راهنمای عملی حمل و نقل در عراق: اصول و تاکتیک‌های موفق برای سفرهای موثرحمل و نقل در عراقجاده ها در عراق تاکسی و کرایه ماشین عراق اتوبوس عراقراه آهن وسیله حمل و نقل در عراقسوالات متداول درباره راهنمای حمل و نقل در عراقسخن آخر مقاله درباره راهنمای حمل و نقل در عراق

راهنمای عملی حمل و نقل در عراق: اصول و تاکتیک‌های موفق برای سفرهای موثرحمل و نقل در عراقجاده ها در عراق تاکسی و کرایه ماشین عراق اتوبوس عراقراه آهن وسیله حمل و نقل در عراقسوالات متداول درباره راهنمای حمل و نقل در عراقسخن آخر مقاله درباره راهنمای حمل و نقل در عراق
0
راهنمایی‌های حمل و نقل در عراق: کلید به تصمیمات بهتر و سفرهای پربارتر راهن...

راهنمایی‌های حمل و نقل در عراق: کلید به تصمیمات بهتر و سفرهای پربارتر


راهنمای حمل و نقل در عراق

 

راهنمای حمل و نقل در عراق، در این مقاله از بیتوته، به زبانی کامل و جامع، اطلاعات مربوط به زیرساخت‌ها، خطوط حمل و نقل، و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق ارائه می‌شود. 

در حال حاضر، حمل و نقل در کشور عراق یکی از موضوعاتی است که در حال توجه بسیاری از افراد، سیاست‌گذاران، و کسب و کارها می‌باشد. با توجه به مکان استراتژیک عراق و نقش برجسته‌ای که این کشور در منطقه دارد، حمل و نقل در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مقاله به بررسی وضعیت کنونی حمل و نقل در عراق می‌پردازد و به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت می‌پردازد. 

 

تاریخچه مختصری از حمل و نقل در عراق ما را به دهه 1920 می برد. مانند بسیاری از کشورهای منطقه، وسایل حمل و نقل عراق ارتدکس و ساده بود، ساکنان عمدتاً به کالسکه و قایق های اسبی وابسته بودند. برای سفرهای بین المللی و ماهیگیری، کشتی ها در سواحل البصره مستقر شدند. نوسازی حمل و نقل در دهه 1950 با استفاده از ماشین آلات مدرن وارد عراق شد. جاده‌های آسفالت‌شده شروع به ظهور کردند و اتومبیل‌های شخصی و حمل‌ونقل عمومی در حال تبدیل شدن به یک هنجار جدید در مناطق شهری بودند. دجله و فرات، دو رودخانه اصلی عراق، توسط قایق‌های بخار مورد استفاده قرار گرفتند، گامی که عملیات حمل و نقل کالا را بسیار افزایش داد.

 

پیشرفت عمده در بخش حمل و نقل در دهه 1970 اتفاق افتاد، زمانی که بخش قابل توجهی از بودجه توسعه داخلی عراق برای تقویت حمل و نقل هوایی و دریایی و تقویت شبکه های منطقه ای برای تسهیل توسعه صنعتی اختصاص یافت. علاوه بر این، جت‌های هوایی و کشتی‌های مدرن برای اتصال عراق در سطح جهانی مستقر شدند و موقعیت آن را به عنوان یک مرکز تجاری اقتصادی بین‌المللی تضمین کردند.

 

یک دهه بعد، عراق درگیر یک زنجیره متوالی از درگیری‌ها و جنگ‌ها شد که زیرساخت‌های آن را برای سال‌های آینده به‌طور چشمگیری آسیب دید. این به نوبه خود مانع از همگام شدن ملت با رشد فنی شد که جهان تجربه می کرد. 

 

جاده ها بر کل اقتصاد تأثیر می گذارند و به طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم تأثیر می گذارند، به همین دلیل است که از 4000 سال قبل از میلاد، سومریان خیابان های سنگفرش شده در اور را ساختند. عراق امروزی دارای یک شبکه جاده ای نسبتاً توسعه یافته است که اکثر شهرها و مناطق روستایی را پوشش می دهد. با این حال، سوء استفاده های بعدی، آسیب های گسترده، عدم نگهداری و اتکای بیش از حد متوالی به شبکه جاده ها برای حمل و نقل، عمدتاً به دلیل ضعف سیستم راه آهن، فشار بر شبکه جاده ای منسوخ را افزایش داده است.

 

یک سیستم حمل‌ونقل عمومی دولتی وجود دارد که به شهروندان خدمات می‌دهد، امکانات پایانه‌ای واقعی متعلق به MoT و مدیریت آن است. حمل و نقل جاده ای در عراق توسط وزارت حمل و نقل از طریق شرکت دولتی حمل و نقل مسافران و نمایندگان و شرکت دولتی حمل و نقل زمینی مدیریت می شود. 

 

در سال 2015، 110345 کیلومتر جاده آسفالته وجود داشت که بیش از دو برابر سال 2010 (41716 کیلومتر) بود. عراق دارای دو بزرگراه اصلی است، یکی قدیمی تر، بزرگراه عراق 1 که مرز عراق و اردن را به بصره متصل می کند، 1200 کیلومتر طول دارد، و بزرگراه عراق 2، که مرزهای عراق و ترکیه را به بغداد متصل می کند، جایی که به عراق می پیوندد. بزرگراه 1. نقشه زیر طول جاده ها را در هر استان در عراق (به جز منطقه KRI) نشان می دهد. 

 

به دلیل نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، تعداد خودروهای پلاک در عراق افزایش یافته است، به طوری که بین سال‌های 2016 تا 2020 تقریباً یک میلیون خودرو اضافه شده است، از 6.1 میلیون خودرو در سال 2016 به 7 میلیون خودرو در عراق. 2020. از تعداد کل خودروها در سراسر عراق در سال 2020، 35٪ (2,479,898 خودرو) از آنها در بغداد واقع شده است که به دلیل 8.3 میلیون نفر جمعیت طبیعی است. استان های اربیل و سلیمانیه به ترتیب با 772022 و 569252 خودرو پس از بغداد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

 

ازدحام مشکل بزرگی برای عراقی ها است، موانع متعدد جاده ای (دائمی و موقت) که به دلایل امنیتی نصب شده اند، اتکای بیش از حد به حمل و نقل شخصی و تنوع وسایل نقلیه حمل و نقل به دلیل عدم وجود مقررات سختگیرانه و اجرای آنها از جمله مواردی هستند که دلایل این نمودار مدت زمانی را که طول می کشد تا یک فرد از 2 نقطه در بغداد سفر کند، در زمانی که جاده ها صاف هستند و در ساعات شلوغی، این تفاوت حدود دو برابر زمان است را نشان می دهد. 

  

حمل و نقل نقطه شروعی برای بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهای بسیار موفق بوده است، خدماتی که شامل خدمات تاکسی، اجاره وسایل نقلیه، حمل و نقل و همچنین حمل و نقل ویژه دام، تجهیزات پزشکی و ماشین آلات می شود، اما محدود به آنها نیست. جاده های عراق پذیرای بسیاری از استارت آپ ها و شرکت های مرتبط با حمل و نقل داخلی و بین المللی بوده است که به شرح زیر است:

 

کسب‌وکارهای سواری را می‌توان به‌عنوان تأثیرگذارترین اخلال‌گران در بخش حمل‌ونقل شهری در دهه گذشته مطرح کرد، جایی که افراد می‌توانستند سفارش سواری خود را به مقصدی که انتخاب می‌کنند، حتی انتخاب از بین گزینه‌های مختلف وسیله نقلیه و سواری، سفارشی کنند.

 

Obr: شرکتی که در انگلستان به ثبت رسیده و مورد تایید کمیسیون سرمایه گذاری ملی و وزارت حمل و نقل عراق است. در حال حاضر در نجف، بغداد، اربیل، بابل، کربلا و فلوجه فعال است. 

 

تاکسی المومیاز: سرویس جدیدی است که در اکتبر 2020 راه اندازی شد و با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری کار می کند. این پروژه دارای پرسنل متخصص و خودروهای VIP معاصر برای انتقال افراد به فرودگاه بین‌المللی بغداد و بازگشت از آن است.

 

Careem:یک برنامه فوق العاده است که در بیش از 100 شهر در 14 کشور فعال است و در سال 2020 از اوبر پیشی گرفت. در عراق، Careem خدمات حمل و نقل خود را در سال 2018 راه اندازی کرد و اخیراً تحویل را به بسته های حمل و نقل اضافه کرده است. این شرکت در بغداد، اربیل، نجف، و بصره و ارتقای خدمات خود برای تحویل در بغداد و سواری بین شهری فعالیت می کند.

 

Baly: در سال 2021 راه اندازی شد و توسط شرکت آلمانی Rocket Internet پشتیبانی می شود. بالی خدمات حمل و نقل و تحویل غذا را ارائه می دهد. هدف آن حفظ استانداردهای مقرون به صرفه، راحتی و ایمنی است و امکان انتخاب انواع خدمات سواری و روش‌های مختلف پرداخت را فراهم می‌کند.

 

لیدی گو: یک استارت آپ عراقی است که در سال 2019 با هدف تحمیل تأثیر فرهنگی و اجتماعی از طریق توانمندسازی زنان از طریق سرمایه گذاری خود تأسیس شد. لیدی گو با اتخاذ مدل رانندگان فقط زنانه، خدمات حمل و نقل سواری را تنها به زنان و کودکان ارائه می دهد و هدف آن ارائه یک تجربه حمل و نقل راحت است.

 

بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دیگر که در بالا ذکر نشده‌اند در عراق فعالیت می‌کنند، جزئیات بیشتر در گزارش موجود است.

 

در مورد حمل و نقل جاده ای مسائل و پروژه های برنامه ریزی شده زیادی برای رفع آنها وجود دارد. برخی از مسائل عمده شامل امنیت جاده ها، نگهداری و توسعه شبکه راه ها، کمبود سرمایه گذاری در حمل و نقل بار، عدم توسعه و مقررات، و خدمات قدیمی نقشه های گوگل است. 

 

بسیاری از پروژه های برنامه ریزی شده شامل بازسازی سیستم پستی، ایجاد پل هایی برای حمل و نقل بار در سراسر کشور و همچنین بازسازی و ساخت بزرگراه های مختلف است. 

تاکسی های مشترک امن ترین و رایج ترین نوع حمل و نقل عمومی در عراق، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند بغداد و کردستان است. همه اشکال دیگر حمل و نقل عمومی نادر هستند زیرا اکثر رانندگان ترجیح می دهند در محدوده شهر بمانند. برخی از تاکسی ها تا کرکوک و موصل می روند، اگرچه کرایه ها اغلب گران هستند. از طرف دیگر تاکسی های درون شهری ارزان هستند و به راحتی پیدا می شوند. تاکسی ها در عراق نرخ یا متر مشخصی ندارند، بنابراین حتماً قبل از سوار شدن بر روی قیمت توافق کنید. کرایه ها معمولاً به مسافت طی شده بستگی دارد و قابل مذاکره است.  

 

اجاره ماشین در بغداد امکان پذیر است و اکثر ارائه دهندگان خدمات را می توان در فرودگاه پیدا کرد. با این حال، سفرهای جاده ای برای افراد ضعیف نیست زیرا هنوز تهدیدات امنیتی جدی به خصوص در شب وجود دارد. سفرهای روزانه با کاروان بهتر از سفر به تنهایی است. هنگام مواجهه با یک ایست بازرسی نظامی، همیشه دستورالعمل های داده شده توسط مقامات را دنبال کنید.

 

 

حمل و نقل عراق

حمل و نقل عراق

 

خدمات رفت و آمد در بغداد در دسترس است، اگرچه آنها بیشتر به مناطق بین شهر و حومه خدمات می دهند. یک اتوبوس شاتل رایگان از منطقه سبز عبور می کند، اما بیشتر مقاصد این منطقه در فاصله چند قدمی یکدیگر قرار دارند. خدمات اتوبوسرانی بین شهرهای کردستان در دسترس است، اما سفرها نامنظم است. 

 

زیرساخت حمل و نقل

زیرساخت حمل و نقل

 

در سال 1869، عراق یک تراموا در منطقه کاظمیه داشت که برای حمل و نقل مردم و بار استفاده می شد. تا سال 1953، راه آهن جمهوری عراق (IRR) تأسیس شد و عملیات مستقیماً تحت نظارت و اختیار وزارت حمل و نقل آغاز شد. در حال حاضر تنها یک تبادل بین المللی وجود دارد و آن در مرزهای سوریه در ربیع است. راه آهن برای حمل و نقل کالا از معادن، بنادر و مناطق صنعتی که بیشتر نقاط کشور را پوشش می دهد استفاده می شود.

 

در نمودار، چهار خط ریلی مهم را مشاهده می کنیم که سه تای آنها از بغداد شروع شده و به شهرهای بزرگی مانند بصره و موصل متصل می شوند. کوتاه ترین آنها کرکوک-بیگی-حدیثه را به هم متصل می کند و بیشتر برای حمل و نقل محصولات و نفت استفاده می شود. 

 

راه‌آهن در سال 2018 شاهد افزایش حضور مسافران بوده است و به بیش از نیم میلیون مسافر رسیده است که حدود 21 درصد نسبت به سال 2017 بهبود یافته است. حمل‌ونقل کالا در طول سال 2020، مصادف با همه‌گیری کووید-19، بهبود زیادی داشته است و در مجموع به 1293 هزار رسیده است. تن، یعنی 2.4 برابر حجم حمل شده در سال 2019. 

 

برنامه های زیادی برای توسعه راه آهن جمهوری عراق در نظر گرفته شده است، از جمله 3 خط آهن در نقاط مرزی، اولی اتصال عراق به ترکیه، دومی اتصال عراق به ایران از طریق مرز شلمچه و آخرین اتصال عراق به اردن از طریق رطبه. مرز تربیل در برنامه‌های سرمایه‌گذاری عراق در سال‌های 2018 و 2020، برنامه‌های زیادی برای توسعه راه‌آهن ذکر شده است، از جمله پروژه راه‌آهن خط حلقه بغداد، خط راه‌آهن بصره-فاو، یک ریل مونوریل در استان کربلا و متروی بصره، به چند مورد. 

  

۱. چه طولی دارند بزرگراه‌های آسفالت شده در عراق؟

بزرگراه‌های آسفالت شده در عراق بیش از ۴۴۰۰۰ کیلومتر طول دارند.

 

۲. کدام سازمان مسئولیت نظارت بر بنادر دریایی در عراق را دارد؟

وزارت حمل و نقل (MOT) و شرکت عمومی بنادر (GCPI) مسئولیت نظارت بر بنادر دریایی در عراق را دارند.

 

۳. چه تغییراتی در حال حرکت در صنعت هوانوردی غیرنظامی عراق است؟

صنعت هوانوردی غیرنظامی عراق در حال حرکت به سمت انطباق با استانداردهای بین المللی هوانوردی است، به منظور بهبود و بازسازی ناوگان هوایی خود.

 

۴. چند کیلومتر مسیر راه آهن در دولت عراق وجود دارد؟

راه آهن دولتی جمهوری عراق (IRR) شامل ۲۴۰۵ کیلومتر مسیر است.

 

۵. با کدام کشورها مذاکرات برای ایجاد خطوط ریلی در عراق در حال انجام است؟

عراق با ترکیه، کویت و عربستان سعودی مذاکرات برای ایجاد خطوط ریلی به منظور تکمیل مسیر ریلی پیوسته یورو-خلیج را در حال انجام دارد.

  

با استفاده از اطلاعات و راهنمایی‌های ارائه شده، امیدواریم که بتوانید بهترین تصمیمات را در زمینه حمل و نقل در عراق بگیرید و از فرصت‌های بهتر برای سفر به عراق بهره‌مند شوید.

  

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow