چگونه با رژیم غذایی از واژن خود مراقبت کنیدبهترین غذاها برای سلامت واژنغذاهایی که باید محدود شوندسوالات متداول درباره مواد غذایی برای سلامت واژنخلاصه

چگونه با رژیم غذایی از واژن خود مراقبت کنیدبهترین غذاها برای سلامت واژنغذاهایی که باید محدود شوندسوالات متداول درباره مواد غذایی برای سلامت واژنخلاصه
0
مواد غذایی که واژن شما را سالم نگه می دارند مواد غذایی برای سلامت واژن   در...

مواد غذایی که واژن شما را سالم نگه می دارند


مواد غذایی برای سلامت واژن

 

در این مقاله از بیتوته، به معرفی مواد غذایی برای سلامت واژن می‌پردازیم. این غذاها حاوی مواد مغذی ضروری هستند که برای حفظ سلامت کلی بدن، از جمله سلامت واژن، ضروری هستند.

تغذیه جزء ضروری مراقبت از سلامت کلی شما است. آنچه می خورید می تواند بر سلامت بخش های خاص بدن از جمله واژن تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای خاصی وجود دارد که ممکن است به حفظ سلامت واژن کمک کند. به عنوان مثال، برخی از غذاها می توانند از عفونت جلوگیری کنند در حالی که برخی دیگر می توانند به روان نگه داشتن واژن کمک کنند. 

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

تغذیه جزء ضروری مراقبت از سلامت کلی شما است

 

در حالی که یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غذاهای کامل اغلب بهترین رویکرد کلی برای تغذیه است، غذاها یا مواد مغذی خاصی وجود دارند که ممکن است به سلامت واژن کمک کنند.

 

غذای غنی از پروبیوتیک

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده (باکتری) هستند که می توانند مجموعه ای از مزایای سلامتی را ارائه دهند: از کمک به هضم تا بهبود پاسخ ایمنی بدن. همچنین نشان داده شده است که پروبیوتیک ها سلامت واژن را بهبود می بخشند

 

واژن حاوی مجموعه ای از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری های مفید مانند لاکتوباسیلوس پروبیوتیک است. لاکتوباسیلوس در برابر سایر میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت‌های واژن مانند واژینوز باکتریایی (BV)، عفونت‌های مقاربتی (STIs) و عفونت‌های قارچی شوند، محافظت می‌کند.  

پروبیوتیک های حاوی لاکتوباسیلوس را می توان در غذاهای تخمیر شده یافت مانند: 

• ماست با باکتریهای زنده

• کلم ترش

• کیمچی

• ترشی

• میسو (خمیر سویا)

• تمپه (محصول سویا)

• کومبوجا

این پروبیوتیک های کمک کننده واژن را می توان به صورت مکمل نیز مصرف کرد.

 

تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس می تواند میزان لاکتوباسیلوس را در واژن افزایش دهد. اثرات یک هفته پس از شروع مکمل نشان داده شده است. مصرف مکمل پروبیوتیک حاوی سویه های لاکتوباسیلوس نیز می تواند سطح باکتری های مضر در واژن را کاهش دهد. 

 

پروبیوتیک ها همچنین ممکن است ضد میکروبی تولید کنند، که عواملی هستند که رشد باکتری های دیگر را از بین می برند یا متوقف می کنند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند تا تعادل باکتری های "خوب" و "مضر" در واژن را حفظ کنند. 

 

تحقیقات در مورد تأثیر مکمل های پروبیوتیک بر سلامت واژن، نتایج متفاوتی داشته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که این مکمل ها می توانند فواید کمی یا هیچ فایده ای داشته باشند. هیچ دستورالعمل رسمی در مورد مصرف غذاها یا مکمل های پروبیوتیک برای سلامت واژن وجود ندارد. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

غذاهای با GI پایین

واژینوز باکتریال (BV) شایع ترین اختلال زنان است که 29 درصد از زنان در سنین باروری را مبتلا می کند. BV عفونتی است که می تواند در صورت عدم تعادل باکتری در واژن رخ دهد.  

علائم BV ممکن است شامل بوی واژن، ترشح، خارش و سوزش باشد. این علائم اغلب بدون قرمزی و تورم وجود دارند. BV می تواند خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. 

خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین ممکن است به پیشگیری از BV کمک کند.

 

شاخص گلیسمی مقیاسی است که اندازه گیری می کند غذاهای حاوی کربوهیدرات با چه سرعتی گلوکز (قند) را وارد جریان خون می کنند و قند خون را افزایش می دهند. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین گلوکز را به آرامی آزاد می کنند که می تواند به حفظ قند خون ثابت کمک کند. 

 

نمونه هایی از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین عبارتند از: 

• غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، کینوا و جو

• هویج و سایر سبزیجات غیر نشاسته ای

• سیب، پرتقال، گریپ فروت و سایر میوه ها

• بیشتر آجیل ها، حبوبات و لوبیا

• شیر

• ماست

غذاهای با شاخص گلیسمی بالا به سرعت گلوکز را آزاد می کنند و باعث افزایش قند خون می شوند. این اثر ممکن است خطر ابتلا به BV را افزایش دهد. رابطه بین BV و سطح گلوکز به طور کامل درک نشده است. یک نظریه این است که گلوکز بر مایعات واژن تأثیر می گذارد و سطوح بالای گلوکز ممکن است التهاب را افزایش دهد، عملکرد ایمنی را ضعیف کند و به باکتری ها اجازه رشد دهد. 

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

یک رژیم غذایی سالم و متعادل به حفظ سلامت واژن شما کمک می کند

 

غذاهای پر فیبر

خوردن غذاهای پر فیبر ممکن است از رشد باکتری لاکتوباسیلوس در واژن حمایت کند که باکتری های مضر را کنترل می کند. مصرف بیشتر فیبر همچنین ممکن است به جلوگیری از BV کمک کند. 

غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از: 

• غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، کینوا و جو

• اکثر لوبیاها، حبوبات، آجیل و دانه ها

• کنگر پخته شده 

• سیب زمینی شیرین پخته شده

• انواع توت ها و سایر میوه ها

افزایش مصرف غلات کامل می تواند یک راه ساده برای دریافت فیبر رژیمی بیشتر باشد. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید غلات تصفیه شده را با همتایان خود تعویض کنید: 

• نان 100% غلات کامل را جایگزین نان سفید کنید.

• ماکارونی معمولی را با ماکارونی 100% غلات کامل جایگزین کنید.

• بلغور جو دوسر را به جای مافین صبحانه یا کلوچه پخته انتخاب کنید.

• برنج قهوه ای یا کینوا را جایگزین برنج سفید کنید.

 

غذاهای حاوی ویتامین D

یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی که ممکن است به برخی از عوامل سلامت واژن کمک کند ویتامین D است.  ویتامین D در غذاهای زیر یافت می شود :  

• ماهی سالمون پخته شده

• ماهی قزل آلا

• ساردین

• تخم مرغ

• شیرهای غنی شده با ویتامین D

• پنیر چدار

دریافت ویتامین D کافی به تنهایی از طریق غذا به صورت روزانه می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از افراد ممکن است مکمل‌ها را برای رسیدن به سطوح توصیه شده روزانه مصرف کنند. 

 

بر اساس یک بررسی، ویتامین D ممکن است خشکی واژن را کاهش دهد، سطح pH را در واژن متعادل کند و رشد و تنوع سلول‌ها را در پوشش داخلی واژن در میان زنان یائسه بهبود بخشد. اینها همه عواملی هستند که می توانند به بهبود سلامت کلی واژن کمک کنند. با این حال، تحقیقات محدود است و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

 

مصرف افزایش دوز روزانه ویتامین D همچنین می‌تواند به درمان BV در میان افرادی که سطوح کمبود ویتامین D دارند کمک کند. این به این دلیل است که ویتامین D می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند ، که به نوبه خود ممکن است به حمایت از سلامت کلی واژن کمک کند.

 

سیب

برخی تحقیقات نشان می دهد که سیب ممکن است از عملکرد جنسی سالم حمایت کند. یک مطالعه نشان داد که زنانی که حداقل یک سیب در روز می‌خوردند در مقایسه با زنانی که کمتر از یک سیب در روز می‌خوردند، روان‌کاری واژن بهبود یافته و رضایت جنسی بالاتری را تجربه کردند. برای افزودن سیب بیشتر به رژیم غذایی خود برای فواید سلامت واژن:  

• یک سیب خرد شده را به بلغور جو دوسر، ماست، اسموتی ها یا سالاد باغ اضافه کنید.

• برش های سیب را به کره آجیل آغشته کنید.

• سیب های ورقه ای نازک را در سالادها بریزید.

• سیب ها را برای یک دسر کم قند بپزید.

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

غذاهای فرآوری شده بروز BV را افزایش می دهد

 

هنگام حفظ سلامت واژن، غذاهای بسیار فرآوری شده را محدود کنید.  

یک مطالعه نشان داد که خوردن منظم غذاهای حاوی قند، روغن جامد، گوشت قرمز، سیب زمینی سرخ شده، غلات تصفیه شده و گوشت اندام های داخلی به طور قابل توجهی با احتمال بالاتر BV مرتبط است. برخی تحقیقات نشان داده اند که غذاهای با شاخص گلیسمی بالا می توانند خطر ابتلا به BV را افزایش دهند. 

 

مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا عبارتند از:  

• نان سفید و نان شیرینی

• غلات فرآوری شده مانند غلات شیرین، بلغور جو دوسر فوری و غذاهای میان وعده

• برنج سفید

• عسل

• قند

 

برای اجتناب از غذاهای بسیار فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین را با آب جایگزین کنید. میان وعده میوه های تازه و آجیل یا سبزیجات را با هوموس مصرف کنید. و وعده های غذایی مغذی تهیه شده از سبزیجات ، پروتئین بدون چربی و غلات کامل مانند سیب زمینی سرخ کرده، سالاد و سوپ را انتخاب کنید.

 

مواد غذایی برای سلامت واژن, غذاهای کاهش التهاب واژن

غذاهای مفید برای سلامت واژن

 

1. آیا خوردن غذاهای تند برای سلامت واژن مضر است؟

خیر، خوردن غذاهای تند برای سلامت واژن مضر نیست. در واقع، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که غذاهای تند می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، که می‌تواند به سلامت واژن نیز کمک کند. با این حال، اگر متوجه شدید که خوردن غذاهای تند باعث ناراحتی واژن شما می‌شود، بهتر است از خوردن آنها خودداری کنید.

 

2. آیا خوردن غذاهای شیرین برای سلامت واژن مضر است؟

بله، خوردن غذاهای شیرین برای سلامت واژن مضر است. غذاهای شیرین می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند، که می‌تواند باعث التهاب در بدن شود. التهاب می‌تواند خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد.

 

3. آیا خوردن غذاهای چرب برای سلامت واژن مضر است؟

خوردن غذاهای چرب در حد اعتدال برای سلامت واژن مضر نیست. با این حال، خوردن بیش از حد غذاهای چرب می‌تواند باعث افزایش وزن شود، که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد.

 

4. آیا خوردن غذاهای فرآوری شده برای سلامت واژن مضر است؟

بله، خوردن غذاهای فرآوری شده برای سلامت واژن مضر است. غذاهای فرآوری شده معمولاً حاوی مواد مغذی کمی هستند و حاوی مقدار زیادی شکر، چربی و نمک هستند. این مواد می‌توانند باعث التهاب در بدن شوند، که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد.

 

5. آیا می‌توان با رژیم غذایی از عفونت واژن جلوگیری کرد؟

بله، رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از عفونت واژن کمک کند. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. سیستم ایمنی سالم می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کند.

  

سلامت واژن از اهمیت زیادی برخوردار است. رژیم غذایی سالم یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت واژن است. برخی غذاها یا مواد مغذی می توانند در سلامت واژن شما نقش داشته باشند. سیب ممکن است به روان نگه داشتن واژن کمک کند، غذاهای غنی از پروبیوتیک ممکن است به تنظیم میکروارگانیسم های واژن شما کمک کند و غذاهای پر فیبر ممکن است به جلوگیری از BV کمک کنند.

 

کیفیت کلی رژیم غذایی شما می تواند بر سلامت واژن نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده ممکن است به احتمال بیشتر BV منجر شود. به احتمال زیاد غذا به تنهایی نمی تواند از عفونت یا سایر بیماری ها پیشگیری یا درمان کند. اگر در مورد جنبه ای از سلامت واژن خود نگران هستید، با یک پزشک صحبت کنید و ببینید که غذا در هر برنامه مدیریتی چه نقشی می تواند داشته باشد.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow