روش تمیز کردن کله پاچه در خانه


			
		روش تمیز کردن کله پاچه در خانه
0
پاک کردن کله پاچه در خانه + طریقه تمیز کردن موهای کله پاچه پاک کردن کله پاچه با ...



پاک کردن کله پاچه در خانه + طریقه تمیز کردن موهای کله پاچه

پاک کردن کله پاچه با دقت و حوصله در منزل، تنها راه مطمئن بودن از سلامتی آن است. طریقه تمیز کردن موهای کله پاچه نکاتی دارد که دانستن آن می تواند به شما در پاک کردن آن در منزل کمک زیادی کند. در این مقاله با کلیه نکات و مراحل پاک کردن کله پاچه آشنا خواهید شد.

 

پاک کردن کله پاچه با دقت و حوصله در منزل، تنها راه مطمئن بودن از سلامتی آن است

 

کله پاچه یکی از غذا‌های سنتی مرسوم در خاورمیانه است که تقریبا روش طبخ مشابهی دارد و از پختن سر و دست و پای گوسفند درست می شود. اجزای مورد استفاده این غذای پرچرب و پر انرژی شامل بناگوش، چشم، زبان، مغز، گوشت صورت و پاچه است؛ آب آن نیز به همراه نان خورده می شود و معمولا در وعده نهار یا صبحانه میل می گردد.

 

علی رغم اینکه کله پاچه یکی از غذا‌های منفور و چندش آور در دنیاست، ولی در ایران طرفداران زیادی دارد و جزو غذا‌های اصیل ایرانی محسوب می شود. یک دست کله پاچه شامل یک سر و چهار پاچه است و آنچه در تهیه این غذا بسیار اهمیت دارد تازه بودن کله پاچه و صرف دقت و حوصله در پاک کردن و شستن آن است. تنها با پاک کردن کله پاچه و پختن آن در منزل می توان از سلامتی آن اطمینان داشت و از خوردن آن لذت برد. در این مطلب با بهترین روش پاک کردن کله پاچه با ما همراه باشید.

 

روش پاک کردن کله و طریقه تمیز کردن موهای آن

آب را در یک قابلمه بزرگ که کله در آن جا شود به جوش آورید.

پس از آن کله را در آب جوش قرار داده و چند دقیقه صبر کنید تا مو‌ها کاملا سست شوند.

سپس به کمک یک چاقو یا با دست شروع به کندن مو‌ها کنید.

اگر کله تازه باشد مو‌های آن به راحتی در آب جوش جدا می شوند، ولی اگر کله خیلی تازه نیست بهتر است کمی آهک به آب جوش اضافه کنید تا مو‌ها راحت تر کنده شوند.

پس از اینکه مو‌ها را جدا کردید برای از بین بردن مو‌های باقیمانده با استفاده از یک کپسول فشار قوی یا در صورت عدم دسترسی به فشار قوی بر روی اجاق گاز، کله را روسوز (اسموکت) کنید. با این کار هم مو‌های باقیمانده از بین می رود و هم کبابی می شود که در طعم و مزه آن تاثیر بسزایی دارد.

کل سطح کله را روسوز کنید و با چاقو به آرامی روی آن بکشید تا لایه‌ی سوخته روی آن خراشیده شود.

 

آماده کردن کله پاچه برای پختن,نحوه آماده کردن کله پاچه برای پختن

سطح کله را روسوز کنید و با چاقو به آرامی روی آن بکشید تا لایه‌ی سوخته روی آن خراشیده شود

 

پس از اسموکت کردن کله، روی زمین یک نایلون پهن کنید، کله را از پشت سر در دست گرفته و از سمت بینی محکم به زمین بکوبید؛ این کار را چند بار تکرار کنید.

سپس شلنگ آب را داخل مجرای نای موجود در پشت کله قرار داده و آب را با فشار خیلی زیاد در مجرا وارد کنید تا از بینی خارج شده و کاملا تمیز شود.

سپس گوش ها را جدا کنید (چون گوش ها قابل خوردن نیستند).

با یک چاقوی تیز، پوست صورت را در دو طرف لب برش دهید و سپس با فشار دو دست، فک بالا و پایین را بکشید تا جدا شوند. برای این کار می توانید از اره هم استفاده کنید و کله را از فاصله دو فک تا انتهای سر ببرید تا به دو نیم تقسیم شود.

 

اصول پخت کله پاچه,مراحل پاک کردن کله پاچه

کله را از فاصله دو فک تا انتهای سر ببرید تا به دو نیم تقسیم شود

 

با یک برس یا مسواک زبر روی زبان و دندان‌ها بکشید تا تمیز شوند. برای اطمینان می توانید دندان ها را با انبردست بکشید.

 

روش پاک کردن پاچه و طریقه تمیز کردن موهای آن

پاچه‌ها را ابتدا در آب جوش قرار داده و مو‌های آن را با چاقو یا دست بکنید.

پاچه را در دست بگیرید و با چاقو سُم آن را درآورید. سم را مانند کفش جدا کنید، نیازی به بریده شدن توسط چاقو نیست فقط کافیست که چاقو را داخل سم انداخته و فشار دهید تا خارج شود.

سپس پاچه ها را اسموکت کنید تا مو‌های باقیمانده بسوزند و با چاقو به آرامی روی پوست آن بکشید تا لایه سوخته آن خراشیده شود.

کیسه مویی موجود در زیر پوست شیار بین ناخن ها را با چاقو خارج کنید.

 

آماده کردن کله پاچه برای پختن

پس از طی مراحل فوق برای پاک کردن کله پاچه، در یک قابلمه بزرگ آب سرد ریخته و کله پاچه را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید.

سپس با چاقو به آرامی روی سطح کله و پاچه ها بکشید تا اگر آثار سوختگی روی آن است از بین برود.

سپس همه قسمت ها را یکی یکی زیر آب سرد، تمیز بشویید.

کله پاچه برای پختن آماده است و شما می توانید برای تهیه کله پاچه خوشمزه در منزل اقدام کنید.

 

نحوه تمیز کردن موهای کله پاچه,از بین بردن موهای کله پاچه

کله پاچه برای پختن آماده است و شما می توانید کله پاچه خوشمزه در منزل تهیه کنید

 

شاید مهمترین خاصیت کله پاچه، پروتئین باکیفیت آن باشد. ولی باید این نکته را در نظر داشت که قسمت هایی از کله پاچه را نباید خورد و ضرر حتمی آن بالا بردن کلسترول خون است که می‌تواند در رگ‌های خونی رسوب کرده و با انسداد عروق ظریف، خون‌رسانی در قلب، مغز و ریه را مختل و باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی شود. متخصصان تغذیه معتقدند، مصرف یک یا دو بار کله پاچه در هفته خطرناک است ولی یک یا دو بار در ماه اشکالی ندارد. البته میزان مصرف پاچه را به دلیل پایین بودن چربی آن محدود نکرده اند ولی مغز، چشم و بناگوش را به ترتیب پرچرب ترین اجزای کله پاچه برشمرده اند که علت لذیذ بودن چشم و بناگوش هم وجود همین چربی هاست. به همین دلیل مصرف چشم توصیه نشده و تاکید بر آن است که در صورت استفاده از بناگوش فقط گوشت لخم آن مصرف شود. از طرفی ارزش تغذیه‌ای زبان و گوشت صورت حیوان همچون گوشت قرمز است و مزیت اصلی آن ویتامین‌های گروه B، بویژه ویتامین B۱۲ است.

 

منبع : setare.com

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow