بازدید از صومعه خور ویراپ و آشنایی با تاریخ ارمنستان تاریخچه خور ویراپبهترین فصل سال برای سفر به خور ویراپ چه زمانی است؟جاذبه های اطراف صومعه خور ویراپ راههای دسترسی به خور ویراپ سوالات متداول در مورد صومعه خور ویراپ


بازدید از صومعه خور ویراپ و آشنایی با تاریخ ارمنستان تاریخچه خور ویراپبهترین فصل سال برای سفر به خور ویراپ چه زمانی است؟جاذبه های اطراف صومعه خور ویراپ راههای دسترسی به خور ویراپ سوالات متداول در مورد صومعه خور ویراپ
0
صومعه خور ویراپ ارمنستان؛ مقصد گردشگران و عاشقان تاریخ منظره زیبای صومŸ...

صومعه خور ویراپ ارمنستان؛ مقصد گردشگران و عاشقان تاریخ


منظره زیبای صومعه خور ویراپ و کوه آرارات

 

صومعه خور ویراپ یک مجموعه مذهبی تاریخی است که در دشت آرارات در جنوب شرقی ارمنستان و در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است. این صومعه در دامنه کوه آرارات قرار دارد که مکانی مقدس برای ارامنه محسوب می شود. در این مطلب از بیتوته شما را با این مکان مذهبی آشنا می کنیم.

نام "خور ویراپ" در زبان ارمنی به معنای "سیاه چال عمیق" یا "گودال عمیق" است که به اتاق زیرزمینی که گرگوری مقدس در آن زندانی بود، اشاره دارد. برج ناقوس خور ویراپ یکی از بلندترین برج های ارمنستان است که 24 متر ارتفاع دارد. این بنا در قرن هفدهم ساخته شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

صومعه خور ویراپ در چند کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و مناظر خیره کننده ای از کوه آرارات که در آن سوی مرز واقع شده است را به نمایش می گذارد. کوه آرارات مرتفع ترین قله ترکیه است و نماد هویت ارمنی محسوب می شود.

 

صومعه خور ویراپ در حدود 45 کیلومتری (28 مایلی) پایتخت ایروان قرار دارد و با ماشین یا وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی قابل دسترسی است. بسیاری از شرکت های تورهای مسافرتی در ایروان سفرهای یک روزه به خور ویراپ و سایر جاذبه های اطراف ارائه می دهند.

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, تاریخچه خور ویراپ

تاریخچه خور ویراپ به قرن چهارم برمی گردد

 

تاریخچه خور ویراپ به قرن چهارم برمی گردد، زمانی که گرگوری روشنگر، قدیس حامی ارمنستان، توسط پادشاه تیریدات سوم به مدت 13 سال در گودالی در این مکان زندانی شد. طبق افسانه ها، گرگوری مقدس توانست پادشاه را از بیماری معالجه کند و او را به مسیحیت درآورد، که منجر به پذیرش مسیحیت به عنوان دین رسمی ارمنستان در سال 301 پس از میلاد شد.

 

این مجموعه شامل چندین سازه از جمله یک کلیسای کوچک، یک برج ناقوس و تعدادی سلول برای راهبان است. جاذبه اصلی صومعه اتاق زیرزمینی است که گرگوری مقدس در آن زندانی شده است. بازدیدکنندگان می توانند از یک نردبان شیب دار به سمت اتاقک که حدود شش متر عمق دارد پایین بروند.

 

خور ویراپ یک مکان زیارتی مهم برای ارامنه است و همچنین به دلیل موقعیت خیره کننده و تاریخ غنی، یک مقصد گردشگری محبوب است. این صومعه مناظری خیره کننده از کوه آرارات و حومه اطراف آن را ارائه می دهد و برای هر کسی که به تاریخ و فرهنگ ارمنستان علاقه مند است باید از آن بازدید کرد.

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, کلیساهای تاریخی ارمنستان

مکانی که گرگوری روشنگر در آن زندانی بود

 

بهترین زمان از سال برای بازدید از صومعه خور ویراپ ، فصول بهار یا پاییز است که به طور کلی زمان های ایده آل برای سفر به ارمنستان در نظر گرفته می شود. در این فصول، هوا معتدل و مطبوع، با دمای راحت و آسمان صاف است.

 

بهار در ارمنستان از ماه مارس شروع می شود و تا ماه مه ادامه دارد، در حالی که پاییز از سپتامبر آغاز می شود و تا نوامبر ادامه دارد. در طول این فصول، دما در دشت آرارات ، جایی که خور ویراپ در آن قرار دارد، معمولاً از حدود 10 درجه سانتیگراد (50 درجه فارنهایت) تا 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) متغیر است، که باعث می شود برای کاوش در صومعه و منطقه اطراف آن راحت باشد.

 

تابستان‌ها در ارمنستان می‌تواند گرم باشد و دمای آن اغلب به 30 درجه سانتی‌گراد (86 درجه فارنهایت) یا بالاتر می‌رسد. زمستان‌ها می‌تواند بسیار سرد باشد، دمای هوا اغلب به زیر صفر می‌رسد و بارش برف معمول است.

 

با این حال، اگر می خواهید مناظر زمستانی و کوه پوشیده از برف آرارات را تجربه کنید ، بازدید در ماه های زمستان می تواند بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد. فقط حتما لباس گرم بپوشید و برای هوای سرد آماده شوید.

 

در نهایت، بهترین زمان برای بازدید از صومعه خور ویراپ به ترجیحات و علایق شخصی شما بستگی دارد. اما، به طور کلی، فصول بهار و پاییز دلپذیرترین شرایط آب و هوایی را برای کاوش در این منطقه و اطراف آن ارائه می دهند.

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, فصل های سفر به صومعه خور ویراپ

بهار و پاییز بهترین فصل های سفر به صومعه خور ویراپ 

 

چندین جاذبه دیگر در اطراف صومعه خور ویراپ وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. در اینجا تعدادی از محبوب ترین آنها را برای شما معرفی کرده ایم.

 

• صومعه نوراوانک: نوراوانک مجموعه صومعه ای قرون وسطایی است که در تنگه ای زیبا در حدود 60 کیلومتری خور ویراپ واقع شده است. این مجموعه شامل چندین کلیسا است که قدمت برخی از آنها به قرن سیزدهم باز می گردد. این سایت به خاطر صخره های قرمز خیره کننده و کنده کاری های پیچیده اش شناخته شده است.

 

• غار آرنی: غار آرنی یک محوطه باستانی است که در 50 کیلومتری خور ویراپ واقع شده است. این شهر به خاطر آثاری که به خوبی حفظ شده است، از جمله قدیمی ترین کفش چرمی شناخته شده جهان ، که قدمت آن به حدود 3500 سال قبل از میلاد باز می گردد، شهرت دارد.

  

• کوه آرارات: کوه آرارات درست در آن سوی مرز ترکیه قرار دارد، اما قله خیره کننده آن از خور ویراپ و دیگر نقاط ارمنستان قابل مشاهده است. این کوه نمادی از هویت ارمنی محسوب می شود و مکان مهمی در اساطیر و تاریخ ارمنی است. امکان صعود به کوه از سمت ارمنستان وجود ندارد.

 

• ایروان: پایتخت ارمنستان در حدود 45 کیلومتری (28 مایلی) خور ویراپ قرار دارد و مرکز فرهنگ، تاریخ و زندگی شبانه است. برخی از جاذبه‌های برتر شهر عبارتند از: موزه نسل‌کشی ارامنه ، مخزن دست‌نوشته‌های ماتناداران ، میدان جمهوری ، و گالری‌های هنری، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد.

 

اینها تنها تعدادی از جاذبه های متعدد در منطقه اطراف صومعه خور ویراپ هستند. فرقی نمی‌کند به تاریخ، فرهنگ، طبیعت یا ماجراجویی علاقه‌مند باشید، در این منطقه زیبای ارمنستان چیزی برای لذت بردن همه وجود دارد.

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, ساختمان صومعه خور ویراپ

ساختمان صومعه خور ویراپ 

 

بهترین مسیر دسترسی به صومعه خور ویراپ از ایروان با ماشین یا تاکسی است. این صومعه در حدود 45 کیلومتری (28 مایلی) جنوب ایروان واقع شده است و سفر با ماشین تقریباً یک ساعت طول می کشد.

 

برای رسیدن به خور ویراپ با ماشین یا تاکسی گزینه های مختلفی وجود دارد. یکی از گزینه ها استخدام تاکسی یا راننده شخصی است که می تواند از طریق هتل شما یا یک شرکت تور محلی ترتیب داده شود. این گزینه راحت است، اما می تواند گران تر از گزینه های دیگر باشد.

 

گزینه دیگر استفاده از مارشوتکا است که یک مینی بوس مشترک است که در مسیرهای ثابت در سراسر ارمنستان کار می کند. Marshrutkas به Khor Virap از ایستگاه اتوبوس در نزدیکی ایستگاه قطار ایروان حرکت می کند و سفر تقریباً یک ساعت طول می کشد. این گزینه ارزان تر از تاکسی است، اما می تواند شلوغ تر باشد.

 

در نهایت، برخی از شرکت های تور ایروان سفرهای یک روزه به خور ویراپ و سایر جاذبه های اطراف را ارائه می دهند که می تواند راهی راحت و بدون دردسر برای بازدید از صومعه باشد. این تورها معمولاً شامل حمل و نقل، راهنما و گاهی اوقات ناهار یا سایر امکانات هستند.

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, زیرزمین صومعه خور ویراپ

زیرزمین صومعه خور ویراپ 

 

تاریخچه صومعه خور ویراپ چیست؟

صومعه خور ویراپ دارای تاریخ طولانی و غنی است که به قرن چهارم باز می گردد، زمانی که گرگوری روشنگر توسط پادشاه تیریدات سوم به مدت 13 سال در گودالی در این مکان زندانی بود. طبق افسانه ها، گرگوری مقدس توانست پادشاه را از بیماری معالجه کند و او را به مسیحیت درآورد، که منجر به پذیرش مسیحیت به عنوان دین رسمس ارمنستان در سال 301 پس از میلاد شد. از آن زمان، خور ویراپ یک مکان مذهبی مهم در ارمنستان بوده است .

 

اهمیت کوه آرارات برای صومعه خور ویراپ چیست؟

کوه آرارات درست در آن سوی مرز ترکیه قرار دارد، اما از خور ویراپ قابل مشاهده است و مکانی مقدس برای ارامنه به حساب می آید. طبق سنت کتاب مقدس ، کوه آرارات جایی است که کشتی نوح پس از طوفان بزرگ در آن قرار گرفت. برای ارامنه ، این کوه همچنین نمادی از هویت ملی آنها و یادآور پیوندهای تاریخی آنها با منطقه است.

 

ساعت کاری صومعه خور ویراپ چقدر است؟

صومعه خور ویراپ همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

آیا برای بازدید از صومعه خور ویراپ هزینه ورودی وجود دارد ؟

برای بازدید از صومعه خور ویراپ هزینه ای دریافت نمی شود، اما ممکن است برای برخی فعالیت ها مانند رفتن به اتاق زیرزمینی جایی که سنت گرگوری در آن زندانی شده بود، هزینه ای وجود داشته باشد.

 

چگونه می توانم به صومعه خور ویراپ بروم؟

صومعه خور ویراپ در حدود 45 کیلومتری (28 مایلی) ایروان، پایتخت ارمنستان واقع شده است. با ماشین یا وسایل نقلیه عمومی به راحتی قابل دسترسی است. بسیاری از شرکت های تور در ایروان سفرهای یک روزه به خور ویراپ و سایر جاذبه های اطراف ارائه می دهند.

 

آیا می توانم از خور ویراپ به کوه آرارات صعود کنم؟

خیر، کوه آرارات در آن سوی مرز ترکیه قرار دارد و از سمت ارمنستان امکان صعود به این کوه وجود ندارد. با این حال، چندین تور و پیاده روی وجود دارد که منظره ای از کوه را از زوایای مختلف ارائه می دهد.

 

هنگام بازدید از صومعه خور ویراپ چه بپوشم؟

بازدیدکنندگان صومعه خور ویراپ باید با احترام لباس بپوشند و شانه و پاهای خود را بپوشانند. کفش‌های پیاده‌روی راحت نیز توصیه می‌شود، زیرا این منطقه دارای پله‌های شیب‌دار و زمین ناهموار است.

 

آیا در صومعه خور ویراپ گزینه های غذایی یا سوغاتی وجود دارد؟

بله، یک فروشگاه کوچک هدیه در ورودی صومعه وجود دارد که سوغات و محصولات محلی  را می فروشد. همچنین یک کافه کوچک وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند از آنجا تنقلات و نوشیدنی بخرند. با این حال، توصیه می شود غذا و نوشیدنی خود را همراه داشته باشید، به خصوص اگر قصد دارید زمان قابل توجهی را در این منطقه سپری کنید.

 

نتیجه

به طور کلی، صومعه خور ویراپ یک مکان جذاب است که نگاهی اجمالی به تاریخ و فرهنگ غنی ارمنستان دارد. خواه به مکانهای مذهبی، مناظر خیره کننده یا آشنایی با معماری باستانی علاقه مند باشید، خور ویراپ قطعا ارزش دیدن دارد.

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, نمای داخلی صومعه خور ویراپ

نمای داخلی صومعه خور ویراپ 

 

صومعه خور ویراپ ارمنستان, بازدید از صومعه خور ویراپ, عکس های صومعه خور ویراپ

عکس های صومعه خور ویراپ

 

گردآوری:بخش گردشگری بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow