بیوگرافی توماس یانگ

 

توماس یانگ، یکی از بزرگترین فیزیکدانان قرن هجدهم و نوزدهم بود. او با آزمایش مهمی که به آزمایش یانگ معروف است موجی بودن نور را اثبات کرد.

 

در حقیقت توماس یانگ را باید از جمله پویاترین دانشمندان قرون معاصر دانست. این دانشمند برجسته در 13 ژوئن سال 1773 در انگلیس چشم به جهان گشود و پس از 56 سال زندگی در سال 1829 از دنیا رفت اما در این مدت نه چندان طولانی توانست در زمینه های مختلف علمی همچون بینایی، نور، مکانیک جامدات، انرژی، فیزیولوژی، زبان و حتی هارمونی موسیقی خود را به عنوان یک صاحب نظر نشان دهد.

 

توماس یانگ با آزمایش مهمی که به آزمایش یانگ معروف است موجی بودن نور را اثبات کرد.

 

او به یانگ اعجوبه معروف شد. زیرا در 2 سالگی خواندن می‌دانست و در هشت سالگی به تنهایی به آموختن ریاضی پرداخت. یانگ در 14 سالگی زبان‌های یونانی و لاتین را آموخت و به فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، عبری، عربی، ترکی، فارسی، آرامی، سریانی و امهری آشنا بود.

 

یانگ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم پزشکی آغاز کرد اما در ادامه به فیزیک علاقه مند شد و در سال 1796 نیز موفق به اخد مدرک دکتری خود در این رشته شد. اخذ مدرک دکتری در فیزیک در حالی از سوی وی در آن سال رقم خورد که در آن دوران فیزیک به عنوان یکی از برترین و پیشروترین علوم روز در اروپا شناخته شده بود. و در سال 1799 دکترای پزشکی خود را گرفت و در انستیتوی سلطنتی لندن مشغول به کار شد. او مطالعات خود را بر روی ساختمان چشم و ماهیت نور متمرکز کرد و اولین تئوری خود را دربارهٔ تطابق در بینایی مطرح کرد. بر طبق این تئوری برای آن که تصویر اجسامی که در فواصل متفاوت قرار دارند بر روی شبکیه تشکیل گردد شعاع انحنای عدسی چشم تغییر می کند.

 

بیوگرافی توماس یانگ,زندگی نامه توماس یانگ

بزرگترین کار توماس یانگ آزمایش ‌هایی است که بر روی نور انجام داده است

 

آثار علمی توماس یانگ :

بررسی امواج نوری و انجام مطالعاتی گسترده درباره فیزیک کشسانی در مایعات از جمله هنرنمایی‌های علمی این دانشمند برجسته بوده است. می‌گویند او در سال های پایانی حیات خود همچنان با وارد شدن به عرصه های نوین علمی علاقه مندی خود را نشان می داد و از این رو در بسیاری از مواقع این فرصت را پیدا نمی‌کرد تا زندگی شخصی خود را سر و سامان دهد. عضویت در انجمن‌های علمی سلطنتی انگلیس و فرانسه از جمله افتخارات وی بوده است که کمتر دانشمندی موفق به کسب آنها شده است. 

 

نظریه موجی نور

بزرگترین کار یانگ آزمایش ‌هایی است که بر روی نور انجام داده است یانگ در سال 1803 به آزمایشی دست زد که نتیجه آن تأیید فرضیه موجی هویگنس دربارهٔ ماهیت نور بود. آزمایش یانگ مربوط به نوری است که از دو شکاف باریک می ‌گذرد و نوارهای تاریک و روشن را به وجود می آورد.

 

قبول این مطلب که چگونه جمع دو نور تاریکی را به وجود می آورد به سادگی ممکن نبود ولیکن نتیجه آزمایش یانگ صحت فرضیه موجی بودن نور و پدیده تداخل امواج نور را تأیید کرد. یانگ با اندازه گیری فاصله نوارهای تاریک و روشن و نیز فاصله شکاف هایی که نور از آن ها می گذشت طول موج نورهای مرئی را اندازه گرفت.

 

پدیده انکسار مضاعف نیز مورد توجه یانگ قرار گرفت. در این پدیده هرگاه نور به بعضی از بلورها برخورد کند به دو پرتوی شکسته تجزیه می‌شود. یانگ از روی این پدیده به عرضی بودن امواج نور پی برد. از کارهای دیگر یانگ مطالعه بر نیروی کشش سطحی مایعات و نیز نیروی کشش در جامدات است و به دلیل کارهای علمی او در این مورد ضریب کشسانی مدول یانگ را به نام او انتخاب کرده اند.

 

هیروگیلیف مصری

یانگ علاوه بر تحقیق در علوم تجربی در خط هیروگلیف هم صاحبنظر بود و از این رو مورد توجه پژوهشگران تاریخ و تمدن نیز قرار گرفت. هیروگلیف به معنی کنده کاری مقدس و خط مقدس است که حجاران و صنعتگران آن را در دیوار مقبره ها، ستون ها، تندیس‌ها، مهرها و ... به کار می ‌‌بردند.

 

یانگ خدمات زیادی به جامعه علمی جهان کرد اما به دلیل علاقه و نظر شخصی خود هیچگاه تمایل نداشت در سطح جامعه خبرساز شود.

 

موسیقی

او اعتدال یانگ را برای کوک آلات موسیقی توسعه داد.

 

مرگ

توماس یانگ در روز دهم مه سال 1829 در لندن درگذشت.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته