تلفیق هنر و فناوری: آشنایی با موزه سمیه به عنوان نماد هنر مدرنموزه سمیه یا سومایا مجموعه های موزه سمیه ساختمان موزه سمیهاتاق‌ها و نمایشگاه‌ها در موزه سمیهسوالات متداول درباره موزه سمیهسخن پایانی برای مقاله درباره ی موزه سمیه 

تلفیق هنر و فناوری: آشنایی با موزه سمیه به عنوان نماد هنر مدرنموزه سمیه یا سومایا مجموعه های موزه سمیه ساختمان موزه سمیهاتاق‌ها و نمایشگاه‌ها در موزه سمیهسوالات متداول درباره موزه سمیهسخن پایانی برای مقاله درباره ی موزه سمیه 
0
معرفی موزه شگفت‌انگیز سمیه موزه سمیه   موزه سمیه یک اثر فرهنگی بزرگ است ک...

معرفی موزه شگفت‌انگیز سمیه


موزه سمیه

 

موزه سمیه یک اثر فرهنگی بزرگ است که به طور جذاب و شگفت‌انگیز آثار و افکار تاریخی را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله از بیتوته، بازدید کنندگان می‌توانند با تماشای مجموعه‌ها و اتاق‌های متعدد این موزه، به سفری فرهنگی منحصر به فرد دعوت شوند.
موزه سومایا

موزه سومایا

 

موزه سمیه یکی از موزه‌های برجسته و خصوصی در مکزیکو سیتی است که تحت نظر بنیاد کارلوس اسلیم، یکی از ثروتمندترین افراد جهان، قرار دارد. این موزه دارای دو ساختمان مجزا در مکزیکو سیتی به نام‌های پلازا کارسو و پلازا لورتو می‌باشد. با بیش از ۶۶,۰۰۰ اثر هنری از ۳۰ قرن مختلف، این مجموعه شامل مجسمه‌ها و نقاشی‌های متنوع از آمریکا پیش از اسپانیا، هنر مکزیکی در قرن‌های ۱۹ و ۲۰، و آثار برجسته از هنرمندان اروپایی و مدرن مانند آگوست رودن، سالوادور دالی، بارتولومه استبان موریلو، و تینتورتو است. 

موزه سمیه مکزیکو سیتی

موزه سمیه مکزیکو سیتی

 

نام این موزه از نام سومایا دومیت گرفته شده است که همسر بنیانگذار موزه، کارلوس اسلیم، بوده و در سال ۱۹۹۹ درگذشته است. در سال ۲۰۱۳، موزه سمیه با بیش از ۱ میلیون و ۹۵ هزار بازدیدکننده، به عنوان پربازدیدترین موزه هنری مکزیک و رتبه ۵۶ جهانی شناخته شد. این موزه توسط معمار معروف فرناندو رومرو طراحی و ساخته شده است و دسترسی به آن از طریق ایستگاه‌های مترو پولانکو و سن خواکین در دسترس است.

 

از جمله ویژگی‌های جالب موزه سمیه می‌توان به تنوع بسیار بالای اثار هنری، اعتبارسنجی بین‌المللی از سازمان‌های معتبر هنری، و تعداد بازدیدکنندگان زیاد اشاره کرد. در اکتبر ۲۰۱۵، این موزه به دستاورد پنج میلیون بازدیدکننده پرداخت و همچنین برخی از بهترین اثرات هنری جهان را در اختیار دارد.

 

معماری موزه سمیه

معماری موزه سمیه

 

به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری، موزه سمیه در زمینه‌های گوناگون هنری از جمله نقاشی، مجسمه، و هنرهای مدرن فعالیت می‌کند و تاکنون توفیق‌های بسیاری را کسب کرده است. بنابراین، این موزه به عنوان یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هنری جهان شناخته می‌شود و نقل از اثار هنری از دوران‌های مختلف تاریخ هنر را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 

کالکشن هنری موزه سمیه

کالکشن هنری موزه سمیه

 

موزه سومایا با بیش از 66,000 قطعه هنری گنجانده‌شده است، اکثریت این آثار از هنرهای اروپایی در بازه زمانی از قرن 15 تا 20 تشکیل شده است. این مجموعه هنری شامل هنرهای مکزیکی، آثار مذهبی، اسناد و سکه‌های تاریخی نیز می‌شود. موزه حاوی بزرگترین مجموعه سکه از دوران ماقبل اسپانیایی و دوران استعمار است.

 

این موزه دارای بزرگترین مجموعه مجسمه‌های آگوست رودن در خارج از فرانسه و بیشترین اثر هنری خصوصی او در جهان است. مالک این مجموعه، کارلوس اسلیم، بیش از 380 اثر هنری از رودن را به ارمغان آورده است. همچنین، آثار برخی از هنرمندان معروف اروپایی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

اطلاعات تاریخی موزه سومایا

اطلاعات تاریخی موزه سومایا

 

موزه سومایا حاوی ارزشمندترین آثار هنری اروپایی است، با نسخه‌ای از مدونا از Yarnwinder اثر یکی از اعضای حلقه لئوناردو داوینچی که به ارزش بیش از 30 میلیون پوند ارزیابی شده است. همچنین، هنرمندان مکزیکی نیز با آثاری از قبیل دیگو ریورا و روفینو تامایو در این موزه نمایش داده شده‌اند.

 

آلفونسو میراندا، مدیر موزه، این موزه را به عنوان "نسخه‌های جدید از چیزها" تعریف کرده و آرزوی جلب تنوع هنری اروپایی به آمریکای لاتین را دنبال کرده است. این مجموعه شامل بسیاری از هنرمندان برجسته اروپایی از قرن 15 تا 20 میلادی است، به ویژه با مجسمه‌های بزرگ از رودن و سالوادور دالی.

 

کارلوس اسلیم، با خرید زیادی از اثار رودن در دهه 1980، ارزش این قطعات را افزایش داده است. با داشتن بیش از 100 اثر رودن، برخی از منتقدان او را بیشتر یک شکارچی معامله‌گر تا یک زیبایی‌شناس معرفی کرده‌اند.

 

آثار هنری در موزه سومایا

آثار هنری در موزه سومایا

 

ساختمان اصلی موزه سمیه که در سال 1994 به بهره‌برداری رسید، در محل پلازا لورتو سن آنجل واقع شده است. در سال 2011، ساختمان جدید این موزه در منطقه Nuevo Polanco، در Plaza Carso، تحت طراحی معمار مکزیکی مشهور به نام فرناندو رومرو، که داماد میلیاردر لبنانی-مکزیکی کارلوس اسلیم هلو است، افتتاح شد. این ساختمان جدید به نام "سومایا دومیت جمیل" نامگذاری شده است، به یاد همسر فقید کارلوس اسلیم هلو که از خانواده‌ای سیاسی مهم به نام جمیل در لبنان به دنیا آمده بود. اعضای خانواده جمیل نیز شامل پسر عموی بشیر، رئیس‌جمهور سابق و امینه جمیل هستند.

 

پلازا لورتو

پلازا لورتو، محل ورودی موزه سمیه، دارای یک تاریخچه تاریخی است. اینجا اولین ساختمان موزه در نزدیکی رودخانه ماگدالنا بنا شده و بخشی از آثار فاتح هرنان کورتس در قرن پانزدهم بود. پسر او، مارتین کورتس، یک آسیاب آبی گندم در این مکان نصب کرد که در قرن نوزدهم به یک کارخانه کاغذ تبدیل شد. در سال 1905، یک حادثه آتش‌سوزی در این مرکز اتفاق افتاد و نتیجه آن این بود که در 13 اکتبر 1905، صاحبان آن زمان به آلبرتو لنز فروختند. سپس در سال 1906، لنز این آسیاب را به کارخانه‌ای به نام "Fábrica de Papel de Loreto y Peña Pobre" تبدیل کرد که میدان فعلی به نام آن نامگذاری شده است.

 

در دهه 1980، آتش‌سوزی دیگری باعث نابودی بسیاری از تاسیسات شد و عملیات به ایالت تلکسکالا منتقل شد. این اتفاق به گروه کارسو این امکان را داد تا یک تغییر شهری جذاب را در ویرانه‌ها ایجاد کند و آن را به یک مکان فرهنگی، موزه سمیه، تبدیل کند که به طور رسمی در سال 1994 تأسیس شد. ساختمان موزه دارای چهار اتاق مجزا با موضوعات مختلف بود که شامل مناظر اروپایی و مکزیکی، عصر رودن، تقویم مکزیکی و نمایشگاه‌های موقت بود. در سال 2014، به مناسبت نوزدهمین سالگرد خود، موزه میزبان نمایشگاه مناظر اروپایی بود که شامل 50 اثر از هنرمندانی چون پیر-آنتوان دماشی، کلاس مولنر و ژوست کارهلیس بود.

  

پلازا کارسو

در سال 2011، مجموعه اصلی موزه Soumaya به ساختمان جدیدی با مساحت ۱۶,۰۰۰ متر مربع (170,000 فوت مربع) منتقل شد، که در منطقه پلازا کارسو در شمال شهر مکزیکو سیتی احداث شده است. این ساختمان یک بنا شش طبقه با ارتفاع ۴۶ متر (۱۵۱ فوت) است و با ۱۶,۰۰۰ کاشی آلومینیومی شش ضلعی پوشانده شده است. آلومینیوم مورد استفاده در این پروژه نیز توسط شرکتی که به کارلوس اسلیم تعلق دارد، تأمین شده است. ساختمان جدید تحت طراحی معمار مکزیکی فرناندو رومرو، که با یکی از دختران کارلوس اسلیم ازدواج کرده است، و با همکاری با اووه آروپ و فرانک گری مهندسی شده است. هزینه ساخت این ساختمان تخمیناً ۷۰ میلیون دلار بوده است.

 

هر یک از شش طبقه این موزه به شکل مجزا طراحی شده‌اند و وزن ساختمان توسط یک اسکلت بیرونی شامل ۲۸ ستون فولادی منحنی عمودی و هفت تیر که ساختار ساخته شده توسط یک شرکت به اسم اسلیم، که سکوهای نفتی دریایی تولید می‌کند، احاطه شده است. همچنین، سقف این ساختمان از طریق تعلیق آن از یک کنسول ثابت نگه‌داشته می‌شود. کف این ساختمان از سنگ مرمر مرغوب ساخته شده که از یونان وارد شده است.

 

museosoumaya

museosoumaya

 

ساختمان جدید Museo Soumaya در سپتامبر ۲۰۱۰ در حال ساخت بود و به طور رسمی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ افتتاح شد. این موزه دارای یک ورودی باریک است که به یک گالری سفید بزرگ باز می‌شود. هر طبقه این ساختمان علاوه بر گالری‌های هنری، شامل یک کتابخانه، رستوران و یک سالن با ظرفیت ۳۵۰ نفر نیز می‌شود.

 

پلازا کارسو، که محل قرارگیری این ساختمان است، یک توسعه مختلط بزرگ در منطقه Nuevo Polanco در شمال شهر مکزیکو سیتی است. این پروژه نیز توسط کارلوس اسلیم ایجاد شده و شامل بسیاری از شرکت‌های او، همچنین یک هتل مجلل و چندین ساختمان آپارتمان را در خود جای داده است. هزینه کل این توسعه تقریباً ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این موزه از ۲۸ مارس ۲۰۱۱ به روی عموم باز شده و ورود به آن به صورت رایگان ممکن است، هزینه‌های عملیاتی آن نیز توسط ثروت اسلیم تامین می‌شود. در زمان افتتاح، این ساختمان به عنوان بزرگترین ساختمان جهان شناخته شد.

 

موزه سمیه معماری

موزه سمیه معماری

 

 

اتاق‌ها و نمایشگاه‌ها در موزه Soumaya به شرح زیر هستند:

 

ورودی:این محوطه سرسرا یک هشتی نامتقارن و با سقف بلند است.

 

 این فضا به نمایشگاه‌های موقت، رویدادها و نمایشگاه‌های دائمی آثار با فرمت بزرگ اختصاص یافته است. 

 

میان آثار این اتاق، می‌توان به اثرهایی از هنرمندان معروف مانند آگوست رودن، ریو جوچیتان، دیوگو ریورا، و روفینو تامایو اشاره کرد.

 

سطح 1: طلا و نقره - هنرهای تزئینی:مجموعه‌ای از سکه‌ها، مدال‌ها و اسکناس‌های مربوط به دوران نایب‌السلطنه تا دوران پس از انقلاب. 

 

اشیایی از عاج، ابریشم و سنگ‌های قیمتی برای استفاده مذهبی و مدنی.

 

سطح 2: نمایشگاه‌های موقت:اختصاص دارد به نمایشگاه‌های موقت.

 

سطح 3: استادان قدیمی اروپایی و نووهیسپانیک:آثار هنرمندان اروپایی از جمله کراناخ ها، تینتورتو، ال گرکو، پیتر پل روبنس، آرتمیسیا جنتیلسکی و موریلو، همراه با آثار استعماری.

 

سطح 4: از امپرسیونیسم تا آوانگارد:آثار منظره‌سازی و لباس‌نگاری مکزیک قرن نوزدهم تا آثار جنبش‌ها و پیشتازان اروپایی.

 

سطح 5 (موقت): مجموعه موزه ونیز سمیه.

 

سطح 6: جولیان و لیندا اسلیم / عصر رودین:آثار رودن و شاگردان و همکارانش، مانند کامیل کلودل و امیل-آنتوان بوردل.

 

مجسمه‌های سوررئالیستی سالوادور دالی نیز در این سطح به نمایش گذاشته شده است.

  

موزه شگفت‌انگیز سمیه

موزه شگفت‌انگیز سمیه

 

1. موزه سمیه کجا واقع شده است؟

موزه سمیه در شهر پلازا کارسو در منطقه Nuevo Polanco شمال شهر مکزیکو سیتی قرار دارد.

 

2. چه هنرمندانی در مجموعه موزه سمیه نمایش داده شده‌اند؟

مجموعه موزه سمیه شامل آثار هنرمندان معروفی همچون آگوست رودن، روفینو تامایو، و سالوادور دالی می‌باشد.

 

3. چه امکاناتی در ساختمان موزه سمیه وجود دارد؟

ساختمان موزه سمیه شامل گالری‌های هنری، کتابخانه، رستوران و سالن برگزاری رویدادهای مختلف به ظرفیت 350 نفر می‌باشد.

 

4. آیا ورود به موزه سمیه هزینه‌ای دارد؟

بله، ورود به موزه سمیه برای عموم رایگان است و هزینه‌های عملیاتی توسط ثروت اسلیم تامین می‌شود.

 

5. چه تاریخی افتتاحیه موزه سمیه را نشان می‌دهد؟

موزه سمیه در تاریخ 28 فوریه 2011 به رسمیت افتتاح شد و از آن زمان به بازدید علاقمندان از هنر و فرهنگ خوش آمدگویی می‌کند.

  

در این مقاله از بیتوته با نگاهی نزدیک به موزه سمیه در شهر مکزیکو سیتی، به سفری در دنیای هنر و تاریخ پر از زیبایی‌ها دعوت شده‌اید. از تاریخچه ساختمان تا کالکشن گردآوری شده از آثار هنرمندان برجسته، موزه سمیه به عنوان یک نماد فرهنگی و هنری به تاریخچه خود ادامه می‌دهد. این موزه با طراحی معماری خاص و مجموعه‌های گرانبها، یک تجربه فراموش‌نشدنی برای علاقه‌مندان به هنر فراهم کرده و با روحیه‌ای پویا و زیبا، مسیری به گذر زمان و هنر را به ما نشان می‌دهد. به همین دلیل، دعوت می‌شود تا بازدید از موزه سمیه را در برنامه‌های فرهنگی خود جای دهید و از دنیای هنر لذت ببرید.

  

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow