آشنایی با فواید اوگلی؛ میوه جدید و فانتزی فواید بی نظیر میوه اوگلی که تا به حال نمیدانستید! 


			
		آشنایی با فواید اوگلی؛ میوه جدید و فانتزی 
		فواید بی نظیر میوه اوگلی که تا به حال نمیدانستید! 
0
اوگلی یا نارنگی جامائیکایی   میوه اوگلی یا نارنگی جامائیکایی از پیوند پرت ...



اوگلی یا نارنگی جامائیکایی

 

میوه اوگلی یا نارنگی جامائیکایی از پیوند پرتقال و گریپ فروت جامائیکایی تولید شده است و به دلیل پوست چرم مانند و نامنظمی که دارد به نام میوه زشت شناخته می شود. 

اوگلی (به انگلیسی : ugli fruit) یا نارنگی جامائیکایی ( به انگلیسی : Jamaican tangelo یا  uniq fruit ) یا تانگلو جامائیکایی از خانواده مرکبات است که از پیوند پرتقال و گریپ فروت بومی جامائیکا تولید شده است. اوگلی فروت نامش را به دلیل ظاهر زشت و پوست شل و چرم مانندش گرفته است و باعث شده ظاهرش نسبت به سایر مرکبات زشت باشد. 

 

میوه اوگلی از گریپ فروت بزرگتر است ، پوستی ضخیم و زبر به رنگ سبز مایل به زرد دارد. رنگ میوه آن نارنجی است و مزه ای شیرین دارد که ترکیبی از گریپ فروت ، پرتقال و نارنگی است. پوست میوه نارس سبز رنگ است و رنگ پوست میوه کاملا رسیده معمولا نارنجی رنگ است ولی گاهی به رنگ زرد روشن یا سبز روشن هم دیده می شود. 

 

خواص میوه اوگلی برای بدن

این میوه مانند سایر مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان ها ، فلاونوئیدها ، ویتامین ث ، کلسیم ، پتاسیم ، لیمونن و فیبر است. نصف یک میوه اوگلی که حدود 100 گرم وزن دارد ، فقط  45 کالری دارد با این حال 70 - 90 درصد ویتامین ث و 8 درصد فیبر و 4 درصد کلیسم ،  4 درصد پتاسیم ، 8 درصد فولات مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

 

ویتامین ث نقشی حیاتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت ها و کلاژن سازی در بدن دارد که برای حفظ انعطاف پذیری پوست و عروق خونی ضروری است. 

 

پیشگیری از دیابت با اوگلی, اوگلی, اوگلی فروت

فواید میوه اوگلی

 

براساس مقاله ای که سال 2002 منتشر شدف مصرف منظم مرکبات می تواند خطر ابتلا به سرطان ، سکته مغزی ، فشارخون بالا ، بیماریهای قلبی و آب مروارید را کاهش دهد. 

 

لاغری و کاهش وزن با نارنگی جامائیکایی

نارنگی جامائیکایی کم کالری است و فیبر بالایی دارد و میتواند معده را پر کند و باعث کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری شود بنابراین برای لاغری و کاهش وزن مفید ست. 

به طور کلی مصرف مرکبات از جمله اوگلی به صورت روزانه میتوند احتمال خطر چاقی و اضافه وزن را کاهش بدهد. 

 

 فواید میوه اوگلی, خواص میوه اوگلی, کاهش وزن با نارنگی جامائیکایی

میوه اوگلی سرشار از آنتی اکسیدان

 

میوه اوگلی سرشار از آنتی اکسیدان است

نارنگی جامائیکایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها است که خواص ضد التهابی قوی دارد و در مقابل آسیب رادیکالهای آزاد از بدن محافظت می کند و ر نتیجه خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با اوگلی فروت

اوگلی فروت مانند سایر خانواده مرکبات سرشار از ویتامین ث است که باعث بهبود تولید گلبولهای سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می شو و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی را کاهش میدهد.

ترکیبات پلی فنل و فلاونوئید های موجود در آن برای مقابله با عفونت های ویروسی ، آلرژی ها و عفونت های قارچی از بدن  محافظت میکند. 

 

کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت با اوگلی

اوگلی فروت با وجود فیبر بالایی که دارد بسیار کم کالری است و فاقد چربی و کلسترول است و شاخص گلیسمی پایینی دارد به همین علت مصرف آن به کاهش قند خون کمک میکند. پکتین موجد در این میوه برای کاهش علایم دیابت نوع 2 بسیار مفید است. 

 

سلامت قلب با نارنگی جامائیکایی

نارنگی جامائیکایی یا تانگلو جامائیکایی از جهات مختلف برای سلامت قلب مفید است .

مقدار بالای پکتین در این میوه باعث کاهش کلسترول می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش میدهد.

فیبر بالا و ویتامین ث بالای این میوه باعث اهش فشار خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سندرم متابولیک را کاهش میدهد.

 

اوگلی, اوگلی فروت, نارنگی جامائیکایی

پیشگیری از سرطان با مصرف اوگلی 

 

پیشگیری از سرطان با اوگلی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در تانگلو جامائیکایی باعث کاهش آسیب رادیکالهای آزاد به بدن می شود و خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد.

دانشمندان در ترکیب اوگلی بیش از 4000 پلی فنل و 60 فلاونوئید از جمله کاتچین ها ، آنتو سیانین ها ، فلاون ها و فلاونول ها را شناسایی کرده اند که این طیف گسترده میتواند باعث کاهش التهاب و کاهش حساسیت در بدن شده و خواض ضد عفونی کننده و ضد ویروسی داشته باشد. 

 

پکتین موجود در آن باعث آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی در سلول های سرطانی روده بزرگ می شود. کومارین موجود در این میوه جزو مواد شیمیایی است که میتواند مانند داروهای شیمی درمانی با سلولهای سرطانی مقابله کند.  البته در حال حاضر نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه وجود دارد. ترپن های موجود  در تانگلو میتواند با تومورهای بدخیم پستان و لوزالمعده مقابله کند.

 

دفع سنگ کلیه و سنگ صفرا با اوگلی فروت

ترپن موجود در اوگلی فروت میتوند سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه را حل کند بنابراین به دفع راحت تر آن ها کمک میکند. آب این میوه حاوی اسید سیتریک است که میتواند از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کند.

 

سلامت پوست و مو با اوگلی فروت

ویتامین ث ماده ای ضروری برای حفظ سلامت پوست و مو و تقویت کلاژن سازی در بدن است بنابراین مصرف این میوه باعث بهبود کیفیت و رطوبت پوست و بهبود رشد و تقویت تارهای مو می  شود.

 

تداخلات دارویی میوه اوگلی

میوه اوگلی به دلیل وجود ترکیبات قدرتمند از جمله کومارین ممکن است با برخی از داروهای خاص از جمله داروی بیماریهای قلبی ، داروهای فشار خون بالا و داروهای ضد اضطراب تداخل داشته باشد.

 

گردآوری : بخش تغذیه و آشپزی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow