راهنمای کامل بازدید از آبشار استهبان: طبیعت، تاریخ و زیباییاستهبان کجاست؟آبشار استهبان کجا قرار دارد؟آبشار استهبانآسیاب‌های آبشار استهباننکات بازید از آبشار استهبان دسترسی به آبشار استهبانجاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار استهبان  سوالات متداول درباره آبشار استهبانسخن پایانی مقاله ی آبشار استهبان

راهنمای کامل بازدید از آبشار استهبان: طبیعت، تاریخ و زیباییاستهبان کجاست؟آبشار استهبان کجا قرار دارد؟آبشار استهبانآسیاب‌های آبشار استهباننکات بازید از آبشار استهبان دسترسی به آبشار استهبانجاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار استهبان  سوالات متداول درباره آبشار استهبانسخن پایانی مقاله ی آبشار استهبان
0
آبشار استهبان: زیبایی‌های طبیعی با امکانات گردشگری گردشگری در آبشار است&#...

آبشار استهبان: زیبایی‌های طبیعی با امکانات گردشگری


گردشگری در آبشار استهبان

 

آبشار استهبان، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا در استان فارس است که در این مقاله از بیتوته به آن پرداخته شده است. این آبشار با مناظر خیره‌کننده‌اش و رونق طبیعی، مقصدی محبوب برای گردشگران و طبیعت‌دوستان می‌باشد. 

شهرستان استهبان

شهرستان استهبان

 

شهرستان استهبان، در فاصله 175 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد. نام این شهرستان از واژه‌ی "سته" به معنای انگورستان  است. در سال 746 هجری قمری، پس از ویرانی در دوره مغول، احیای شهر و آبادانی آن توسط امیر مبارز الدین آل مظفر صورت گرفت.

 

این شهر در گذشته دارای چهار محله بوده است، هر یک دارای مساجد و آب‌انبارهای متعددی بوده‌اند. حمداله مستوفی این شهر را به عنوان یک شهرک پر درخت با آب و هوای معتدل و تنوع میوه‌ها توصیف کرده است.

 

در نگاه اولیه تاریخ‌نگاران اسلامی، نام شهر را "اصطهبان" یا "اصطهبانات" ثبت کرده‌اند، اما در زبان فارسی امروزی به "استهبان" تغییر یافته است. این شهرستان با مرکزیت شهر استهبان، به مساحتی حدود 1986 کیلومترمربع امتداد دارد. علاوه بر پرورش میوه‌های متنوع، محصولاتی همچون انجیر و زعفران در این منطقه شهرت دارند، به طوری که بزرگترین باغ انجیر دیم جهان در این شهرستان قرار دارد.

 

آب و هوای معتدل و کوهستانی این منطقه سبب سرسبزی و خوش‌آب‌وهوایی آن شده است. وجود باغ‌های فراوان، پوشش جنگلی و آبشارهای روان، به همراه همجواری با دریاچه بختگان، جاذبه‌های گردشگری این منطقه را افزایش می‌دهد در ادامه، به یکی از زیباترین جاذبه‌های این منطقه اشاره می‌شود.  

 

بازدید از آبشار استهبان

بازدید از آبشار استهبان

 

آبشار استهبان، یکی از مکانهای جذاب در شهرستان استهبان واقع در استان فارس، به شمار می‌رود.

 

این آبشار در جنوب منطقه استهبان و در فاصله حدود ۱۷۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. منابع آب آن از یک قنات آبی با چندین حلقه چاه عمیق در دامنه کوه‌های جنوبی آن تأمین می‌شود. در دوران گذشته، این آب از راهی که از این قنات می‌گذشت، چندین آسیاب آبی را به کار می انداخت که اثراتی از آن‌ها هنوز هم قابل مشاهده است. در حال حاضر، انتهای مسیر آبشار به سنگچینی تغییر کرده‌است. همچنین، دو آبشار دیگر به نام‌های "لای تاریک" و "سلطان شهباز" نیز در این منطقه وجود دارند.

 

مناظر خیره‌کننده آبشار استهبان

مناظر خیره‌کننده آبشار استهبان

 

آبشار استهبان به عنوان یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین آبشارهای این منطقه محسوب می‌شود. این آبشار در سال ۱۳۳۵ خورشیدی با تلاش حقیقت بخشدار آن زمان استهبان و به طراحی معمار حاج حسین بنا (معمارپور) و فرآیند سنگ‌تراشی توسط حاج احمد علی دژ، ایجاد شد.

 

این آبشار دارای شانزده پله است که با تدفین پیوسته آبی فراوان و شفافیتی که از چشمه‌های کوهستانی استهبان فراهم می‌آید، زیبایی و تازگی خاصی به آن بخشیده است.

 

موقعیت این آبشار در جنوب استهبان و انتهای بلوار جنوبی شهر قرار دارد. مسافرانی که در مسیر سفرهای طولانی به سمت شهرهایی همچون سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند، معمولاً از اینجا برای استراحتی کوتاه و تسکین از خستگی راه بهره می‌برند.آبشار استهبان به جای آسیاب سومی و با استفاده از جدول تنوره آن در محوطه باغ ملی ساخته شده‌است.

 

آسیاب‌های آبشار استهبان

آسیاب‌های آبشار استهبان

 

در گذشته، چشمه‌های «قهری»، «پازهری»، «مرخنه» و «بک بکو» به مقدار قابل توجهی آب را به خود اختصاص می‌دادند. مردم منطقه استهبان با بهره‌گیری از این جریان آب و شیب تند زمین، ۱۱ آسیاب آبی را که از مصالح سنگی و ساروج ساخته شده بودند، در امتداد مسیر آبها احداث کردند. از این ۱۱ آسیاب، هشت تا به امروز باقی مانده‌اند و عملکرد مناسبی دارند.

 

در حال حاضر، دو آسیاب (آسیاب هشتم و آسیاب نهم) در حال فعالیت هستند و مکانیزم سنگ‌شکن آن‌ها همچنان در حال چرخش است. البته، نسبت به گذشته، نوع فرآیند آسیاب‌کاری تغییر کرده است.

 

برخی از این آسیاب‌ها دارای دو تنوره بوده‌اند که دو دستگاه آرد‌کننده در هر کدام از آن‌ها به کار می‌رفت. ارتفاع تنوره‌ها در محدوده ۱۰ تا ۱۲ متر متغیر بوده است. همچنین، طول جدول تنوره‌ها به شیب زمین وابسته بوده و در مواقعی که شیب ملایم‌تر باشد، طولانی‌تر شده است. آسیاب یازدهم نیز طول جدول کمتری داشته و بیشتر از دو تا سه متر نمی‌باشد.

 

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار استهبان

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار استهبان

 

آبشار استهبان، در قلب محوطه باغ ملی استهبان قرار دارد و از تسهیلات رفاهی و گردشگری کاملی برخوردار است. با توجه به شدت بالای جریان آب در این منطقه، در هنگام بازدید از باغ ملی و آبشار استهبان، توصیه می‌شود به مراقبت کودکان و همچنین حیوانات خانگی خود اهمیت دهید.

 

در حین اکتشاف آبشار استهبان، خودداری از سد کردن جریان آب و حفظ طبیعت به عنوان یک وظیفه مسئولانه از شما خواسته می‌شود. 

 

مهم‌ترین نکته این است که بازدید از آبشار استهبان به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است. این جاذبه طبیعی با طبیعت خیره‌کننده‌اش مناسب برای تفرج و استراحت می‌باشد. بنابراین، به دنبال یک تجربه آرامش‌بخش و آشنایی با طبیعت زیبا هستید، آبشار استهبان گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

 

آدرس:  استان فارس، استهبان ،بلوار قائم، بعد از پل هوایی 

  

آبشار استهبان

آبشار استهبان

 

قلعه دختر استهبان: این قلعه یکی از آثار تاریخی دوره اسلامی در استان فارس است. واقع در شمال دوراهی استهبان به ایج و در فاصله حدود ۱۰ کیلومتر از جاده استهبان به نیریز قرار دارد. این قلعه در گذشته به عنوان مقر حکومت شبانکاره به کار گرفته شده و پس از آن ویرانه شده است. ساختار قلعه دختر استهبان از نظر هوایی به وضوح قابل تشخیص است. این قلعه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

چشمه قهری استهبان: این چشمه یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر استهبان می‌باشد. اسطوره‌ای مرتبط با گرگین میلاد، یکی از پادشاهان سلسله کیانیان، نسبت به این چشمه وجود دارد که او آن را حفاری کرده است. چشمه قهری در مسیر خود، باغ‌ها و مراتع اطراف را با آب خود سیراب می‌کند و به آن‌ها رونق و زیبایی ویژه‌ای می‌بخشد.

 

این دو جاذبه، همراه با آبشار استهبان، تجربه‌ای منحصر به فرد از طبیعت و تاریخ این منطقه را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. از هنر عکاسی نیز می‌توان برای ثبت زیبایی‌های این مناطق استفاده کرد. 

 

 آبشار استهبان کجا قرار دارد؟

آبشار استهبان در شهرستان استهبان استان فارس قرار دارد. این شهرستان در فاصله حدود ۱۷۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته است.

 

چگونه آبشار استهبان تأمین آب دارد؟

آب آبشار استهبان از یک رشته قنات دارای چندین حلقه چاه بسیار عمیق در دامنه کوه‌های جنوبی آن تأمین می‌شود. قدیم تر از این قنات برای تأمین آب چندین آسیاب آبی را به کار می‌بردند.

 

  آبشار استهبان چه تاریخی دارد؟

ساخت آبشار استهبان به سال ۱۳۳۵ خورشیدی با همت حقیقت بخشدار آن زمان استهبان و تحت نظارت معمار حاج حسین بنا (معمارپور) و سنگ‌تراشی حاج احمد علی دژ انجام شد.

 

 چه جاذبه‌های دیگری در اطراف آبشار وجود دارد؟

علاوه بر آبشار استهبان، در اطراف آن دو آبشار دیگر به نام‌های "لای تاریک" و "سلطان شهباز" قرار دارند که جاذبه‌های دیدنی دیگری برای بازدیدکنندگان هستند.

 

 آیا بازدید از آبشار استهبان هزینه‌ای دارد؟

 بازدید از آبشار استهبان رایگان است و به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری طبیعی، افراد می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

 

با نگاهی به زیبایی‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فرد آبشار استهبان، این منطقه به یک مقصد مورد علاقه برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری تبدیل شده است. از مناظر طبیعی خیره‌کننده تا تاریخی و فرهنگی که در اطراف این آبشار گره خورده است، تجربه‌ای زنده و دلچسب از این منطقه به یادگار خواهد ماند. پیشنهاد می‌شود تا این آبشار زیبا را با دقت و احترام به محیط زیست به عنوان یک مقصد جذاب در لیست سفرهای خود قرار دهید و لحظاتی خاص از زندگی را در این نقطه فراموش‌نشدنی به سر ببرید.

 

  گرد آوری:بخش گردشگری بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow