پل نوژی وران: شاهکار معماری تاریخی استان کرمانشاهمعرفی روستای نجوبران یا نوژی وران ریشه‌ها و تبدیلات آوایی و زبانی نام روستای نجوبران/ نژی‌وران  پل تاریخی نوژی‌وران مکانهای دیدنی اطراف پل نوژی‌ورانسوالات متداول درباره پل نوژی وران سخن پایانی مقاله ی پل نوژی وران

پل نوژی وران: شاهکار معماری تاریخی استان کرمانشاهمعرفی روستای نجوبران یا نوژی وران ریشه‌ها و تبدیلات آوایی و زبانی نام روستای نجوبران/ نژی‌وران 
پل تاریخی نوژی‌وران مکانهای دیدنی اطراف پل نوژی‌ورانسوالات متداول درباره پل نوژی وران سخن پایانی مقاله ی پل نوژی وران
0
سرزمین عدس و عجایبش: پل نوژی وران و سفر به دیگر زمان‌ها پل تاریخی نوژی وران &n...

سرزمین عدس و عجایبش: پل نوژی وران و سفر به دیگر زمان‌ها


پل تاریخی نوژی وران

 

 در این مقاله از بیتوته، با مفهوم و تاریخچه پل نوژی وران آشنا خواهید شد. پل نوژی وران یکی از پل‌های تاریخی استان کرمانشاه است که در منطقه‌ای جذاب و زیبا واقع شده و شاهد تاریخ و فرهنگ این ناحیه می‌باشد. این پل با ساختار و طراحی خاص خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است و در این مقاله به معرفی و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

 

روستای نجوبران

روستای نجوبران

 

روستای نجوبران، پرجاذبه‌ترین روستای شهربیستون در استان کرمانشاه برای گردشگران و مسافران است. این روستا در بخش بیستون شهرستان هرسین واقع شده و به فاصله ۵ کیلومتری شهر بیستون، ۲۵ کیلومتری شهر هرسین و ۴۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

 

روستای نجوبران در فصل‌های تابستان و بهار میزبان گردشگران و مسافران زیادی است. جاذبه‌های طبیعی این روستا شامل باغات میوه، سراب‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.  عمده‌ترین محصولات زراعی شامل گندم، ذرت، چغندرقند، سیب، گلابی، گیلاس و زردآلو هستند و مراتع حاصلخیز دشت چمچمال نیز به دامداری این منطقه افزوده‌اند.

 

سراب نجوبران یا همان "نجویران" از جاذبه‌های گردشگری این روستاست که طی تمام فصول سال باز است. این روستا از سوی جنوب به کوه پراو، و از سوی جنوب غربی به دره‌های گل دره و سیراوله محدود می‌شود. آب و هوای منطقه در بهار و نیمه تابستان دلپذیر و مطبوع است، در حالی که در پاییز و زمستان سردتر می‌شود. رودخانه پرآب دینور نیز از شرق این روستا عبور کرده و غارهای گلستان و زری در جنوب غربی آن قرار دارند. همچنین، گورستان قدیمی و پل آجری نوژی وران به تاریخ و فرهنگ این روستا اشاره می‌کنند. 

  

جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه

جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه

 

نام «نجوبران/ نژی‌وران» از دیدگاه آوایی و زبانی با تبدیلاتی به وجود آمده است. در این نام، حرف «ژ» به «ج» در بخش اول تبدیل شده و حرف «و» به «ب» در بخش دوم تغییر کرده است. این تغییرات آوایی با توجه به لحن و آوانگاری فارسی صورت گرفته و به طور نادرست به شکل «نجوبران» ترجمه شده است.

 

با این حال، جزء «نژی» در زبان کردی و یا «نوژی» در گویش لکی به معنای عدس تعبیر می‌شود و جزء «وه‌ران» در زبان کردی به معنای «خوران» از مصدر «خوردن» استفاده می‌شود. بنابراین، ترجمه صحیح نام این روستا به صورت «نژی‌خوران» خواهد بود که به معنای «عدس‌خوران» است. اصل و تاریخچه این نام به اقلیم روستا و محل کاشت عدس و اهمیت عدس در کشاورزی منطقه مرتبط می‌شود.

 

عکس پل نوژی وران

عکس پل نوژی وران

 

پل «نوژی‌ وران» یکی از پل‌های تاریخی در استان کرمانشاه واقع شده است. این پل در منطقه روستای «نوژی‌خوران» (نجوبران) و در مسیری که از بیستون به سنقر می‌رسد، قرار دارد. تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان این پل را به دوره صفوی نسبت می‌دهند.

 

پل «نوژی‌ وران» پنجاه متر طول دارد وعرض آن  10/4 متر می‌باشد . این پل دارای سه پایه سنگی و دو دهانه است. قطر پایه پل 35/3  متر است. پل به طور تاریخی چندین بار آسیب دیده است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه آن را مرمت کرده است. در آخرین مرمت، پل با استفاده از تیرآهن و آجر به صورت مسطح پوشش داده شده است. پایه‌های این پل نیز از سنگ ساخته شده و به سه بخش تقسیم می‌شوند.

 

بخش میانی پل «نوژی‌ وران» دارای شکل بیضی و آب‌شکن‌های مدور است که بر روی هر یک از پایه‌ها پشت‌بندی‌های مدور آجری دارند.

 

تاریخچه پل نوژی وران

تاریخچه پل نوژی وران

 

در کنار پل تاریخی نوژی‌وران، مناطق و جاذبه‌های دیگری نیز در این منطقه قرار دارند. سرآب نوژی‌وران از جمله این مناطق است که به عنوان یک منبع آبی طبیعی در این منطقه شناخته می‌شود. همچنین یک گورستان تاریخی نزدیک به پل نوژی‌وران واقع شده است که شاهدی بر تاریخ و فرهنگ این منطقه است. دو غار گلستان و زری نیز در جنوب غربی این روستا قرار دارند و از جاذبه‌های دیدنی و جذاب منطقه محسوب می‌شوند. این مناطق و جاذبه‌ها با پل نوژی‌وران در کنار هم، تجربه‌ی یک سفر جذاب و تاریخی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. 

 

 پل نوژی وران کجا قرار دارد؟

پل نوژی وران در منطقه روستای نوژی وران (نجوبران) و در مسیری که از بیستون به سنقر می‌رسد، واقع شده است.

 

چه تاریخی و باستان‌شناسی‌ای به این پل نسبت داده می‌شود؟

تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان این پل را به دوره صفوی نسبت می‌دهند.

 

 ابعاد و مشخصات پل نوژی وران چیست؟

پل نوژی وران پنجاه متر طول دارد و عرض آن 10.4 متر است. این پل دارای سه پایه سنگی و دو دهانه است.

 

 چگونه مرمت پل نوژی وران صورت می‌گیرد؟

پل نوژی وران در طول تاریخ چندین بار آسیب دیده و توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه مرمت شده است. در آخرین مرمت، این پل با استفاده از تیرآهن و آجر به صورت مسطح پوشش داده شده است.

 

چه مناطق گردشگری دیگری در نزدیکی پل نوژی وران وجود دارد؟

پل تاریخی «نوژی‌خوران» در کنار سراب زیبا و دیدنی نوژی‌وران قرار دارد. این سراب به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم استان کرمانشاه شناخته می‌شود و در طول سال باز است، که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

در پایان این مقاله درباره پل نوژی وران، امیدواریم که اطلاعات ارائه شده مفید و جالب برای شما بوده باشد. پل نوژی وران یکی از آثار تاریخی مهم منطقه است و جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد. اگر به استان کرمانشاه سفر می‌کنید، حتماً این پل را ببینید و از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی این منطقه لذت ببرید. 

 

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow