درماتیت آتوپیک: علت، علائم، و راه‌های درمانعلائم درماتیت آتوپیکدلایل درماتیت آتوپیکعوامل فوق در افراد مختلفروش های درمان درماتیت آتوپیکجلوگیری از تماس با عوامل تحریک کنندهپیشگیری از اگزمای آتوپیک

درماتیت آتوپیک: علت، علائم، و راه‌های درمانعلائم درماتیت آتوپیکدلایل درماتیت آتوپیکعوامل فوق در افراد مختلفروش های درمان درماتیت آتوپیکجلوگیری از تماس با عوامل تحریک کنندهپیشگیری از اگزمای آتوپیک
0
درماتیت آتوپیک چیست؟ علل و درمان درماتیت آتوپیک   درماتیت آتوپیک یا اگز...

درماتیت آتوپیک چیست؟ علل و درمان


درماتیت آتوپیک

 

درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک بیماری پوستی مزمن است.  در این مقاله بیتوته به بررسی علائم، دلایل و روش های درمان درماتیت آتوپیک پرداخته خواهد شد.

درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک بیماری پوستی مزمن است که با التهاب و خشکی پوست همراه است. این بیماری معمولاً در افرادی که سابقه خانوادگی از این بیماری دارند، بیشتر دیده می شود. همچنین، عوامل مختلفی مانند آلرژی، استرس، تغذیه نامناسب و تماس با مواد شیمیایی می توانند علت ایجاد درماتیت آتوپیک شوند. 

 

درماتیت آتوپیک با علائم زیر همراه است:

- خشکی و ترشح در پوست

- قرمزی و التهاب در پوست

- خارش و سوزش در پوست

- تشدید در برابر عوامل خارجی مانند مواد شیمیایی، گرد و غبار و ...

- تشدید در فصل های سرد سال

 

علائم درماتیت آتوپیک

علائم درماتیت آتوپیک

 

دلایل ایجاد درماتیت آتوپیک به شرح زیر است:

ژنتیک

اگر در خانواده شما فردی با این بیماری وجود دارد، شما نیز بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را دارید.

 

آلرژی

تماس با موادی مانند صابون، شامپو، بافت لباس و مواد شیمیایی می تواند باعث ایجاد درماتیت آتوپیک شود.

 

استرس

استرس و نگرانی می تواند باعث تشدید علایم درماتیت آتوپیک شود.

 

تغذیه نامناسب

مصرف مواد غذایی با کمبود ویتامین ها و مواد مغذی می تواند باعث ایجاد درماتیت آتوپیک شود.

 

آب و هوا

تغییرات شدید حرارت می‌‌تواند اگزما را تشدید کند. معمولا در آب وهوای خشک اگزمای آتوپیک شدیدتر می‌شود.

 

علاوه بر اين‌ها پوست بیماران مبتلا به اگزمای سرشتی نسبت به بسیاری از عوامل ديگر می‌‌تواند واكنش نشان دهد: ورزش سنگین ، برخی غذا، سایش با لباس ، عفونت‌ها ، آفتاب از جمله این عوامل هستند. البته میزان حساسیت پوست نسبت به عوامل فوق در افراد مختلف متفاوت است.

 

دلایل درماتیت آتوپیک

دلایل درماتیت آتوپیک

 

ایجاد لکه‌هایی که تیره‌تر یا روشن‌تر از سایر نواحی پوست هستند

این مشکل در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر دیده می‌شود و بهبودی آن ممکن است چند ماه طول بکشد.

 

عفونت‌های پوستی

خاراندن مکرر پوست می‌تواند باعث ایجاد ترک و زخم‌های باز شود. این‌ها خطر عفونت باکتریایی و ویروسی را افزایش می‌دهند. عفونت پوست می‌تواند گسترش پیدا کند و زندگی بیمار را در معرض خطر قرار دهد.

 

درماتیت دست

این عارضه به ویژه در افرادی دیده می‌شود که دست‌هایشان اغلب خیس است و دائما با شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها و صابون‌های خشن سروکار دارند.

 

درماتیت تماسی آلرژیک

این عارضه شامل بثورات خارش‌داری است که در اثر لمس کردن موادی که به آن‌ها حساسیت دارید ایجاد می‌شوند. رنگ بثورات بسته به رنگ پوست شما متفاوت است.

 

مشکلات سلامت روان

درماتیت آتوپیک احتمالا به دلیل خارش مداوم پوست و اختلال خواب با افسردگی و اضطراب همراه است.

 

درمان درماتیت آتوپیک

درمان درماتیت آتوپیک

 

استفاده از کرم های مرطوب کننده

استفاده از کرم هایی که مرطوب کننده قوی دارند می تواند به کاهش خشکی و التهاب پوست کمک کند.

 

مصرف داروهای ضد التهابی

داروهایی مانند هیدروکورتیزون و کرم های ضد التهابی می توانند به کاهش التهاب پوست کمک کنند.

 

مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به شما در مدیریت ناراحتی و التهاب کمک کنند. آنتی هیستامین‌ها هم برای تسکین خارش هستند و برخی از آنها داروهای آرامبخشی برای کمک به خواب دارند. برخی از آنتی‌هیستامین‌های خوراکی که ممکن است برای درمان درماتیت آتوپیک استفاده شوند، عبارتند از:

 

ستیریزین ، کلرفنیرامین ، دیفن هیدرامین ، دوکسیلامین ، فکسوفنادین ،لوراتادین ، کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون هم می‌توانند به کاهش التهاب و خارش کمک کنند. کورتیکواستروئیدها را می‌توانید به صورت محصولات زیر تهیه کنید:

- ژل

- کرم

- لوسیون

- پماد

 

برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی، بهتر است که هریک از این محصولات را مطابق دستور موجود در بروشورشان استفاده کنید.

 

درمان‌های خانگی درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک

 

جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی و عوامل تحریک کننده می تواند به کاهش علائم درماتیت آتوپیک کمک کند.

 

- درمان با نور: درمان با نور UVB و UVAمی تواند به کاهش علائم درماتیت آتوپیک کمک کند، البته تنها در صورتی که توسط پزشک تجویز شود.

- حمام و مرطوب کردن روزانه ساده‌ترین راه برای آب‌رسانی به پوست است. استفاده از نرم‌کننده پوست در عرض چند دقیقه پس از حمام‌کردن بسیار مهم است. نرم کننده‌ها لایه محافظی روی پوست ایجاد می‌کنند که رطوبت را به دام می‌اندازد.

 

در نهایت، باید توجه داشت که درمان درماتیت آتوپیک ممکن است طولانی مدت و پیچیده باشد و باید با همکاری پزشک و تغییر در روش زندگی و تغذیه، مداومت داشته باشد. همچنین، در صورت تشدید علائم و عدم کنترل بیماری، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

پیشگیری از اگزمای آتوپیک

پیشگیری از اگزمای آتوپیک

 

برای جلوگیری از بروز درماتیت و کاهش خشکی پوست پس از حمام، می‌توانید از اقدامات زیر استفاده کنید:

 

- برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از درماتیت، توصیه می‌شود که حداقل دو بار در روز از محصولات مرطوب کننده مانند کرم، پماد و لوسیون استفاده کنید. برای انتخاب محصول مناسب، بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگاری دارند.

 

- علاوه بر این، استفاده از ژل‌های چرب برای مراقبت از پوست کودکان می‌تواند به کاهش خشکی پوست و جلوگیری از بروز درماتیت آتوپیک کمک کند. با این حال، برای استفاده از هر محصول جدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از احتمال واکنش‌های ناخوشایند جلوگیری شود. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که محصول استفاده شده با نوع پوست کودک شما سازگاری دارد و هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. در صورتی که هر نوع واکنشی روی پوست کودکان شما ظاهر شد، ناشی از استفاده از محصولات مراقبت از پوست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

- برای کاهش شدت درماتیت، می‌توانید عواملی که ممکن است به شدت علائم این بیماری کمک کنند را شناسایی کنید و از آن‌ها اجتناب کنید. این عوامل شامل تعریق، استرس، چاقی، استفاده از صابون و مواد شوینده قوی، مواد شیمیایی، گررد و غبار و گرده دانه‌ها است.

 

- به دقت از انتخاب غذاهای مناسب برای کودکان اطمینان حاصل کنید، زیرا برخی از نوزادان و کودکان ممکن است به برخی از مواد غذایی حساسیت داشته باشند، از جمله تخم مرغ، شیر، سویا و گندم. بنابراین، بهتر است با پزشک کودک خود درباره شناسایی مواد آلرژی غذایی صحبت کرده و غذاهایی که برای کودک مناسب هستند را به او توصیه کنید.

 

- همچنین، برای پیشگیری از حساسیت‌های غذایی در کودکان، بهتر است غذاهای کودکانه را با دقت و با مقدار کمتر به کودکان ارائه داده و در صورت بروز علائمی مانند خارش، قرمزی و تورم در ناحیه دهان و یا بدن کودک، به پزشک مراجعه کنید.

 

- برای حفظ رطوبت پوست، بهتر است مدت زمان حمام و دوش خود را کوتاه کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حمام بگیرید. همچنین، در زمان حمام از آب گرم و جوش بجای آن، از آب ولرم استفاده کنید. زیرا آب گرم و جوش می‌تواند باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست شما شود و باعث خشکی آن شود. همچنین، در زمان حمام از صابون ملایم و با pH متعادل استفاده کنید و پس از حمام پوست خود را با آرامی خشک کنید و مرطوب کننده استفاده کنید.

 

- بهتر است از صابون‌های ملایم و با pH متعادل استفاده کنید. صابون‌های ضدعفونی کننده و ضد باکتری ممکن است چربی طبیعی پوست را بیش از حد از بین ببرند و باعث خشکی و تحریک پوست شوند. بنابراین، انتخاب صابون‌های ملایم و با قابلیت نرم کردن پوست می‌تواند به حفظ رطوبت و سلامت پوست شما کمک کند. همچنین، بهتر است از صابون‌های بدون عطر و رنگ استفاده کنید تا برای پوست تحریک کننده نباشند.

 

- بهتر است پس از حمام کردن، با دقت و آرامش پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید و مرطوب کننده را در حالی که پوست هنوز خیس و مرطوب است، استفاده کنید. این کار باعث حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و ترک‌های پوست می‌شود. در ضمن، بهتر است از حوله‌های نرم و بدون ترکیدگی استفاده کنید تا پوست را آسیب نرسانید.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow