صدای بیپ رایانه شما به چه معناست؟ راهنمای عیب یابی کد بیپنحوه درک کدهای POST Beepاگر صدای بیپ وجود نداشته باشد چه؟نحوه عیب یابی کدهای بیپسوالات متداول درباره کدهای بیپسخن پایانی کدهای بیپ

صدای بیپ رایانه شما به چه معناست؟ راهنمای عیب یابی کد بیپنحوه درک کدهای POST Beepاگر صدای بیپ وجود نداشته باشد چه؟نحوه عیب یابی کدهای بیپسوالات متداول درباره کدهای بیپسخن پایانی کدهای بیپ
0
رمزگشایی کدهای بیپ رایانه ؛ نحوه شناسایی مشکلات سخت افزاری کد بیپ رایان ...

رمزگشایی کدهای بیپ رایانه ؛ نحوه شناسایی مشکلات سخت افزاری


کد بیپ رایانه

در این مقاله از بیتوته، به معرفی کد بیپ می‌پردازیم. کد بیپ یک سری صدای کوتاه است که توسط BIOS (Basic Input/Output System) در هنگام بوت شدن رایانه تولید می‌شود. این کدها می‌توانند به ما در تشخیص مشکلات سخت‌افزاری رایانه کمک کنند.

هنگامی که رایانه برای اولین بار راه‌اندازی می‌شود، یک تست خودکار روشن (POST) اجرا می‌کند تا هرگونه مشکل سخت‌افزاری را شناسایی کند و در صورت وجود مشکل، پیام خطا را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.

 

اما اگر بایوس با مشکلی روبرو شود و هنوز به حدی راه‌اندازی نشده باشد که بتواند پیام خطای POST را روی مانیتور نمایش دهد، به جای آن یک کد بوق (beep code) به صدا در می‌آید.

 

استفاده از کدهای بوق بسیار مفید است، به خصوص در صورتی که علت اصلی مشکل ربطی به ویدیو داشته باشد. اگر نتوانید به دلیل مشکلات ویدیویی پیام خطا یا کد خطا را روی صفحه بخوانید، تلاش شما برای پیدا کردن مشکل به سختی پیش می‌رود. به همین دلیل، داشتن گزینه‌ای برای شنیدن خطاها به عنوان یک کد بیپ بسیار مفید است.

 

کدهای بوق گاهی اوقات با نام‌هایی مانند بوق خطای BIOS، کدهای بوق BIOS، کدهای خطای POST یا کدهای بوق POST شناخته می‌شوند، اما معمولاً آنها را فقط به عنوان کدهای بیپ می شناسیم.

 

کد بیپ, کد بیپ پردازنده, علت ایجاد کدهای بیپ

علت ایجاد کدهای بیپ 

 

اگر رایانه شما راه‌اندازی نمی‌شود اما صدای بوق می‌دهد ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به کتابچه راهنمای رایانه یا مادربرد خود برای کمک به ترجمه کدهای بوق، مانند مشکل خاصی که رخ می‌دهد، مراجعه کنید.

 

در حالی که تولیدکنندگان BIOS زیادی وجود ندارند، استاندارد واحدی وجود ندارد که همه آنها از آن استفاده کنند، بنابراین هر کدام مجموعه ای از کدهای بیپ خود را دارند. آنها ممکن است از الگوهای مختلف و طول بوق متفاوت استفاده کنند، برخی از آنها واقعا کوتاه، برخی بلند هستند. بنابراین، صدای بوق یکسان در دو رایانه مختلف احتمالاً بیانگر دو مشکل کاملاً متفاوت است.

 

به عنوان مثال، کدهای بوق AMIBIOS هشت بوق کوتاه نشان می‌دهد مشکلی در حافظه نمایشگر وجود دارد، که معمولاً به این معنی است که یک کارت گرافیک خراب، گم شده یا شل شده است. بدون دانستن معنی هشت بوق در مقابل چهار (یا دو، یا 10 و غیره)، شما را در مورد آنچه که باید بعداً انجام دهید گیج می کند.

 

با نگاه کردن به اطلاعات کد بیپ سازنده دیگر ممکن است فکر کنید که این هشت بوق به هارد دیسک مربوط می شود، که شما را در مراحل اشتباه عیب یابی قرار می دهد.

 

در صورت بروز مشکلات با رایانه، می‌توانید با دستورالعمل‌های مربوط به یافتن سازنده BIOS مادربرد خود (معمولاً AMI، Award یا Phoenix) و سپس رمزگشایی معنای الگوی بیپ، به عیب‌یابی کدهای بوق بپردازید.

 

بیشتر رایانه‌ها، بایوس مادربرد یک کد بوق کوتاه یا دوبل را به عنوان نوعی «تمام سیستم‌ها پاک می‌شود» تولید می‌کنند، که نشان می‌دهد تست‌های سخت‌افزاری به حالت عادی برگشتند. بنابراین، این کد بوق تک مشکلی نیست که نیاز به عیب‌یابی داشته باشد.

 

کد بیپ, کد بیپ پردازنده, علل نشیدن صدای بیپ

مشکل در اسپیکر داخلی یکی از علل نشیدن صدای بیپ هنگام راه اندازی کامپیوتر

 

اگر تلاش‌های ناموفقی برای راه‌اندازی رایانه‌تان انجام داده‌اید، اما هیچ پیام خطایی نمی‌بینید و هیچ کد بوقی نمی‌شنوید، ممکن است هنوز امیدی وجود داشته باشد!

 

به احتمال زیاد، بدون کد بیپ به این معنی است که رایانه شما بلندگوی داخلی ندارد و شما قادر به شنیدن چیزی نخواهید بود، حتی اگر بایوس آن را تولید کند. در این موارد، بهترین راه حل شما برای پیدا کردن مشکل این است که رایانه خود را باز کنید و از کارت تست POST برای دیدن پیام خطا به صورت دیجیتال استفاده کنید.

 

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است هنگام راه اندازی کامپیوتر شما صدای بیپ را نشنید، خرابی منبع تغذیه است. عدم برق رسانی به مادربرد همچنین به این معنی است که اسپیکر داخلی برق وجود ندارد، که باعث می شود صدای بیپ تولید نشود.

 

کد بیپ, کد بیپ پردازنده,معنی صدای بوق های بایوس موقع روشن شدن

معنی صدای بوق های بایوس موقع روشن شدن 

 

اگر پس از روشن کردن رایانه خود کدهای بوق را می شنوید و سپس شروع به کار نمی کند به این معنی است که مادربرد قبل از اینکه بتواند اطلاعات خطا را به مانیتور ارسال کند با مشکلی مواجه شده است. مراحل زیر را دنبال کنید تا مشخص کنید کد بیپ نشان دهنده چه مشکلی است. هنگامی که متوجه شدید چه چیزی اشتباه است، می توانید برای رفع مشکل تلاش کنید.

 

1. رایانه را روشن کنید یا اگر از قبل روشن است آن را دوباره راه اندازی کنید.

 

2. با دقت به کدهای بوقی که با شروع بوت شدن کامپیوتر به صدا در می آیند گوش دهید.

اگر نیاز به شنیدن صدای بوق دوباره دارید، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. احتمالاً با چند بار راه اندازی مجدد مشکلی را که دارید بدتر نمی کنید.

 

3. به هر شکلی که برای شما منطقی است، صدای بوق ها را یادداشت کنید.

 

4. به تعداد بوق‌ها، اگر بوق‌ها بلند یا کوتاه هستند یا همگی طولشان یکسان است و اینکه صدای بوق تکرار می‌شود یا خیر، به دقت توجه کنید. تفاوت زیادی بین «بیپ-بیپ-بیپ» و «بیپ-بیپ» وجود دارد. بله، ممکن است همه اینها کمی احمقانه به نظر برسد، اما این اطلاعات مهمی است که به تعیین مشکلی که کدهای بیپ نشان می دهند کمک می کند. اگر اشتباه متوجه شوید، سعی می کنید مشکلی را که رایانه شما ندارد را حل کنید و مشکل واقعی را نادیده بگیرید.

 

5. ببینید چه شرکتی تراشه بایوس روی مادربرد را تولید کرده است. متأسفانه، صنعت کامپیوتر هرگز در مورد یک راه یکسان برای برقراری ارتباط با بوق توافق نکردند، بنابراین مهم است که این موضوع را به درستی انجام دهید.

 

ساده ترین راه برای انجام این کار نصب یک ابزار رایگان اطلاعات سیستم است که باید به شما بگوید که آیا BIOS شما توسط AMI، Award، Phoenix یا شرکت دیگری ساخته شده است. اگر کار نکرد، می توانید رایانه خود را باز کنید و به تراشه BIOS واقعی روی مادربرد نگاهی بیندازید، که باید نام شرکت روی آن یا در کنار آن چاپ شده باشد.

 

سازنده رایانه شما با سازنده BIOS و سازنده مادربرد شما لزوماً با سازنده BIOS یکسان نیست، بنابراین تصور نکنید که از قبل پاسخ صحیح این سؤال را می دانید.

 

6. اکنون که سازنده BIOS را می شناسید،  با استفاده از اطلاعات کد بوق مخصوص آن سازندگان BIOS، می‌توانید دقیقاً متوجه شوید که چه مشکلی باعث صدای بوق شده است.

 

کد بیپ, کد بیپ پردازنده,درج نام سازنده BIOS روی تراشه بایوس

درج نام سازنده BIOS روی تراشه بایوس 

 

1. بایوس در کامپیوتر چیست؟

BIOS مخفف Basic Input/Output System است. این نرم افزار پردازنده اصلی داخلی است که مسئول راه اندازی رایانه شما است.

 

2. چگونه می توان به بایوس در کامپیوتر دسترسی پیدا کرد؟

برای ورود به BIOS ، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و به دنبال پیام "Setup"، "Configuration" یا "BIOS" باشید که به شما می گوید کدام کلید را فشار دهید.

 

3. کدهای بیپ چه هستند؟

کدهای بیپ یک سری صدای کوتاه است که توسط رایانه شما در هنگام راه اندازی تولید می شود. این کدها می توانند برای کمک به تشخیص مشکلات سخت افزاری استفاده شوند.

 

4. آیا هر سازنده رایانه مجموعه کدهای بیپ خاص خود را دارد؟

بله، هر سازنده رایانه مجموعه کدهای بیپ خاص خود را دارد. برای یافتن کدهای بیپ خاص برای رایانه خود، می توانید به وب سایت سازنده یا دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

 

5. کدهای بیپ معمولاً به چه صورت نمایش داده می شوند؟

کدهای بیپ معمولاً به صورت یک سری بیپ کوتاه نمایش داده می شوند که با یک فاصله کوتاه از هم جدا شده اند. به عنوان مثال، کد بیپ "1 بیپ، 2 ثانیه مکث، 1 بیپ" به عنوان "1-2-1" نوشته می شود.

 

6. کد بیپ مداوم بایوس به چه معناست؟

بسته به سازنده BIOS، ممکن است به این معنی باشد که رایانه شما برق ندارد یا کارت شل است. همچنین می تواند نشان دهنده مشکل RAM باشد.

 

7. اگر در هنگام راه اندازی کد بوق نداشته باشید به چه معناست؟

اگر هنگام راه‌اندازی صدای بوق نمی‌شنوید، به این معنی است که تست خودکار روشن (POST) رایانه اصلاً کار نمی‌کند. همه اتصالات کابل خود را بررسی کنید، دیسک ها یا دستگاه های USB را بردارید و دوباره امتحان کنید. اگر عیب یابی شما مشکل را حل نکرد، ممکن است مادربرد، CPU، RAM یا منبع تغذیه کامپیوتر معیوب باشد.

 

در کل، کدهای بیپ می‌توانند به عنوان یک ابزار مفید برای عیب‌یابی سخت‌افزاری در رایانه‌ها محسوب شوند. با دانستن سازنده BIOS مادربرد خود و رمزگشایی معنای الگوی بیپ، می‌توانید به راحتی مشکلات سخت‌افزاری رایانه خود را تشخیص دهید و راه‌حل مناسب را برای آن پیگیری کنید. بنابراین، برای هر کاربر رایانه، آشنایی با کدهای بیپ و روش عیب‌یابی آنها، بسیار مفید و حیاتی است.

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow