آشنایی با مجموعه‌های هنری جذاب جزیره موزهتاریخچه جزیره موزه  طرح جامع جزیره موزه موزه پرگامونموزه Bodeموزه Neuesگالری ملی قدیمیموزه آلتس دسترسی جزیره موزه در برلینسوالات متداول درباره جزیره موزهسخن آخر مقاله درباره جزیره موزه

آشنایی با مجموعه‌های هنری جذاب جزیره موزهتاریخچه جزیره موزه  طرح جامع جزیره موزه موزه پرگامونموزه Bodeموزه Neuesگالری ملی قدیمیموزه آلتس دسترسی جزیره موزه در برلینسوالات متداول درباره جزیره موزهسخن آخر مقاله درباره جزیره موزه
0
بازدیدی شگفت‌انگیز از جزیره موزه جزیره موزه   جزیره موزه یک مرکز فرهنگی  ...

بازدیدی شگفت‌انگیز از جزیره موزه


جزیره موزه

 

جزیره موزه یک مرکز فرهنگی و هنری در برلین است که شامل مجموعه‌های موزه‌های متعدد، به بازدیدکنندگان تجربه‌ای غنی از تاریخ و هنر ارائه می‌دهد. در این مقاله از بیتوته به بررسی جزئیات جذاب و متنوع این جزیره فرهنگی می‌پردازیم. 

یک مجموعه موزه در بخش شمالی جزیره اسپری در قلب تاریخی برلین، آلمان، واقع شده است. این جزیره به عنوان یکی از پربازدیدترین دیدنی‌ها در پایتخت و یکی از مهم‌ترین سایت‌های موزه در اروپا شناخته می‌شود. ساخت جزیره موزه از سال 1830 تا 1930 به دستور پادشاهان پروس و با برنامه‌ریزی پنج معمار انجام شد.

 

این جزیره در سال 1999 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد، به عنوان گواهی بر توسعه معماری و فرهنگی موزه‌ها در قرن‌های 19 و 20. جزیره موزه شامل پنج موزه بزرگ است که عبارتند از: موزه آلتس، موزه نوس، گالری ملی آلته، موزه بود، و موزه پرگامون.

 

با توجه به این که جزیره موزه تمام جزیره اسپری در شمال Unter den Linden را در برمی‌گیرد، کلیسای جامع تاریخی برلین نیز در این منطقه واقع شده و در کنار پارک باز Lustgarten قرار دارد. در جنوب، کاخ بازسازی‌شده برلین، Humboldt Forum نیز در این جزیره قرار دارد و در سال 2020 افتتاح شد. همچنین، در مجاورت آن، در سراسر شاخه غربی ولگردی، موزه تاریخی آلمان واقع شده است.

 

از زمان اتحاد مجدد آلمان، جزیره موزه طبق یک طرح جامع بازسازی و توسعه یافته است. در سال 2019، یک مرکز بازدیدکنندگان و گالری هنری جدید به نام گالری جیمز سیمون، توسط معمار ششم، در سایت میراث جزیره موزه افتتاح شد.

 

تاریخچه جزیره موزه

تاریخچه جزیره موزه

 

در سال 1797، با ایده‌ی باستان‌شناس آلویس هیرت، اولین سالن نمایشگاهی ساخته شد. در سال 1822، کارل فردریش شینکل طرح‌هایی برای موزه آلتس ارائه کرد تا مجموعه‌های خود را به نام Antikensammlung به خود جای دهد و نظارت بر این مجموعه توسط ویلهلم فون هومبولت انجام شد. جزیره موزه، که در ابتدا منطقه‌ای مسکونی بود، در سال 1841 تحت عنوان "هنر و علم" به اختصاص داده شد. با گذر زمان و گسترش تحت حکومت پادشاهان پروس، مجموعه‌های هنری و باستان‌شناسی موزه پس از سال 1918 به یک بنیاد عمومی تبدیل شدند و اکنون تحت نظر شعبه موزه‌های دولتی برلین، بنیاد میراث فرهنگی پروس نگهداری می‌شوند.

 

جزیره موزه شامل موزه‌های پرگامون، آلتس، Bode، Neues و موزه هنر آسیا است. این جزیره همچنین حاوی پارک لوستگارتن و کلیسای جامع برلین است و از موزه‌های Bode و Pergamon به وسیلهٔ راه‌آهن Stadtbahn گذر می‌کند. در جنوب، محل کاخ سلطنتی و امپراتوری سابق برلین و کاخ جمهوری قرار دارد.

 

مجموعه‌های پروس در طول جنگ سرد از هم جدا شدند، اما پس از اتحاد مجدد آلمان به استثنای برخی آثار هنری و باستان‌شناسی که پس از جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین برداشته شدند، دوباره متحد شدند. مثل گنجینه پریام که به طلای تروا هم مشهور است و توسط هاینریش شلیمان در سال 1873 حفاری شد و اکنون در موزه پوشکین در مسکو نگهداری می‌شود.

 

در دهه 1990، تصمیم به بازسازی و نوسازی ساختمان‌های جزیره موزه گرفته شد. در این راستا، طرح جامعی توسط مدیر کل ولف-دیتر دوب در ژانویه 1999 تصویب شد و پس از آن پروژه‌هایی برای ارتقاء اعتبار برلین معرفی شدند. در سال 2010، جزیره موزه توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شد.

 

محتوای موزه‌های جزیره به شرح زیر تقسیم شده است: پرگامون به عنوان موزه معماری باستانی شناخته شده و اشیاء هنری یونانی و رومی را در طبقه اول به نمایش می‌گذارد. موزه Neues اشیاء باستان‌شناسی، مجسمه‌های مصری و اتروسکی، از جمله مجسمه مشهور ملکه نفرتیتی را ارائه می‌کند. موزه آلتس اشیاء هنری یونانی و رومی را در طبقه اول نمایش می‌دهد و در طبقه دوم نقاشی‌های دوره‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. گالری ملی آلته نیز قرن نوزدهم را پوشش می‌دهد. همچنین، گالری جیمز سیمون به عنوان یک مرکز بازدیدکنندگان طراحی شده است و در کنار موزه Neues در حال ساخت می‌باشد و از طریق گذرگاه زیرزمینی به موزه‌های Neues، Altes، Pergamon و Bode متصل خواهد شد.

 

پس از تکمیل طرح جامع جزیره موزه، تفرجگاه باستان‌شناسی به عنوان یک مسیر ارتباطی بین چهار موزه جزیره موزه شناخته شده و این تفرجگاه نقطه پایانی در موزه بود دارد. این تفرجگاه به موزه‌های قدیمی، جدید، پرگامون و Bode و در نهایت به موزه بود منتقل می‌شود. این تفرجگاه از قبل از جنگ جهانی دوم که به‌وسیلهٔ پل‌های زمینی به هم متصل بودند، ایجاد می‌شود و اکنون از طریق گالری‌های زیرزمینی به هم متصل خواهند شد. این تفرجگاه به‌عنوان یک مجموعه متقابل از مجموعه‌های مختلفی که در موزه‌های فردی جزیره نشان داده می‌شوند، طراحی شده و به مسائل متعددی از جمله مسائل زندگی پس از مرگ و زیبایی می‌پردازد.

جزیره موزه برلین

جزیره موزه برلین

 

در سال 1999، یعنی 10 سال پس از فروپاشی دیوار برلین، هیئت امناء تصمیم به بازسازی جامع جزیره موزه گرفت. این طرح جامع شامل بازسازی موزه Neues و سایر موزه‌ها بود، همچنین می‌پوشید که ساختمان‌های مختلف موزه‌ها که هرکدام ویژگی‌ها و جاهای مختلفی دارند، به یکدیگر متصل شوند تا یک مجموعه یکپارچه و متحد ایجاد شود.

 

یکی از اجزای اصلی این طرح، ساختمان ورودی مرکزی و نمایشگاه به نام "گالری جیمز سیمون" بود که از سال 2019 به عنوان یک مکان مهم برای میهمانان باز است. این ساختمان مدرن توسط معمار بریتانوی، دیوید چیپرفیلد، طراحی شده است. چیپرفیلد قبلاً به بازسازی موزه Neues نیز نظارت کرده بود.

 

گالری جیمز سیمون به نام یک شهروند یهودی برجسته برلین به نام جیمز سیمون اختصاص دارد. او یک مجموعه‌دار هنر پرشور بود و به عنوان مهم‌ترین حامی جزیره موزه شناخته می‌شود. از جمله اهدای‌های معروف او به موزه‌های برلین، نیم تنه نفرتیتی در موزه Neues است.

 

طرح جامع جزیره موزه همچنین شامل تدابیری است که گردشگاه باستان‌شناسی را ایجاد کرده و چهار موزه از پنج موزه را به هم متصل می‌کند. این گردشگاه باستان‌شناسی اشیاء مهمی از مجموعه‌های هنری را به نمایش می‌گذارد و به عنوان یک مسیر ارتباطی بین این موزه‌ها عمل می‌کند. این تدابیر به نوعی به جزیره موزه امکان ارائه تجربه یکپارچه‌ای از هنرهای تمدن از گذشته تا به امروز را می‌دهد.

  

موزه‌های برلین

موزه‌های برلین

 

موزه پرگامون، که به دلیل بازسازی گسترده از اکتبر 2023 بسته شده است، یکی از جواهرات فرهنگی و هنری در جزیره موزه برلین است. این موزه شامل مجموعه‌های آثار باستانی کلاسیک، هنر اسلامی و همچنین هنرهای خاور نزدیک باستان می‌باشد.

 

مجموعه آثار باستانی کلاسیک این موزه، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مجموعه‌های هنر یونان و روم در جهان است. در طول سال‌ها، این موزه به مجموعه‌های گران‌قدری از آثار هنری باستانی پرداخته و تلاش دارد تا تاریخ هنر و فرهنگ این دوره‌های تاریخی را به نمایش بگذارد. مشهورترین اثر این مجموعه، محراب پرگامون رومی است که به زیبایی نبرد بین خدایان و غول‌ها را به تصویر کشیده است.

 

معماری جزیره موزه

معماری جزیره موزه

 

در حال حاضر، موزه پرگامون در دوره بازسازی قرار دارد و بسته است. طبق طرح اصلی جزیره موزه، بخشی از بازسازی به افزودن بال چهارم به این موزه اختصاص دارد. سالن حاوی محراب پرگامون نیز تا سال 2027 برای عموم بسته خواهد بود. این پروژه گسترده با هدف بهبود تجربه بازدیدکنندگان و حفاظت از آثار باستانی ارزشمند در این موزه انجام می‌شود.

 

موزه های جزیره موزه

موزه های جزیره موزه

 

موزه Bode، که در نوک جزیره موزه واقع شده، پس از بازسازی در سال 2005 تازه‌ترین حالت خود را به خود گرفت. این موزه با سالن‌های باشکوه خود مجموعه‌ای استثنایی از مجسمه‌ها را به نمایش می‌گذارد که شامل نمایشگاه‌هایی از قرون وسطی تا قرن 19 می‌شود، از آثار معروفی چون دوناتلو، برنینی و کانوا. در موزه هنر بیزانس و مجموعه Numismatic همچنین گنجینه‌های دیگر نگهداری می‌شوند.

 

این موزه، به علاوه آثار مجسمه‌سازی اروپایی، اقدام به نمایش آثاری از گالری تصاویر برلین یعنی Gemäldegalerie نیز کرده است. از جولای 2019، بازدیدکنندگان دوباره می‌توانند کابینه جیمز سایمون در اتاق اصلی موزه را که به دلیل سیاست یهودستیزانه در دوران نازی بسته شده بود، مشاهده کنند.

 

واقع در کرانه رودخانه، این موزه دارای منظری زیبا به سمت شمال جزیره موزه است، جایی که مردم برلین و بازدیدکنندگان به هم می‌پیوندند تا از چشم‌انداز خیره‌کننده این ناحیه لذت ببرند.

  

عکس جزیره موزه

عکس جزیره موزه

 

 موزه Neues، که توسط معمار برجسته دیوید چیپرفیلد با توجه به حفظ و ترمیم ساختمان قدیمی و با تزئینات فوق مدرن مجدداً احیا شد، یکی از جواهرهای فرهنگی برلین است. این موزه پس از ده سال فرآیند بازسازی و نوسازی در سال 2009 با ارائه یک سبک معماری جذاب و نوآورانه به بازار آمد.

 

بازدید از جزیره موزه

بازدید از جزیره موزه

 

موزه Neues انواع نمایشگاه‌هایی از جمله موزه مصر و مجموعه پاپیروس، موزه پیش از تاریخ و تاریخ اولیه، و همچنین مجموعه آثار باستانی کلاسیک را در خود جای داده است. این موزه به دلیل نمایش‌های منتخب و گنجینه‌های باارزش که در اختیار دارد، جاذبه زیادی برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به تاریخ و هنر دارد.

 

مجسمه نیم تنه نفرتیتی

مجسمه نیم تنه نفرتیتی

 

یکی از نمادهای این موزه، مجسمه نیم تنه نفرتیتی، که بیش از 3000 سال قدمت دارد و یکی از نمادهای شناخته شده جهانی است در اتاقی هشت ضلعی ویژه زیر گنبد شمالی این موزه به نمایش درآمده است. این نمایشگاه‌ها و آثار هنری ثمین، با استفاده از رویکرد آثار کلاسیک و همچنین جوانانه و نوآورانه، تجربه جذابی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده‌اند.

 

جزیره موزه برلین

جزیره موزه برلین

 

گالری ملی قدیمی

گالری ملی قدیمی

 

گالری ملی قدیمی (Alte Nationalgalerie) در جزیره موزه برلین، شامل نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از دوره‌های گوناگون هنری مانند کلاسیک گرایی، رمانتیسیسم، بیدرمایر، امپرسیونیسم، و ​​اوایل عصر مدرن است. این گالری به عنوان یک معبد باستانی طراحی شده و بر فراز جزیره موزه قرار دارد. معمار آن، فردریش آگوست استولر، الهام گرفته از معابد یونانی، این ساختمان را بر روی پایه‌پلکانی مرتفع قرار داده است.

 

 موزه آلتس

موزه آلتس 

 

ساختمان کلاسیک، موزه آلتس ، که توسط کارل فردریش شینکل در سال 1830 طراحی شد، اولین ساختمان موزه در جزیره بود. و برای اولین بار، مجموعه های هنری سلطنتی در ساختمانی به سبک عتیقه با طراحی ویژه به عموم مردم نمایش داده شد. امروزه شاهکارهای بی‌شماری از دوران باستان کلاسیک در کنار معماری باشکوه با گنبد دایره‌ای وسیع به نمایش گذاشته می‌شوند: مجسمه‌ها ، جواهرات ، گلدان‌ها و سکه‌هایی از هنر یونان و اتروسک و همچنین از امپراتوری روم . جواهرات طلا و نقره در زیر سقف آبی در اتاقک مخصوص گنج نمایش داده می شود

 

گالری جزیره موزه

گالری جزیره موزه

 

گالری ملی قدیمی جایگاه مجموعه جامعی از آثار هنری از دوران بین انقلاب فرانسه و جنگ جهانی اول را دارد. این مجموعه شامل آثار مشهور جهانی از هنرمندانی چون کاسپار دیوید فردریش، آگوست رودن، شینکل، منزل، مانه، مونه، رنوار، و سایر هنرمندان برجسته است. در ورودی گالری، شما با گروه معروف "شاهزاده خانم" اثر یوهان گوتفرید شادو ملاقات خواهید کرد.

 

 

دسترسی جزیره موزه

دسترسی جزیره موزه

 

برای دسترسی به جزیره موزه در برلین، شما می‌توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. این جزیره با خطوط متروی U5، U6 و قطارهای شهری (S-Bahn) از جمله خطوط S1، S2، S25، S5، S7 و S75 قابل دسترسی است. ایستگاه S-Bahn Hackescher Markt تا جزیره موزه تنها 15 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد.

 

همچنین، ترامواهای M1 و M12 در نزدیکی کانال Kupfergraben (کوپفرگرابن) قرار دارند و در کمتر از 5 دقیقه پیاده‌رویی به ایستگاه مربوطه می‌رسند. ایستگاه اتوبوس Lustgarten نیز در فاصله 600 متری از موزه پرگامون قرار دارد و از طریق اتوبوس‌های 100 و 200 قابل دسترسی است.

 

همچنین، با استفاده از کارت موزه، می‌توانید به صورت رایگان از بازدید 30 موزه دیگر در برلین بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که ورود برای کودکان و نوجوانان تا سن 18 سال به طور کلی رایگان است.

 

سوال ۱: چگونه می‌توان به جزیره موزه در برلین دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به جزیره موزه، می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو (خطوط U5، U6) و قطارهای شهری (خطوط S1، S2، S25، S5، S7، S75) استفاده کنید. ایستگاه S-Bahn Hackescher Markt به عنوان یکی از نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها تا جزیره موزه معروف است.

 

سوال ۲: چه ویژگی‌هایی در موزه پرگامون برلین به تعطیلی گذاشته شده است؟

موزه سه بال پرگامون از اکتبر 2023 به دلیل بازسازی گسترده برای بازدیدکنندگان بسته شده است. این مجموعه شامل آثار باستانی کلاسیک، موزه خاورنزدیک باستان و موزه هنر اسلامی می‌باشد. این بازسازی تا سال 2027 ادامه خواهد داشت.

 

سوال ۳: کدام موزه‌ها در جزیره موزه برلین از بازسازی و نوسازی عبور کرده‌اند؟

موزه Neues و موزه بود توسط معمار مشهور دیوید چیپرفیلد با حفظ ویژگی‌های اصیل و اضافه کردن جنبه‌های مدرن بازسازی شده‌اند. این موزه‌ها از زمان بازگشایی در سال 2009 بخشی از تجربه بازدیدکنندگان برلین شده‌اند.

 

سوال ۴: مجسمه نیم تنه نفرتیتی کجا در جزیره موزه برلین قرار دارد؟

مجسمه نیم تنه نفرتیتی با بیش از 3000 سال قدمت در تالار گنبد شمالی موزه Neues به نمایش گذاشته شده است.

 

سوال ۵: چگونه می‌توان از کارت موزه بهره‌مند شد؟

با استفاده از کارت موزه، می‌توانید به صورت رایگان از بازدید 30 موزه دیگر در برلین بهره‌مند شوید. ورود برای کودکان و نوجوانان تا سن 18 سال به طور کلی رایگان است.

 

با دیدن و آشنایی بیشتر با جزیره موزه در برلین، می‌توانید به دنیایی از هنر، تاریخ، و فرهنگ پیشینه گشوده و لحظاتی دلنشین را در این مکان استثنایی تجربه کنید. هر گوشه و کنار این جزیره شاهد ثروت‌هایی از تاریخ‌ها و هنرهای مختلف خواهید بود، که سفر شما را به دنیایی پر از زیبایی و دانش خواهد برد. 

 

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow