نوریت وستیبولار و لابیرنتیت: علل ، علایم و درمان بیماری نوریت وستیبولار و لابیرنتیت چگونه باعث سرگیجه می شود؟


			
		نوریت وستیبولار و لابیرنتیت: علل ، علایم و درمان 
		بیماری نوریت وستیبولار و لابیرنتیت چگونه باعث سرگیجه می شود؟
0
علل نوریت دهلیزی   نوریت وستیبولار و لابیرنتیت بیشتر در اثر عفونت با یک میکر...



علل نوریت دهلیزی

 

نوریت وستیبولار و لابیرنتیت بیشتر در اثر عفونت با یک میکروب (عفونت ویروسی) که گوش داخلی را تحت تأثیر قرار می دهد ایجاد می شود. این شرایط به طور معمول باعث سرگیجه، اغلب همراه با استفراغ می شود.
هزارتو چیست و چه کاربردی دارد؟

هزارتو در گوش داخلی است. گوش داخلی شامل حلزون، دهلیز و کانال های نیم دایره است. اینها سازه های پوسته مانند کوچکی هستند که در آنها سیستمی از کانال های باریک پر از مایع به نام هزارتو وجود دارد. کانال های نیم دایره ای حرکت سر شما را حس می کنند و به کنترل تعادل و وضعیت بدن کمک می کنند. حلزون گوش با شنوایی سروکار دارد.

 

سه کانال نیم دایره ای (قدامی، جانبی و خلفی) وجود دارد. اینها تقریباً در زوایای قائم با یکدیگر هستند و حرکت را در جهات مختلف حس می کنند(حرکات سر چپ به راست، جلو به عقب و بالا به پایین). کانال های نیم دایره ای به یک محفظه پر از مایع بزرگتر به نام دهلیز متصل می شوند که به نوبه خود به کانال پر از مایع در حلزون گوش متصل می شود.

 

حرکات سر احساس می شود زیرا وقتی سر خود را حرکت می دهید، مایع موجود در هزارتوی کانال های نیم دایره نیز حرکت می کند. حرکت مایع باعث حرکت موهای ریز در لایه داخلی لابیرنت می شود.

 

هنگامی که موها حرکت می کنند، پیام های عصبی از طریق عصبی به نام عصب دهلیزی به مغز ارسال می شود. این به مغز اطلاعاتی در مورد حرکت و موقعیت سر شما می دهد، حتی زمانی که چشمان شما بسته است.

 

آنچه که می توانید ببینید و پیام های عصبی از مفاصل و ماهیچه های بدن نیز به مغز شما کمک می کند تا موقعیت و وضعیت بدن خود را بگویید. با این حال، یک هزارتوی مناسب در هر گوش برای حس خوب وضعیت و تعادل مورد نیاز است.

 

علایم نوریت وستیبولار و لابیرنتیت, علل نوریت دهلیزی, علائم نوریت وستیبولار

نوریت وستیبولار و لابیرنتیت چیست

 

نوریت وستیبولار و لابیرنتیت چیست؟

این نام‌ها قبلاً به جای یکدیگر استفاده می‌شدند، اما اکنون به طور خاص استفاده می‌شوند:

 

• نوریت وستیبولار (گاهی اوقات نورونیت دهلیزی نامیده می شود) به معنای التهاب عصب دهلیزی است. این عصبی است که از گوش داخلی می آید و پیام ها را از کانال های نیم دایره ای به مغز می رساند.

 

• لابیرنتیت عارضه‌ای است که به دلیل التهاب لابیرنت در گوش داخلی ایجاد می‌شود، اگرچه گاهی اوقات عصب دهلیزی نیز درگیر می‌شود.

 

علل و علائم نوریت وستیبولار و لابیرنتیت مشابه هستند. ممکن است نتوان تشخیص داد که کدام یک از این شرایط را دارید یا هر دو را. با این حال، اگر شنوایی علاوه بر سایر علائم ذکر شده در زیر تحت تأثیر قرار گیرد، لابیرنتیت علت آن است. این به این دلیل است که التهاب لابیرنت در حلزون شنوایی را تحت تأثیر قرار می دهد. التهاب عصب دهلیزی بر شنوایی تأثیر نمی گذارد.

 

علل نوریت دهلیزی و لابیرنتیت چیست؟عفونت ویروسی

علت شایع نوریت دهلیزی و لابیرنتیت عفونت با میکروب (عفونت ویروسی) است. آنها نوریت دهلیزی ویروسی و لابیرنتیت ویروسی نامیده می شوند. ویروس های مختلفی وجود دارند که می توانند نوریت دهلیزی ویروسی و لابیرنتیت ویروسی ایجاد کنند. عفونت ممکن است همزمان با یا بلافاصله پس از ابتلا به یک بیماری ویروسی رایج مانند گلودرد ، تب غدد ، آنفولانزا یا سرماخوردگی رخ دهد. ویروس تبخال نیز ممکن است یک علت باشد. ویروسی که باعث زونا می شود نیز می تواند یک علت باشد. گاهی اوقات ممکن است از هیچ عفونت ویروسی دیگری آگاه نباشید و فقط علائم نوریت دهلیزی و لابیرنتیت را ایجاد کنید.

 

سایر علل نوریت دهلیزی و لابیرنتیت

سایر علل نوریت دهلیزی و لابیرنتیت غیر معمول هستند. به طور دقیق، "itis" در پایان یک کلمه به معنای التهاب است. با این حال، اصطلاحات نوریت دهلیزی و لابیرنتیت گاهی اوقات برای هرگونه آسیب یا التهاب به عصب دهلیزی یا هزارتو استفاده می شود. برای مثال، شرایط زیر همگی علائم و مشکلات دیگری خواهند داشت، اما ممکن است به عنوان یک عارضه، نوریت دهلیزی و لابیرنتیت ایجاد کنند:

• عفونت با یک میکروب (باکتری) در گوش میانی: بیشتر عفونت‌های گوش به گوش داخلی سرایت نمی‌کنند، اما نوریت دهلیزی و لابیرنتیت یک عارضه غیر معمول است.

• مننژیت : عفونت ممکن است از مغز به گوش داخلی سرایت کند.

• سکته مغزی : انسداد گردش خون در بخشی از مغز.

• میگرن : اکنون تصور می شود که نوعی میگرن به نام میگرن دهلیزی یکی از علل شایع علائمی است که بسیار شبیه به علائمی است که با نوریت دهلیزی و لابیرنتیت ایجاد می کنید.

• آسیب به گوش.

• تومورها

• یک عارضه جانبی غیر معمول برخی داروها.

 

التهاب گوش میانی, عفونت گوش میانی, نوریت وستیبولار

نشانه های بروز نوریت وستیبولار و لابیرنتیت

 

علائم نوریت وستیبولار و لابیرنتیت چیست؟سرگیجه

علامت اصلی نوریت وستیبولار و لابیرنتیت سرگیجه است. سرگیجه احساسی است که شما یا اطرافیانتان در حال حرکت هستید. اگر سرگیجه دارید، ممکن است احساس کنید که دنیا در اطراف شما می چرخد ​​و احساس ناپایداری می کنید. اغلب شما همچنین احساس بیماری یا استفراغ خواهید کرد.

 

به طور معمول، اگر عفونت ویروسی علت آن باشد (وضعیت رایج)، شما خیلی سریع دچار سرگیجه می شوید. سرگیجه به این دلیل رخ می دهد که عصب دهلیزی یا دهلیزی ملتهب یا آسیب دیده سیگنال های متناقضی را در مقایسه با گوش طبیعی به مغز ارسال می کند. مغز در مورد وضعیت سر شما بسیار گیج می شود و برای ایجاد سرگیجه واکنش نشان می دهد.

 

سرگیجه می تواند در چند روز اول شدید و ثابت شود و شما به سادگی باید دراز بکشید تا علائم کاهش یابد. اگر دراز بکشید و چشمان خود را ببندید، ممکن است شدت سرگیجه کمتر شود اما به طور کامل از بین نرود. اغلب با نشستن، حرکت دادن سر، یا حرکت بدتر می شود. در موارد خفیف تر، شدت سرگیجه کمتر است، اما هنگام حرکت یا راه رفتن در اطراف احساس ناپایداری می کنید.

 

علائم دیگر

شما همچنین ممکن است علایم زیر را داشته باشید:

• در صورت ابتلا به لابیرنتیت، مقداری کاهش شنوایی خفیف در سمت آسیب دیده.

 

• نیستاگموس این یک "لرزش" چشم ها از یک طرف به سمت دیگر یا در یک حرکت چرخشی است. ممکن است متوجه این موضوع نشوید، اما پزشک به دنبال آن است زیرا اغلب وجود دارد. (نوریت دهلیزی و لابیرنتیت هر دو از علل نیستاگموس هستند. علل دیگری نیز وجود دارد.)

 

• سایر علائم عفونت ویروسی مانند گلودرد، علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی.

 

• درد در گوش با این حال، این معمولاً یک ویژگی نوریت دهلیزی ویروسی یا لابیرنتیت ویروسی نیست. اگر گوش درد دارید ممکن است نشان دهنده عفونت با میکروب (باکتری) در گوش میانی باشد که به گوش داخلی سرایت کرده است. یا ممکن است به دلیل وجود زونا در گوش شما باشد.

 

علائم نوریت دهلیزی ویروسی یا لابیرنتیت ویروسی می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. یک مورد معمول این است که علائم برای 2-3 هفته بد باشد و سپس به تدریج طی چند روز فروکش کنند. ممکن است 2 تا 3 ماه قبل از برطرف شدن کامل علائم، کمی بی ثباتی وجود داشته باشد.

 

با این حال، در تعداد کمی از موارد، علائم ممکن است برای ماه ها یا سال ها باقی بماند. در این موارد، عفونت ویروسی از بین خواهد رفت، اما التهاب و آسیب ناشی از عفونت ممکن است علائم پایدار را ایجاد کند.

 

آیا برای نوریت دهلیزی یا لابیرنتیت به آزمایش نیاز داریم؟

اگر یک دوره معمولی از نوریت دهلیزی یا لابیرنتیت به دلیل عفونت با یک میکروب (عفونت ویروسی) دارید، پزشک شما معمولاً می‌تواند آن را بر اساس علائم و معاینه شما تشخیص دهد. آزمایشات معمولاً مورد نیاز یا مفید نیستند.

 

با این حال، اگر علائمی غیر از عفونت ویروسی دارید، یا اگر علائم در عرض 3 تا 4 هفته از بین نرفت، ممکن است برای آزمایش هایی مانند اسکن، آزمایش شنوایی، تست تعادل و غیره ارجاع شوید.

 

 نوریت وستیبولار و لابیرنتیت, نوریت دهلیزی, التهاب گوش میانی

درمان نوریت وستیبولار و لابیرنتیت

 

درمان نوریت وستیبولار و لابیرنتیت چیست؟

اگر یک حمله ناگهانی سرگیجه همراه با ناشنوایی در یک گوش دارید، باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشید، زیرا این می‌تواند نشانه انسداد رگ‌های خونی بخشی از مغز باشد و ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشید.

 

اگر عفونت ویروسی علت آن باشد 

هیچ درمانی به طور کامل علائم را از بین نمی برد، به خصوص علامت اصلی سرگیجه. ممکن است مجبور باشید به سادگی بپذیرید که سرگیجه خواهید داشت و ممکن است لازم باشد تا زمانی که سرگیجه تمام شود و بدترین علائم فروکش کند در رختخواب بمانید.

 

اگر از استفراغ رنج می برید، پزشک ممکن است داروهای ضد تهوع تجویز کند. برخی از داروها همچنین به آرام کردن پیام های عصبی گوش داخلی کمک می کنند و ممکن است سرگیجه را کاهش دهند، به عنوان مثال، پروکلروپرازین. در صورت نیاز به مصرف دارو، آن را فقط برای چند روز مصرف کنید.

 

گاهی اوقات، برخی از افراد به دلیل استفراغی که همراه با سرگیجه است، چنان دچار کمبود مایع در بدن می شوند (کم آب بدن) که باید در بیمارستان بستری شوند.

 

اگر علائم ظرف چند هفته از بین نرفت، ممکن است به متخصصی ارجاع شوید که ممکن است درمانی به نام درمان توانبخشی دهلیزی (VRT) را توصیه کند. این درمان از تکنیک های فیزیکی و کاردرمانی برای درمان سرگیجه و اختلالات تعادلی استفاده می کند.

 

درمان علل دیگر

درمان سایر علل کمتر شایع به علت آن بستگی دارد. پزشک شما توصیه خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر عفونت با یک باکتری در گوش میانی خود دارید، ممکن است برای شما داروی آنتی بیوتیک تجویز شود.

 

یک حمله نوریت دهلیزی یا لابیرنتیت می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در شما شود و ممکن است مجبور شوید به رختخواب بروید. در بیشتر موارد، علت عفونت با میکروب (عفونت ویروسی) است و معمولاً خود به خود برطرف می شود. بنابراین، علائم در بیشتر موارد به طور کامل از بین می روند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد. برخی موارد خفیف‌تر هستند و برای مدت کوتاهی روی پاهای خود کمی بی‌ثباتی احساس می‌کنید.

 

در تعداد کمی از موارد، علائم به دنبال نوریت دهلیزی ویروسی یا لابیرنتیت ویروسی می‌تواند برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند. همچنین، علل جدی تری برای نوریت دهلیزی و لابیرنتیت وجود دارد، اما این موارد بسیار کمتر شایع هستند. بنابراین، در صورت عدم بهبودی یا بروز علائم دیگر، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow