نام سیاهچاله معروف به زبان هاوایی انتخاب شد


			
		نام سیاهچاله معروف به زبان هاوایی انتخاب شد
0
یک زبانشناس اهل هاوایی سیاهچاله ای که تصویر آن منتشر شده را نامگذاری کرده اس&#...



یک زبانشناس اهل هاوایی سیاهچاله ای که تصویر آن منتشر شده را نامگذاری کرده است. این در حالی است که تاکنون بنیاد ستاره شناسی بین المللی نامی برای سیاهچاله انتخاب نکرده است.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نخستین تصویر واقعی از یک ابر سیاهچاله چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد. اما این ابر سیاهچاله هنوز نامی ندارد یا حداقل نام رسمی برای آن انتخاب نشده است.

 

گروهی از محققان که تصویر ابر سیاهچاله را ساخته‌اند آن را M87 می‌نامند اما ٖ «لاری کیمورا» یک استاد زبانشناسی با الهام از آوازهای محلی هاوایی نام Powehi (پوو هی) را برای آن انتخاب کرده که به معنای «تاریکی بی انتهای زیبا» است. جالب آنکه گروه بین‌المللی که نام اجرام ستاره شناسی را انتخاب می‌کند هنوز هیچ نامی برای ابر سیاهچاله انتخاب نکرده است.

 

به طور معمول بنیاد ستاره شناسی بین‌المللی نام ستارگان و اجرام ستاره شناسی را انتخاب می‌کند اما تاکنون فقط اجسام داخل منظومه شمسی و ستارگان خارج از آن را نامگذاری کرده است. این بنیاد هنوز کمیته‌ای برای بررسی اشیای آسمانی دیگر مانند سیاهچاله‌ها، کهکشان‌ها یا تپ اخترها ندارد.

 

جالب آنکه کیمورا حتی قبل از آنکه تصویر از سیاهچاله رونمایی شود، نام مذکور را برای آن انتخاب کرد.

 

جسیکا دمپسی یکی از محققان شرکت کننده در ثبت تصویر از سیاهچاله می‌گوید: پووهی نام سیاهچاله به زبان هاوایی است و نام رسمی آن به حساب نمی‌آید. ستاره شناسان این نام را انتخاب نکرده‌اند. بلکه نام مذکور از سوی یک کارشناس فرهنگی و زبانشناسی انتخاب شده است.

 

این سیاهچاله در فاصله ۵۳ میلیون سال نوری و در مرکز یک کهکشان به نام Messier ۸۷ قرار دارد.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow