طرز تهیه چند نوع سوپ های مقوی مناسب برای سرماخوردگی و گلو دردسوپ شیر برای سرماخوردگی و گلو دردطرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج :طرز تهیه سوپ شلغم با گوشت مرغ :طرز تهیه سوپ کدو حلوایی برای درمان دردگلو :چه ترکیباتی برای سوپ سرماخوردگی انتخاب کنیم و چرا؟سخن پایانی :

طرز تهیه چند نوع سوپ های مقوی مناسب برای سرماخوردگی و گلو دردسوپ شیر برای سرماخوردگی و گلو دردطرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج :طرز تهیه سوپ شلغم با گوشت مرغ :طرز تهیه سوپ کدو حلوایی برای درمان دردگلو :چه ترکیباتی برای سوپ سرماخوردگی انتخاب کنیم و چرا؟سخن پایانی :
0
طرز تهیه سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد طرز تهیه انواع سوپ های مقو...

طرز تهیه سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد


طرز تهیه انواع سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد

 

در این مقاله از بیتوته، با طرز تهیه چند نوع از سوپ های مقوی برای سرماخوردگی و گلو درد آشنا می شوید. سوپ ها از جمله غذاهای مغذی و مفید هستند که به دلیل داشتن آب و مواد مغذی، برای دوران سرماخوردگی و گلودرد بسیار مناسب می باشند.

سوپ ها از دیرباز به عنوان غذای کامل و مغذی شناخته شده اند. در فصل سرما و هنگام سرماخوردگی و گلودرد، سوپ ها به دلیل مایعات فراوان، مواد مغذی و طعم دلچسب، می توانند نقش موثری در بهبودی و تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند. در این مقاله به معرفی چند نوع سوپ مقوی و خوشمزه برای سرماخوردگی و گلودرد می پردازیم:

 

سوپ مرغ یکی از معروف ترین و محبوب ترین سوپ ها برای سرماخوردگی است. مرغ منبع عالی پروتئین و ویتامین A و ویتامین B است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین آب مرغ خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به تسکین گلودرد کمک کند. به همین دلیل است که بیشتر سوپ ها با مرغ تهیه می شوند.

 

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلو درد

نحوه پخت سوپ شیر مناسب سرماخوردگی و گلو درد

 

اگر تا به حال از شیر در تهیه سوپ استفاده نکرده باشید، احتمالا تصور می کنید که اضافه کردن شیر یا خامه به ترکیبات یک سوپ نمی تواند خیلی جالب و اشتها برانگیز باشد؛ اما دقیقا برعکس است؛ سوپ شیر یا سوپ خامه یکی از خوشمزه ترین سوپ هایی است که می توانید بخورید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید. البته به شرطی که درست و دقیق بدانید چگونه این سوپ را طبخ کنید.

 

مواد لازم :
سس بشامل (آرد سفید، شیر، خامه و نمک و فلفل) به مقدار لازم 
 سینه مرغ نصف سینه
پیاز متوسط یک عدد 
 هویج 2 عدد
 ذرت نصف لیوان
 قارچ 200 گرم
 گشنیز به مقدار لازم
جعفریبه مقدار دلخواه
 جو پرک 1 پیمانه

 

طرز تهیه سوپ شیر :

برای تهیه یک سوپ شیر کاملا خوشمزه و مجلسی بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. سینه مرغ را با مقدار مناسبی از نمک و فلفل سیاه و پیاز نگینی خرد شده بپزید و کنار بگذارید. دقت کنید از زردچوبه برای پخت مرغ استفاده نکنید. عصاره مرغ و سینه مرغ سبب خوشمزه شدن سوپ شما می شود.

 

هویج را نگینی خرد کنید، قارچ ها را ورقه ای خرد کنید و به همراه ذرت کاملا پخته شده و حتی شلغم نگینی خرد شده داخل تابه ای مناسب با مقداری کره کاملا تفت بدهید.

 

در قابلمه ای مناسب کمی آرد سفید بریزید و با کره تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. پس از آن کم کم آب جوش را به آن اضافه کنید و دائم با همزن دستی هم بزنید تا آرد و کره کاملا از هم باز شود و گلوله نشود. برای تهیه سوپ شیر فقط می توانید از نمک و فلفل سیاه استفاده کنید، بنابراین اصلا از زردچوبه استفاده نکنید

 

ترکیب سبزیجات تفت داده شده را به همراه مقداری جو پرک خیس شده به قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا مواد به آرامی به جوش بیاید و کم کم پخته شود و به روغن بیفتند.

 

وقتی سوپ به روغن افتاد، عصاره مرغی (آب مرغ) که از قبل آماده کرده اید، به قابلمه اضافه کنید. سینه مرغ را به قطعات ریز خرد کنید تا تقریبا هم اندازه سایر ترکیبات سوپ شود. و به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید سوپ کاملا جا بیفتد.

 

سس بشامل را نیز به صورت جداگانه آماده کنید؛ به این صورت که آرد سفید را کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود سپس مقداری کره به آن اضافه کنید و تفت بدهید، نمک و فلفل و آویشن اضافه کنید و نهایتا شیر را کم کم اضافه کنید و مدام هم بزنید تا سس گلوله نشود؛ این سس باید غلظتی مانند فرنی داشته باشد. می توانید کمی خامه نیز به آن اضافه کنید.

 

وقتی سوپ کاملا جا افتاد، سس بشامل را به آن اضافه کنید. رنگ و روی سوپ شیر باید کاملا سفید باشد. سوپ را از روی شعله بردارید و کمی گشنیز و جعفری خرد شده به آن اضافه کنید.

 

در نهایت مقداری از خامه را با کمی شیر ترکیب کنید و به سوپ اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که استفاده از جو پرک و قارچ در سوپ شیر الزامی است؛ اما هویج، شلغم، ذرت، نخود فرنگی و حتی فلفل دلمه ای کاملا سلیقه ای است و می توان آنها را حذف کرد.

 

ترکیب اصلی سوپ شیر، شیر و خامه به همراه جو پرک، قارچ و پیاز و گشنیز و جعفری است. البته برخی به این ترکیب یک تا دو حبه سیر هم اضافه می کنند.

 

سوپ های مناسب سرماخوردگی و گلو درد

نحوه درست کردن سوپ مرغ و برنج برای سرماخوردگی

 

سوپ مرغ و برنج به قول معروف یک سوپ بیمارستانی مقوی و البته یکی از انواع سوپ ساده و راحت برای درمان سرماخوردگی و مریضی کودکان و بزرگسالان است. برای آموزش تهیه این سوپ مقوی دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 

مواد لازم برای 6 نفر :
 ران یا سینه مرغ با استخوان 500 گرم
 هویج2 عدد
 برگ بو یک عدد
 نمک نوک قاشق چایخوری
 آب مرغ کم نمک2 لیوان فرانسوی
 کره 2 قاشق غذاخوری
 پیاز بزرگ 1 عدد 
 زردچوبه و فلفل سیاه1 و نیم قاشق چایخوری
 شکر1 قاشق چایخوری
برنجنصف لیوان فرانسوی
سبزی سوپ5 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج :

برای درست کردن این سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ را به همراه پیاز خرد شده، زردچوبه،نمک، فلفل سیاه، هویج کامل و برگ بو به همراه آب به خوبی بپزید. زمانی که مرغ نیم پز شد، 

 

در قابلمه ای دیگر کره را آب کنید و 2-3 لیوان آب مرغ و یا آب جوش را به آن اضافه کنید و بعد برنج را اضافه کنید. ابتدا شعله را زیاد کنید زمانی که به جوش آمد، شعله را کم کنید و اجازه بدهید، حدود 20 دقیقه بپزد. 

 

در این مرحله مرغ پخته شده را ریش کنید و هویج پخته شده با مرغ را ریز خرد کنید و کنار بگذارید. در صورت تمایل برنج را داخل میکسر میکس کنید تا بافت سوپ صاف و یکدست شود. البته می توانید این کار را انجام ندهید. سپس محتویات برنج و مرغ را به قابلمه برگردانید و باقیمانده آب مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید. هویج های خرد شده و سبزی سوپ را به سوپ اضافه کنید و هم بزنید اجازه بدهید 10-15 دقیقه به آرامی بجوشد تا مزه ها به خورد هم بروند و سوپ غلیظ و لعاب دار شود. این سوپ خوشمزه را با آب لیموترش تازه میل کنید.

 

سوپ های مناسب سرماخوردگی

روش پخت سوپ شلغم با گوشت مرغ

 

سوپ شلغم را می توانید با مرغ و یا بدون مرغ بپزید. در این مقاله شما را با طرز تهیه سوپ شلغم با مرغ آشنا می کنیم.

 

مواد لازم برای تهیه سوپ شلغم با گوشت مرغ :
 شلغم متوسط3 عدد
 سینه مرغ 1 عدد
 پیاز متوسط 1 عدد
 سیب زمینی رنده شده 1 عدد
 هویج  1 عدد
 دال عدس 1 فنجان
 برنج نیم دانه نصف فنجان 
 رب گوجهبه مقدار لازم
 گشنیز و جعفری خرد شدهیک چهارم لیوان
نمک و فلفلبه مقدار لازم
آبلیموی تازهبه مقدار لازم

 

طرز تهیه سوپ شلغم با مرغ :

برای تهیه سوپ شلغم با مرغ، ابتدا عدس و برنج را به صورت جدا تمیز کنید و بشویید و با آب خیس کنید، سپس شلغم، مرغ، سیب زمینی و هویج را در قابلمه عمیقی بریزید و به همراه آب کافی، روی حرارت زیاد بجوشانید سپس حرارت را کم کنید و بگذارید حدود 40 دقیقه بجوشد.

 

آب عدس را خالی کنید و به قابلمه اضافه کنید. بعد از 10-20 دقیقه بعد آب برنج را نیز خالی کنید و به قابلمه اضافه کنید. دقت کنید آن را چک کنید که ته نگیرد. اجازه بدهید همه ی مواد به خوبی با هم بپزند.

 

شلغم را بیرون بیاورید و آن را له کنید. و به سوپ اضافه کنید. مرغ را خیلی ریز ریش کنید و به سوپ اضافه کنید، می توانید این سوپ را کاملا میکس کنید.

 

رب گوجه فرنگی را با مقداری آب گرم رقیق کنید و به سوپ اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید با حرارت ملایم بپزد و رنگ آن تغییر کند. در 15 دقیقه قبل از سرو جعفری و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید تا رنگ و مواد مغذی آنها حفظ شود سپس نمک و فلفل را برای مزه به آن اضافه کنید. در صوت تمایل می توانید آن را در غذاساز چند پالس بدهید تا کاملا سوپ غلیظ و خامه ای شود. اکنون سوپ شلغم آماده است، سوپ را به صورت داغ با مقدار زیادی آب لیموی تازه سرو کنید.

 

در این سوپ می توانید از جو پرک به جای برنج استفاده کنید.

 

سوپ های مناسب گلودرد

طرز پخت سوپ کدو حلوایی برای درمان دردگلو

 

استفاده از کدو حلوایی در سوپ برای کسی که سرماخورده است، به بهبودی سریع تر او می تواند کمک بسیار زیادی کند. معمولا این سوپ مناسب سرماخوردگی به صورت پتاژ ( پوره و یا له شده ) تهیه می شود.

 

مواد لازم :
 کدو حلوایی350 گرم
 پیاز 1 عدد
 عصاره مرغ2 قاشق غذاخوری 
 سیب زمینی متوسط2 عدد
 هویج 1 عدد
 ساقه کرفس1 پیمانه
 دال عدسنصف پیمانه
 بلغور جونصف پیمانه
خامهبه مقدار لازم
کره50 گرم
 گشنیز و جعفریبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

 

طرز تهیه سوپ کدو حلوایی :

برای تهیه سوپ کدو حلوایی ابتدا پیاز را نگینی ریز خرد کنید، سپس در قابلمه ای مناسب روی حرارت ملایم با مقدار کمی کره تفت بدهید تا پیاز نرم شود. بعد مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه بدهید تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

 

سپس کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و ساقه کرفس را به صورت نگینی خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. مواد را به مدت 5 تا 10 دقیقه تفت بدهید. سپس 2 لیوان آب مرغ یا آب معمولی را به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید. پس از اینکه آب داخل قابلمه جوش آمد، حرارت را کم کنید تا مواد به آرامی بپزند.

 

سپس دال عدس و بلغور خیس داده شده را به سوپ اضافه کنید و اجازه بدهید تا همه مواد با هم پخته شوند. در همین مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه و زنجبیل به سوپ اضافه کنید. اجازه بدهید مواد بپزند.

 

زمانی که فقط یک پیمانه از آب داخل قابلمه باقی ماند، سوپ کدو حلوایی تقریبا آماده است فقط باید آن را به شکل پوره در بیاورید. برای این منظور سوپ را به صورت داغ داخل میکسر بریزید و میکس کنید تا در پایان شبیه به پوره شود.

 

پس از اینکه این سوپ مخصوص سرماخوردگی را به خوبی میکس کردید، درون ظرف سوپخوری بریزید و با خامه به شکل دلخواه تزیین کنید. برای تزیین و طعم دهندگی بهتر سوپ کدو حلوایی می توانید از لیمو ترش و سبزیجات معطر مثل جعفری و گشنیز هم استفاده کنید.

 

در تهیه سوپ مقوی برای سرماخوردگی و سرفه انتخاب ترکیبات سوپ بسیار مهم است. درست است که همه ترکیبات سوپ خواص خوبی دارند، اما اینکه بدانید برای تهیه یک سوپ خوشمزه برای سرماخوردگی دقیقا از چه موادی استفاده کنید، اهمیت زیادی دارد

 

هویج :

• این سبزی محبوب، سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 

• هویج به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند و در بهبود گلودرد و سرفه موثر است. این خاصیت هویج به میزان ویتامین C و ویتامین B بالای آن مربوط می شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با میکروارگانیسم های بیماری زا کمک می کنند. 

 

شلغم :

• یک آنتی بیوتیک طبیعی با خواص فراوان است.

• شلغم میکروب کش و ضدعفونی کننده است و علائم سرماخوردگی را التیام می بخشد.

• خلط آور، درمان کننده سرفه های خشک، گلو درد و تنگی نفس است.

• شلغم سرشار از ویتامین C و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

 

• ویتامین C علاوه بر این که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و باعث کاهش نگرانی های مزمن سلامتی مانند سرطان و بیماری های قلبی می شود، به تحریک تولید گلبول های سفید خون و آنتی بادی ها نیز کمک می کند.

 

• یکی از موثرترین فرآورده های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق العاده ای برای درمان سرماخوردگی دارد.

 

سوپ ها به دلیل مایعات فراوان، مواد مغذی و گرمای دلچسب، از دیرباز به عنوان خوراکی ایده آل برای دوران سرماخوردگی و گلو درد شناخته شده اند. در این مقاله شما را با چند نوع سوپ آسان مناسب سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا می کنیم.

 

گردآوری : بخش آشپزی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow