خواص و مضرات انجیر برای زنان باردار و ورزشکاران


			
		خواص و مضرات انجیر برای زنان باردار و ورزشکاران
0
  انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ولی در شب کم بخورید   ...



 

انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ولی در شب کم بخورید

 

انجیر برای زنان باردار ضرر و عوارض خاصی ندارد، با این حال، چون ثابت شده است که دوران بارداری هر زنی منحصر به فرد است، این افراد همیشه باید قبل از قرار دادن مواد غذایی مختلف در برنامه غذایی روزانه خود با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.

انجیر (به انگلیسی :Common fig) یکی از میوه های بهشتی است که خواص فراوانی دارد و خدای متعال در سوره تین به آن قسم یاد کرده است. انجیر را معمولا به صورت تازه یا خشک یا مربا و یا کمپوت مصرف می کنیم.

 

انجیر خواص فراوانی بر بدن ما دارد و نقش موثری را در سلامتی ما ایفا می کند. تاثیرات و فواید انجیر را می توان در دوران های مختلف زندگی بررسی کرد که در این جا و در این مطلب به تاثیرات انجیر بر مادر و جنین در دوران بارداری می پردازیم و قصد داریم تاثیرات مثبت خوردن انجیر در دوران حاملگی بر روی زنان باردار و نیز جنین موجود در شکم آنان را بررسی کنیم.

 

مصرف انجیر به زنان شیرده بسیار توصیه می‌شود. زیرا علاوه بر طعم مناسبی که به شیر می دهد باعث ازدیاد شیر در زنان شیرده می‌شود.

 

خواص و مضرات خوردن انجیر در دوران بارداری برای مادر و جنین

ضمن اینکه به چندین حدیث در مورد انجیر از ائمه معصومین (سلام الله علیهم) اشاره خواهیم داشت.

 

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)

انجیر یک میوه بهشتی است که بواسیر را قطع می کند، بیماری نقرس را معالجه می کند، قوای جنسی را زیاد کرده و سردی و رطوبت را که موجب ضعف نیروی آمیزش است برطرف می کند.

 

حضرت علی ابن ابیطالب (علیه السلام)

انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ولی در شب کم بخورید.

 

حضرت امام رضا (علیه السلام)

انجیر بوی بد دهان را از بین می برد، استخوان را مستحکم می سازد، باعث رویش مو می شود، درد را برطرف می کند و با وجود انجیر، دیگر به دارو احتیاجی نیست.

 

آیا خوردن انجیر در دوران بارداری امن است؟

بله، شما می توانید با خیال راحت انجیر تازه و یا انجیر خشک را در دوران بارداری خود مصرف کنید، زیرا تا به حال هیچ گزارش علمی اثبات نکرده است که مصرف انجیر در دوران بارداری باعث بروز عوارض جانبی منفی در بدن زنان و جنین داخل رحم این افراد می شود.

 

با این حال، تحقیقات دانشمندان هنوز هم برای تعیین مقدار مصرف انجیر در دوران بارداری زنان و اثبات کردن مزایای درمانی این میوه ادامه دارد. از این رو، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به بیماران خود توصیه می کنند که در طی دوران بارداری، انجیر را نه تنها به عنوان یک میوه بلکه به عنوان یک دارو مصرف کنند.

 

اما زنان حامله می توانند برای اطمینان بیشتر با دکتر معالج خود در مورد چگونگی مصرف این میوه اعجاب انگیز صحبت کرده و آن را با خیال راحت استفاده کنند، تا بتوانند از دوران بارداری سالم و خوردن این میوه در طی دوران انتظار لذت ببرند.

 

خواص انجیر,خواص و مضرات انجیر

مصرف انجیر به کاهش سطح کلسترول خون در زنان باردار کمک فراوانی خواهد کرد

 

فواید انجیر خشک و تازه در دوران بارداری

مصرف انجیر در دوران بارداری زنان می تواند فواید شگفت انگیزی را برای حفظ سلامتی خود مادر و جنین داخل رحم او به دنبال داشته باشد. مهم ترین این موارد عبارتند از :

 

تنظیم سطح فشار خون زنان

مصرف میوه انجیر برای سلامت کل بدن زنان باردار، به ویژه سلامت قلب این افراد بسیار مفید است، این میوه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم بوده و سدیم بسیار کمی دارد.

 

در واقع، وجود این ترکیب در انجیر کمک می کند تا سطح فشار خون در زنان حامله کاهش یابد. همچنین، وجود سطح بالایی از آنتی اکسیدان پلی فنل در میوه انجیر از بروز تصلب شرایین در انسان، به ویزه زنان باردار جلوگیری می کند.

 

کنترل کلسترول خون زنان باردار با انجیر

به دلیل این که میوه انجیر منبع خوبی از امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و فیتواسترول است، مصرف آن به کاهش سطح کلسترول خون در زنان باردار کمک فراوانی خواهد کرد.

 

همچنین، مصرف این ماده غذایی باعث انعطاف پذیر ماندن و سلامت عروق خونی در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد می شود. البته فراموش نکنید که فیبر زیاد موجود در میوه انجیر هم از بروز حالت گرگرفتگی ناشی از کلسترول بالا در بدن زنان باردار جلوگیری می کند.

 

محافظت از چشم های زنان باردار و جنین

با توجه به مطالعه انجام شده در علم چشم پزشکی، مصرف سه وعده و یا بیشتر از میوه انجیر در طول روز برای سالم ماندن چشم های مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید است، چون می تواند شانس فرد را در ابتلا به مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (ARMD) به شدت کاهش دهد.

 

انجیر، میوه ای برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان در زنان باردار

گزارشهای علمی انجام شده در مورد میوه انجیر نشان می دهد که این میوه حاوی ماده ای شبیه به بنزآلدئید است، که رسیدن آن به بدن زنان باردار باعث کوچک شدن توده های سرطانی موجود در سینه های این افراد خواهد شد. همچنین، فراموش نکنید کخ آب میوه انجیر دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قوی و بالقوه است.

 

تاثیر انجیر بر یبوست بارداری

یکی از مسائلی که ممکن است مادران باردار به آن دچار شوند یبوست در دوران بارداری است. برای رفع یبوست در دوران بارداری راه های مختلفی وجود دارد. انجیر یکی از میوه هایی است که موجب برطرف شدن یبوست می شود و برای زنان بارداری که دچار یبوست بارداری شده اند بسیار مفید است.

 

ضمن اینکه در کنار درمان یبوست، دارای آثار فراوان دیگری هم می باشد. برای رفع بهتر یبوست در دوران بارداری می توانید انجیر را در شیر خیس کرده و سپس میل کنید. روش دیگر مصرف انجیر برای رفع یبوست، مخلوط نمودن آن با روغن زیتون و مصرف آن به صورت ناشتا می باشد.

 

خاصیت انجیر در آرامش دوران بارداری

آرامش در دوران بارداری یکی از ضروریات برای هر زن بارداری به حساب می آید. آرامش در دوران حاملگی نه تنها تاثیر مثبتی بر روی خود زن باردار دارد بلکه بر سلامتی جنین هم بسیار موثر است.

 

انجیر نقش بسیار موثری در آرامش اعصاب دارد. مادران باردار با مصرف انجیر می توانند به آرامش خود کمک کنند. انجیر با اثر مثبتی که بر روی اعصاب دارد باعث آرامش و خواب راحت برای مادر باردار شده و در آرامش جنین و سیستم عصبی او نیز نقش موثری دارد.

 

رفع خستگی

خستگی بارداری از جمله مسائلی است که زنان باردار در طول دوران بارداری خود ممکن است به آن دچار شوند. برای رفع خستگی در دوران بارداری نیاز به دریافت انرژی بیشتر توسط مادر باردار احساس می گردد. انجیر با خاصیت نیروبخشی و انرژی زایی خود نقش فوق العاده ای می تواند در رفع خستگی زنان باردار ایفا نماید.

 

تاثیر انجیر بر استخوان بندی جنین

انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم است و پر واضح است که کلسیم نقش کلیدی در استحکام استخوان جنین دارد و از این طریق در استخوان بندی صحیح جنین بسیار موثر است. حضرت امام رضا (علیه السلام) هم طبق حدیثی که در بالا از ایشان نقل شد بر استحکام بخشی استخوان به توسط انجیر اشاره دارند. همچنین کلسیم موجود در انجیر سبب جلوگیری از پوکی استخوان در مادر باردار می شود زیرا انجیر با داشتن کلسیم سبب می شود که جنین ، کمتر از کلسیم موجود در بدن مادر استفاده کند.

 

فایده انجیر برای هوش و حافظه جنین

یکی از عناصر مهم موجود در ترکیب انجیر فسفر می باشد. فسفر عامل مهمی در تقویت هوش و حافظه است و انجیر با داشتن فسفر نقش کلیدی در افزایش هوش و حافظه جنین دارد و عامل مهمی در رشد و تقویت سلول های حافظه جنین به شمار می رود.

 

خاصیت انجیر برای بدنسازی, نکته هایی برای خوردن انجیر

انجیر می تواند نقش فعالی در رویش موی جنین داشته باشد

 

خواص انجیر برای مو

مطابق حدیثی که در بالا از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شد، ایشان یکی از خواص انجیر را کمک به رویش مو بیان می فرمایند. پس طبق این فرمایش، انجیر می تواند نقش فعالی در رویش موی جنین داشته باشد. ماه چهارم بارداری ماه رویش موی جنین است و مصرف انجیر در ماه چهارم بارداری به رویش موی جنین بسیار کمک خواهد کرد.

 

تاثیر انجیر بر پوست، عضلات و اعصاب جنین

انجیر حاوی آهن و ویتامین های گروه ب می باشد از این رو برای سلامتی پوست و عضلات و نیز اعصاب جنین بسیار خوب است.

 

علاوه بر خواص ذکر شده در بالا، انجیر دارای خواص فراوان دیگری نیز است از جمله اینکه انجیر خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین انجیر ادرار آور است و به همین دلیل در رفع بیماری عفونت ادراری و دفع مواد مضر از طریق ادرار در دوران بارداری می تواند مفید واقع شود. حال که تا حدودی با خواص و فواید خوردن انجیر در دوران بارداری بر روی سلامت مادر و جنین آشنا شدیم ببینیم میزان مصرف انجیر برای یک زن باردار چقدر باید باشد.

 

خواص انجیر تازه و خشک در بدنسازی برای ورزشکاران

اگر شما رژیم غذایی برای افزایش حجم ماهیچه ها در بدنسازی را دنبال می کنید یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید افزایش مصرف کالری می باشد و انجیر خشک یکی از بهترین مواد غذایی با کالری بالا برای شما می باشد.

 

این میوه ی شیرین و خوشمزه آنتی اکسیدان بالایی دارد و با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند، کلسترول پایینی دارد و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند. میزان فیبر بالایی دارد و از یبوست جلوگیری کرده و می تواند قند خون شما را در هنگام انجام تمرینات بدنسازی ثابت نگه دارد.

 

این میوه ی شگفت انگیز شامل اسید چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین فنول است که مفاصل را نرم کرده و از التهاب جلوگیری می کنند و همچنین پروتئین لازم برای ساخت عضله و بافت را فراهم می کنند و علاوه بر این می تواند به ریکاوری عضلات بعد از تمرینات بدنسازی کمک کند.

 

انجیر پتاسیم بالایی دارد که به تنظیم عملکرد عضلات کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. انجیر حاوی اسید آمینه بسیار مهم آرژینین است که برای ترشح هورمون ها از جمله تستوسترون که در ساخت عضله و افزایش قدرت آن نقش دارد ضروری است.

 

میزان مصرف روزانه انجیر برای یک زن باردار چقدر است؟

به پیشنهاد یک پزشک طب سنتی ، میزان مصرف انجیر برای یک زن باردار به تعداد 3 عدد در روز توصیه شده است. البته این در شرایط عادی و یک قلو بودن جنین است و ممکن است در سایر حالات میزان مصرف انجیر فرق داشته باشد.

 

انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

 

مضرات انجیر :

انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی که کبد ضعیف دارند ، باید انجیر را با گردو بخورند.

 

زیاده روی در مصرف انجیر باعث نفخ شکم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است.

انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است.

 

انجیر برای مبتلایان به اختلال معده و روده مضر است.

زیاده روی در خوردن انجیر، برای معده و چشم زیان آور است و خنثی کننده زیان آن، کرفس است.

 

خرید و نگهداری انجیر

موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه و پوست آن صاف باشد. اگر بوی ترشیدگی می داد، آن را نخرید، زیرا این بو نشان می دهد که قند موجود در انجیر تخمیر و میوه خراب شده است.

 

انجیر تازه را حتما باید در یخچال نگهداری کنید ، ولی انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگهداری کنید. البته باید در یک ظرف یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت باشد که در این صورت برای چندین ماه می توان آن را نگه داشت.

 

همانطور که خواندید انجیر برای زنان باردار ضرر و عوارض خاصی ندارد، با این حال، چون ثابت شده است که دوران بارداری هر زنی منحصر به فرد است، این افراد همیشه باید قبل از قرار دادن مواد غذایی مختلف در برنامه غذایی روزانه خود با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow