کردن، فرآوری می‌شود. امروزه در کشور‌های اسلامی انواعی از بیکن ها وجود دارد که با گوشت مرغ، گوساله و بوقلمون تهیه می‌شود.

 

کلمه بیکن از واژه آلمانی bacho نشات گرفته شده است که در گذشته از برش های باریک گوشت پهلو که چربی کمتری نسبت به شکم دارند یا پشت خوک به روش نمک سود کردن و خشک کردن تهیه می شده است. در روش نمک سود کردن به دلیل قرار گرفتن گوشت در یک محیط بسیار شور، تقریبا هر سلول زنده ای مرده یا به طور موقت غیر فعال می شود. روش نمک سود کردن و خشک کردن برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. از بیکن تازه نیز می‌توان برای مدت‌ها در هوای خنک نگه‌داری کرد اما برای مصرف نیاز به پخته شدن و حرارت دیدن دارد. بیکن‌ها معمولا در کنار انواع غذاها سرو می‌شوند و به عنوان خوراک اصلی شناخته نمی‌شوند.

 

بیکن ها بسته به نوع برش و قسمت برش انواع مختلفی دارند.

 

تفاوت سوسیس و کالباس,تفاوت ژامبون و بیکن

بیکن ها بسته به نوع برش و قسمت برش انواع مختلفی دارند

 

Side bacon: گوشت ناحیه شکم دام با چربی زیاد

Jowl bacon: گوشت ژله‌ای فک یا چانه با چربی زیاد

Collar bacon: گوشت گردن

Cottage bacon: گوشت شانه بدون استخوان و چربی

Back bacon: گوشت کم چرب ناحیه پشت یا کمر

 

با نزدیک شدن به فصل گرما، خوب است که روش درست نگهداری سوسیس یا کالباس را مرور کنیم. برای آگاهی نکات نگهداری سوسیس و کالباس این مطلب را بخوانید.

 

منبع : kalleh.com

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow