آلرژی به فرش: علل، علائم، درمان و پیشگیریحساسیت به فرش: چه چیزی باعث آن می شود؟علائم حساسیت به فرش چگونه از شر آلرژی فرش خلاص شویم؟درمان آلرژی به فرشعلائم آلرژی به فرش چقدر طول می کشد؟سوالات متداول درباره آلرژی فرشسخنی با شما

آلرژی به فرش: علل، علائم، درمان و پیشگیریحساسیت به فرش: چه چیزی باعث آن می شود؟علائم حساسیت به فرش چگونه از شر آلرژی فرش خلاص شویم؟درمان آلرژی به فرشعلائم آلرژی به فرش چقدر طول می کشد؟سوالات متداول درباره آلرژی فرشسخنی با شما
0
دشمن پنهان در خانه؛ آلرژی به فرش آلرژی به فرش یک مشکل رایج است که علائم مخت...

دشمن پنهان در خانه؛ آلرژی به فرش


آلرژی به فرش یک مشکل رایج است که علائم مختلفی دارد

 

آلرژی به فرش یک مشکل رایج است که می‌تواند علائم مختلفی مانند عطسه، سرفه، خارش چشم و پوست و تنگی نفس ایجاد کند. این آلرژی به دلیل مواد مختلفی که در فرش وجود دارند، ایجاد می‌شود. در این مقاله از بیتوته به بررسی علل آلرژی به فرش می‌پردازیم و راه‌های پیشگیری و درمان آن را به شما معرفی می‌کنیم.

حساسیت زمانی رخ می‌دهد که بدن شما به اشتباه فکر می‌کند یک ماده بی‌خطر،که به آن آلرژن گفته می‌شود ، برای حفظ سلامتی شما نیاز به "مبارزه" دارد. حساسیت به فرش اغلب ناشی از آلرژن‌هایی است که در فرش شما جمع می‌شوند. به ندرت، افراد به ترکیبات آلی فرار (VOC) حساسیت دارند که مواد شیمیایی هستند که در مواد فرش جدید و سایر موارد یافت می‌شوند.

 

در این مقاله بیشتر در مورد علل، علائم، درمان و پیشگیری از حساسیت به فرش بخوانید.

 

آلرژی فرش ، درمان آلرژی به فرش

حساسیت به فرش معمولاً توسط آلرژن های محیطی ایجاد می شود

 

حساسیت به فرش معمولاً توسط آلرژن های محیطی ایجاد می شود که به داخل خانه وارد می شوند. با این حال، ترکیبات آلی فرار (VOC) عامل تحریک کننده دیگری هستند که می توانند علائم شبیه به آلرژی ایجاد کنند. ترکیبات آلی فرار مواد شیمیایی هستند که اغلب در فرش (و سایر محصولات خانگی) یافت می شوند که در هوا تبخیر می شوند. 

 

چرا فرش؟ 

فرش به خصوص در مناطق پرتردد خانه، می تواند آهنربایی برای آلرژن ها و عوامل تحریک کننده باشد.  الیاف فرش، خاک و سایر ذرات محیط را از کف کفش یا پاهای شما جمع آوری می کنند. سپس این ذرات می توانند هنگام راه رفتن روی فرش بلند شده و استنشاق شوند. اگر فرش شما دارای الیاف بلند باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که ذرات در آن جمع شوند.

 

آلرژن ها و عوامل تحریک کننده رایج محیطی عبارتند از: 

• گرده

• هاگ قارچ

• پوست حیوانات خانگی

• کنه های گرد و غبار

• دود سیگار

• بقایای حشرات

 

علائم حساسیت به فرش بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. اگر به آلرژن های موجود در فرش خود حساسیت دارید، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آبریزش بینی

• احتقان

• عطسه

• چشم های قرمز و خارش دار

• تورم چشم و/یا لب

• بثورات پوستی

• خس خس سینه

• تنگی قفسه سینه

• تنگی نفس

• سرفه

 

علائم ناشی از قرار گرفتن در معرض VOC

قرار گرفتن در معرض VOC می تواند باعث موارد زیر شود:

• تحریک چشم، بینی و گلو

• حالت تهوع

• استفراغ

• خونریزی از بینی

• تنگی نفس

• سردرد

• بثورات پوستی

• خستگی

• سرگیجه

 

آلرژی فرش ، درمان آلرژی به فرش

علائم حساسیت به فرش بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد

 

بهترین راه برای خلاص شدن از شر حساسیت به فرش، برداشتن فرش ها است. با این حال، قبل از اینکه به سراغ راه حل های افراطی بروید، می توانید اقدامات دیگری را برای کاهش میزان آلرژن ها و عوامل تحریک کننده در فرش خود امتحان کنید.

 

محیط خود را تمیز نگه دارید:

تمیز کردن مناسب می تواند تعداد ذرات موجود در فرش شما را کاهش دهد:

جاروبرقی زدن آلرژن ها: حداقل هفته ای یک بار، اما ترجیحاً دو بار فرش خود را جاروبرقی بکشید. از کیسه با ضخامت دوگانه یا فیلتر HEPA استفاده کنید، آلرژن ها می توانند از کیسه های جاروبرقی معمولی دوباره به هوا برگردند.

 ماسک بزنید: تمیز کردن فرش شما می تواند آلرژن ها را برهم بزند و احتمال استنشاق آنها را در هنگام جاروبرقی زدن بیشتر کند. هنگام تمیز کردن، استفاده از ماسک روی بینی و دهان را در نظر بگیرید.

 بخارشویی: از بخارشوی روی فرش خود استفاده کنید. این دستگاه نسبت به جاروبرقی معمولی تمیزتر تمیز می کند و در عین حال کنه های گرد و غبار را از بین می برد.

 استفاده از قالیچه: اگر گزینه ای دارید، به جای فرش های سراسری از قالیچه هایی استفاده کنید که قابل شستشو هستند.

 به فضای باز بروید: برای جلوگیری از انباشته شدن ذرات در فرش، سیگار کشیدن را در فضای باز انجام دهید.

 از فن ها اجتناب کنید: فن های پنجره یا اتاق می توانند خطر ورود آلرژن ها به خانه و قرار گرفتن روی فرش شما را افزایش دهند.

 کفش های خود را در بیاورید: یک راه ساده برای کاهش ردیابی آلرژن ها به فرش، درآوردن کفش ها در ورودی است.

 در صورت ریختن مواد فرش را تمیز کنید: فرش را خشک نگه دارید و مواد ریخته را به سرعت تمیز کنید تا خطر رشد کپک زیر فرش کاهش یابد.

 حیوان خانگی خود را کنترل کنید: با نگه داشتن حیوان خانگی خود در مناطق بدون فرش خانه، میزان شوره حیوانات خانگی را در فرش خود کاهش دهید.

 

اگرچه حذف کامل فرش بهترین راه حل است، اما با رعایت نکات بالا می توانید تا حد زیادی علائم حساسیت به فرش را کاهش دهید.

 

کاهش ترکیبات آلی فرار (VOC)

در اینجا چند روش برای کاهش VOC هایی که ممکن است در فرش شما وجود داشته باشند آورده شده است:

 برچسب را بخوانید: موسسه فرش و قالیچه استانداردهایی برای سطح انتشار گاز (VOC) در فرش تعیین کرده است. برخی از فرش ها ممکن است VOC کمتری نسبت به سایرین داشته باشند.

 

 زمان پهن کردن را کنترل کنید: اگر در حال ساخت خانه یا بازسازی اتاق هستید، تا زمانی که سایر مراحل تکمیل نشوند، پهن کردن فرش را به تعویق بیندازید. VOC های ناشی از رنگ و سایر محصولات ساختمانی می توانند در فرش شما جمع شده و بعداً وارد هوا شوند.

 

اتاق را تهویه کنید: پس از انداختن فرش، اجازه دهید حداقل 72 ساعت اتاق تهویه شود. پنجره ها را باز کنید یا از فیلتر هوا در اتاق استفاده کنید.

 

آلرژی فرش ، درمان آلرژی به فرش

بهترین راه برای خلاص شدن از شر حساسیت به فرش برداشتن فرش ها است

 

متاسفانه، به خصوص اگر فرش مشکل ساز در خانه شما نباشد، همیشه نمی توانید از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها و عوامل تحریک کننده اجتناب کنید. خبر خوب این است که داروهایی وجود دارند که می توانند به کاهش علائم شما کمک کنند:

آنتی هیستامین ها: این داروها اثر مواد شیمیایی ("هیستامین") آزاد شده توسط سلول های حساسیت شما را مسدود می کنند. این به کاهش علائم آلرژی شما کمک می کند.

 ضد احتقان: این نوع دارو تورم مجرای بینی را برای بهبود تنفس کاهش می دهد. ضد احتقان نباید بیش از سه روز متوالی استفاده شود. مصرف بیش از حد می تواند منجر به افزایش تورم بینی و تشدید علائم شود.

 کورتیکواستروئیدها: اگر داروهای بدون نسخه موثر نباشند، ممکن است برای درمان علائم آلرژی به داروهای استروئیدی نیاز باشد.

 تزریق آلرژی: اگر یک متخصص آلرژن شما را شناسایی کرده باشد، تزریق آلرژی ممکن است گزینه ای برای شما باشد. مقادیر کمی از آلرژن به بدن شما وارد می شود تا به مرور زمان حساسیت شما را کاهش دهد.

 

مدت زمان حساسیت به فرش نو بسته به فرد و عوامل مختلفی از جمله میزان حساسیت فرد، نوع آلرژن های موجود در فرش و اقدامات انجام شده برای کاهش قرار گرفتن در معرض آنها متغیر است. در اکثر موارد، علائم حساسیت به فرش نو با گذشت زمان و کاهش انتشار گازهای فرار و کاهش سطح آلرژن ها، طی چند روز تا چند هفته بهبود یافته و در نهایت فروکش می کند.

 

با این حال، برای افرادی که حساسیت بالایی دارند یا مشکلات تنفسی قبلی دارند، علائم ممکن است برای مدت طولانی تری ادامه داشته باشد. اگر علائم برای مدت طولانی باقی ماند یا بدتر شد، توصیه می شود برای ارزیابی دقیق و راهنمایی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

 

آلرژی فرش ، درمان آلرژی به فرش

راههای درمان آلرژی به فرش

 

1. آیا فرش می تواند آلرژی را بدتر کند؟

اگر آلرژی به گرده، کپک، شوره حیوانات یا کنه گرد و غبار دارید، داشتن فرش می تواند قرار گرفتن در معرض آلرژن ها را افزایش دهد و علائم شما را بدتر کند.

 

2. بهترین نوع فرش برای افراد مبتلا به آلرژی چیست؟

اگر آلرژی دارید، به دنبال فرشی باشید که برچسب "کم حساسیت زا" دارد. مواد موجود در این فرش ها در برابر عوامل حساسیت زا مقاوم هستند.

 

3. هر چند وقت یکبار باید فرش را تعویض کرد؟

طول عمر فرش شما به عوامل زیادی از جمله میزان ترافیک و کیفیت الیاف فرش بستگی دارد. فرشی که دارای پارگی، سوراخ، لکه یا بوی بد است باید تعویض شود.

 

4. چگونه می توانم بفهمم زیر فرش من کپک زده است؟

فرش کپک زده می تواند باعث ایجاد لکه و بوی بد شود. همچنین ممکن است هنگام لمس احساس خیس شدن داشته باشد.

 

اگر آلرژی دارید، قبل از ایجاد تغییرات شدید در محیط خود، در مورد آزمایش آلرژی با پزشک خود صحبت کنید. هنگامی که محرک خود را شناسایی کردید، می توانید برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض و یافتن موثرترین درمان قدم بردارید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow