نگاهی به ارزش‌ها و آثار ملی کلیسای انجیلی در شهر تبریزکلیسای پروتستان (انجیلی) تبریزتاریخچه کلیسای انجیلی تبریزکلیسای انجیلی تبریزتعویض صلیب کلیسـای انجیلی تبریزآدرس کلیسای انجیلی تبریزسوالات متداول درباره کلیسای انجیلی تبریزسخن پایانی مقاله درباره ی کلیسای انجیلی تبریز

نگاهی به ارزش‌ها و آثار ملی کلیسای انجیلی در شهر تبریزکلیسای پروتستان (انجیلی) تبریزتاریخچه کلیسای انجیلی تبریزکلیسای انجیلی تبریزتعویض صلیب کلیسـای انجیلی تبریزآدرس کلیسای انجیلی تبریزسوالات متداول درباره کلیسای انجیلی تبریزسخن پایانی مقاله درباره ی کلیسای انجیلی تبریز
0
کلیسای انجیلی تبریز: نمایی از جلوه‌های فرهنگی و مذهبی شهر تبریز کلیسای ان...

کلیسای انجیلی تبریز: نمایی از جلوه‌های فرهنگی و مذهبی شهر تبریز


کلیسای انجیلی تبریز

 

کلیسای انجیلی تبریز، یک مرکز مذهبی با تاریخچه‌ای بلند است. در این مقاله از بیتوته، به بررسی اهمیت و گسترش این کلیسا و مشارکت گروه‌های مختلف مسیحی در مراسمات آن پرداخته می‌شود.

کلیسای انجیلی (پروتستان‌ها) در تبریز، یک معبد مسیحی به اواخر دورهٔ قاجار بازمی‌گردد.

 

کلمه پروتستان به معنی معترض است. آیین پروتستان در نیمه دوم قرن شانزدهم.در اروپا به وجود آمد. جمعی با جمود فکری کلیسای کاتولیک با هرگونه تجدد در آیین مسیح مخالف بود.

 

به مبارزه برخاستند. و به تصمیمات آن اعتراض کردند. سپس این کلمه معنی اصطلاحی (اصلاح طلب) یافت. لوتر و پیروان او دیگر متفکران و اصلاح طلبان در دین مسیح. را نیز پروتستان خواندند. در کلیسای انجیلی، آشوریان مقیم تبریز مراسم‌های مذهبی خود را به زبان‌های آشوری، فارسی و انگلیسی برگزار می‌کنند.

 

تاریخ کلیسای انجیلی تبریز

تاریخ کلیسای انجیلی تبریز

 

این کلیسا در خیابان شریعتی جنوبی، کوچهٔ والمان واقع شده و در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان جدید این کلیسا، یعنی کلیسای مسیحیان پروتستان تبریز، در سال ۱۹۵۷ ساخته شد پس از تخریب ساختمان قدیمی آن که در کوچهٔ میارمیار واقع بود.

 

پس از احداث خیابان شریعتی جنوبی (شهناز سابق) در سال ۱۳۲۹ خورشیدی و تخریب بخش‌های بزرگی از کلیسای انجیلی در محلهٔ میارمیار (مهادمهین)، کلیسای جدید در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در کوچهٔ والمان و در ضلع غربی خانه و مطب دکتر والمان احداث شد. این ساختمان با تشابهی شگفت‌انگیز با صلیب‌ بوده ، محوطهٔ حیاط آن درختان کاری شده‌است.

 

کلیسای پروتستان تبریز

کلیسای پروتستان تبریز

 

مشخصات کلیسای انجیلی شامل بنای شبیه صلیب با مساحت تالار اجتماعاتی ۱۵۰ متر مربع و محرابی چهارپله از کف تالار بالاتر است. در این کلیسا، آشوریان مقیم تبریز مراسم‌های مذهبی خود را به زبان‌های آشوری، فارسی و انگلیسی برگزار می‌کنند.

 

معماری کلیسای انجیلی تبریز

معماری کلیسای انجیلی تبریز

 

ده ردیف نیمکت، سه میز خطابه، سه قطعه قالی، چهار قطعه کناره، یک ارگ ، یک صلیب، دو گلدان دو شمعدان و چند پنجره با طاقهای جناغی و شیشه های رنگی اثاث و وسایل تزئینات و روشنائی کلیسا را تشکیل می دهند. سقف آهنی و برج ناقوس آن استوانه ای و دارای چهار طبقه و تقریبن بلند است.

 

طرح کلیسا صلیبی و محراب آن 80 سانتیمتر از کف تالار بلندتر است. سقف کلیسا آهنی و برج ناقوس آن استوانه‌ای و دارای چهار طبقه است.

  

کلیسای انجیلی تبریز، در دهه‌های گذشته به عنوان محلی مختص پیروان پروتستان شناخته می‌شد، اما در دوران اخیر، تبدیل به یک مرکز تسهیل مذهبی با تنوع گسترده شده است. در حال حاضر، علاوه بر مراسمات پروتستان، مراسمات اهل کاتولیک نیز در این کلیسا برگزار می‌شود. مسیحیان گریگوری از شاخه‌ای از ارتدوکس نیز در مراسمات و برنامه‌های این مکان مشارکت فعال داشته‌اند.

 

شهر تبریز دارای چندین کلیسا با کاربردهای متفاوت است. برخی از این کلیساها، مانند کلیسای "سرکیس مقدس"، هر هفته برای انجام مراسم فعالیت دارند. به علاوه، کلیسای "مریم مقدس" به صورت مختصر تنها در جشن‌های مرتبط با حضرت مریم (س)، حدود ۵ یا ۶ بار در سال، بازگشایی می‌شود.  

 

استفاده آزاد از فضاهای کلیساها، نشان از احترام به آزادی عبادی و ترویج تعامل مذهبی در این مکان‌هاست. این کلیساها، با رعایت قوانین و زمان‌های مشخص، به فعالیت‌های مذهبی می‌پردازند، که نمایانگر تعامل مثبت و تحول در زندگی مذهبی جوامع مسیحی در تبریز است.

 

آثار ملی ایران کلیسای انجیلی تبریز

آثار ملی ایران کلیسای انجیلی تبریز

 

در سال ۱۳۹۸ صلیب این کلیسا بر اثر وجود پوسیدگی پایه صلیب یا عوامل جوی به پایین افتاد و بعد از ترمیم مجدد در محل قبلی خود نصب گردید.

 

کلیساهای مسیحی در ایران

کلیساهای مسیحی در ایران

 

آدرس :کلیسای انجیلی در محله مقصودیه تبریز و در خیابان شریعتی جنوبی،خیابان والمان واقع شده است. 

  

1- کلیسای انجیلی تبریز چه زمانی ساخته شده است؟

کلیسای انجیلی تبریز به اواخر دورهٔ قاجار بازمی‌گردد. ساختمان جدید آن در سال ۱۹۵۷ احداث شد پس از تخریب ساختمان قدیمی که در کوچهٔ میارمیار واقع بود.

 

2- کلیسای انجیلی تبریز در کدام منطقه از شهر واقع شده است؟

این کلیسا در منطقه جنوبی خیابان شهناز، در کوچهٔ والمان تبریز واقع شده است.

 

3- چه جاذبه‌های فرهنگی مهمی در داخل کلیسای انجیلی تبریز وجود دارد؟

کلیسای انجیلی تبریز شاهد ترکیبی از زیبایی معماری شبیه به صلیب، محوطهٔ حیاطی با درختان کاری شده، و تالار اجتماعاتی است که مراسم‌های مذهبی به زبان‌های مختلف از جمله آشوری، فارسی و انگلیسی در آن برگزار می‌شود.

 

 4- چه ویژگی‌های معماری در بنای کلیسای انجیلی تبریز دیده می‌شود؟

بنای کلیسای انجیلی تبریز شبیه به صلیب است و دارای محوطهٔ حیاطی با درختان کاری شده. تالار اجتماعاتی این کلیسا دارای مساحت ۱۵۰ متر مربع است و محراب آن چهارپله از کف تالار بالاتر قرار دارد.

 

5. کلیسای انجیلی تبریز چه تاریخی دارد؟

کلیسای انجیلی تبریز، تاریخچه‌ای کهن و با اهمیت دارد؛ این کلیسا در سال‌های خیلی دور برای پیروان پروتستان تأسیس شد و با گذر زمان به یک مرکز تسهیل مذهبی با تنوع گسترده تبدیل شده است.

 

6. آیا در کلیسای انجیلی تبریز مراسمات مذهبی مختلفی برگزار می‌شود؟

بله، علاوه بر مراسمات پروتستان، این کلیسا میزبان مراسمات اهل کاتولیک و مسیحیان گریگوری نیز شده است. این تنوع نشان از احترام به تفاوت‌ها و تعامل مذهبی در این مکان دارد.

  

7. آیا کلیسای انجیلی تبریز برای مشارکت عمومی باز است؟

بله، کلیسای انجیلی تبریز طبق قوانین و زمان‌های مشخص، با آزادی دایر بوده و مراسمات مذهبی برگزار می‌شود.

  

 کلیسای انجیلی تبریز با زیبایی‌های معماری خاص و تاریخچهٔ غنی، نه تنها یک نماد فرهنگی و مذهبی شهر تبریز است بلکه به عنوان یک آثار ملی ایران نیز ثبت‌شده است. این مکان به ما یادآوری می‌کند که در هر زمان و مکان، فضاهای مذهبی می‌توانند مراکزی از تاریخ و فرهنگ شوند که برای افراد مختلفی از جوانان گرفته تا محققان و هنردوستان جذاب باشند. بازدید از این کلیسا، سفری به دل زمان و مکان خواهد بود و امیدواریم که هر روزه جذابیت خود را بیشتر به نمایش بگذارد و تاثیر مثبت خود را در فرهنگ و تاریخ محلهٔ تبریز به اشتراک بگذارد. 

 

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow