آیوتایا: داستانی از شکوه و فروپاشی در پارک تاریخیآیوتایانکات برجسته پارک آیوتایاپارک تاریخی آیوتایا  میراث جهانی یونسکو پارک آیوتایا تاریخچه پارک آیوتایاخارجی ها در آیوتایاکاوش در پارک تاریخی آیوتایا  گشت در پارک تاریخی آیوتایا  بازدید از پارک تاریخی آیوتایاسوالات متداول درباره پارک تاریخی آیوتایانکات پایانی درباره پارک تاریخی آیوتایا

آیوتایا: داستانی از شکوه و فروپاشی در پارک تاریخیآیوتایانکات برجسته پارک آیوتایاپارک تاریخی آیوتایا 
میراث جهانی یونسکو پارک آیوتایا
تاریخچه پارک آیوتایاخارجی ها در آیوتایاکاوش در پارک تاریخی آیوتایا  گشت در پارک تاریخی آیوتایا  بازدید از پارک تاریخی آیوتایاسوالات متداول درباره پارک تاریخی آیوتایانکات پایانی درباره پارک تاریخی آیوتایا
0
پرده برداری از رازهای باستانی پارک تاریخی آیوتایا پارک تاریخی آیوتایا  ...

پرده برداری از رازهای باستانی پارک تاریخی آیوتایا


پارک تاریخی آیوتایا

 

در این مقاله از بیتوته، به بررسی پارک تاریخی آیوتایا می‌پردازیم. پارک تاریخی آیوتایا، با ویژگی‌های باستانی و بازسازی‌های هنری، جایی است که تاریخ باستانی تایلند به نمایش درآمده و یکی از مقصدهای گردشگری مهم در این کشور محسوب می‌شود.
معابد باستانی تایلند

معابد باستانی تایلند

 

آیوتایا برای مدت بیش از 400 سال پایتخت سیام باستان بود. این شهر چندین بار توسط مهاجمان برمه ای در طول دهه 1700 ویران شد و منجر به انتقال پایتخت این کشور به بانکوک شد. ویرانه‌های آیوتایای باستانی هنوز پابرجا هستند و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در تایلند هستند.

 

از آنجایی که بیشتر آیوتایا با غارت و سوزاندن شهر توسط برمه‌های مهاجم در سال 1767 ویران شد، بقایای چندین شهرک در خارج از جزیره توسط کشورهای خارجی ساخته شد تا اهمیت تجارت فشرده آیوتایا با بسیاری از کشورهای خارجی را نشان دهد.

 

آیوتایا تایلند

آیوتایا تایلند

 

این منطقه در اسفند 1351 تأسیس شد.

 

این منطقه از سال 1991 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

پادشاهان آیوتایا سه کاخ سلطنتی در این جزیره ساخته بودند.

 

این پارک در جزیره ای قرار دارد که توسط رودخانه های چائو فرایا، پا ساک و لوپبوری در شهر آیوتایا در 80 کیلومتری شمال بانکوک احاطه شده است.

 

با وجود اینکه بیشتر بناهای تاریخی در وضعیتی ویران قرار دارند، اما برای بودایی‌ها مکان‌های مقدسی هستند. لطفا در هنگام بازدید احترام بگذارید.

 

عکس  های پارک تاریخی آیوتایا

عکس های پارک تاریخی آیوتایا

 

پارک تاریخی آیوتایا از خرابه‌های معابد و کاخ‌های پایتخت پادشاهی باستانی آیوتایا تشکیل شده است. این پارک در جزیره ای قرار دارد که توسط سه رودخانه احاطه شده است، جایی که پایتخت قدیمی تایلند در آن قرار داشته است.

 

پادشاهی آیوتایا در طول بیش از 400 سال عمر خود، تعداد زیادی معابد به سبک های مختلف ساخت. بسیاری از آنها توسط دپارتمان هنرهای زیبای تایلند بازسازی شده اند.

 

تصویر پارک تاریخی آیوتایا

تصویر پارک تاریخی آیوتایا

شهر تاریخی آیوتایا از سوابق تاریخی به خوبی شناخته شده است. به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای جهان در زمان خود و یک مرکز مهم سیاسی، اقتصادی و مذهبی، بسیاری از بازدیدکنندگان حقایقی درباره شهر و تجربیات خود در آنجا ثبت کردند.

 

این پارک در این جزیره قرار دارد که توسط سه رودخانه مهم به نام های چائو فرایا، لوپبوری و پا ساک احاطه شده است. بقایای معماری معابد و کاخ های پادشاهی باستانی آیوتایا یکی از با ارزش ترین مکان های تاریخی تایلند را تشکیل می دهد. این منطقه 715 هکتاری از سال 1991 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، زیرا دوران شکوفایی یکی از بزرگترین پادشاهی ها در تاریخ هندوچین را به تصویر می کشد. 

 

 

تاریخچه پارک تاریخی آیوتایا

تاریخچه پارک تاریخی آیوتایا

 

پارک تاریخی آیوتایا در تایلند، که به زبان تایلندی با نام อุทยานประฌพะินฌพะิศฌ ครศรีอยุธยา (تلفظ: Uthayan Prachin Ban Krung Si Ayutthaya) شناخته می‌شود، محل ویرانه‌های شهر باستانی آیوتایا (Ayutthaya) و همچنین آیودیا (Ayodhya) است. این شهر، طبق اطلاعات لوپبوری، به وسیلهٔ خمرهای حاکم از شاهزاده دامرونگ بنا شده و پس از تسخیر یکی از شهرهای مقدس هندو در هند به همین نام، یعنی آیودیا، به وجود آمد. تاریخ اولیه آیوتایا به این سکونتگاه خمرها بازمی‌گردد. این منطقه توسط خمرها اشغال شده و آن‌ها در آنجا دژی مستحکم برپا کردند که نام آن به "خمرهادورواتیدوشنبه" در سال 1351 توسط Ramathibodi I، پادشاه تایلند، گذاشته شد. شهر آیوتایا تحت حمایت پادشاه استان Phra Nakhon Si Ayutthaya بود و نقشه حفاری آثار باستانی از یک باستان بارای (مخزن آب) نزدیک به نوک جنوب غربی وات یای چای مونگخون انجام شد که می‌توانست بر روی آن ساخته شود، جایی که مجموعه معابد مهمی از زمان حکومت خمرها واقع شده بود.

 

پارک تاریخی Ayutthaya

پارک تاریخی Ayutthaya

 

شهر آیوتایا در سال 1569 توسط برمه تسخیر شد، اگرچه غارت نشد اما بسیاری از اشیاء ارزشمند و هنری در این حمله از دست رفتند. تا زمان نابودی شهر توسط ارتش برمه در سال 1767، آیوتایا به عنوان پایتخت کشور شناخته می‌شد.

 

در سال 1969، دپارتمان هنرهای زیبا تایلند با بازسازی ویرانه‌ها آغاز کرد و پروژه بازسازی پارک تاریخی آیوتایا را آغاز نمود. این پروژه پس از اعلام به عنوان سایت تاریخی در سال 1976، به تدریج گسترش یافت.

 

عکس معابد باستانی تایلند

عکس معابد باستانی تایلند

 

 

آیوتایا به دلایلی برای مدت طولانی پایتخت باقی ماند. برای یکی، این شهر محل یک بندر تجاری گسترده بود که پذیرای بازرگانان بین المللی بود که بسیاری از آنها از اروپا بودند.

 

درآمد شهر از محصولات کشاورزی و عوارضی که بر تجارت خارجی وضع می‌شد به دست می‌آمد. از قرن شانزدهم، بازدیدکنندگان اروپایی از پرتغال، فرانسه، هلند و انگلیس در آیوتایا پذیرایی می شدند. اروپایی ها از ثروتی که با آن مواجه شدند بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند.

 

آیوتایا در اوج خود یکی از مهمترین مراکز تجاری در این منطقه بود. این شهر به دلیل معابد و کاخ های فراوان برای این مسافران خاطره انگیز بود.

 

بازسازی تاریخی آیوتایا

بازسازی تاریخی آیوتایا

 

تمام ساختمان های ویران شده ای که امروزه در آیوتایا پیدا شده اند، در مجموع حدود 150 سال طول کشیده است. بسیاری از کاخ ها از چوب ساخته شده بودند. معابد سبک سیامی خود را دارند، اما بسیاری از معابد' معماری از تأثیرات دیگر از جمله سریلانکا الهام گرفته است.

 

جاذبه‌های گردشگری تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند

 

وات چایواتانارام

یکی از چشمگیرترین معابد آیوتایا، به سبک خمر Wat Chaiwatthanaram، یک معبد سلطنتی است که توسط پادشاه و سایر اعضای خانواده سلطنتی استفاده می شد. این صومعه در مقابل گوشه جنوب غربی جزیره تاریخی، در سمت دیگر رودخانه چائو فرایا واقع شده است. سفر با قایق در اطراف جزیره تاریخی مناظر بسیار زیبایی از این معبد بزرگ و به خوبی حفظ شده را فراهم می کند.

 

در مرکز Wat Chaiwatthanaram، یک پرانگ به سبک خمر (برجی به شکل ذرت) به ارتفاع 35 متر وجود دارد که روی یک سکوی آجری برجسته ایستاده است. در هر گوشه آن یک برج بسیار کوچکتر قرار دارد. پرانگ نمایانگر کوه مرو، کوهی در کیهان‌شناسی هندو و بودایی است که مرکز جهان است که توسط اقیانوس‌ها احاطه شده است.

  وات فرا سی سنپت

Wat Phra Sri Sanphet صومعه سلطنتی است و بنابراین هیچ راهبی اجازه اقامت در آن را نداشت. با این حال، معبد برای برگزاری مراسم در دربار سلطنتی، مانند مراسم نوشیدن به عنوان سوگند وفاداری، خدمت می کرد. همچنین به عنوان معادل Wat Mahathat در Sukhothai و مدلی برای Wat Phra Sri Ratana Sasadaram (معبد سلطنتی بودای زمردی) یا Wat Phra Kaew در بانکوک در نظر گرفته می شود.

 

این صومعه سلطنتی نقش مهمی در تاریخ هنر و باستان شناسی دارد. بقایای باقی مانده هنوز به وضوح نشان می دهد که کشور چقدر باشکوه بوده است. در قلب معبد، سه بتکده سیلانی (یا زنگی شکل) مجاور وجود دارد که بر روی سکوهای مستطیل شکل قرار گرفته اند. اعتقاد بر این است که این سکوها پایگاه خانه های سلطنتی در دوره آیوتایا بوده اند.

وات فانان چوئنگ

این صومعه در منطقه جنوب شرقی و در محل تلاقی رودخانه های چائو فرایا و پا ساک واقع شده است. این صومعه دارای چهار ساختمان اصلی در منطقه سنگخای خود است: یک سالن تشریفات، یک ویهارا، ویهارا بزرگ و یک ساختمان کوچک چینی.

 

تالار تشریفات شامل سه تصویر بودا است که همگی در حالت تسلیم کردن مارا هستند. فرض بر این است که دو تصویر در دوره سوکوتای، در حدود سال 1357 ساخته شده است. آنها با گچ، لاک و طلاکاری پوشانده شده اند، احتمالاً برای پنهان کردن ارزش خود از مهاجمان برمه در سال 1767.

 

وات راچابورانا

Wat Ratchaburana توسط پادشاه بوروم راتچاتیرات دوم، در مکانی که هر دو برادرش در جریان مبارزه برای تاج و تخت خالی آیوتایا جان باختند (همدیگر را کشتند) ساخته شد. پس از مرگ هر دو برادرش، پادشاه بوروم راچاتیرات دوم پادشاه شد. به این ترتیب، Wat Ratchaburana در اوایل دوره Ayutthaya ساخته شد.

 

مقدار زیادی از مصنوعات و گنجینه‌های طلایی که در Wat Ratchaburana پیدا شده‌اند، در حال حاضر در موزه ملی Chao Sam Phraya نگهداری می‌شوند.

 

وات کودی دائو

معبد بزرگ دیگری که در شرق شهر و خارج از جزیره آیوتایا واقع شده است، معبد Wat Kudi Dao از یک ubosot بزرگ، یک viharn و یک چدی تشکیل شده است. بیرون دیوار ساختمان دیگری قرار دارد که به عنوان غرفه پادشاه عمل می کرد.

 

امروزه همه چیز ویران شده است و در این معبد تقریباً می توان فروریختن چدی را در نحوه پراکنده شدن بقایای آن در اطراف زمین معبد مشاهده کرد. گفته می شود این معبد مربوط به اوایل دوره آیوتایا است و در سال 1711 پس از میلاد بازسازی شده است.

 

درخت بودای آیوتایا

درخت بودای آیوتایا

درخت بودای آیوتایا

 یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد پارک تاریخی آیوتایا است. این درخت به زبان محلی با نام "درخت بودا" شناخته می‌شود و در ریشه‌های درخت بانیان به دام افتاده است. با فضای معنوی و مرموزی که این درخت برجسته ایجاد کرده، از جاذبه‌های تاریخی و فتوژنیک منحصر به فردی برخوردار است.

 

گردشگری پارک تاریخی آیوتایا

گردشگری پارک تاریخی آیوتایا

 

اصل و ریشه آمدن این درخت به نقطه معینی برنمی‌گردد و احتمالاً به صورت طبیعی یا حاصل از سرنشینی طولانی در آنجا به وجود آمده است. ممکن است در زمان تخریب آیوتایا توسط مهاجمان برمه، سر از مجسمه افتاده یا به طور طبیعی پس از سقوط پادشاهی آیوتایا در آنجا مستقر شده باشد.

 

اکنون، این درخت بانیان، که در سال‌های پس از سقوط آیوتایا رشد کرده است، تقریباً به طور کامل این مجسمه را احاطه کرده و به یک واقعه شگفت‌انگیز تبدیل شده است. هنگام بازدید، توجه به نکات محدودی مهم است، از جمله حفظ احترام و عدم نزدیکی زیاد به درخت که توسط نگهبانان محافظت می‌شود. این درخت بودای Ayutthaya در معبدی به نام Wat Mahathat واقع شده است و یک مقصد مهم برای دیدن در پارک تاریخی آیوتایا محسوب می‌شود.

 

پایتخت سیام باستان

پایتخت سیام باستان

 

تجربه آیوتایا شما را به شگفتی های تاریخی پایتخت باستانی تایلند می برد. آیوتایا مملو از خرابه‌ها و معابد باشکوه است که توسط رودخانه‌های چائو فرایا، پا ساک و لوپبوری احاطه شده‌اند و مملو از هاله‌ای از رمز و راز و عظمت است که واقعاً نشان‌دهنده تایلند باستانی است.در 80 کیلومتری شمال بانکوک واقع شده است.

پارک تاریخی آیوتایا دارای معابد و قصرهای قدیمی و دو موزه است.

 

می‌توانید با پیاده‌روی در پارک بچرخید، زیرا بسیاری از بهترین چیزهای دیدنی در آیوتایا بسیار نزدیک به هم قرار دارند. یکی دیگر از راه های سرگرم کننده برای رفت و آمد با دوچرخه یا توک توک است که می توانید آن را در همان نزدیکی کرایه کنید.

 

بیشتر مردم برای دیدن مجسمه‌های قدیمی و خرابه‌های آیوتایا به انجا می‌ روند، که می‌تواند بسیار جذاب باشد!

 

گردشگران بسیاری به دلیل مشاهده مجسمه‌های باستانی و خرابه‌های آیوتایا به این مکان سفر می‌کنند، که تجربه‌ای جذاب و شگفت‌انگیز از زیبایی‌های تاریخی این نقطه دنیا را ارائه می‌دهد.

  

1. پارک تاریخی آیوتایا کجا واقع شده است؟

پارک تاریخی آیوتایا در شهر آیوتایا در تایلند قرار دارد، در 80 کیلومتری شمال بانکوک، در جزیره‌ای که توسط رودخانه‌های چائو فرایا، پا ساک و لوپبوری احاطه شده است.

 

2. چرا پارک تاریخی آیوتایا به عنوان یک میراث جهانی یونسکو ثبت شده است؟

این پارک از سال 1991 به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است، زیرا دارای باقی‌مانده‌های معماری باستانی و بازسازی‌های فراوان از دوران پادشاهان آیوتایا می‌باشد.

 

3. چه جاذبه‌های تاریخی در پارک آیوتایا وجود دارد؟

در این پارک، باقی‌مانده‌های معابد و کاخ‌های پادشاهان آیوتایا قابل مشاهده هستند، که توسط دپارتمان هنرهای زیبای تایلند بازسازی شده‌اند.

 

4. آیا پارک تاریخی آیوتایا یک مقصد مذهبی نیز است؟

بله، با وجود ویرانی برخی بناهای تاریخی، برای بودایی‌ها این مکان‌ها جاذبه‌های مقدسی محسوب می‌شوند و احترام به آنها توصیه می‌شود.

 

5. چه زمانی پارک تاریخی آیوتایا تأسیس شده است؟

این منطقه در اسفند 1351 تأسیس شد و از آن زمان به عنوان یک مقصد تاریخی مهم در تایلند شناخته می‌شود.

 

 با بازدید از پارک تاریخی آیوتایا، سفری خاص و مفرح به دنیای گنجینه‌های باستانی تایلند را تجربه کرده‌ایم. این مکان، با معابدی کهنه و خرابه‌های تاریخی، داستانی از شکوه و فروپاشی را برایمان رقم زده است. از زیبایی‌های مختلف هنر و معماری گذشته گرفته تا معنای عمیق معابد، هر زاویه این پارک یک حکایت از تاریخ غنی تایلند را به ما نقل می‌کند. امیدوارم که این سفر مجازی به گذشته، شما را با تمام احساسات هنری و تاریخی خود آشنا کرده و تجربه‌ای خاطره‌انگیز برایتان ایجاد کرده باشد.

 

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow