رازهای سلامت واژن؛ مکمل هایی که هر خانمی باید بشناسد چرا افراد از مکمل ها برای حمایت از سلامت واژن استفاده می کنند؟مکمل های رایج برای سلامت واژنعلل موثر بر میکروبیوم واژنآیا کمبود ویتامین می تواند باعث مشکلات واژن شود؟چه زمانی به یک پزشک متخصص مراجعه کنیم؟سوالات متداول درباره مکمل ها برای سلامت واژنسخن پایانی

رازهای سلامت واژن؛ مکمل هایی که هر خانمی باید بشناسد چرا افراد از مکمل ها برای حمایت از سلامت واژن استفاده می کنند؟مکمل های رایج برای سلامت واژنعلل موثر بر میکروبیوم واژنآیا کمبود ویتامین می تواند باعث مشکلات واژن شود؟چه زمانی به یک پزشک متخصص مراجعه کنیم؟سوالات متداول درباره مکمل ها برای سلامت واژنسخن پایانی
0
7 مکمل ضروری برای حفظ سلامت واژن حفظ سلامت واژن و پیشگیری از عفونت‌های واژ...

7 مکمل ضروری برای حفظ سلامت واژن


حفظ سلامت واژن و پیشگیری از عفونت‌های واژینال با کمک مکمل

 

در این مقاله از بیتوته به بررسی انواع مکمل برای سلامت واژن می‌پردازیم که می‌توانند به حفظ سلامت واژن و پیشگیری از عفونت‌های واژینال کمک کنند. مکمل برای سلامت واژن می‌تواند به تعادل pH واژن، افزایش تعداد باکتری‌های مفید و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی و باکتریایی کمک کند.

سلامتی واژن مستقیما بر سلامت کلی شما تاثیر می گذارد. "سلامت واژن" طیف وسیعی از عوامل را پوشش می دهد، از رابطه جنسی و باروری گرفته تا بهداشت عمومی و موارد دیگر.

 

یک واژن سالم دارای پی اچ مناسب و عاری از عفونت است. خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای تضمین سلامت واژن وجود دارد که از این جمله می‌توان به استفاده از مکمل‌ها اشاره کرد. محققان مکمل‌های مختلفی را برای سلامت واژن مورد مطالعه قرار داده‌اند که برخی از آنها امیدوارکننده‌تر از سایرین به نظر می‌رسند. این مکمل ها شامل ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی حیاتی هستند.

 

این مقاله استفاده از مکمل‌ها را برای حمایت از سلامت واژن شامل شواهد علمی و نمونه‌های خاص پوشش می‌دهد. همچنین علل عدم تعادل میکروبیوم واژن، تأثیر کمبود مواد مغذی بر سلامت واژن و زمان مراجعه به یک پزشک را بررسی می کند.

 

مکمل برای سلامت واژن, مکمل برای عفونت واژن

مکمل‌های لازم برای حمایت از سلامت واژن

 

شبیه به روده، واژن نیز دارای میکروبیومی است که از میکروارگانیسم های مفید تشکیل شده و به حفظ سلامت آن کمک می کند. فلور واژن (باکتری ها) عمدتا از گونه هایی به نام "لاکتوباسیلوس" تشکیل شده است. وظیفه اصلی این باکتری ها و سایر گونه های باکتریایی موجود در واژن تولید ترکیبات ضد میکروبی است که با مواد بالقوه مضر مبارزه می کند.

 

با این حال، گاهی اوقات میکروبیوم واژن ممکن است دچار عدم تعادل شود. عدم تعادل در میکروبیوم واژن می تواند زمینه ساز رشد باکتری های مضر و سایر ارگانیسم ها شود که می تواند منجر به واژینوز باکتریایی (BV)، عفونت های قارچی، عفونت های منتقله از طریق جنسی (STIs)، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و مشکلات باروری شود.

 

برای حفظ سلامت میکروبیوم واژن، برخی افراد به سراغ مکمل های غذایی می روند.

شواهدی وجود دارد که برخی از مکمل ها برای سلامت واژن مفید هستند. به طور کلی، این مکمل ها به بازگرداندن میکروبیوم واژن و جلوگیری از عفونت ها و سایر مشکلات کمک می کنند.

 

به این نکته توجه داشته باشید که مکمل های غذایی هرگز جایگزین درمان استاندارد برای مشکلات واژن (یا هر بیماری دیگری) نیستند. در عوض، مکمل های غذایی ممکن است به عنوان یک درمان تکمیلی برای سلامت واژن عمل کنند.

 

مکمل برای سلامت واژن, مکمل برای عفونت واژن

برای حفظ سلامت میکروبیوم واژن برخی افراد به سراغ مکمل ها می روند

 

در ادامه به بررسی علمی مکمل های رایج برای سلامت واژن پرداخته می شود.

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها اغلب برای بیماری های گوارشی تجویز می شوند، اما در عین حال، برای سلامت واژن نیز مفید هستند. پروبیوتیک ها «باکتری های خوب» موجود در برخی غذاها و مکمل ها هستند که می توانند تعادل باکتری ها را در دستگاه گوارش و تولید مثل شما بهبود بخشند. براساس یک بررسی، استفاده از مکمل های پروبیوتیک ممکن است از میکروبیوم واژن حمایت کند و سیستم ایمنی آن را تقویت کند. در مطالعات مختلف، نقش پروبیوتیک ها در درمان واژینوز باکتریایی (BV) و آتروفی واژن نشان داده شده است. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف پروبیوتیک ممکن است سرعت پیشرفت سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

 

در مورد نحوه استفاده از پروبیوتیک ها برای سلامت واژن، مصرف خوراکی آنها ممکن است بهترین روش باشد. در حالی که هم شیاف ها و هم پروبیوتیک های خوراکی موثر به نظر می رسند، پروبیوتیک های خوراکی ممکن است برای میکروبیوم روده نیز مفید باشند.

 

فلز روی

روی یک ماده معدنی کمیاب است که برای چندین جنبه از سلامتی شما از جمله رشد سلولی، تنظیم هورمون و تولید مثل ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که روی با عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان از سیستم تولید مثل محافظت می کند. در صورت استفاده خارجی، روی ممکن است خشکی واژن و سایر علائم مرتبط با یائسگی را بهبود بخشد.

 

در یک مطالعه آزمایشی کوچک، زنان با علائم خاص یائسگی، مانند خشکی واژن، سوزش، خارش و درد، به مدت دو هفته از یک ژل مرطوب کننده حاوی روی استفاده کردند. پس از استفاده از ژل روی، شرکت کنندگان بهبودهایی را در این علائم تجربه کردند که مهمترین آنها در خشکی واژن بود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا روی می تواند به روش های دیگری برای ارتقای سلامت واژن استفاده شود یا خیر، مورد نیاز است.

 

ویتامین E

ویتامین E یکی از چهار ویتامین محلول در چربی است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول ها و بافت ها در برابر آسیب محافظت می کند.

مطالعات مختلف فواید احتمالی ویتامین E را در تغییرات واژن مرتبط با یائسگی نشان داده‌اند. با این حال، محققان بر این باورند که ویتامین E بهتر است به عنوان یک درمان مکمل استفاده شود. به عنوان مثال، هنگامی که در کنار درمان جایگزینی هورمون (HRT) استفاده می شود ، ویتامین E ممکن است آتروفی واژن را که یک علامت رایج یائسگی است، کاهش دهد. 

 

در مقایسه با دارونما، شیاف ویتامین E به طور قابل توجهی علائم واژینال یائسگی را بهبود می بخشد. با این حال، شایان ذکر است که اطلاعات بیشتری در مورد دوز و ایمنی ویتامین E برای سلامت واژن مورد نیاز است.  

 

مکمل برای سلامت واژن, مکمل برای عفونت واژن

ویتامین D ممکن است بر PH واژن تاثیر بگذارد

 

ویتامین دی

مشابه ویتامین E، ویتامین D نیز ویتامینی محلول در چربی است که ممکن است در برخی شرایط خاص به سلامت واژن کمک کند. طبق یک مطالعه، سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر واژینوز باکتریایی (BV) را افزایش دهد. در این مطالعه، زنان مبتلا به BV با افراد سالم مقایسه شدند. محققان دریافتند که زنان مبتلا به BV نسبت به گروه کنترل، سطوح پایین‌تری از ویتامین D در خون خود داشتند. نقش ویتامین D در دوران یائسگی نیز مورد تحقیق قرار گرفته است.

 

بررسی تحقیقات موجود نشان داد که ویتامین D ممکن است بر PH واژن، بهبود علائم واژن، پیشگیری از عفونت های واژن و بهبود عملکرد جنسی در زنان یائسه تأثیر بگذارد. به نظر می رسد که مکمل های موضعی و خوراکی ویتامین D هر دو مزایایی برای سلامت واژن داشته باشند. با این حال، همه مطالعات انجام شده روی مکمل های ویتامین D برای سلامت واژن نتایج مثبت یا حتی یکسانی را نشان نداده اند. لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

 

ویتامین سی

ویتامین C اغلب به عنوان راهکار جایگزین برای درمان واژینوز باکتریایی (BV) و سایر مشکلات سلامت واژن مطرح می شود. اما آیا شواهد علمی اخیر از این ادعاها حمایت می کند؟

با وجود سابقه طولانی، تحقیقات جدید و کمیاب هستند. با این حال، یک مطالعه به مقایسه اثر ویتامین C با دارونما در زنان با BV مکرر پرداخته است. شرکت کنندگان به مدت شش ماه، هر ماه شش روز متوالی از شیاف ویتامین C یا قرص های دارونما استفاده کردند. جالب است که در گروه مصرف کننده ویتامین C، میزان عود BV به طور قابل توجهی کمتر از گروه دارونما بود. 

 

اما چگونه ویتامین C می تواند در این موضوع موثر باشد؟ به دلیل ماهیت اسیدی ویتامین C، تصور بر این است که با کاهش سطح pH واژن، جلوی رشد باکتری های مضر و در نتیجه بروز BV را بگیرد. به عبارتی، این کار معمولا وظیفه فلور واژن در شرایط سالم است. 

 

متاسفانه، مطالعات محدودی روی ویتامین C و تاثیر آن بر سلامت واژن انجام شده است. برای تایید و درک دقیق تر این تاثیرات، نیاز به تحقیقات به روز بیشتری وجود دارد.

 

روغن ماهی

مکمل های روغن ماهی که منبع رایج اسیدهای چرب امگا 3 ضروری است، برای درمان مشکلات مختلف سلامت واژن استفاده شده است. در یک مطالعه، اثرات مکمل های روغن ماهی بر سلامت واژن با پروبیوتیک ها و دارونما در زنان باردار مقایسه شد. در مقایسه با دارونما، شرکت‌کنندگانی که در طول دوران بارداری خود از مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کردند، باکتری‌های بالقوه مضر کمتری در میکروبیوم واژن خود داشتند. همچنین نشان داده شد که روغن ماهی وقتی با پروبیوتیک ها ترکیب شود، میکروبیوم واژن را بهبود می بخشد. 

 

ادعاهایی وجود دارد که روغن ماهی و مکمل های اسید چرب امگا 3 نیز ممکن است خشکی واژن را بهبود بخشد. با این حال، این ادعا با تحقیقات بسیار کمی پشتیبانی می شود.  تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه روغن ماهی ممکن است بر سلامت واژن تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

 

مکمل برای سلامت واژن, مکمل برای عفونت واژن

مکمل روغن ماهی باعث کاهش باکتری‌های مضر در میکروبیوم واژن می شود

 

میکروبیوم واژن به دلایل مختلفی می تواند تغییر کند. در حالی که برخی تغییرات طبیعی است، عدم تعادل در میکروبیوم ممکن است منجر به BV، عفونت مخمری یا سایر مسائل شود. میکروبیوم واژن به طور طبیعی در زمان نوسانات هورمونی تغییر می کند. اینها شامل بلوغ، چرخه قاعدگی، یائسگی و بارداری است.

 

عدم تعادل در میکروبیوم واژن نیز ممکن است نتیجه رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف آنتی بیوتیک یا دوش باشد. اگر pH یا میکروبیوم واژن شما خاموش باشد، ممکن است متوجه خارش، سوزش، ترشح غیر طبیعی یا بوی غیرعادی شوید. 

 

کمبود برخی ویتامین ها ممکن است منجر به مشکلاتی در سلامت واژن شما شود.

 

برخی از شواهد به کمبود ویتامین D به عنوان یک علت احتمالی BV و سایر مشکلات سلامت واژن اشاره می کنند. یک مطالعه نشان داد که زنان با سطوح پایین ویتامین D بیشتر در معرض ابتلا به BV هستند. تحقیقات دیگر ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین D و تشدید علائم یائسگی، از جمله بیماری قلبی مرتبط با یائسگی پیدا کرده است.

 

کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی اضافی نیز ممکن است بر سلامت واژن تأثیر بگذارد. با این حال، شواهد محکمی وجود ندارد که هر گونه کمبود اضافی منجر به مشکلات واژن شود. برای اطمینان از سلامت واژن، بهتر است از یک رژیم غذایی متعادل همراه با تمام مواد مغذی لازم پیروی کنید.

 

مکمل برای سلامت واژن, مکمل برای عفونت واژن

مصرف آنتی بیوتیکی یکی از علل عدم تعادل در میکروبیوم واژن است

 

برخی از مشکلات واژن نیاز به مراجعه به یک پزشک دارد .

مهم است که از علائم و نشانه‌های احتمالی که نشان می‌دهد مشکلی در سلامت واژن شما وجود دارد، آگاه باشید. دانستن این علائم و نشانه ها تنها یک راه برای مراقبت از سلامت واژن است.

 

علائم احتمالی مشکلات واژن عبارتند از: 

• ترشح غیر طبیعی

• خارش شدید

• درد هنگام رابطه جنسی

• تورم و درد

• بوی ماهی

• احساس سوزش

• سرخی

• درد هنگام ادرار کردن

 

برخی از این علائم ممکن است ظاهر شوند و از بین بروند، اما هر چیزی که شدید یا مداوم باشد باید بررسی شود. همچنین اگر می‌دانید که در معرض بیماری‌های مقاربتی قرار گرفته‌اید یا اگر تب شدید یا زخم یا تاول در واژن خود دارید، باید با یک پزشک تماس بگیرید. 

 

یک پزشک علائم شما را ارزیابی می کند و یک برنامه درمانی ارائه می دهد. درمان‌ها ممکن است شامل داروها، مراقبت‌های خانگی یا درمان‌های جایگزین مختلف باشد.

 

مکمل برای سلامت واژن, مکمل برای عفونت واژن

هیچ بهترین مکمل واحدی برای سلامت واژن وجود ندارد

 

1. آیا مکمل ها برای سلامت واژن مفید هستند؟

شواهد علمی در مورد اثربخشی مکمل ها برای سلامت واژن محدود است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل هایی مانند پروبیوتیک ها، ویتامین D و ویتامین C ممکن است در برخی موارد مفید باشند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها و تعیین دوز و زمان بندی مناسب مورد نیاز است.

 

2. چه نوع مکمل هایی برای سلامت واژن وجود دارد؟

رایج ترین مکمل هایی که برای سلامت واژن استفاده می شوند عبارتند از:

• پروبیوتیک ها: باکتری های "خوب" هستند که می توانند به حفظ تعادل میکروبیوم واژن کمک کنند.

• ویتامین D: به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت سلول های واژن کمک می کند.

• ویتامین C: به حفظ pH اسیدی واژن و جلوگیری از عفونت ها کمک می کند.

• اسید فولیک: به سلامت سلول های واژن و پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک می کند.

 

3. بهترین مکمل برای سلامت واژن کدام است؟

هیچ "بهترین" مکمل واحدی برای سلامت واژن وجود ندارد. بهترین مکمل برای شما به شرایط فردی و نیازهای شما بستگی دارد.

 

4. قبل از مصرف هر گونه مکمل برای سلامت واژن باید با چه کسی مشورت کنم؟

قبل از مصرف هر گونه مکمل، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند به شما در تعیین اینکه آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر، و در صورت تمایل، انتخاب بهترین مکمل و دوز مناسب برای شما کمک کند.

 

5. آیا مکمل ها می توانند جایگزین درمان های پزشکی برای مشکلات سلامت واژن شوند؟

خیر، مکمل ها نباید جایگزین درمان های پزشکی برای مشکلات سلامت واژن شوند. اگر علائم غیرطبیعی مانند خارش، سوزش، ترشحات غیرطبیعی یا بوی بد را تجربه می کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

سلامت واژن یک عامل کلیدی در سلامت کلی است و همه چیز با میکروبیوم واژن شروع می شود. اگر میکروبیوم واژن از تعادل خارج شود، خطر عفونت و سایر مسائل افزایش می یابد. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای سالم نگه داشتن میکروبیوم خود انجام دهید، از جمله مکمل ها.

 

تحقیقات نشان می دهد که برخی مکمل ها ممکن است از میکروبیوم واژن و همچنین سایر جنبه های سلامت واژن حمایت کنند. با این حال، مکمل ها فقط باید به عنوان یک درمان مکمل و تحت راهنمایی یک پزشک استفاده شوند.

اگر علاقه مند به استفاده از مکمل ها برای سلامت واژن هستید یا اگر علائمی از بیماری واژن دارید، با یک پزشک صحبت کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow