آشنایی با دکتر کاوه مدنی

 

کاوه مدنی متولد مرداد ۱۳۶۰، تهران دانشمند، پژوهشگر و فعال محیط زیستی ایرانی و معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران و نائب رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد است.

کاوه مدنی متولد مرداد ۱۳۶۰، تهران دانشمند، پژوهشگر و فعال محیط زیستی ایرانی و معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست ایران و نائب رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد است. وی استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج لندن) و استاد دانشگاه خواجه نصیرطوسی است و در جوامع علمی بین‌المللی به سبب «کمک بنیادی در تلفیق نظریه بازی ها و تحلیل تصمیم گیری با مدل ‌های مدیریت منابع آب» مطرح است.

 

بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز به منظور ادامه تحصیل عازم سوئد شد و در رشته منابع آب از دانشگاه لوند در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شد. سپس مدرک دکترا را در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد و پس از آن دوره پسا دکتری را در رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست در همان دانشگاه به پایان رساند. او بعد از مشغول شدن در سمت خود فعالیت‌هایی را انجام داد و اندکی نگذشت که خبر بازداشت وی منتشر شد. شائبه‌ها در این زمینه فراگیر شده بود تا اینکه سرانجام وی در واکنش به دستگیری فعالان محطی‌زیستی توییتی را منتشر و به وضعیت موجود انتقاد کرد.

 

او در سال ۱۳۸۸ مدرک دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت نمود. پس از آن دوره پسا دکتری خود را در رشته اقتصاد و سیاست محیط‌زیست در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید گذرانده است. این محقق ۳۶ ساله در سال ۲۰۱۲ نیز توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از ده “چهره جدید مهندسی عمران” انتخاب شد.

 

کاوه مدنی در جوامع علمی بین‌المللی به «سبب کمک بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و تحلیل تصمیم‌گیری با مدل‌های مدیریت منابع آب» مطرح است. او در سال های اخیر نقش بسیار پر رنگ و تأثیرگذاری در روشنگری در مورد سیاست‌های غلط مدیریت منابع آب و افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آب و محیط زیست ایران ایفا نموده‌است.

 

کاوه مدنی,بیوگرافی کاوه مدنی

درباره دکتر کاوه مدنی

 

فعالیت حرفه ای

کاوه مدنی در حال حاضر استاد تحلیل سامانه ها و سیاست در مرکز سیاست محیط زیست امپریال کالج لندن است. وی پیش از پیوستن به امپریال کالج لندن، استادیار دانشگاه مرکز فلوریدا (سنترال فلوریدا) بوده است. کاوه مدنی عضو شورای سردبیران نشریه علمی و پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی منابع آب انجمن مهندسان عمران آمریکا و نشریه شهر‌ها و جوامع پایدار انتشارات Elsevier است. مدنی همچنین در اسفند ماه ۱۳۹۵ دبیر اولین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ایران بود.

 

دستگیری و خروج از ایران

کاوه مدنی در طول خدمت خود در سازمان حفاظت محیط زیست همواره از نقض حریم خصوصی خود، نبود امکان فعالیت در ایران و بازجویی ‌های بسیار ابراز ناراحتی می‌کرد. وی می‌گوید: «به محض ورود به تهران بازجویی شدم. ایمیل و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی من را بدون اجازه چک کردند». او در بهمن ۱۳۹۶ در جریان بازداشت فعالان محیط زیست متهم جاسوسی بازداشت شد.

 

او در فروردین ۱۳۹۷ اما هم‌زمان با بالا گرفتن تهدیدها از سمت خود استعفا کرد و عیسی کلانتری علیرغم میل باطنی استعفای او را پذیرفت.

 

جوایز و افتخارات کاوه مدنی

چهره نوین مهندسی عمران

کاوه مدنی در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا برای «دستاورد‌های حرفه‌ای و فردی که نشان دهنده آینده با اهمیت و بشر دوستانه مهندسی عمران است» به عنوان یکی از ۱۰ چهره جدید مهندسی عمران انتخاب شده‌است. این جایزه، توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به مهندسانی اهدا می‌شود که دارای ظرفیت بالایی برای یک آینده کاری بلند مدت و متمایز در حرفه مهندسی بوده و متعهد به انجام فعالیت‌های خود به بهترین شکل هستند.

 

جایزه آرنه ریچتر

اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) کاوه مدنی را به دلیل «سهم بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و روش‌های متفاوت تحلیل تصمیم‌گیری با سامانه‌های مرسوم مدیریت منابع آب» که منجر به ایجاد نگرشی جدید در مدل‌های مدیریت منابع آب شده به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان در سال ۲۰۱۶ برای دریافت جایزه آرنه ریچتر انتخاب کرده‌است. این جایزه به پژوهشگرانی داده می‌شود که توانسته‌اند به پیشرفت‌های درخور توجهی در رشته‌های مختلف علوم زمین دست پیدا کنند.

 

جایزه تحقیقاتی والتر هوبر

انجمن مهندسان عمران آمریکا (ASCE) دارای بیش از ۱۵۰ هزار عضو از ۱۷۷ کشور دنیاست و با بیش از۱۶۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین انجمن مهندسی ایالات متحده محسوب می‌شود. از سال ۱۹۴۹ تا کنون، این انجمن سالانه سه تا پنج نفر را برای دریافت جایزه تحقیقاتی والتر هوبر انتخاب می کند.

 

این جایزه که با ارزش‌ترین جایزه برای پژوهشگران نسبتاً با سابقه (mid-career) محسوب می شود به کسانی داده می‌شود که به موفقیت قابل توجهی در تحقیقات خود در زمینه‌های مختلف مهندسی عمران دست یافته باشند.

 

کاوه مدنی این جایزه را به خاطر «پژوهش های پیشگامانه در توسعه روش های تخصیص منابع محدود آب از طریق تلفیق مفاهیم حل مناقشات و نظریه بازی ها برای استفاده درسامانه های پیچیده منابع آب» دریافت کرد. کمیته انتخاب این جایزه به طور خاص رهبری او در استفاده از مفاهیم تحلیل سامانه ها در مسائل محیط زیست، آب و انرژی را مورد توجه قرار داده است.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته