آشنایی با انواع و کابرد باتری خودرو همه چیز درباره باتری خودرو


			
		آشنایی با انواع و کابرد باتری خودرو
		همه چیز درباره باتری خودرو
0
 باتری خودرو به وسیله دینام که از موتور نیرو می گیرد شارژ می شود   باتری خودر...



 باتری خودرو به وسیله دینام که از موتور نیرو می گیرد شارژ می شود

 

باتری خودرو نوعی از باتری های قابل شارژ است که امروزه بیشتر از نوع اسید-سرب هستند و کاربردهای مختلفی در ماشین دارند که از جمله ان می توان به استارت زدن، روشنایی چراخ ها و تامین برق سایر لوازم الکترونیکی خودرو اشاره کرد. جهت آشنایی کامل با انواع باتری خودرو، کاربرد، خرابی و تعمیر باتری ماشین همراه ما باشید.
باتری خودرو

از اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی استفاده از باتری ها به دلیل تغییرات ایجاد شده رواج یافتند و در حال حاضر یک خودرو باید سیستم مفصلی از مدارهای الکتریکی و باتری مناسب داشته باشد تا به درستی کار کرده و نیازهای ما را رفع کند. اولین بخش مهم در این سیستم الکتریکی باتری است که جهت ذخیره نیرو برای استارت زدن، استفاده از لوازم الکترونیکی مانند ساعت، چراغ ها، علائم هشدار دهنده و... استفاه می شود.

 

باتری خودرو به وسیله دینام که از موتور نیرو می گیرد شارژ می شود. این دستگاه معمولا با نام مولد شناخته شده و نیروی حرکتی را به الکتریکی تبدیل می کند و باتری را شارژ می کند.

باتری ماشین معمولا ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر ظرفیت دارد و در خودروهای سنگین و دیزلی باتری ها با ظرفیت دوبرابری ساخته می شوند. گنجایش باتری به عوامل مختلفی مانند مقدار الکترولیت، قدرت الکترولیت، تعداد صفحات باتری و مساحت باتری بستگی دارد. همچنین باتری ها در طول عمر مشخصی کار می کنند و با کهنه شدن کارایی آنها نیز کاهش می یابد.

 

انواع باتری خودرو

باتری های خودرو به صورت کلی به دو دسته اسیدی و اتمی تقسیم بندی می شوند. به طور کلی یک باتری اتوموبیل شامل قطب های باتری، در پوش باتری، پلاک مشخصات، الکترولیت، جعبه باتری، صفحات مثبت و صفحات منفی و صفحات عایق می باشد. همچنین تمامی باتری های خودرو قابل شارژ هستند و با استفاده از مولد این عمل اتفاق می افتد. در انتخاب نوع باتری باید دقت کنید چرا که باتری مناسب باعث کاهش هزینه ها و افزایش کارایی می شود. همچنین استفاده از باتری بی کیفیت نیز باعث اسیب دیدن بخش هایی از خودرو می شود. ویژگی این باتری ها عبارتند از:

 

باتری های اسیدی

این نوع قدیمی تر بوده و استفاده از آن کاهش یافته است. باتری های اسیدی شش درب روی خود دارند که با شبیه سازی سلول های فلزی در هر محفظه، یک محلول الکترولیتی (ترکیبی از آب و اسید سولفیک) در آنها میریزند که همواره می توان سطح اسید آن را چک کرده و در صورت نیاز به آن آب مقطر اضافه کرد.

 

کابرد باتری خودرو , باتری خودرو,انواع باتری خودرو

اضافه کردن آب مقطر به باتری اسیدی

 

باتری های سیلد

باتری اتمی یا سیلد با تکنولوژی جدیدتری تولید می شوند و مایع موجود در آنها قابل تبخیر یا کم شدن نیست بدین ترتیب نیازی به بررسی و اضافه کردن آب مقطر هم ندارند. همچنین این نوع عمری طولانی تر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد، شارژ سریع تر و زمان مجاز نگه داری طولانی مدت کالا از دیگر مزایای استفاده از باتری اتمی هستند.

 

طول عمر باتری خودرو

باتری های خودرو طول عمری متوسط دو الی پنج ساله دارند؛ معمولا در صورت خرابی باتری و تمام شدن طول عمر تنها راه تعویض آن می باشد چرا که میزان خرابی باتری های اتمی که امروزه رایج هستند بسیار پایین است. از جمله عواملی که بر طول عمر باتری خودرو تاثیر گذارند می توان به این موارد اشاره کرد:

 

گرمای بیش از حد

گرمای شدید یکی از دلایلی است که می تواند طول عمر باتری را کم کرده و باعث خرابی سریع تر آن شود. برای جلو گیری از این مشکل در فرایند ساخت، باتری خودرو را با عایق می پوشانند. برخی عوامل دیگر که در افزایش دمای باتری تاثیر گذارند نصب و استفاده بیش از حد سیستم های صوتی، قرار گرفتن در محیط خیلی گرم و... می باشند.

 

شارژ ناقص باتری

نحوه رانندگی تاثیر بسیاری در سلامت قطعات مختلف دارد. برای مثال در این مورد، روشن شدن خودرو به برق زیادی نیاز دارد و مدتی زمان جهت شارژ کامل آن نیاز است و در صورت شارژ ناقص ممکن است باتری دچار نقص فنی شود.

 

لرزش زیاد

لرزش بیش از حد که می تواند به دلیل حرکت خودرو در محیط های نامناسب و... ایجاد شود باعث آسیب دیدن صفحات باتری و کم شدن طول عمر آن می شود.

 

افزایش طول عمر باتری خودرو

همانطور که گفته شد آب و هوا یا دما تاثیر بسزایی در طول عمر باتری دارد. حرارت تولید شده توسط موتور ماشین و زیاد بودن دمای محیط بیرون باعث افت شدید عملکرد باتری می شود و برای جلوگیری از ان باید استانداردهای رانندگی در فصل گرم را رعایت کنید. همچنین دمای بیش از حد باعث تبخیر مایعات درون باتری و آسیب دیدن ساختار داخلی آن می شود. برای جلوگیری از مشکلات مربوط به آب و هوا باید مناسب ترین باتری را انتخاب کنید و به طول عمر ان نیز توجه داشته باشید. همچنین روش هایی برای مراقبت از باتری خودرو وجود دارد که عبارتند از:

 

عدم استفاده از خودرو برای مسیرهای کوتاه

رانندگی در مسیرهای کوتاه از شارژ کامل باتری جلوگیری کرده و مشکلات بسیاری ایجاد می کند. با رانندگی های مرتب و طولانی از شارژ کامل باتری مطمئن شوید یا در صورتی که از خودروی خود زیاد استفاده نمی کنید شارژرهای باتری قابل حمل گزینه ای مناسب برای شما هستند.

 

صول نگهداری صحیح باتری خودرو,عمر باتری خودرو,نکاتی برای خرید باتری خودرو

استفاده از شارژر برای باتری خودرو

 

محکم کردن باتری خودرو

در صورتی که باتری به صورت ایمن نصب نشده باشد دچار لرزش شده و باعث اسیب داخلی و ایجاد اتصال کوتاه می شود. برای جلوگیری از این مشکل باتری را محکم ببندید و وضعیت آن را بررسی کنید.

 

باتری خودرو , کابرد باتری خودرو , باتری خودرو

باتری خودرو را به خوبی محکم کنید تا آسیب نبیند

 

خاموش کردن تمامی چراغ ها پیش از خروج

ممکن است شما نیز یادتان برود یک یا چند تا از چراغ های خودرو را پیش از خروج خاموش کنید، این اتفاق باعث اسیب دیدن باتری می شود و مشکل ساز است.

 

انواع باتری خودرو,بهترین باتری خودرو,باتری خودرو چند وات است

حتما پس از توقف چراغ های خودرو را خاموش کنید.

 

چک کردن خوردگی و فرسودگی

ترمینال های باتری با گذر زمان دچار فرسایش می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق و بیشتر کردن طول عمر باتری آنها را به طور منظم با وسیله ای مانند مسواک آغشته شده به جوش شیرین و آب تمیز کنید. پس از ان با یک بطری اسپری آب سرد ترمینال ها را شسته و خشک کنید.

 

تست و بررسی باتری خودرو

 

روش شارژ باتری خودرو, باتری خودرو , کابرد باتری خودرو

بررسی ولتاژ باتری خودرو

 

سطح ولتاژ خروجی و سایر موارد مربوط به باتری خودرو را چک کنید تا حداکثر طول عمر ان را تشخیص داده و از بروز مشکل جلوگیری کنید

 

عدم استفاده از وسایل الکترونیکی در زمان خاموش بودن موتور

استفاده از وسایلی مانند پخش کننده های صوتی، سیستم تهویه هوا یا چراغ ها در زمان خاموش بودن خودرو باعث فرسودگی باتری خودرو شده و در طولانی مدت می تواند شارژ باتری را کاهش دهد.

 

عمر باتری خودرو,نکاتی برای خرید باتری خودرو,روش شارژ باتری خودرو

حتما پس از خاموش کردن موتور چراغ ها را خاموش کنید

 

مشکلات رایج باتری خودرو

باتری خودرو که انرژی لازم برای راه اندازی موتور و سیستم الکتریکی را فراهم می کند در انواع مختلفی تولید می شود. باتری های سرب اسیدی محبوبیت بسیاری دارند و از صفحات سرب و دی اکسید سرب اشباع شده اند. فرایند های شیمایی در باتری خودرو اتفاق می افتد که باعث شارژ، دشارژ و... می شود.

از متداول ترین مشکلی که این باتری ها با آن مواجه هشتند خوردگی در ترمینال های باتری است که به شکل پودری سفید رنگ ایجاد می شود و با ایجاد مقاومت اضافی میزان جریان الکتریکی را کاهش می دهد. یازده مشکل رایجی که ممکن است در باتری خودرو ایجاد شوند عبارتند از:

 

● برقراری اتصال های کوتاه میان جدا کننده های قطب مثبت و مفی باتری

● ایجاد اتصال های کوتاه در مواد ساخته شده در قسمت پایین باتری

● سولفاته شدن باتری که به دلایل مختلفی از جمله عدم استفاده از وسیله نقلیه در طولانی مدت، ثابت ماندن در حالت شارژ پایین یا خالی ماندن باتری اتفاق می افتد

● زدگی و خوردگی در ترمینال های مثبت و منفی باتری خودرو

● قطع شدن اتصالات داخلی باتری ماشین به دلیل زدگی و خوردگی در قطعات

● قطعی یا شکستگی صفحات باتری به دلیل فرسودگی و...

● آسیب دیدن محفظه باتری 

● پایین آمدن سطح الکترولیت

● استفاده از باتری نامناسب

● استفاده از آب آلوده

● یخ زدن باتری

 

انتخاب باتری مناسب خودرو

برای گزینش یک باتری مناسب ابتدا با بررسی خودرو میزان برق مورد نیاز آن را سنجیده و سپس با مشورت از فروشگاهی معتبر اقدام به خرید کنید. همانطور که متوجه شدید انتخاب صحیح باعث افزایش طول عمر باتری و قطعات دیگری که به آن مرتبط هستند می شود.

برند های کره ای مدت بسیاری در این بازار حرف اول را میزدند اما امروزه کاهش ارزش ریال و تحریم و مشکلاتی دیگر باعث شده است بسیاری به استفاده از باتری های ایرانی روی بیاورند. برندها و باتری های گوناگونی در دو نوع اتمی و اسیدی در بازار وجود دارند که شامل محصولات ایرانی و خارجی هستند.

برای خرید باتری کارآمد مشخصاتی مانند نام تجاری، ظرفیت ذخیره و آمپرهای خنک کننده، سر باتری جایگزین و... را بررسی کرده و با توجه به نیاز خود خرید کنید. از آنجایی که ممکن است تفاوت های بسیاری حتی در باتری های یک گروه وجود داشته باشد بهتر است هنگام خرید دقت بالایی به خرج دهید.

 

تشخیص خرابی باتری خودرو

در صورت ایجاد مشکل و خرابی باتری ممکن است با این موارد مواجه شوید:

 

● حرکت موتور در شروع کار کند تر از حد معمول باشد

● سطح مایع باتری کاهش یابد

● باتری ماشین نشتی دهد

باتری خودرو فرسوده شده باشد

 

تعمیر و تعویض باتری خودرو

در صورتی که باتری خودرو شما ناگهانی خراب شود و قادر به روشن کردن ماشین خود نباشید تنها راه استفاده از باتری کمکی است که با وصل کردن کابل هایی از باتری یک ماشین دیگر به سر باتری همراه است. البته که این راهکار موقتی است و باید برای عیب یابی و رفع مشکل اقدام کنید. احتمالا شما نیز با مشکل استارت نخوردن خودرو روبرو شده اید، در این حالت اصطلاحا باتری خودرو خوابیده است و دلیل آن می تواند شامل این موارد می باشد:

 

سولفاته شدن صفحات باتری

در صورتی که از باتری ها اسیدی استفاده می کنید می توانید تمامی شش درب باتری را باز کرده و کلیه مایع درون آن را خالی کنید. برای تمیز کردن محفظه می توانید آن را با آب مقطر همراه جوش شیرین پر کرده پس از یک ساعت آنرا تخلیه کنید. سپس مطابق با استاندارد باتری اسید مناسبی درون آن ریخته و باتری را ۲۴ ساعت با دور کند شارژ کنید. 

 

همچنین روش دومی نیز وجود دارد که از آن می توانید برای احیا باتری های اتمی یا سیلد هم استفاده کنید. بدین منظور در ابتدا شارژ باتری را کاملا خالی کنید. برای این کار می توانید یک لامپ یا قطعه الکتریکی پر کاربرد را به آن وصل کرده و صبر کنید خاموش شود. پس از آن باتری را با دور کند برای ۲۴ ساعت شارژ کنید.

بهتر است در طول فرایند شارژ برای هر دو روش هر یک ساعت دمای باتری را چک کنید و در صورتی که بیش از حد داغ بود شارژ را متوقف کنید. 

 

● قطعی در صفحات داخلی باتری

اگر باتری شما به علت وجود قطعی در صفحات داخلی خراب شده باشد قابل تعمیر نیست و باید به فکر خرید یک باتری نو باشید.

 

 

گردآوری:بخش خودرو بیتوته 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow