آشنایی با جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد استانبولایاصوفیه یکی از مکان های تاریخی استانبولکاخ توپکاپی مکانی تاریخی در استانبول آب انبار بازیلیکا از جاهای تاریخی استانبولمسجد سلطان احمد یکی از مساجد تاریخی  استانبولمسجد روملی هیساری قلعه ای تاریخی در  استانبولکلیسای چورا از کلیساهای تاریخی استانبول برج گالاتا بلندترین سازه تاریخی در استانبول سوالات متداول درباره مناطق تاریخی استانبولنتیجه گیری مقاله درباره ی مناطق تاریخی استانبول

آشنایی با جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد استانبولایاصوفیه یکی از مکان های تاریخی استانبولکاخ توپکاپی مکانی تاریخی در استانبول آب انبار بازیلیکا از جاهای تاریخی استانبولمسجد سلطان احمد یکی از مساجد تاریخی  استانبولمسجد روملی هیساری قلعه ای تاریخی در  استانبولکلیسای چورا از کلیساهای تاریخی استانبول
برج گالاتا بلندترین سازه تاریخی در استانبول سوالات متداول درباره مناطق تاریخی استانبولنتیجه گیری مقاله درباره ی مناطق تاریخی استانبول
0
مکان های تاریخی شگفت انگیز استانبول که باید از آنها دیدن کنید مکان‌های تا...

مکان های تاریخی شگفت انگیز استانبول که باید از آنها دیدن کنید


مکان‌های تاریخی در استانبول

 

در این مقاله از بیتوته، به بررسی مناطق تاریخی استانبول می‌پردازیم. استانبول با تاریخچه‌ای غنی، خود را به عنوان یکی از شهرهای پرتاریخ جهان جلوه داده است. این مناطق تاریخی استانبول شاهد تلاقی فرهنگ‌ها و معماری‌های متنوعی از گذشته تا کنون هستند، که گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

استانبول پایتخت متوالی امپراتوری روم شرقی و امپراتوری عثمانی، بیش از 2000 سال است که در مرکز رویدادهای مهم سیاسی بوده است. شبه جزیره تاریخی، که توسط آب های بسفر احاطه شده است، مجموعه ای از بناهای تاریخی چشمگیر را در خود جای داده است که شکوه و جلال را به شهر می بخشد. تقریباً هر بازدیدی با قدم زدن در محله تاریخی آغاز می شود که توسط یونسکو به دلیل شاهکارهای منحصر به فرد معماری شناخته شده است. از محله فاتح و فراتر از آن، اینجا مکان های تاریخی است که نمی توانید از دست بدهید.

 

جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول

جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول

 

ایاصوفیه دارای گنبدی عظیم است که به طور گسترده ای به عنوان مظهر تخصص معماری بیزانس به شمار می رود. پس از ساختن آن توسط امپراتور ژوستینیان اول در سال 537 پس از میلاد، این کلیسا تا سال 1453 به عنوان کلیسای ارتدکس یونانی و مقر پاتریارک قسطنطنیه خدمت کرد. تا 500 سال بعد به مسجد تبدیل شد و در سال 1935 به عنوان موزه افتتاح شد. از اولین رئیس جمهور جمهوری، کمال آتاتورک.

 

امروزه این موزه پس از کاخ توپکاپی، دومین موزه پربازدید در ترکیه است و سالانه بیش از 3 میلیون بازدیدکننده را به فضاهای داخلی باشکوهی که با موزاییک‌های طلایی تزئین شده‌اند، می‌کشاند که پس از بازسازی‌های متعدد نمایان می‌شود.  

 

معروفترین مناطق تاریخی در استانبول

معروفترین مناطق تاریخی در استانبول

 

کاخ توپکاپی که در اطراف چهار حیاط اصلی و ساختمان‌های کوچک‌تر متعدد ساخته شده است، تقریباً ۴۰۰ سال (۱۴۶۵–۱۸۵۶) از سلطنت ۶۲۴ ساله سلاطین عثمانی به‌عنوان محل سکونت اصلی سلاطین عثمانی بوده و میزبان مراسم‌های دولتی متعددی بوده است. هیچ کجای استانبول به اندازه‌ی تعداد بازدیدکنندگانی که به سمت معماری زیبا، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های خطی، لباس‌ها، ظروف چینی و برخی از مهم‌ترین آثار مقدس جهان اسلام جذب می‌شوند، جذب نمی‌شود.

گردشگری در استانبول

گردشگری در استانبول

 

آب انبار باسیلیکا که اغلب قصر غرق شده نامیده می شود، یک آب انبار قدیمی باستانی در غرب ایاصوفیه در استانبول است.

 

این شگفتی زیرزمینی که در 150 متری (492 فوت) غرب ایاصوفیه واقع شده است، یکی دیگر از جواهر دوران باستان است که به دستور امپراتور ژوستینیان ساخته شده است. این کاخ که در ابتدا در قرن ششم ساخته شد تا فیلتری را برای کاخ بزرگ کنستانتینوپل که اکنون ویران شده است ساخته شود، بزرگترین آب انبار در بین صدها آب انبار در زیر شهر استانبول است و پس از فتح عثمانی ها در سال 1453 همچنان آب را به کاخ توپکاپی می رساند. آب انبار باسیلیکا مساحتی نزدیک به 10 کیلومتر مربع (3.9 مایل مربع) را پوشش می‌دهد و توسط جنگلی از ستون‌های مرتفع که با سرستون‌های عمدتاً یونی و کورنتی مزین شده است، حمایت می‌شود. نسبتاً مرطوب و نور کم، مکان مناسبی برای غلبه بر گرمای تابستان است.

 

 

تصاویر مناطق تاریخی استانبول

تصاویر مناطق تاریخی استانبول

 

این مسجد که بین سال‌های 1609 تا 1616 توسط سلطان احمد اول به منظور تثبیت قدرت عثمانی ساخته شده است، دارای یک آبشار از گنبدهای چند لایه است و شش مناره آن را تزیین کرده است. حیاط بیرونی، بزرگ‌ترین مساجد عثمانی، کاملاً با فضای داخلی پوشیده از کاشی‌های آبی،ازنیک مطابقت دارد که تعداد آن به ده‌ها هزار می‌رسد و به آن لقب مسجد آبی داده است. علیرغم اینکه یک جاذبه محبوب است، پذیرش به شدت کنترل می شود زیرا مسجد هنوز برای مقاصد مذهبی استفاده می شود.

 

آثار باستانی استانبول

آثار باستانی استانبول

 

روملی هیساری که به نام قلعه روملی نیز شناخته می شود، قلعه ای است که تقریباً 6.5 هکتار (16 هکتار) از دیوارهای بلند، برج ها و محیط سبز را اشغال می کند. این بنا که در سمت اروپایی استانبول، در باریک‌ترین بخش تنگه بسفر قرار دارد، در طول چهار ماه در سال 1452 توسط سلطان محمد دوم عثمانی برای آماده‌سازی برای حمله نهایی به قسطنطنیه و در نهایت سقوط امپراتوری بیزانس ساخته شد. بسیاری از سازه های داخلی پس از وقوع یک رشته زمین لرزه ویرانگر در شهر آسیب زیادی دیده اند.

 

امروزه این سازه به عنوان یک موزه در فضای باز به روی عموم باز است و اغلب میزبان کنسرت ها و اجراها در آمفی تئاتر خود است.

 

مساجد تاریخی استانبول

مساجد تاریخی استانبول

 

یکی از گنبدهای تزئینی کلیسای چورا در استانبول که مریم مقدس و کودک را به نمایش گذاشته است.

 

کلیسای ناجی مقدس در چورا یک کلیسای بیزانسی سابق است و از جهاتی می توان آن را خواهر کوچک ایاصوفیه دانست. مانند ایاصوفیه، در قرن شانزدهم به مسجد عثمانی تبدیل شد و بعداً به عنوان موزه سکولار شد. با وجود ابعاد کوچکتر، از زیبایی کمتری برخوردار نیست. در منطقه Erdinekapi، درست خارج از دیوارهای اصلی شهر، فضای داخلی با موزاییک‌های زیبای قرون وسطایی و نقاشی‌های دیواری با قدمت 1312 پوشیده شده است.

 

کاخ‌ها و موزه‌های تاریخی استانبول

کاخ‌ها و موزه‌های تاریخی استانبول

 

برج گالاتا با درپوش مخروطی و استوانه ای شکل  یا همانطور که در آن زمان کریستیا توریس نامیده می شد ، به عنوان بخشی از گسترش مستعمره جنوا در سال 1348 ساخته شد.

 

این بلندترین سازه در استانبول برای قرن ها بود و هنوز هم بر بخش خوبی از افق محلی حاکم است. پاداش انتظار در صف‌های طولانی و بالا رفتن از آسانسور اغلب مملو از یک منظره پانوراما 360 درجه از شبه جزیره تاریخی است. 

 

1. چه مناطق تاریخی مهمی در استانبول وجود دارد؟

در استانبول مناطق تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، برج گالاتا، قلعه روملی هیساری و کلیسای چورا اشاره کرد.

 

2. ایاصوفیه قبلاً کلیسا بوده یا مسجد؟

 ایاصوفیه ابتدا به عنوان یک کلیسا تحت حمایت امپراتور ژوستینیان اول در سال 537 میلادی ساخته شد. پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها در سال 1453، به مسجد تبدیل شد و در نهایت در سال 1935 به عنوان موزه افتتاح شد.

 

3. چرا برج گالاتا به عنوان یک نماد استانبول شناخته می‌شود؟

برج گالاتا با درپوش مخروطی و استوانه‌ای خود از سال 1348 یکی از نمادهای شهر استانبول بوده و به دلیل ارتفاع بلند خود، به خوبی از بالا به شهر تاریخی استانبول نگاه کرده و مناظر زیبایی را ارائه می‌دهد.

 

4. چرا مسجد سلطان احمد به نام مسجد آبی مشهور است؟

مسجد سلطان احمد به نام مسجد آبی شهرت دارد زیرا حیاط بیرونی آن کاملاً با کاشی‌های آبی ازنی پوشیده شده است و این موزه جلب توجه بازدیدکنندگان را با معماری و زیبایی‌های خاص خود دارد.

 

5. چه مواردی در آب انبار باسیلیکا به وجود آمده است؟

آب انبار باسیلیکا در زیر ایاصوفیه واقع شده و در دوره بازنگری‌های تاریخی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آب انبارهای زیرزمینی در استانبول شناخته می‌شود. این مکان از زیبایی و طراحی منحصر به فرد خود بهره‌مند است و به بازدیدکنندگان فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ این شهر را می‌دهد.

  

 در پایان این مقاله در مورد مناطق تاریخی استانبول، می‌توان نتیجه گرفت که این شهر با ثروت‌های تاریخی خود، تجربه‌ی یک سفر فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده فراهم می‌کند. از آثار باستانی گرفته تا زیبایی‌های معماری معاصر، استانبول به عنوان یک نقطه تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر، هر ساله میزبان گردشگرانی از سرتاسر جهان است.

 

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow