گیاه مولین چیست و چه خواصی دارد؟موارد استفاده از گیاه مولینطرز تهیه چای مولینعوارض جانبی چای مولین چیست؟سوالات متداول درباره چای مولینسخن پایانی درباره فواید گیاه مولین 

گیاه مولین چیست و چه خواصی دارد؟موارد استفاده از گیاه مولینطرز تهیه چای مولینعوارض جانبی چای مولین چیست؟سوالات متداول درباره چای مولینسخن پایانی درباره فواید گیاه مولین 
0
کاربردها، مزایا و خطرات مصرف گیاه مولین گیاه مولین چیست   گیاه مولین یک گ...

کاربردها، مزایا و خطرات مصرف گیاه مولین


گیاه مولین چیست

 

گیاه مولین یک گیاه دارویی است که دارای خواص متعددی برای سلامتی است. این گیاه بومی اروپا، آفریقا و آسیا است و در ایران نیز کشت می‌شود. در این مقاله از بیتوته به بررسی خواص و نحوه استفاده از گیاه مولین می‌پردازیم.

مولین گیاه رایجی است که قرن ها در طب گیاهی استفاده می شود. اگرچه بیشتر باغبانان آن را یک علف هرز می دانند، متخصصان گیاهان دارویی اغلب از گل ها و برگ های آن برای درمان مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و بیماری های پوستی و سایر مشکلات سلامتی استفاده می کنند.

 

گیاه مولین که با نام های ماهور و خرگوشک نیز شناخته می شود. این گیاه بومی اروپا، آفریقا و آسیا است و در ایران نیز کشت می‌شود. نام علمی این گیاه Verbascum است. گیاه مولین دارای گل‌های زرد یا نارنجی بزرگ است که در اواخر تابستان و پاییز شکوفا می‌شوند. برگ‌های این گیاه نیز پهن و سبز رنگ هستند.

 

در این مقاله کاربردهای سنتی موللین در طب گیاهی، نحوه مصرف آن و آنچه باید در مورد عوارض جانبی، اقدامات احتیاطی و... هنگام مصرف آن بدانید، توضیح می‌دهد.

 

گیاه مولین, چای مولین, فواید چای مولین

گیاه مولین فواید سلامتی بسیاری دارد

 

مولین را می توان به عنوان مکمل استفاده کرد، اما معمولاً به عنوان چای مصرف می شود.

گیاه مولین به عنوان یک داروی گیاهی برای موارد زیر استفاده شده است:

 

1. ممکن است شرایط تنفسی را درمان کند 

چای مولین ممکن است به مبارزه با چندین بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه، احتقان و برونشیت کمک کند. همچنین می تواند گلودرد را تسکین دهد. خواص ضد باکتریایی مولین ممکن است به درمان التهاب و عفونت در دستگاه تنفسی کمک کند.

 

چای مولین ممکن است به تسکین آسم کمک کند، که باعث تورم در مجاری هوایی و منجر به تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه می شود. گفته می شود که مولین دارای خواص خلط آور، موکولیتیک و آرام بخش است که باعث ترشح خلط می شود. این امر سرفه را کاهش می دهد، به پاکسازی مخاط از راه های هوایی کمک می کند و تحریک غشاهای مخاطی را تسکین می دهد.

 

از گل ها و برگ های آن برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی مانند لرز و آنفولانزا، سل، برونشیت ، ذات الریه، آسم، ورم لوزه ها و نای استفاده می شود. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای اثبات این ادعاها مورد نیاز است. 

 

2. ممکن است به مبارزه با عفونت های ویروسی کمک کند

گفته می شود که چای مولین دارای فعالیت ضد ویروسی است و ممکن است به مبارزه با برخی عفونت های ویروسی کمک کند. در یک مطالعه، عصاره های مولین فعالیت ضد ویروسی را در برابر ویروس آنفولانزا نشان دادند. عصاره‌های الکلی موللین فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس کاذب i  نشان می‌دهند. با این حال، تحقیقات طولانی مدت بیشتری برای درک این مزیت موللین در انسان مورد نیاز است.

 

3. خواص ضد باکتریایی دارد

چای مولین ممکن است خواص ضد باکتریایی از خود نشان دهد. در مطالعه ای، مشخص شد که عصاره اتانولی گل مولین دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. آنها علیه سویه های باکتریایی خاص از جمله باسیلوس سرئوس عمل می کنند .

 

از زمان های بسیار قدیم، گل مولین به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شده است. 

 

گیاه مولین, چای مولین, فواید چای مولین

یکی از خواص گیاه مولین بهبود کیفیت خواب است

 

4. ممکن است مشکلات مربوط به خواب را برطرف کند

چای مولین شما را خواب‌آلود نمی‌کند، اما تسکین آن برای علائم ناراحت‌کننده ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید. بی خوابی یک مسئله رو به رشد در میان مردان و زنان متعلق به گروه های سنی مختلف است. چای مولین ممکن است به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل کند و به رفع مشکلات خواب کمک کند.

 

ریشه‌ها، برگ‌ها و گل‌های گیاه موللین نیز دارای خواص آرام‌بخشی هستند که به درمان مشکلات خواب کمک می‌کنند. کارشناسان معتقدند که در این چای ترکیبی وجود دارد که به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل می کند و به القای خواب کمک می کند. برای درک این ترکیب و مکانیسم آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

5. ممکن است به درمان سل کمک کند

چندین مطالعه بیان می‌کنند که گل مولین یک گزینه درمانی بالقوه برای سل است. همچنین می تواند در درمان اختلالات پوستی و جذام کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات پتانسیل آن به عنوان یک درمان برای سل مورد نیاز است. 

 

6. ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد

مصرف چای مولین ممکن است به بهبود تعدادی از مشکلات گوارشی کمک کند. ممکن است با پاکسازی سیستم گوارش، اسهال و یبوست را تسکین دهد. همچنین ممکن است به مقابله با مشکلات مربوط به روده کمک کند و به بدن شما کمک کند سموم را به راحتی دفع کند.

 

7. ممکن است شرایط پوست را آرام کند

چای مولین دارای خواص ضد التهابی است که به درمان مشکلات پوستی کمک می کند. همچنین می توانید از این روغن برای تسکین انواع عفونت های پوستی استفاده کنید.

چای ممکن است به بهبود تاول ها، زخم ها و بریدگی های کوچک کمک کند. روغن ساخته شده از گل های مولین را می توان به صورت خارجی بر روی مناطق آسیب دیده در مورد اگزما و سایر بیماری های التهابی پوست استفاده کرد.

 

همچنین می‌توانید عصاره برگ خراطین را به صورت موضعی روی زخم‌ها و زخم‌ها بمالید. شواهد حکایتی نشان می دهد که می تواند اثر آرام بخشی بر روی پوست داشته باشد.

 

گیاه مولین, چای مولین, فواید چای مولین

استفاده از گیاه مولین برای تسکین درد مفاصل و اسپاسم عضلات

 

8. ممکن است به تسکین درد مفاصل و اسپاسم عضلانی کمک کند

چای مولین به دلیل وجود ترکیبی به نام ورباسکوزید دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. ثابت شده است که این ترکیب دارای خواص ضد التهابی و توانایی کاهش دردهای عضلانی و مفاصل است. خواص ضد التهابی چای مولین ممکن است آن را برای استفاده در درمان درد مفاصل ایده آل کند. این گیاه ممکن است التهاب را کاهش دهد. اثر ضد اسپاسم این چای گیاهی ممکن است به درمان اسپاسم عضلانی کمک کند.

 

9. ممکن است مشکلات تیروئید را درمان کند

شواهد حاکی از آن است که مصرف چای مولین ممکن است مشکلات مربوط به تیروئید را بهبود بخشد. این چای ممکن است به درمان پرکاری غده تیروئید کمک کند. فرمولی که توسط یک پزشک مشهور ایجاد شده بود، یکی از اجزای تشکیل دهنده آن مولین بود. این فرمول به طور خاص برای درمان مشکلات تیروئید مورد هدف قرار گرفت. با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است. ما به مطالعات بیشتری برای اثبات اثرات درمانی چای موللین برای مشکلات تیروئید نیاز داریم.

 

10. ممکن است سردرد را درمان کند

چندین سال است که از برگ ها و میوه های گیاه موللین برای درمان میگرن استفاده می شود. مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد عصاره‌های گیاهی مولین ممکن است به تسکین سردرد کمک کند.

 

11. ممکن است به درمان عفونت گوش کمک کند

از برگ خراطین برای درمان عفونت گوش استفاده می شود. کسانی که بیماری های گوش دارند ممکن است پس از مشورت با پزشک خود این درمان را امتحان کنند. مطالعه‌ای، نشان داد که قطره‌های گوش حاوی عصاره مولین ممکن است به درمان عفونت‌های مربوط به گوش کمک کند.

 

گیاه مولین, چای مولین, فواید چای مولین

طرز تهیه دمنوش مولین

 

اگر می خواهید طرز تهیه دمنوش مولین را یاد بگیرید، می توانید دستور تهیه زیر را مطالعه کنید. می توانید چای را با برگ های خشک یا تازه دم کنید.

 

مواد لازم:

برگ های خشک شده مولین

یک فنجان آب

عسل خام یا شکر (برای طعم)

 

دستور تهیه: 

1. یک مشت کوچک برگ خشک را به یک فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش اضافه کنید.

2. آنها را به مدت 15 تا 30 دقیقه دم کنید.

3. برای جلوگیری از تحریک گلو، از یک صافی یا پارچه نازک استفاده کنید و تا آنجا که ممکن است برگها را بردارید.

4. برای طعم دادن می توانید عسل یا شکر را به این دم کرده اضافه کنید.

 

گیاه مولین, چای مولین, فواید چای مولین

گیاه مولین عوارض جانبی خاصی ندارد

 

چای گیاه مولین هیچ خطر بالقوه مستندی برای انسان ندارد. چند واکنشی که ممکن است در برخی از کاربران رخ دهد کشنده نیست. مطالعات هیچ گونه عوارض جانبی را بر روی زنان باردار نشان نمی دهد. با این حال، شواهد حکایتی حاکی از آن است که مادران باردار از استفاده طولانی مدت از هر ترکیبی که حاوی مولین است اجتناب کنند. سایر اثرات نامطلوب بالقوه چای مولین شامل موارد زیر است:

 

تحریک پوست : برخی از افراد پس از استفاده از مولین به شکل چای و اشکال دیگر، سوزش پوست را گزارش کرده اند. اجتناب از مصرف ممکن است تحریک پوستی در چنین افرادی را درمان کند.

 

 مشکلات تنفسی : برگ های مولین کرکی و پرزدار هستند. اگر در گلو گیر کنند، ممکن است باعث مشکلات تنفسی شوند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که چای را درست می کنید و مخلوط را خوب صاف نمی کنید. در برخی موارد مجزا، افرادی که چای مصرف می کنند، مشکل در استنشاق و التهاب دیواره قفسه سینه خود را گزارش کرده اند. با این حال، مداخله پزشکی در بیشتر موارد مورد نیاز نیست.

 

گیاه مولین, چای مولین, فواید چای مولین

وقت خواب زمان ایده‌آلی برای نوشیدن چای مولین است

 

1. آیا چای مولین برای COPD خوب است؟

چای مولین به دلیل اثرات درمانی آن بر تنفس، می تواند علائم بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) را تسکین دهد.

 

2. آیا می توانم قبل از خواب چای مولین بنوشم؟

وقت خواب زمان ایده‌آلی برای نوشیدن چای مولین است. تسکین علائم و کاهش التهاب به شما کمک می کند تا بیشتر استراحت کنید.

 

3. چند فنجان چای مولین بنوشم؟

شما می توانید روزانه 3 تا 4 فنجان چای مولین در فواصل زمانی معین میل کنید. به طور کلی مصرف آن بی خطر در نظر گرفته می شود و هیچ عارضه جانبی مستندی ندارد. با این حال، در صورت مشاهده هرگونه تحریک پوستی یا مشکلات تنفسی، مصرف آن را محدود یا متوقف کنید.

 

4. مولین برای ریه ها چه می کند؟

مولین به دلیل خواص خلط آور آن به عنوان دارویی برای پاکسازی مخاط اضافی در ریه ها استفاده شده است.

 

5. دمنوش مولین گرم بهتر است یا سرد؟

استفاده از آب سرد به جای آب گرم ممکن است خواص مفید چای را برای ریه کم کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای اثبات این ادعا در دسترس است.

 

6. آیا مولین برای کلیه ها مفید است؟

مولین به طور سنتی برای درمان اختلالات کلیه استفاده می شود.

 

7. آیا می توانید قبل از خواب دمنوش مولین بنوشید؟

بله می توانید قبل از خواب چای موللین بنوشید. این چای گیاهی به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل می کند و به درمان مشکلات خواب کمک می کند.

 

8. آیا مولین برای سینوس خوب است؟

مولین به عنوان یک درمان فوق العاده برای درمان بسیاری از مشکلات تنفسی، از جمله سینوزیت استفاده شده است.

 

9. آیا چای مولین برای افراد سیگاری مفید است؟

چای مولین برای افراد سیگاری مفید است. به تسکین ریه های ملتهب کمک می کند و از سرفه جلوگیری می کند.

 

گیاه مولین با دارا بودن خواص درمانی فراوان، به عنوان یک گیاه دارویی مورد توجه قرار می‌گیرد. این گیاه قدرت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و می‌تواند در درمان برخی از مشکلات سلامتی مانند التهابات پوستی، عفونت‌ها و مشکلات گوارشی مفید باشد. همچنین، گیاه مولین می‌تواند بهبود سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به حفظ سلامتی کمک کند. با این حال بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل یا گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

  

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow