سیستم ایمنی بدن چگونه عمل می‌کند؟چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن چگونه عمل می‌کند؟چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟
0
تقویت سیستم ایمنی بدن را جدی بگیرید   سیستم ایمنی بدن، در حالت عمومی سیست ...

تقویت سیستم ایمنی بدن را جدی بگیرید


 

سیستم ایمنی بدن، در حالت عمومی سیستمی قوی است که توانایی مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌هایی که وارد بدن می‌شوند را دارد. اما این سیستم نیاز دارد که تقویت شود. هرچه آلودگی اطراف و محیط زندگی ما بیشتر باشد، سیستم ایمنی بیشتر دچار چالش می‌شود. بنابراین باید در تقویت آن کوشا بود. جهان امروز همچون گذشته دارای آب و هوای پاکیزه و محصولات سالم نیست. تلاش جوامع بشری بعد از پیشرفت جهان برای تولید نوشیدنی و مواد خوراکی سالم، دربرگیرنده میزان نیاز بشر نیست. متأسفانه با آلودگی بیشتر آب و خاک این بحران، بدتر نیز خواهد شد. از این روی در این مقاله راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شما ارائه می‌دهیم.

 

سیستم ایمنی بدن درواقع همکاری مجموعه‌ای از ارگان‌های بدن است که مانع از ورود عوامل ناسازگار یا خطرناک به بدن شده و یا در صورت ورود با آن‌ها مقابله می‌کند. گلبول‌های سفید خون، طحال، غدد لنفاوی، مغز استخوان و پوست و غشاهای مخاطی از ارگان‌های مهم سیستم ایمنی بدن هستند. برای تقویت این ارگان‌ها برای زنان و مردان مکمل‌هایی وجود دارد. شما می‌توانید با خرید قرص ول وومن از داروهلپ و خرید ول من اوریجینال ویتابیوتیکس به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

 

سیستم ایمنی بدن سالم

یک سیستم ایمنی سالم در بدن تشخیص می‌دهد که کدام سلول، از سلول‌های بدن و کدام یک مهاجم و آسیب‌زننده است. ارگان‌های مربوط به سیستم ایمنی در همکاری با هم تشخیص می‌دهند که آنچه وارد بدن شده چه نوع ماده‌ای است و سپس اگر مهاجم باشد نسبت به آن آنتی بادی تولید کرده و به مقابله بلند می‌شوند.

 

مکمل‌ها به انجام بهتر این فرآیند و ساخت آنتی بادی کمک می‌کنند. شما با خرید ول من اوریجینال ویتابیوتیکس و خرید قرص ول وومن از داروهلپ، می‌توانید ویتامین مورد نیاز روزانه‌تان را تأمین کنید و انرژی بیشتری داشته باشید. با تأمین مواد مورد نیاز بدن توسط ململ‌ها به سیستم ایمنی خود برای سالم ماندن کمک شایانی خواهید داشت.

 

سیستم ایمنی بدن ناسالم

عفونت و ایجاد بیماری‌های عفونی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن از پس حمله مهاجم‌ها برنیامده باشد. در برخی موارد که می‌تواند منجر به آلرژی و بیماری‌های خود ایمنی شود؛ سیستم ایمنی بدن، تشخیص نبود مهاجم را از دست داده و به سلول‌های خودی حمله می‌کند. پیش هم می‌آید که سیستم ایمنی در دفع مهاجم موفق است و مهاجم نابود می‌شود اما سیستم ایمنی دست از حمله برنمی‌دارد. 

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

 

تا بدین‌جا متوجه اهمیت سالم ماندن سیستم ایمنی بدن شده‌ایم. این پیشنهاد هم داده شد که بانوان با خرید قرص ول وومن از داروهلپ ویتامین‌های مورد نیاز روزانه‌شان را تأمین کنند. این کار کمک می‌کند که خانم‌ها از کم‌خونی و مشکلات دوران قاعدگی دور بمانند. برای آقایان نیز خرید ول من اوریجینال ویتابیوتیکس پیشنهاد شد که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و تأمین ویتامین روزانه، انرژی و توان باروری‌شان را افزایش می‌دهد.

 

سیستم ایمنی بدن را با تغذیه مناسب تقویت کنیم

بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن در مواد خوراکی وجود دارند. با داشتن برنامه غذایی مناسب می‌توانیم در تقویت سیستم ایمنی بدن بکوشیم. مواد خوراکی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • گوشت سینه مرغ، بوقلمون، گوشت و جگر گاو، ماهی آزاد و تن و میوه‌هایی چون موز، سبزیجات سبز، سیب‌زمینی‌ و نخود دارای ویتامین B6 هستند. این ویتامین به تولید گلبول سفید در بدن کمک می‌کند.
  • مرکباتی همچون انواع توت و پرتقال و گوجه، اسفناج و کرم بروکلی دارای ویتامین C هستند. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در مبارزات بدن با مهاجمین بسیار مؤثر است. دیگر موادی که ویتامین C دارند: فلفل دلمه ای قرمز، گریپ فروت، کیوی، فلفل دلمه‌ای سبز، کلم بروکلی و توت فرنگی
  • روغن دانه‌هایی چون آفتاب‌گردان، بادام و جوانه گندم و میوه‌هایی چون کیوی، انبه و گوجه ‌فرنگی دارای ویتامین E هستند. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی واجب است و در اسفناج و کره بادام زمینی نیز یافت می‌شود.
  • از جمله ویتامین‌های مهم و مورد نیاز بدن ویتامین D است که در ماهی فراوان است. همچنین در آب پرتقال و زرده تخم‌مرغ نیز وجود دارد.
  • در مصرف روی یا همان زینک اصلا تعلل نکنید. در مرغ، سینه بوقلمون، گوشت قرمز بدون چربی، میگو، ساردین کنسروی، لبنیات چون پنیر چدار، ماست یونانی و شیر، دانه کدو تنبل و عدس این ویتامین وجود دارد که مورد نیاز تقویت سیستم ایمنی بدن است.
  • سلنیوم نیز از مواد معدنی است که برایت تقویت سیستم ایمنی مهم است. این ماده در تن ماهی ساردین کنسرو شده، گوشت کم‌چرب، برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر، تخم مرغ، پنیر کوتاژ و دیگر لبنیات چون شیر و ماست، عدس، انواع آجیل و نخود فرنگی وجود دارد.
  • خوردن آب به میزان زیاد یعنی حداقل 8 لیوان در روز بسیار کمک خوبی به داشتن بدن سالم با سیستم ایمنی قوی می‌کند.
  • آب میوه‌ها را طبیعی در منزل استفاده کنید تا ویتامین‌های گفته شده به طور طبیعی به بدن شما برسد.
سیستم ایمنی بدن را با ورزش تقویت کنیم
تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش

 

در مزایای ورزش مناسب و منظم روزانه بارها شنیده‌اید. از عناصر داشتن یک زندگی سالم به دور از بیماری‌ها، ورزش است. ورزش به تن سالم و روان آرام کمک بسیاری می‌کند. گردش خون را در بدن بالا می‌برد و انرژی مفید به وجود می‌آورد. با روزی 30 دقیقه ورزش می‌توانید به مرور زمان چربی‌های زائد را کم و یا از بین ببرید و همراه با یک رژیم غذایی خوب سلامتی بدن و سیستم ایمنی‌اش را تأمین کنید.

 

سیستم ایمنی بدن را با خواب مناسب تقویت کنیم

خواب کافی با کیفیت خوب به بدن فرصت استراحت و بازیابی خودش را می‌دهد. برای کمک به سیستم ایمنی در هنگام بیماری بیشتر به استراحت و خوابیدن رو بیاورید تا بدن بیشتر انرژی‌اش را برای کمک به سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی حفظ کند. در مقابل ویروس‌ها استراحت و خواب بهترین کمک است. در کنار خواب می‌توانید با داشتن تغذیه مناسب و استفاده از مکمل‌ها به سیستم ایمنی خوب برای کم کردن زمان بیماری کمک کنید.

هنگامی که خواب هستید بسیاری از سلول‌های مدافع بدن و سلول‌های مبارز در بدن ساخته می‌شوند. ساعاتی از خواب شب نیز به سر و سامان دادن هورمون‌های مورد نیاز بدن می‌گذرد. بنابراین هرگز خواب حداقل 7 ساعت شبانه را دست‌کم نگیرید. غذای سبک بخورید و یک تا دو ساعت بعد از غذا خوابی آرام داشته باشید.

 

سیستم ایمنی بدن را با کاهش استرس تقویت کنیم

روان ناآرام می‌تواند آسیب شدیدی به بدن می‌زند. در بسیاری از افراد تاثیر استرس و فشارهای روانی را می‌توان در کارکرد اعضای بدنشان مشاهده کرد. اینگونه نیست که روان از بدن جدا باشد. بنابراین هرچه میزان استرس و فشار روانی بیشتر شود، آسیبی که بدن دچار آن می‌شود هم سخت‌تر می‌شود و گاهی جبران‌ناپذیر خواهد بود. یکی از عواملی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند، بالا رفتن بیش از حد هورمون کورتیزول است.

این هورمون بر اثر استرس بالا، اضطراب و افسردگی در بدن شروع به ترشح می‌کند. با ازدیاد این هورمون مشکلات گوارشی و قلبی نیز افزایش پیدا می‌کند و مشکلاتی چون اختلال خواب و از کار افتادن سیستم ایمنی را به وجود می‌آورد. بنابراین فراموش نکنید که یکی از بزرگترین دشمنان بدن شما می‌تواند ذهن خود شما باشد. از این روی در صورت داشتن فشارهای روانی، برای داشتن ذهنی آرام، به دور از استرس و اضطراب فلج‌کننده، ورزش کنید و به روان‌درمان مراجعه کنید.

 

سیستم ایمنی بدن را با استفاده از مکمل تقویت کنیم

استفاده از مکمل به معنای استفاده سرخود از دارو نیست. بلکه در حقیقت شما باید تحت نظر پزشک خود باشید و از او برای مصرف مکمل مورد نیاز جواب مثبت گرفته باشید. البته برخی از مکمل‌ها در یک سطح روزانه به شما مواد مورد نیاز را وارد می‌کند که بدن دچار مشکل نشود. اما برای اطمینان و احتمال وجود بیماری زمینه‌ای یا نکته‌ای متفاوت در بدن نسبت به حالت عادی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

از طریق آزمایش کامل خون و آزمایش‌های بالینی دیگر، نیاز‌های بدن مشخص می‌شود و می‌توان نسبت به این نیازها برای دریافت و مصرف مکمل اقدام کرد. بعد از مشورت با پزشک می‌توانید به داروخانه مراجعه کنید و با خرید قرص ول وومن از داروهلپ و خرید ول من اوریجینال ویتابیوتیکس به خود و خانواده‌تان کمک کنید تا سیستم ایمنی‌شان را تقویت کنند.

 

نکات مهم در تقویت سیستم ایمنی
  • دخانیات مصرف نکنید.
  • تلاش کنید محیط زندگی خود را سالم نگاه دارید.
  • وزن خود را متناسب نگه دارید و از چاقی پرهیز کنید.
  • الکل مصرف نکنید.
  • در پاکیزه نگه داشتن بدن به خصوص دست‌ها کوشا باشید.
  • اگر باید واکسنی تزریق کنید، در زدن آن تعلل نکنید.
کلام آخر

مکلمل‌هایی در این مقاله معرفی شد که بسیار برای بدن مفید است. مردان می‌توانند با خرید ول من اوریجینال ویتابیوتیکس و زنان با خرید قرص ول وومن از داروهلپ برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان قدم مثبتی بردارند. اما تنها مکمل کافی نیست. در این مقاله با توضیح اینکه سیستم ایمنی بدن چگونه عمل می‌کند و راه تقویت آن چیست تلاش شد تا راهکارهایی به غیر از مصرف مکمل داده شود. راهکارهایی چون جذب ویتامین با تغذیه مناسب. همچنین گفته شد که تا چه اندازه ورزش، خواب و سلامت روان در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد. با خواندن این اطلاعات از همین امروز به سلامت بدن، روان و سیستم ایمنی خود بیشتر توجه کنید.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow