بیماری های تماس مستقیم و هوابرد: یک تهدید جدی برای سلامتیبیماری تماس مستقیم چیست؟بیماری هوابرد چیست؟سوالات متداول درباره بیماری مستقیم و هوابرد  توصیه پایانی درباره بیماریهای تماس مستقیم و هوابرد

بیماری های تماس مستقیم و هوابرد: یک تهدید جدی برای سلامتیبیماری تماس مستقیم چیست؟بیماری هوابرد چیست؟سوالات متداول درباره بیماری مستقیم و هوابرد  توصیه پایانی درباره بیماریهای تماس مستقیم و هوابرد
0
بیماری های تماس مستقیم و هوابرد: تفاوت ها و شباهت ها بیماری های تماس مستقی...

بیماری های تماس مستقیم و هوابرد: تفاوت ها و شباهت ها


بیماری های تماس مستقیم و هوابرد چیست

 

در این مقاله از بیتوته ، به بررسی بیماری هوابرد و تماس مستقیم می‌پردازیم. این دو روش اصلی انتقال بیماری‌ها هستند که می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامتی افراد و جوامع داشته باشند.

میکروب ها همه جا هستند، در هوا، آب، خاک و حتی روی شما. در حالی که بسیاری از میکروب ها بی ضرر هستند، برخی ممکن است باعث عفونت هایی شوند که می توانند شما را بیمار کنند. هنگامی که میکروب ها به بدن شما حمله می کنند و تکثیر می شوند، این باعث واکنش و عفونت می شود. عفونت به سه چیز نیاز دارد:

منبع: این جایی است که میکروب‌ها مانند دستگیره‌های در، کانترها یا پوست شما زندگی می‌کنند. 

• یک فرد مستعد: فردی است که در برابر میکروب‌ها آسیب‌پذیر است، مانند کسانی که در برابر بیماری واکسینه نشده‌اند یا در برابر آن ایمنی دارند، یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

انتقال : این گونه است که فرد مستعد میکروب دریافت می کند.

میکروب ها از راه های مختلفی پخش می شوند. دو  مورد از این موارد شامل تماس مستقیم (لمس) و هوابرد (از طریق هوا) است. در اینجا نگاهی دقیق تر به هر یک و نحوه جلوگیری از آنها آورده شده است.

 

بیماری هوابرد, بیماری تماس مستقیم

بیماری تماس مستقیم از تماس فرد مبتلا با فرد سالم ایجاد می شود

 

بیماری تماس مستقیم بیماری است که زمانی گسترش می یابد که فرد مبتلا با فردی که آلوده نیست تماس مستقیم داشته باشد و میکروب را منتقل کند. این رایج ترین راه انتقال عفونت بین افراد است. 

همچنین ممکن است بیماری های تماسی از طریق تماس غیرمستقیم با اقلام یا محیط فرد آلوده گسترش یابد. به عنوان مثال، بیماری های گوارشی می توانند از فردی به فرد دیگر بر روی اشیایی مانند دستگیره در یا دستگیره توالت سرایت کنند.

 

نمونه هایی از بیماری های تماس مستقیم

نوروویروس، گال، شپش سر، کرم حلقوی و زرد زخم همگی نمونه‌هایی از بیماری‌هایی هستند که می‌توانید از طریق تماس مستقیم منتقل کنید. بیماری ها از طریق تماس با مایعات بدن گسترش می یابند.

برخی از بیماری ها از طریق تماس مستقیم با غشاهای مخاطی یا مایعات بدن فرد آلوده منتقل می شوند. این شامل:

سیتومگالوویروس (CMV): بزاق، مایع منی، مایعات واژن، ادرار، مخاط، اشک 

 هپاتیت B: خون، بزاق، مایع منی، مایعات واژن

 هپاتیت C: خون

 ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV): خون، مایع منی، مایعات واژن، شیر مادر

 

بیماری هوابرد, بیماری تماس مستقیم

راههای پیشگیری از بیماریهای تماس مستقیم

 

جلوگیری از گسترش بیماری تماس مستقیم

کارهایی وجود دارد که می توانید برای متوقف کردن بیماری تماس مستقیم قبل از اینکه به افراد دیگر سرایت کند، انجام دهید. 

 دست هایتان را بشویید. آنها را مرتباً با آب و صابون تمیز کنید. اگر آب و صابون در اطراف وجود ندارد، می توانید از یک مالش دستی مبتنی بر الکل استفاده کنید.

 دست های خود را از صورت خود دور نگه دارید. سعی کنید برای جلوگیری از انتشار میکروب ها به چشم ها، بینی یا دهان خود دست نزنید.

 تمیز و ضد عفونی کنید. این شامل سطوح و اشیایی است که ممکن است با یک ویروس عامل بیماری آلوده شوند.

 مواد مخدر تزریق نکنید. در صورت تزریق مواد مخدر، از تجهیزات تزریقی، از جمله سرنگ و سوزن، استفاده نکنید.

 از رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید. هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم های خارجی یا داخلی استفاده کنید.

 وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید. هرگز تیغ، ابزار آرایش یا مسواک قرض نگیرید.  

 از استریل بودن تجهیزات آرایشی مشترک اطمینان حاصل کنید. این شامل سوزن های تاتو، تجهیزات سوراخ کردن و ابزارهای مانیکور یا پدیکور است.

 در مورد تمام واکسن ها به روز باشید. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری های عفونی، واکسینه شدن و پیگیری تمام داروهای تقویت کننده است.

 

بیماری هوابرد, بیماری تماس مستقیم

انتقال بیماری از طریق هوا

 

عفونت هوایی عفونتی است که از طریق ذرات کوچکی که تنفس می کنید پخش می شود. و نیازی نیست که طرف مقابل همیشه نزدیک باشد تا به آن برسد. 

 

انتقال هوابرد در مقابل انتقال قطره

در حالی که انتقال از طریق هوا و قطرات مشابه است، تفاوت های کلیدی دارند، از جمله اندازه ذرات عفونی که پخش می کنید و نحوه واکنش آنها در محیط.  

ذرات معلق در هوا ریز هستند، می توانند برای مدت طولانی در هوا بمانند و مسافت های طولانی تری را طی کنند. حتی اگر کمی از منبع عفونت فاصله داشته باشید، می توانید آنها را تنفس کنید. 

 

قطرات بزرگتر هستند و هنگام سرفه، عطسه، صحبت کردن، یا حتی نفس سخت، ترشح می شوند. سپس آنها با دهان، بینی یا چشمان فردی در نزدیکی تماس می گیرند. از آنجایی که قطرات بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند، به سرعت روی سطوح فرود می‌آیند و در فاصله 3 فوتی فرد آلوده باقی می‌مانند. برخی از بیماری ها می توانند ویژگی های انتقال قطرات و هوا را نشان دهند.

 

نمونه هایی از بیماری های موجود در هوا

برخی از بیماری های رایج که از طریق هوا پخش می شوند عبارتند از:

 سرماخوردگی معمولی (رینوویروس)

 COVID-19 (کرونا ویروس)

 آنفولانزا  

 سیاه سرفه 

 

بیماری هوابرد, بیماری تماس مستقیم

جلوگیری از گسترش بیماری های موجود در هوا

 

جلوگیری از گسترش بیماری های موجود در هوا

شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از گسترش بیماری های موجود در هوا انجام دهید:

 فاصله خود را حفظ کنید: هنگامی که بیمار هستید یا با دیگرانی که بیمار هستند، از تماس نزدیک خودداری کنید.

 

 دهان و بینی خود را بپوشانید: هنگام عطسه یا سرفه، آن را با دستمال بپوشانید. سپس دستمال را دور بیندازید. 

 

 بهبود تهویه: به این ترتیب هوا به داخل، خارج و درون یک فضا حرکت می کند. تهویه بهتر از تجمع ذرات ویروس در هوای داخل خانه جلوگیری می کند. می‌توانید پنجره‌ها را باز کنید، فن‌های اگزوز را روشن کنید و ترموستات خود را به جای «خودکار» روی «روشن» قرار دهید. به خاطر داشته باشید که فیلترهای هوای خود را اغلب برای افزایش فیلتر هوا عوض کنید.

 

• در مورد تمام واکسن ها به روز باشید: دریافت واکسن و حفظ جریان تمام تقویت کننده ها بهترین راه برای پیشگیری از بیماری های عفونی است.

 

بیماری هوابرد, بیماری تماس مستقیم

راههای انتقال بیماریها

 

1. آیا بیماری هم از طریق هوا و هم از طریق تماس مستقیم پخش می شود؟

بله. برخی از بیماری ها مانند آنفولانزا و سرخک می توانند هم از طریق هوا و هم از طریق تماس مستقیم پخش شوند. هنگامی که مبتلا می شوید و سرفه، عطسه یا صحبت می کنید، برخی از ویروس ها را در هوا آزاد می کنید. سپس افراد نزدیک شما می توانند آن را تنفس کنند. همچنین می توانید با لمس سطوح یا اشیاء میکروب زا، سپس دهان، بینی یا چشمان خود، آنها را پخش کنید.

 

2. آیا واکسن ها می توانند از شما در برابر بیماری های موجود در هوا و تماس مستقیم محافظت کنند؟ 

بله. واکسن ها با ایجاد پروتئین هایی در بدن شما (که آنتی بادی نامیده می شوند) ایجاد می کنند که از شما در برابر بیماری های خاص محافظت می کند.

 

3. آیا بیماری در صورت ایجاد آلودگی در هوا منتقل می شود؟

خیر. در بیشتر موارد، بیماری های منتقله از هوا شامل مواردی نمی شود که در اثر آلودگی هوا، مه دود یا گرد و غبار ایجاد می شوند.

 

4. کدام نوع بیماری شایع تر است؟ 

بیماری های تماس مستقیم شایع تر از بیماری های هوابرد هستند. این به این دلیل است که تماس مستقیم با مایعات بدن یا سطوح آلوده آسان تر از تنفس ذرات کوچک مایع یا جامد در هوا است.

 

5. کدام نوع بیماری خطرناک تر است؟ 

این به نوع بیماری بستگی دارد. برخی از بیماری های هوابرد، مانند آنفولانزا، می توانند بسیار خطرناک باشند و حتی منجر به مرگ شوند. برخی از بیماری های تماس مستقیم، مانند ایدز، نیز می توانند بسیار خطرناک باشند.

 

بیماری‌ها می‌توانند از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار یا از طریق هوا منتقل شوند. این دو روش انتقال، تفاوت‌های کلیدی دارند که می‌توانند بر نحوه پیشگیری از بیماری تأثیر بگذارند. بیماری های تماس مستقیم و هوابرد می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامتی افراد و جوامع داشته باشند. با دانستن نحوه پیشگیری و کنترل این بیماری ها، می توانیم از شیوع آنها جلوگیری کنیم و سلامت خود و دیگران را حفظ کنیم.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow