انقلاب در سیستم روشنایی خیابان‌ها با یک پوشش رنگ مانند


			
		 انقلاب در سیستم روشنایی خیابان‌ها با یک پوشش رنگ مانند
0
یک پوشش منحصر به فرد رنگ‌مانند تولید شده است که می‌تواند انقلابی در سیستم رو...



یک پوشش منحصر به فرد رنگ‌مانند تولید شده است که می‌تواند انقلابی در سیستم روشنایی خیابان‌های سراسر جهان ایجاد کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، شرکت نوانا دیزاین(Nevana Designs) در انگلستان فرمولی به نام "STARPATH" ساخته که می‌تواند مسیرهای معمولی را در تاریکی درخشان کند و این کار را با جذب نور ماوراءبنفش در طول روز انجام می‌دهد.

 

این پوشش را می‌توان بر روی هر سطح جامدی از جمله آسفالت و بتن استفاده کرد و جایگزینی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای روش‌های سنتی کنونی است. به زبان ساده این محصول از مواد طبیعی زمین که نور ماوراءبنفش را جذب می‌کنند ساخته شده و در تاریکی می‌درخشد.

 

این محصول تنها چهار ساعت پس از اعمال بر روی یک سطح آماده مصرف است و به مدت تقریبا ۱۰ ساعت روشنایی خود را حفظ می‌کند. این محصول که ظاهری طبیعی در طول روز دارد در هنگام شب رنگ‌های مختلفی از جمله سبز و آبی منتشر می‌کند.

 

قیمت آن برای هر متر مربع بستگی به اندازه‌ی ریزدانه‌ها، عمق سطح و میزان درخشندگی مد نظر بستگی دارد.

 

زمانی که از هامیش اسکات(Hamish Scott) مخترع این پوشش، پرسیده شد چه چیزی الهام بخش او بوده است به دیلی‌میل گفت: به عنوان یک کودک همیشه شاهد اشتیاق پدرم برای بازیافت پلاستیک در مقیاس تجاری بودم. از این رو به دنبال راهی پایدار و سازگار با محیط زیست برای کمک به بحران تغییرات جوی جهانی بودم. من می‌خواستم با استفاده از منابع زمین به کاهش تقاضای انرژی و انتشار کربن کمک کنم.

 

"STARPATH" راه حلی مقرون به صرفه است که می‌تواند جایگزین سیستم روشنایی خیابان‌ها شود و نیاز به زیرساخت‌های گرانقیمت و انرژی بر را از بین ببرد.

 

او افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون چراغ در خیابان‌ها وجود دارد، ما باور داریم "STARPATH" می‌تواند نیاز به چراغ‌ها را کاهش دهد.

 

 روشنایی خیابان‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

روشنایی خیابان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و بر روی حس ایمنی عمومی و بهبود دید رانندگان تاثیر می‌گذارد و هنگام تاریک شدن هوا محیطی جذاب برای گردشگران فراهم می‌کند.

 

با این حال در حال حاضر یک سوم جاده‌ها هنوز با فناوری دهه ۱۹۶۰ روشن می‌شوند و در حدود ۴۰ درصد هزینه‌ی برق هر شهر صرف آن‌ها می‌شود.

 

بسیاری از شهرها چراغ‌های قدیمی را با LED تعویض کرده‌اند اما این تغییر به اندازه‌ی کافی برای کاهش مصرف انرژی مناسب نبوده است.

 

شرکت "نوانا" معتقد است ترکیبی از مواد زمین و پلیمر می‌تواند راه‌حلی مناسب برای این مشکل باشد.

 

محصول این شرکت درون کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی عرضه می‌شود و پس از اسپری شدن روی محل مورد نظر تا ۲۵ سال کارایی دارد. این مدت زمان نه تنها بیشتر از طول عمر مفید جاده‌ها است بلکه از طول عمر چراغ‌ها نیز که سه تا چهار سال است بیشتر است.

 

 روشنایی خیابان‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

اسکات می‌گوید: فرمول "انرژی صفر" آن که از نظر محیط زیستی ایمن است ابزاری قوی برای کاهش انتشار کربن خواهد بود و آلودگی نوری ایجاد نمی‌کند.

 

او افزود: هدف ما کمک به بحران تغییرات جوی و ذخیره انرژی با روش‌های طبیعی است. این فناوری می‌تواند برای خط کشی خیابان‌ها نیز استفاده شود.

 روشنایی خیابان‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow