عمل جراحی کرانیوتومی چیست و چه عوارضی دارد؟  کرانیکتومی چیست؟کرانیکتومی چه چیزی را درمان می کند؟مراقبت های قبل و بعد و نحوه انجام جراحی کرانیکتومیخطرات / مزایای جراحی کرانیکتومی چیست؟زمان نقاهت برای کرانیکتومی چقدر است؟چه زمانی می توانم بعد از جراحی کرانیکتومی به فعالیت های عادی خود بازگردم؟آیا افراد از جراحی کرانیکتومی جان سالم به در می برند؟چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟سوالات متداول درباره کرانیکتومی توصیه پایانی 

عمل جراحی کرانیوتومی چیست و چه عوارضی دارد؟  کرانیکتومی چیست؟کرانیکتومی چه چیزی را درمان می کند؟مراقبت های قبل و بعد و نحوه انجام جراحی کرانیکتومیخطرات / مزایای جراحی کرانیکتومی چیست؟زمان نقاهت برای کرانیکتومی چقدر است؟چه زمانی می توانم بعد از جراحی کرانیکتومی به فعالیت های عادی خود بازگردم؟آیا افراد از جراحی کرانیکتومی جان سالم به در می برند؟چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟سوالات متداول درباره کرانیکتومی توصیه پایانی 
0
کرانیکتومی: راهی برای درمان آسیب های مغزی کرانیکتومی عمل جراحی برداشتن ب...

کرانیکتومی: راهی برای درمان آسیب های مغزی


کرانیکتومی عمل جراحی برداشتن بخشی از جمجمه است

 

کرانیکتومی، عمل جراحی برداشتن بخشی از جمجمه، یک روش جراحی اورژانسی است که برای کاهش فشار داخل جمجمه (ICP) در بیماران مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک (TBI) یا سایر شرایطی که باعث تورم مغز می‌شوند، انجام می‌شود. در این مطلب از بیتوته شما را با این روش جراحی آشنا می کنیم.

کرانیکتومی نوعی جراحی بزرگ مغز است که در آن جراح بخشی از جمجمه شما را برای دسترسی به مغز شما برمی دارد. جراح شما در طول این عمل جمجمه شما را جایگزین نمی کند. یک روش بعدی که کرانیوپلاستی نامیده می شود، قطعه برداشته شده جمجمه را در زمان دیگری جایگزین می کند.

 

تیم مراقبت شما ممکن است کرانیکتومی را برای کاهش تورم، فشار یا خونریزی (مایع اضافی) روی مغز شما در نظر بگیرد. فشار وارد شده به جمجمه ناشی از تورم یا مایع اضافی می تواند تهدید کننده زندگی باشد یا باعث آسیب مغزی شود زیرا فضای زیادی بین مغز و جمجمه شما وجود ندارد. هر فشاری خطرناک است و می تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. 

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

کرانیکتومی برای کاهش تورم، فشار یا خونریزی روی مغز

 

کرانیکتومی برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

√ تورم.

√ فشار (فشار داخل جمجمه یا فشار خون بالا).

√ خونریزی یا مایع اضافی.

 

علل تورم، فشار یا خونریزی (مایع اضافی) در مغز می تواند شامل موارد زیر باشد:

√ یک آسیب تروماتیک.

√ یک سکته.

√ یک لخته خون.

√ هماتوم.

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

کرانیکتومی معمولا یک جراحی اورژانسی است

 

چگونه باید برای جراحی کرانیکتومی آماده شوم؟

کرانیکتومی معمولا یک جراحی اورژانسی است. احتمالاً زمانی برای آماده شدن برای این جراحی نخواهید داشت. جراح و تیم مراقبتی شما قبل از جراحی به موارد زیر نیاز دارند:

√ یک معاینه فیزیکی

√ آزمایش خون

√ تست های تصویربرداری (اشعه ایکس، MRI ، CT اسکن، اسکن PET یا آنژیوگرافی).

 

اگر جراحی شما یک وضعیت اورژانسی نیست، جراح شما را در جریان خواهد گذاشت که آیا نیاز به قطع مصرف هر گونه دارو، به ویژه رقیق کننده های خون قبل از جراحی دارید یا خیر. جراح شما ممکن است مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای ضد تشنج را توصیه کند. قبل از جراحی نباید چیزی بخورید.

 

در طول جراحی کرانیکتومی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی، متخصص بیهوشی به شما بیهوشی می دهد تا دردی احساس نکنید. برای برخی از انواع جراحی های کرانیکتومی، شما در خواب خواهید بود و برای برخی دیگر، بیدار خواهید بود تا جراح شما بتواند عملکرد شناختی شما را کنترل کند. 

هنگامی که در اتاق عمل هستید، جراح شما مراحل زیر را برای انجام کرانیکتومی انجام خواهد داد:

1. آماده سازی محل جراحی : جراح ابتدا موهای شما را در ناحیه ای از سر که قرار است تحت عمل قرار گیرد، می تراشد. سپس، ناحیه سر را با محلول ضدعفونی کننده تمیز می کند تا از عفونت جلوگیری شود.

 

2. ایجاد برش در پوست : جراح یک برش در پوست سر شما ایجاد می کند. این برش معمولاً از پشت سر یا از کنار سر ایجاد می شود. جراح سپس هر گونه ماهیچه یا بافتی را که در مسیر برش قرار دارد، دور می کند تا پوست سر شما نمایان شود.

 

3. برداشتن استخوان جمجمه : جراح از یک مته برای ایجاد سوراخ هایی در جمجمه شما استفاده می کند. سپس، جراح بین هر سوراخ را برش می دهد تا یک تکه از جمجمه شما را بردارد. این تکه از جمجمه معمولاً به عنوان یک پلاک یا ورقه شناخته می شود.

 

4. درمان علت کرانیکتومی : پس از برداشتن استخوان جمجمه، جراح علت کرانیکتومی را درمان می کند. این ممکن است شامل برداشتن تومور، ترمیم خونریزی یا تخلیه مایع مغزی نخاعی باشد.

 

5. پوشاندن قسمت باز جمجمه : پس از درمان علت کرانیکتومی، جراح قسمت باز جمجمه شما را با یک ماده مشبک می پوشاند. این ماده مشبک به حمایت از مغز شما و جلوگیری از خونریزی کمک می کند.

 

6. بخیه زدن برش پوست: در نهایت، جراح بافت پوست و ماهیچه های شما را به جای خود برمی گرداند و برش پوست را با منگنه یا بخیه می بندد.

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

پس از جراحی کرانیکتومی به استراحت زیادی نیاز خواهید داشت

 

جراحی کرانیکتومی چقدر طول می کشد؟

کرانیکتومی معمولاً بین سه تا پنج ساعت طول می کشد. برخی از پروسیجرها بسته به اینکه چرا به کرانیکتومی نیاز دارید، بیشتر طول می کشد.

 

بعد از کرانیکتومی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از جراحی کرانیکتومی، به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوید. تیم مراقبت شما علائم حیاتی و هرگونه خونریزی یا تورم در مغز شما را تحت نظر خواهند داشت. از آنجایی که جراح شما بخشی از جمجمه شما را که در حین جراحی برداشته است جایگزین نمی کند، باید از کلاه ایمنی برای محافظت از مغزتان در برابر آسیب استفاده کنید.

 

جراح شما قطعه برداشته شده از جمجمه شما را ذخیره می کند تا در طی یک عمل جراحی آینده به نام کرانیوپلاستی دوباره آن را اعمال کند. جراح شما ممکن است در عوض قطعه جمجمه شما را با یک صفحه فلزی یا یک ماده مصنوعی جایگزین کند.

 

پس از جراحی کرانیکتومی به استراحت زیادی نیاز خواهید داشت. هنگام استراحت به جای صاف دراز کشیدن سر خود را صاف نگه دارید. تیم مراقبت شما دستورالعمل ها را به شما می دهد و در طول مدت اقامت در بیمارستان به شما کمک می کند و شما را آماده می کند تا زمانی که آماده شدید به خانه بروید. برای اطمینان از بهبودی همانطور که انتظار می رود، پس از جراحی به قرارهای بعدی نیاز دارید.

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

مزایای کرانیکتومی شامل درمان علت است

 

مزایای کرانیکتومی 

مزایای کرانیکتومی شامل درمان علت است. این می تواند کاهش دهد:

- ضربه مغزی.

- عوارض تهدید کننده زندگی.

 

جراحی کرانیکتومی چقدر موفق است؟

متغیرهای زیادی در محاسبه میزان موفقیت جراحی نقش دارند، از جمله سلامت عمومی شما و دلیل جراحی. میزان موفقیت شما با مراقبت های عصبی و توانبخشی طولانی مدت بهبود می یابد. برخی از افراد ممکن است به طور کامل بهبود پیدا نکنند، به خصوص اگر دلیل جراحی آنها سکته مغزی باشد. بسیاری از افراد پس از جراحی کرانیکتومی بهبود می یابند، اما عوارض جانبی ممکن است.

 

خطرات یا عوارض کرانیکتومی 

خطرات مرتبط با کرانیکتومی عبارتند از:

- خون ریزی

- فتق

- ادامه فشار داخل جمجمه

- ضربه مغزی

- عفونت

- تشنج

- فلج

- تغییرات در خلق و خو یا رفتار شما

- کما

 

این عوارض می تواند کشنده باشد. ممکن است خطر افتادن و از دست دادن تعادل و هماهنگی بعد از جراحی افزایش یابد، بنابراین مهم است که استراحت لازم را تا زمانی که به اندازه کافی سالم بتوانید به تنهایی راه بروید یا حرکت کنید، داشته باشید. جراح به شما خواهد گفت که چه انتظاری داشته باشید و چه زمانی می توانید بعد از کرانیکتومی دوباره حرکت کنید.

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

زمان بهبودی شما پس از کرانیکتومی به علت و وسعت جراحی بستگی دارد

 

زمان بهبودی شما پس از کرانیکتومی به علت و وسعت جراحی بستگی دارد. به طور متوسط، جمجمه شما در یک یا دو ماه بهبود می یابد، اما ممکن است سال ها در دوران نقاهت باشید. بهبودی شما زمانی که تحت عمل جراحی دوم (کراینیوپلاستی) قرار می گیرید تا قسمت برداشته شده جمجمه شما جایگزین شود، زمان بیشتری می برد. معمولاً پس از جراحی کرانیکتومی نیاز به توانبخشی طولانی مدت و مراقبت های مادام العمر وجود دارد.

 

جراح شما به شما اطلاع می دهد که چه زمانی پس از جراحی کرانیکتومی به فعالیت های عادی خود بازگردید. پس از جراحی باید از انجام فعالیت های زیر خودداری کنید:

• راه رفتن بدون کمک

• بلند کردن اجسام سنگین

• رانندگی

• کار دستی

• ورزش کردن

تیم مراقبت شما دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از خود پس از جراحی به شما می دهد. اگر در مورد ایمن بودن یا نبودن یک فعالیت سؤالی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

متغیرهای زیادی در محاسبه میزان موفقیت جراحی نقش دارند

 

بله، بسیاری از افراد از عمل جراحی کرانیکتومی جان سالم به در می برند و بهبودی کامل پیدا می کنند. برخی دیگر ممکن است زنده بمانند و عوارض جانبی داشته باشند. میزان بقای شما به دلیل جراحی و سلامت عمومی شما بستگی دارد.

 

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر شما:

• تب داشته باشید.

• درد و تورم شدید را تجربه کنید.

• تغییراتی در عملکرد شناختی، خلق و خو یا رفتار خود داشته باشید.

• سردردهای شدید دارید.

• یک تشنج داشته باشید.

• در تنفس مشکل دارید.

• علائم سکته مغزی داشته باشید.

 

کرانیکتومی, عمل جراحی کرانیکتومی

کرانیکتومی یک جراحی بزرگ نجات بخش است

 

1. کرانیکتومی چیست؟

کرانیکتومی یک عمل جراحی است که طی آن بخشی از جمجمه برداشته می شود. این عمل می تواند برای کاهش فشار داخل جمجمه (ICP)، دسترسی به مغز یا سایر ساختارهای داخل جمجمه، یا برداشتن تومور یا سایر توده های داخل جمجمه انجام شود. 

 

2. کرانیکتومی برای چه بیماری هایی انجام می شود؟

کرانیکتومی ممکن است برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و شرایط انجام شود، از جمله: آسیب مغزی تروماتیک (TBI) سکته مغزی ، تومور مغزی و عفونت مغزی 

 

3. عوارض کرانیکتومی چیست؟ 

کرانیکتومی می تواند عوارضی داشته باشد، از جمله: عفونت ، خونریزی ، نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) و مشکلات عصبی 

 

4. مراقبت های بعد از کرانیکتومی چگونه است؟

پس از کرانیکتومی، بیمار باید در بیمارستان بستری شود تا بهبود یابد. مراقبت های بعد از کرانیکتومی ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

مراقبت های پرستاری: پرستاران به بیمار کمک می کنند تا در فعالیت های روزمره خود مانند راه رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن شرکت کند.

درمان دارویی: ممکن است داروهایی برای کمک به کنترل درد، عفونت یا سایر عوارض تجویز شود.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می تواند به بیمار کمک کند تا قدرت و دامنه حرکتی خود را پس از جراحی بازیابد.

 

کرانیکتومی یک جراحی بزرگ نجات بخش است. عوارض ناشی از فشار خون (مایع اضافی) یا تورم به مغز را کاهش می دهد. ممکن است پس از ضربه مغزی یا سکته مغزی به این نوع جراحی نیاز داشته باشید. بسیاری از افراد پس از این جراحی بهبودی کامل پیدا می کنند، اما عوارض جانبی احتمالی وجود دارد. در حالی که محل برش شما می تواند ظرف چند هفته بهبود یابد، احتمالاً پس از جراحی کرانیکتومی به ماه ها تا سال ها توانبخشی و مراقبت های پیگیری مادام العمر نیاز خواهید داشت.

  

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow