گرافیک لپ تاپ چیست؟ انواع، ویژگی ها و نکات خرید گرافیک لپ تاپ چیست؟ آشنایی با انواع گرافیک لپ تاپ


			
		گرافیک لپ تاپ چیست؟ انواع، ویژگی ها و نکات خرید 
		گرافیک لپ تاپ چیست؟ آشنایی با انواع گرافیک لپ تاپ
0
کارت گرافیک چیست   آیا می دانید بهترین کارت های گرافیک چه نوع کارت هایی هستن...



کارت گرافیک چیست

 

آیا می دانید بهترین کارت های گرافیک چه نوع کارت هایی هستند؟ اگر شما هم جز افرادی هستید که به بازی های رایانه ای و یا کار با نرم افزارهای طراحی مانند طراحی دکوراسیون علاقه مندید، احتمالا با تفاوت های کار با سیستم دارای گرافیک بالا نسبت به سیستمی که گرافیک معمولی دارد آشنا هستید. در این مطلب از بیتوته قصد داریم در خصوص گرافیک لپ تاپ صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در مورد این قطعه مهم بیشتر بدانید.
GPU یا کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک به قطعه ای گفته می شود که وظیفه کنترل و همسان سازی سیگنال های تصویری کامپیوتر را دارد. در واقع تصویر هر آنچه را که در لپ تاپ خود مشاهده می کنید مانند: عکس ها، ویدئو، پویانمایی و بازی های کامپیوتری، توسط کارت گرافیک یکپارچه سازی شده است.

 

گرافیک لپ تاپ در مادربورد آن قرار دارد در حالی که کارت گرافیک سیستم های کامپیوتری در قسمت دسکتاپ آن است. در حال حاضر دو نوع کارت گرافیک یکپارچه و مجزا برای سیستم های رایانه ای در بازار وجود دارد.

 

تفاوت این دو نوع کارت گرافیک در آن است که در سیستم های دارای کارت گرافیک مجزا می توان انواع پردازش های گرافیکی پیچیده (مانند طراحی های مهندسی) را انجام داد. در مقابل کارت های گرافیکی یکپارچه قادر به پردازش فرمان های گرافیکی بسیار ساده هستند.

 

این نوع از کارت های گرافیک برای افرادی مناسب هستند که برای کار خود نیاز به نصب نرم افزارهای مناسب برای سیستم های دارای گرافیک بالا ندارند. تفاوت دیگر این دو نوع کار گرافیک در آن است که کارت گرافیک مجزا به صورت مجزا در مادربرد قرار داده می شود؛ در مقابل کارت های گرافیک یکپارچه به صورت متصل در CPU قرار دارد.

 

تقریبا تمامی انواع لپ تاپ ها دارای کارت های گرافیک یکپارچه هستند. اما در لپ تاپ های پیشرفته کارت های گرافیک مجزا به تعداد متغیر وجود دارد. برند سازنده کارت گرافیک یکپارچه AMD و اینتل است و کارت های گرافیک مجزا را دو شرکت NVIDIA و AMD وارد بازار می کنند.

 

نحوه ارتقا گرافیک لپ تاپ, گرافیک لپ تاپ, گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک مجزا و یکپارچه

 

ویژگی کارت های گرافیک یکپارچه

همانطور که اشاره شد کارت گرافیک یکپارچه همانند CPU توسط دو برند اینتل و AMD تولید می شود. در حال حاضر رایج ترین برند کارت های گرافیک سری اینتل UHD است که در تمام لپ تاپ های اینتل وجود دارد.

 

همانطور که قابل حدس است این نوع GPU ها برای استفاده های معمولی مانند: مطالعه مقاله، دیدن فیلم، نصب نرم افزارهای ساده و ... مناسب است. البته انواع جدیدتر و پیشرفته GPU های سری اینتل 11، به نام Iris Xe وجود دارد که علی رغم اینکه از انواع معمولی تر یعنی مدل UHD پیشرفته تر است اما قدرت بارگذاری برنامه هایی که گرافیک بالایی را نیاز دارند (مانند نرم افزارهای طراحی) را ندارد.

 

افزایش گرافیک لپ تاپ, تعویض گرافیک لپ تاپ, نحوه ارتقا گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک یکپارچه

 

کارت گرافیک مجزا

کارت های گرافیک مجزا توسط دو شرکت AMD و NVIDIA تولید می شود. برند NVIDIA نسبت به AMD انواع کارت های گرافیک پیشرفته تر و دارای تنوع بیشتر را تولید می کند. تنوع تولید قطعات سخت افزاری این شرکت به قدری بالا است که شما حتی می توانید انواع کارت های گرافیک یکپارچه مشابه اینتل را در آن پیدا کنید.

 

جدیدترین مدل کارت گرافیک مجزا ارائه شده در شرکت NVIDIA مدل RTX 30 است. این مدل در حال حاضر پیشرفته ترین و گران قیمت ترین مدل کارت گرافیک مجزا در بازار است. هر چند در شرکت NVIDIA در خصوص تولید کارت های گرافیک نبوغ و تنوع زیادی به خرج داده، در عوض شرکت AMD ترجیح داده که به ادامه تولید تنها مدل GPU خود یعنی RX 5000M اکتفا کند.

 

البته جالب است که بدانید شرکت اینتل نیز از تولید این نوع از GPU ها عقب نمانده و تلاش می کند تا با عرضه اولین سری از کارت گرافیک مجزا خود به نام Iris Xe MAX از سایر رقبای خود عقب نماند.

 

گرافیک لپ تاپ, گرافیک لپ تاپ, تعویض گرافیک لپ تاپ

کارت گرافیک مجزا

 

تفاوت میان گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر

مهم ترین تفاوت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر قابلیت اورکلاک آن است. احتمالا تا الان فکر می کردید که تنها تفاوت کارت های گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر، نوع برند و مجزا و یکپارچه بودن آن است.

 

اما نکته مهمی که احتمالا در نظر نگرفته اید این است که قابلیت اورکلاک در کامپیوتر به این علت که سرعت و قدرت بیشتری برای عملکردهای خود نیاز دارد، بیشتر است. نکته مهم این است که هر چه قابلیت اورکلاک بیشتر باشد، سرعت و عملکرد کامپیوتر بالاتر است.

 

تفاوت مهم دیگری که میان لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد این است که گرافیک لپ تاپ به هیچ عنوان قابلیت اورکلاک ندارد. مورد مهم دیگر گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر، اندازه و توان سیستم خنک کننده آن است. کارت های گرافیکی طراحی شده برای کامپیوتر بزرگ تر و معمولی تر هستند؛ اما GPU های مخصوص لپ تاپ کوچکتر و تخصصی تر هستند.

 

همچنین تفاوت دیگر آنها این است که در لپ تاپ ها سیستم خنک کنندگی بهتری وجود دارد. این مورد سبب شده که کارت های گرافیک لپ تاپ برای طراحی و رندرینگ مناسب تر باشند. نکته مهم دیگری که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که امکان تعویض کارت گرافیک و یا ارتقا آن وجود ندارد.

 

بنابراین اگر شغل و یا زمینه فعالیت شما به گونه ای است که لازم است با نرم افزارهایی کار کنید که احتیاج به گرافیک بالا دارند، توصیه می کنیم لپ تاپ های جدیدی را تهیه کنید که دارای آخرین نسل از کارت های گرافیک یعنی TRX باشند. اگر مصمم به تهیه این نوع از لپ تاپ ها هستید می توانید به خرید لپ تاپ لنوو Legion 5 pro فکر کنید.

 

مقایسه گرافیک لپ تاپ, افزایش گرافیک لپ تاپ, تعویض گرافیک لپ تاپ

راهنمای انتخاب گرافیک لپ تاپ

 

نکات خرید کارت گرافیک

برای تهیه کارت گرافیک مجزا لازم است به چند نکته مهم توجه کنید. در ادامه مقاله قصد داریم در خصوص این نکات با شما صحبت کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

 

فضا و منبع تغذیه برای تهیه کارت گرافیک باید در مورد فضا و نوع منبع تغذیه لپ تاپ خود اطلاع داشته باشید. در بسیاری از لپ تاپ ها به علت فضای داخلی محدود، امکان استفاده از کارت های گرافیک مجزا وجود ندارد. مورد مهم بعدی توان و وات منبع تغذیه لپ تاپ است. مجموع این موارد باید قابلیت پشتیبانی از کارت گرافیک مورد نظر شما را داشته باشند.

 

میزان انرژی و حرارت تولید شده اگر قصد دارید که از لپ تاپ خود برای انجام کارهای گرافیکی و رندرینگ استفاده کنید، لازم است که به مقدار گرما تولید شده و عملکرد سیستم خنک کننده لپ تاپ دقت داشته باشید.

 

حرارت و گرما تولید شده در لپ تاپ با واحد وات محاسبه می شود. توان حرارتی یا TDP هر سیستم با تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه های پردازنده رابطه مستقیمی دارد. یعنی هر چه توان حرارتی پایین باشد انرژی کمتری مصرف شده و گرمای کمتری تولید می شود.

 

گرافیک لپ تاپ, گرافیک لپ تاپ, گرافیک لپ تاپ

توجه به حرارت تولید شده در لپ تاپ  

 

در لپ تاپ های رندرینگ که برای استفاده گیمرها و یا افرادی که از نرم افزارهای مناسب برای سیستم های دارای گرافیک بالا طراحی شده، میزان توان حرارتی بسیار پایین است. نرخ رفرش به نرخ رفرش لپ تاپ خود توجه کنید، اگر نرخ مانیتور 60 هرتز و رزولوشن تصویر آن 1080p بود به دلیل عدم پشتیبانی سیستم نمی توانید از کارت های گرافیک مجزا استفاده کنید.

 

اما چنانچه سیستم شما دارای نرخ رفرش سه رقمی باشد، توصیه می کنیم که از یک پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند استفاده کنید تا از امکانات لپ تاپ خود بتوانید نهایت استفاده را ببرید. قیمت مورد آخری که لازم است قبل از تهیه کارت گرافیک در نظر بگیرید قیمت آن است. توصیه می کنیم بعد از انتخاب کارت گرافیک مورد نظرتان به سایت های معتبر فروش قطعات لپ تاپ مراجعه کرده تا قیمت و نظرات کاربران را بررسی کنید.

 

گردآوری: بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow