واکسن استنشاقی بهترین گزینه برای دوز یادآور


			
		 واکسن استنشاقی بهترین گزینه برای دوز یادآور
0
طبق نتایج یک مطالعه اولیه، بهترین دوز یادآور برای واکسیناسیون کووید ممکن ا...



طبق نتایج یک مطالعه اولیه، بهترین دوز یادآور برای واکسیناسیون کووید ممکن است واکسن به شکل اسپری بینی باشد.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، از همان اوایل پاندمی کووید، برخی از محققان حدس می‌زدند که مؤثرترین راه برای مبارزه با کووید از طریق واکسن‌هایی است که نه تنها باعث تحریک پاسخ ایمنی در خون، بلکه در غشای مخاطی بینی و بقیه دستگاه تنفسی می‌شود.

 

این نوع پاسخ ایمنی، که ایمنی مخاطی نامیده می‌شود، با ویروس‌ها در نقطه ورود به بدن برخورد می‌کند.

 

«جی سان»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه ویرجینیا، توضیح داد: «به لحاظ تئوری، واکسن اسپری بینی می‌تواند به بدن کمک کند تا دفاع اولیه قوی‌تری در برابر کروناویروس ایجاد کند و مانع از نفوذ آن به بدن شود.»

 

سان در ادامه افزود: «چنین واکسنی که پس از واکسیناسیون تزریقی به عنوان یک دوز یادآور داده می‌شود، به طور بالقوه می‌تواند از عفونت‌های سریع و انتقال ویروس جلوگیری کند.»

 

وی گفت: «واکسن‌های فعلی ما برای محافظت در برابر کووید شدید، از جمله بستری شدن در بیمارستان و مرگ، عالی هستند.»

 

اما از آنجایی که کروناویروس جهش یافته و سویه های جدید غالب شده‌اند، واکسن‌های موجود در پیشگیری از بیماری‌های خفیف‌تر و انتقال بیماری تأثیر کمتری دارند.

 

محققان در این مطالعه ۱۹ نفر را که در هشت ماه گذشته علیه کووید واکسینه شده بودند و ۱۰ نفر را که به دلیل کووید شدید در دو تا سه ماه گذشته بستری شده بودند، بکار گرفتند. از هر شرکت کننده نمونه خون و مایع ریه گرفته شد تا پاسخ ایمنی آنها به انواع کروناویروس تجزیه و تحلیل شود.

 

خبر خوب: افراد واکسینه شده پاسخ‌های ایمنی قوی علیه ویروس در خون خود داشتند از جمله میزان بالای آنتی بادی، سلول‌های B (که آنتی بادی تولید می‌کنند) و سلول‌های T (که به تنظیم پاسخ ایمنی کمک می‌کنند و مستقیماً ویروس را از بین می‌برند).

 

خبر نه چندان خوب: مایع ریه آنها فقط سطوح پایینی از آنتی بادی‌های خنثی کننده را علیه هر دو نوع دلتا و اومیکرون که تیم سان آزمایش کردند نشان داد. در مقابل، مایع ریوی بیمارانی که با کووید شدید در بیمارستان بستری شده بودند، دارای آنتی بادی، سلول‌های B و سلول‌های T مخصوص کروناویروس بود، اگرچه پاسخ به سویه اومیکرون ضعیف شده بود.

 

به گفته سان، «همه اینها به یک مورد اشاره می‌کند: واکسن‌های استاندارد پاسخ قوی در سیستم ایمنی مخاطی ایجاد نمی‌کنند.»

 

وی در ادامه افزود: «این چیزی است که بسیاری از محققان حدس می‌زنند، و در حال حاضر واکسن‌های استنشاقی بینی در حال توسعه برای مبارزه با کووید هستند.»

 

تیم سان به نکات اولیه‌ای دست یافتند که واکسن‌های بینی می‌توانند به عنوان یک دوز یادآور خوب برای واکسیناسیون کووید عمل کنند.

 

محققان نشان دادند موش‌هایی که پس از واکسیناسیون کووید، یک دوز یادآور واکسن بینی دریافت کردند، پاسخ آنتی بادی خنثی کننده قوی ای در برابر همه سویه های آزمایش شده کروناویروس در خون و مایعات ریه داشتند.

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow