بی حسی دهان: دلایل احتمالی و راه های درمانعلائم بی حسی دهان چیست؟علل شایع بی حسی دهانچه زمانی باید به پزشک مراجعه کردتشخیص بی حسی دهان  نکات پایانی برای مدیریت بی حسی دهان سوالات متداول درباره بی حسی دهانتوصیه پایانی

بی حسی دهان: دلایل احتمالی و راه های درمانعلائم بی حسی دهان چیست؟علل شایع بی حسی دهانچه زمانی باید به پزشک مراجعه کردتشخیص بی حسی دهان  نکات پایانی برای مدیریت بی حسی دهان سوالات متداول درباره بی حسی دهانتوصیه پایانی
0
بی حسی دهان: علت، علائم و درمان بی حس شدن دهان می تواند موقتی یا دائمی باشد  ...

بی حسی دهان: علت، علائم و درمان


بی حس شدن دهان می تواند موقتی یا دائمی باشد

 

بی حس شدن دهان، حالتی است که در آن فرد احساس می کند دهانش بی حس شده است یا مور مور می کند. این حالت می تواند در یک ناحیه کوچک یا در کل دهان رخ دهد. بی حس شدن دهان می تواند موقتی یا دائمی باشد. در این مقاله از بیتوته، به بررسی علل، علائم و درمان بی حس شدن دهان می پردازیم.

اگر در دهان، زبان، لب‌ها یا لثه‌های خود احساس بی‌حسی یا گزگز دارید، می‌تواند تجربه‌ای کاملاً عجیب و گاهی ترسناک باشد. خبر خوب این است که بی حسی دهان معمولا جای نگرانی ندارد و به راحتی قابل درمان و تسکین است. در این مقاله، به برخی از رایج‌ترین دلایل احساس بی‌حسی در دهان و کارهایی که می‌توانید برای تسکین این مشکل انجام دهید، نگاهی خواهیم انداخت.

 

علل بی حسی دهان, علت بی حسی دهان چیست

بی حسی دهان یک احساس غیرعادی است

 

بی حسی را می توان به عنوان از دست دادن احساس یا حس در یک قسمت خاص بدن توصیف کرد. اگر برای مدت طولانی نشسته اید یا اگر روی بازوی خود بخوابید، ممکن است در پای خود احساس بی حسی کنید. این نوع بی‌حسی را معمولاً می‌توان با تکان دادن و حرکت دادن آن قسمت از بدن کاهش داد تا خون دوباره آزادانه به اعصاب و رگ‌های خونی جریان یابد. از سوی دیگر، بی حسی در دهان یک اتفاق کمتر رایج است و ممکن است نیاز به بررسی یا اقدام بیشتری داشته باشد.

 

بی حسی دهان، که به عنوان بی حسی اطراف دهان نیز شناخته می شود، یک احساس غیرعادی است، به خصوص اگر بدون هیچ دلیل مشخصی رخ دهد. ممکن است در یک طرف دهان، فقط روی زبان یا در سراسر دهان احساس شود.

برخلاف بی حسی دست یا پا، گاهی اوقات یافتن علت بی حسی دهان و درمان مناسب کمی بیشتر طول می کشد. به همین دلیل، اغلب مهم است که به محض اینکه متوجه مشکل شدید، با پزشک یا دندانپزشک خود پیگیری کنید.

 

علل بی حسی دهان, علت بی حسی دهان چیست

دلایل مختلفی برای بی حسی دهان وجود دارد

 

بی حسی دهان اغلب به دلیل تحریک یا فشار به اعصاب در دهان ایجاد می شود. دلایل مختلفی وجود دارد، از جمله:

 

واکنش آلرژیک

اگر دهان شما با یک نوع غذا، ماده یا ماده شیمیایی که سیستم ایمنی بدن شما آن را مضر تشخیص دهد تماس پیدا کند، بدن شما واکنش نشان می دهد. اغلب اولین نشانه های واکنش آلرژیک تورم و گزگز در دهان است. این روشی است که بدن شما به شما می گوید از خوردن ماده ای که باعث این واکنش می شود دست بردارید.

 

بیماری های خود ایمنی

تعدادی از بیماری های خود ایمنی وجود دارد که باعث می شود بدن به خود حمله کند. این می تواند باعث التهاب گسترده در هر ناحیه از بدن از جمله دهان شود. اگر یک بیماری خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا لوپوس تشخیص داده شده است، با اولین علامت بی حسی دهان، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

عفونت ها 

عفونت های ویروسی مانند زونا و عفونت های باکتریایی مانند بیماری لایم می توانند منجر به آسیب عصبی و التهاب در دهان شوند. اگر دچار بی حسی یا فلج دهان یا زبان شدید، برای بررسی بیشتر با پزشک مراقبت های اولیه خود قرار ملاقات بگذارید. اگر اخیراً درمان دندانپزشکی دریافت کرده‌اید، در مرحله اول با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

پوسیدگی

یک پوسیدگی در دندان شما نیز می تواند دلیل بی حسی دهان باشد. این زمانی اتفاق می افتد که اعصاب لب یا دهان کمی ملتهب می شوند. شما باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود ملاقاتی داشته باشید تا از آسیب بیشتر عصبی جلوگیری کنید.

 

علل بی حسی دهان, علت بی حسی دهان چیست

پوسیدگی در دندان یکی از علل بی حسی دهان است

 

عدم تعادل ویتامین یا مواد معدنی

برخی ویتامین ها مانند ویتامین D و ویتامین B12 برای حفظ عملکرد سالم اعصاب ضروری هستند. اگر کمبود هر یک از این ویتامین ها یا هر دوی این ویتامین ها را دارید، می تواند منجر به آسیب و آسیب عصبی شود. برعکس، بی حسی دهان نیز می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض ویتامین B6 بیش از حد ایجاد شود.

 

کمبود کلسیم همچنین می تواند باعث سوزن سوزن شدن در دهان و سایر علائم مانند گرفتگی عضلات و تهویه بیش از حد شود. در بیشتر موارد، مکمل های ویتامین و مواد معدنی بدون نسخه در درمان این علائم موثر هستند. در صورت لزوم برای راهنمایی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

 

دیابت

دیابت یک بیماری متابولیک مزمن است که در آن فرد باید سطح گلوکز (قند) خون خود را به دقت مدیریت کند. افراد مبتلا به دیابت ممکن است شرایطی به نام هیپوگلیسمی را تجربه کنند که در آن سطح گلوکز خون آنها بسیار پایین می‌آید. این می تواند منجر به بی حسی یا سوزن سوزن شدن لب ها یا زبان شود. 

 

سرطان دهان

سرطان در دهان و گلو می تواند بر احساس جویدن یا بلع در فک تأثیر بگذارد. این شایع ترین سرطان سر و گردن است و می تواند به رگ های خونی یا اعصاب داخل حفره دهان آسیب برساند. علائم دیگر سرطان دهان علاوه بر بی حسی دهان، زخم های دهان، توده در گردن، مشکل در بلع یا گوش درد است. اگر دندانپزشک مشکوک به سرطان دهان باشد، شما را برای آزمایش و تشخیص به پزشک متخصص ارجاع می دهد.

 

عوارض دارویی

برخی داروها و اقدامات پزشکی نیز می توانند باعث بی حسی دهان یا فک شوند. برخی از داروها عبارتند از: آلندرونات داروی پوکی استخوان ، داروهای شیمی درمانی خاص ، 

پرتودرمانی سر یا گردن ، اعمال جراحی دهان، سر یا گردن 

افرادی که در حین مصرف یک داروی خاص دچار بی حسی دهان می شوند باید به پزشک خود اطلاع دهند. در صورت امکان، پزشک ممکن است تغییر دوز دارو یا تغییر کامل دارو را به داروی دیگری توصیه کند.

 

اگر اخیراً درمان دندانپزشکی دریافت نکرده‌اید و بی‌حسی ناگهانی دهان خود به خود یا همراه با علائم دیگری مانند تب، درد یا تورم صورت یا عضلانی را تجربه می‌کنید، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

 

به ندرت پیش می‌آید که بی‌حسی دهان ناشی از یک بیماری جدی باشد، اما اگر مشکل تنفس، افتادگی صورت یا ضعف در سایر اعضای بدن دارید، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. مشکل در بلع، مشکل در تنفس، سفت شدن گلو و کهیر همگی می توانند نشانه های یک واکنش آلرژیک شدید باشند.  

 

علل بی حسی دهان, علت بی حسی دهان چیست

تشخیص علت بی حس شدن دهان به زمان و عوامل دیگر بستگی دارد

 

از آنجایی که علل بالقوه بسیاری برای بی حسی دهان وجود دارد، تشخیص علت ممکن است به زمان و چندین رویکرد مختلف نیاز داشته باشد. پزشک با پرسش در مورد علائم فرد و بررسی سابقه پزشکی او شروع می کند. سپس معاینه کامل دهان را انجام خواهند داد.

برای کمک به تشخیص، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را نیز تجویز کند:

- آزمایش خون

- تست های آلرژی

- بیوپسی بافت

- معاینه عصبی

- تست های تصویربرداری پزشکی

 

در اینجا چند نکته برای مدیریت بی حسی دهان آورده شده است:

• اگر بی حسی دهان شما باعث مشکل در صحبت کردن یا خوردن شده است، با پزشک خود در مورد راه های مدیریت آن صحبت کنید.

• از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید تا از مشکلات دندانی که می تواند باعث بی حسی دهان شود، جلوگیری کنید.

• اگر دارویی مصرف می کنید که می تواند باعث بی حسی دهان شود، با پزشک خود در مورد راه های کاهش خطر بی حسی دهان صحبت کنید.

• اگر بی حسی دهان شما شدید یا مداوم است، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

 

علل بی حسی دهان, علت بی حسی دهان چیست

بی حسی دهان می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد

 

1. آیا بی حسی دهان می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد؟

بله، بی حسی دهان می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. اگر بی حسی دهان شما شدید یا مداوم است، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد.

 

2.آیا بی حسی دهان در کودکان نیز شایع است؟

بله، بی حسی دهان در کودکان نیز شایع است. برخی از علل شایع بی حسی دهان در کودکان عبارتند از: ضربه به سر ، عفونت دندان یا لثه ، بیماری های خودایمنی و برخی 

داروها. اگر کودک شما دچار بی حسی دهان شده است، مهم است که با پزشک او مشورت کنید.

 

3. بی حسی دهان می تواند موقتی یا دائمی باشد؟ 

بی حسی دهان می تواند موقتی یا دائمی باشد. علت بی حسی دهان تعیین کننده این است که آیا بی حسی موقتی یا دائمی خواهد بود. اگر بی حسی دهان شما ناشی از یک بیماری یا آسیب جدی باشد، ممکن است دائمی باشد. با این حال، اگر بی حسی دهان شما ناشی از یک علت خفیف تر مانند ضربه خفیف یا استفاده از داروهای خاصی باشد، ممکن است موقتی باشد.

 

4. آیا بی حسی دهان می تواند باعث مشکل در صحبت کردن یا خوردن شود؟

بله، بی حسی دهان می تواند باعث مشکل در صحبت کردن یا خوردن شود. اگر زبان یا لب های شما بی حس شده باشند، ممکن است مشکل در تلفظ کلمات یا جویدن غذا داشته باشید. اگر بی حسی دهان شما باعث مشکل در صحبت کردن یا خوردن شده است، مهم است که با پزشک خود در مورد راه های مدیریت آن صحبت کنید.

 

5. آیا می توان از بی حسی دهان پیشگیری کرد؟

در برخی موارد، می توان از بی حسی دهان پیشگیری کرد. برای مثال، اگر در معرض خطر بیماری های خاصی مانند دیابت یا مولتیپل اسکلروزیس هستید، می توانید با پیروی از دستورالعمل های پزشک خود، خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید. همچنین، می توانید با مراقبت از دندان های خود و اجتناب از استفاده از داروهایی که می توانند باعث بی حسی دهان شوند، خطر ابتلا به این عارضه را کاهش دهید.

 

بی حسی در دهان ممکن است فقدان کامل یا جزئی احساس را توصیف کند. بی حسی جزئی ممکن است با احساس هایی مانند سوزن سوزن شدن یا گزگز همراه باشد.دلایل بالقوه زیادی برای بی حسی در دهان وجود دارد. به عنوان مثال می توان به کمبود مواد مغذی، آلرژی و بیماری های زمینه ای مزمن اشاره کرد. در صورتی که فرد دچار بی حسی مداوم دهان شود یا اگر بی حسی با علائم نگران کننده دیگری همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow