بهبود سلامت و کاهش وزن با رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه رژیم خام گیاهخواری ۴۰ روزه ؛ لاغری به همراه حفظ سلامتی 


			
		بهبود سلامت و کاهش وزن با رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه
		رژیم خام گیاهخواری ۴۰ روزه ؛ لاغری به همراه حفظ سلامتی 
0
رژیم گیاه خواری چهل روزه   رژیم های متفاوتی وجود دارد که افراد برای بهبود وضع...



رژیم گیاه خواری چهل روزه

 

رژیم های متفاوتی وجود دارد که افراد برای بهبود وضعیت سلامت یا کاهش وزن از آنها استفاده می کنند؛ اما در این بین یکی از رژیم هایی که توصیه می شود؛ رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه که در نگاه اول محدود کننده به نظر می رسد زیرا یافتن جایگزین مناسب برای برنامه غذایی دلخواه دشوار است.
رژیم گیاه خواری

اصطلاح وگان برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ توسط گروهی که عضو انجمن گیاه خواران لستر در انگلستان بودند، ایجاد شد. این افراد علاوه بر اینکه از مصرف گوشت خودداری می کنند، مصرف لبنیات، تخم مرغ یا هر محصول دیگری که منشا حیوانی داشته باشد را رد می کنند.

 

آنها سعی می کنند از هر عملی که به نحوی به حیوانات لطمه می زند یا نشانه ظلم و استثمار به حیوانات باشد دوری کنند، مثلا غذا یا پوشاک مربوط به حیوانات را از زندگی خود کنار می گذارند.

 

رژیم خام گیاهخواری ۴۰ روزه, فواید گیاه خواری چهل روزه, رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه

فواید رژیم غذایی گیاه خواری

 

رژیم گیاه خواری چهل روزه چیست؟

رژیم غذایی چهل روزه به دلیل حفظ تمام مواد مورد نیاز بدن از جمله آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی مفید است و توصیه می شود، زیرا بسیاری از مواد ضروری در جهت حفظ ساختار و عملکرد بدن تامین می شود. از آنجایی که آمار چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی دائما در حال افزایش است، بسیاری از مردم به سمت این رژیم جذب می شوند تا سلامت بدنی خود را حفظ کنند و به دنبال این موضوع تاثیرات مثبت فراوانی را مشاهده کرده اند.

 

در مقابل بسیاری از مردم گمان می کنند یافتن جایگزین مناسب برای برنامه غذایی موردعلاقه شان دشوار است و ممکن است طی این رژیم فشار زیادی به آنها وارد شود در صورتی که از میوه و سبزیجات در برنامه روزانه خود استفاده کنید، انگیزه شما در جهت ادامه دادن افزایش می یابد.

 

در صورتی که این رژیم با موفقیت به پایان برسد، بسیار می تواند لذت بخش باشد، زیرا پاکسازی بدن بعد از این برنامه اتفاق می افتد، عادات غذایی بد حذف می شوند و انرژی تا حد زیادی افزایش می یابد. هدف اصلی این رژیم کاهش وزن نیست، اما می توان با استفاده از غذاهایی خام گیاهی به وزن ایده آل رسید.

 

در رژیم ۴۰ روزه فرد باید فقط از غذاهای کاملا خام یا غذاهایی که در دمای بسیار پایینی حرارت دیده شده اند استفاده کنند، و باید از غذاهایی که منبع حیوانی دارند از قبیل؛ شیر یا ماست دوری کنند. خام خوردن یا کم کردن حرارت غذاها سبب می شود مواد معدنی مفید آنها تا حد زیادی حفظ شود، برای مثال مقدار آهن که ماده معدنی مهمی برای بدن محسوب می شود با پخت و پز کمتر می شود یا کاملا از بین می رود.

 

 عوارض رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه, رژیم خام گیاهخواری ۴۰ روزه, فواید گیاه خواری چهل روزه

نحوه گرفتن رژیم غذایی ۴۰ روزه

 

چگونه می توان رژیم غذایی ۴۰ روزه گیاه خواری را گرفت؟

برای داشتن رژیم غذایی خام گیاه خواری باید حداقل سه چهارم یا هفتاد و پنج درصد موادی که فرد مصرف می کند به شکل خام باشند، بیشترین ماده ای که در این رژیم مصرف می شود از گیاهان و دانه های روغنی تشکیل می شود و استفاده از غلات مجاز نیست و تنها استفاده از جوانه های آنها امکان پذیر است.

 

گرم کردن و نیم پز کردن غذاها قابل قبول است اما نباید دما به بیشتر از ۴۸ درجه سانتی گراد برسد، در واقع روش های خشک کردن در مقابل آفتاب، آب گیری و جوانه زدن برای رژیم غذایی گیاهخواری استفاده می شود.

 

در این رژیم نباید از مواد غذایی پاستوریزه، فرآوری شده یا تصفیه شده استفاده کرد. در استفاده از روغن باید دقت شود، زیرا استفاده از روغن های؛ زیتون، نارگیل که به روش پرس سرد تشکیل شده باشند مجاز است. در ادامه به غذاهای مجاز و غیرمجاز این رژیم اشاره می شود:

 

مواد غذایی زیر به صورت خام قابل استفاده هستند:

• انواع سبزیجات و میوه ها

• غذاهای غیرفرآوری شده

• غذاهای پخته شده در دمای کمتر از ۴۸ درجه سانتی گراد

• آجیل، دانه ها و غلات جوانه زده

• حبوبات خام، خیس خورده یا جوانه زده

• میوه های خشک شده

• شیر و کره های گیاهی

• روغنه های گیاهی شامل: روغن زیتون و نارگیل

• غذاهایی که به روش تخمیری به دست می آیند مانند کیمچی و زاواکراوت (کلم ترش)

استفاده از غذاهای زیر در این رژیم ممنوع است:

• غذاهای فرآوری شده یا پاستوریزه

• سبزیجات، غلات و میوه های پخته شده 

• دانه و آجیل هایی که بو داده شده باشند

• آرد و قندی که تصفیه شده باشد

• روغن های تصفیه شده

• محصولات لبنی یا آبمیوه های پاستوریزه

• چایی و قهوه

• نوشیدنی الکلی

• نمک تصفیه شده

• ماکارونی

• لبنیات با منشاء حیوانی

• انواع گوشت

 

 رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه, رژیم گیاه خواری, دستور رژیم گیاه خواری

از فواید رژیم غذایی ۴۰ روزه تاثیر بر سیستم قلبی عروقی است

 

فواید رژیم غذایی گیاه خواری ۴۰ روزه چیست؟

هدف خاصی که رژیم گیاهی ۴۰ روزه به دنبال آن است؛ حذف غذاهای حیوانی و سلامت بدن است که در رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه معمولا ۷۵ تا ۹۰ درصد موادغدایی مصرفی خام هستند.

 

این رژیم می تواند برای روشن شدن رنگ پوست، کاهش وزن، بهبود هضم غذا و دریافت انرژی بیشتر مفید باشد. در این رژیم می توان با ترکیب خام خواری و گیاهخواری شکل نوینی از رژیم را شکل داد. از فواید این رژیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کمک به سلامت سیستم قلبی عروقی

در این رژیم با تمرکز بر سبزیجات و میوه و رعابت اصولی کلی برنامه غذایی می توان به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک کرد. با داشتن رژیم اصولی می توان مقدار فشار خون را متعادل کرد، سطح کلسترول را کاهش داد احتمال سکته قلبی یا مغزی را کم کرد و در نهایت سلامت بدن و قلب را بهبود بخشید. مصرف آجیل، حبوبات، دانه و غلات سبوس دار می تواند با کاهش سطح کلسترول به این موضوع کمک کند.

  کاهش وزن

در این رژیم با کاهش مصرف چربی ها و جایگزین کردن آن با چربی های مفید می توان به وزن مناسب رسید. غذاهایی که حرارت ندیده اند و به شکل خام مصرف می شوند؛ مواد غذایی و مفید موجود در آنها را حفظ می کند، بنابراین فرد اضافه وزن کمتری پیدا می کند.

 

تاثیر مثبت بر دیابت

این رژیم با پایین آوردن قند و در نتیجه افزایش حساسیت به انسولین می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. در این رژیم به علت مصرف سبزیجات و میوه؛ مقدار فیبر در بدن افزایش می یابد که همین موضوع ارتباط دقیقی با دیابت نوع دو دارد.

 

تقویت استخوان

تاثیر کلسیم بر استخوان بر هیچ کس پوشیده نیست، هنگامی که مصرف پروتئین زیاد باشد احتمال جذب کلسیم کاهش می یابد، لذا رعایت رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه می تواند احتمال پوکی استخوان را کاهش دهد. حبوبات دارای مقدار زیادی کلسیم هستند و می توانند به راحتی منابع کلسیم را پر کنند تا استخوان دچار پوکی نشود.

 

پاکسازی بدن

این رژیم با پاکسازی کبد و سیستم گوارشی سبب بهبود عملکرد آنها می شود. با دفع تمام سموم انباشته شده در بدن می توان آن را جز رژیم های سم زدا در نظر گرفت. 

 

تاثیر بر سیستم گوارشی

این رژیم می تواند در هضم و جذب غذا موثر واقع شود زیرا دارای فیبر زیادی است.

از فواید دیگر این رژیم می توان به؛ رفع چین و چروک و جوانسازی پوست، کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها (به دلیل مصرف مواد غذایی که سرشار از آنتی اکسیدان)، جلوگیری از آلزایمر، بهبود عملکرد حافظه، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی بدن اشاره کرد.

 

رژیم خام گیاهخواری ۴۰ روزه, فواید گیاه خواری چهل روزه, رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه

عوارض جانبی رژیم غذایی گیاه خواری ۴۰ روزه

 

آیا رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه عوارض جانبی دارد؟

این رژیم به احتمال زیاد خطر و عارضه ی خاصی را برای بدن ایحاد نمی کند، اما استفاده از آن در طولانی مدت می تواند همراه با مشکلاتی از قبیل؛ ضعف سیستم عصبی، کم خونی، شکستگی استخوان‌ها و افسردگی باشد.

 

مشکلات تیروئید

این رژیم ممکن است باعث گواتر و کم کاری تیروئید شود، زیرا بسیاری از مواد غذایی موجود در این برنامه از قبیل؛ کلم بروکسل گل کلم، کلم بروکلی و... دارای ماده ای بنام گواتروژن اند، که می تواند سبب اختلال در عملکرد غده تیروئید شود. گواتروژن با افزایش حرارت ماده به حالت غیرفعال در می آید.

 

کمبود ویتامین ها

این رژیم می تواند با کمبود برخی ویتامین ها مانند B12 و D همراه باشد، به همین دلیل توصیه می شود در این باره با یک متخصص تغذیه مشورت شود تا از عوارض احتمالی پیشگیری کرد.

 

بی نظمی در قائدگی

این عارضه ممکن است در زنانی که این رژیم را دنبال می کنند، ایجاد شود.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow