همه چیز درباره مرغ سبز


			
		همه چیز درباره مرغ سبز
0
  مرغ ارگانیک به مرغی گفته می شود که دانه و آبی که می خورد، ارگانیک باشد   آیا م...



 

مرغ ارگانیک به مرغی گفته می شود که دانه و آبی که می خورد، ارگانیک باشد

 

آیا مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است؟

نه، ما در ایران مرغی به اسم «مرغ ارگانیک» نداریم. مرغ ارگانیک به مرغی گفته می شود که دانه و آبی که می خورد، ارگانیک باشد؛ یعنی از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی های گوناگون برای تغذیه و پرورش آن استفاده نشود. این چنین مرغی نباید هیچ نوع دارویی از جمله انواع آنتی بیوتیک ها را در حین دوران رشدش دریافت کرده باشد ولی اکنون مرغداری های ایران به توانایی تولید مرغ های ارگانیک نرسیده اند.« مرغ سبز» هم همان مرغ بدون آنتی بیوتیک است یعنی به آن انواع داروهای آنتی بیوتیک داده نشده است.

 

اختلاف مرغ سبز با مرغ معمولی چیست؟

مرغ های سبز، هیچ گونه آنتی بیوتیکی دریافت نمی کنند. این مرغ ها در زمان دوره پرورش، ۳ بار توسط سازمان دامپزشکی کشور آزمایش می شوند و درصورتی که نتیجه آزمایش ها نشان دهد در هر ۳ نوبت بدنشان فاقد داروهای نامبرده بوده، جواز عرضه به عنوان مرغ سبز را دریافت خواهند کرد. درصورتی که وجود هرگونه آنتی بیوتیک یا داروهای ضدکوکسی دیوز در بدن این مرغ ها ثابت شود، ديگر نشان مرغ سبز برای فروش به آن ها داده نمی شود. اکنون، حدود ۳ سال است که مرغداری های ایران در حال تولید و پرورش مرغ های سبز و ارائه آن ها هستند.

 

خیلی از مردم هنوز تفاوت بین مرغ سبز و ارگانیک را نمی دانند و به خطا مرغ های سبز را ارگانیک می نامند در حالی که در تولید و پرورش مرغ سبز هیچ گونه آنتی بیوتیک و داروهای ضد کوکسی دیوزی( نوعی بیماری انگلی طیور است که معمولاً تولید کنندگان برای جلوگیری از ابتلای مرغ ها به این گونه بیماری، داروی کوکسی دیوز که نوعی آنتی بیوتیک است را به مرغ ها می دهند ) استفاده نشده است ولی همانطور که گفته شد در تولید و پرورش مرغ های سبز هیچ مدل آنتی بیوتیکی استفاده نمی شود.

 

بر اساس قیمتهای بازار قيمت این گونه مرغ بیشتر از مرغ های معمولی است. این افزایش قيمت به دو علت است؛ نخست اینکه مدیریت پرورش این مرغ ها بسیار حساس و دقیق است برای این که ظرف ۴۵ روزی که قرار است پرورش پیدا کنند، اصلاً نباید بیمار شوند تا مرغداران مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آن ها نباشند. دوم این که به علت تولید و تقاضای کم استفاده این مرغ ها، قيمت آن ها بیشتر می شود.

 

امیدواریم در آينده ای نه چندان دور، شاهد آگهی و استقبال بیشتر از مرغ های سبز باشیم تا قيمت آنها هم پایین تر از حدی که است، برسد و تمام مردم قادر به خریدن آنها شوند.

 

فواید استفاده مرغ سبز به حدی است که عامل خرید مردم و پرداخت هزینه بیشتر باشد مسلماً همينطور است. متأسفانه خیلی از مرغداری های دوره منع استفاده پس از تجويز دارو را زمان استفاده از آنتی بیوتیک ها رعایت نمی کنند و گاهی تا روزهای پایان هم به مرغ ها دارو می دهند. این دارو با مصرف مرغ ها، وارد بدن ما می شود و مقاومت دارویی در بدنمان ایجاد می کند.

 

با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک ها، امکان دارد بدن زمان رویارویی با بیماری های گوناگون، ديگر به آنتی بیوتیک های ساده پاسخ ندهد و ناچار به استفاده داروهایی قوی تر و با قیمتی گران قیمت تر باشیم. هرچه مقدار مصرف آنتی بیوتیک های قوی تر افزایش یابد، امکان آسیب و بروز عوارض دارویی در بدن بیشتر خواهد شد.

 

نکته ديگر، آلرژی تعدادی از افراد به بعضی از انواع آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین است و مصرف مرغ های معمولی می تواند برای آن ها حساسیت های شدیدی را در پی داشته باشد. ضمن این که بعضی مرغداری ها هم از آنتی بیوتیک های غیرقانونی که از راه های قاچاق تهیه می شوند، استفاده می کنند.

 

بعضی از این آنتی بیوتیک های غیرقانونی حتی می توانند سبب متوقف شدن فعالیت مغز استخوان شوند و کم خونی های کشنده ایجاد کنند.

 

برخی از متخصصان معتقد هستند اینگونه داروها می توانند سبب مبتلا به سرطان خون هم بشوند. به سبب طيف وسیع مشکلاتی که مصرف بعضی مرغ های معمولی می تواند برای اشخاص بوجود بیاورد، تلاش و توصیه به تولید، مصرف و استقبال بیشتر از مرغ های سبز است. ضمن این که مزه مرغ های سبز هم به مراتب از مرغ های معمولی بهتر است.

 

مرغ سبز,آشنایی با مرغ سبز

هرگز مرغ های فله ای نخرید تا مشکلی از نظر سلامت برایتان ایجاد نشود

 

به چه دلیل این افزایش قیمت وجود دارد؟

عرضه مرغ های سبز با قیمتی بیشتر از قيمت مرغ های معمولی به دو دلیل کاملاً طبیعی است؛ نخست این که مدیریت پرورش این مرغ ها بسیار حساس و دقیق است برای این که ظرف 45 روزی که قرار است پرورش پیدا کنند، به هیچ وجه نباید بیمار شوند تا مرغداران ناگزیر به استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنها نباشند.

 

دوم این که به علت تولید و تقاضای کم استفاده این مرغ ها، قيمت آنها بیش تر می شود. امیدواریم در آينده ای نه آنقدر دور، شاهد تبلیغ و استقبال بیشتر از مرغ های سبز باشیم تا قيمت آنها هم پایین تر از حدی که است، برسد و تمام مردم قادر به خریدن آن ها شوند.

 

چه طور از طبیعی رشد کردن مرغ های سبز اطمینان یابیم؟

چندین سال است که مرغداری های ایران در حال تولید و پرورش مرغ های سبز و ارائه آنها هستند. این مرغ در طول دوره پرورش سه الی چهار نوبت (آغاز رشد، دو نوبت اواسط رشد و یک نوبت انتهای رشد) توسط سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش و نمونه برداری قرار می گیرد و درصورتی که عاری از آنتی بیوتیک باشد مجوز فروش آن به اسم مرغ سبز (نه به اسم ارگانیک) صادر می شود.

 

در صورتی که وجود هر گونه آنتی بیوتیک یا داروهای ضدکوکسی دیوز در بدن این مرغ ها ثابت شود، ديگر نشان مرغ سبز برای فروش به آنها داده نمی شود.

 

با تهیه مرغ از فروشگاه های زنجیره ای معتبر، فروشگاه های عرضه مواد غذایی، میادین میوه و تره بار و مرغ فروشی های سطح شهر که دارای جواز وزارت بهداشت هستند، می توان از سلامت آن ها اطمینان حاصل کرد.

 

ضمن اینکه پیشنهاد مهم ما به خرید مرغ های بسته بندی و دارای پروانه بهداشتی و مهر استاندارد و تایید سازمان دامپزشکی است. بدین ترتیب بهتر است هرگز مرغ های فله ای نخرید تا مشکلی از نظر سلامت برایتان ایجاد نشود.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow