چه چیزی باعث ایجاد التهاب در بدن می شود؟ 11 علت ایجاد التهاب در بدن چیست؟ 


			
		چه چیزی باعث ایجاد التهاب در بدن می شود؟
		11 علت ایجاد التهاب در بدن چیست؟ 
0
علل ایجاد التهاب   میلیون‌ها نفر تحت تأثیر التهاب مزمن قرار دارند، اما حتی ...



علل ایجاد التهاب

 

میلیون‌ها نفر تحت تأثیر التهاب مزمن قرار دارند، اما حتی آن را نمی‌دانند. التهاب بخشی طبیعی و سالم از پاسخ ایمنی بدن است، اما اگر کنترل نشود، می تواند باعث مشکلات زیادی مانند درد مفاصل، افزایش وزن، بیماری قلبی، آلزایمر و سرطان شود. بنابراین، در وهله اول بدانید چه چیزی باعث ایجاد التهاب می شود؟

التهاب فرآیندی است که طی آن گلبول‌های سفید خون و چیزهایی که می‌سازند از شما در برابر عفونت مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کنند.

اما در برخی از بیماری‌ها، مانند آرتریت ، سیستم دفاعی بدن شما (سیستم ایمنی شما) زمانی که مهاجمی برای مبارزه وجود نداشته باشد، باعث التهاب می‌شود. در این بیماری‌های خودایمنی ، سیستم ایمنی بدن شما طوری عمل می‌کند که گویی بافت‌های معمولی آلوده یا غیرعادی هستند و باعث آسیب می‌شوند.

 

در این مطلب، 11 علت اصلی التهاب را بررسی خواهیم کرد. هنگامی که علل اصلی التهاب خود را شناختید، می توانید اقداماتی را برای رفع آنها انجام دهید. مثل همیشه، این مطلب آموزشی است و توصیه پزشکی نیست. ما دکتر نیستیم

شماره 11. چاقی

چاقی اغلب با التهاب مزمن درجه پایین مرتبط است. وقتی سلول‌های چربی منبسط می‌شوند، چاق‌تر می‌شوید و بدن شما دائماً در حالت متورم است. این استرس اضافی برای بدن شما خوب نیست، بنابراین گلبول های سفید برای کمک می شتابند. متأسفانه، اگر به سرعت وزن کم نکنید، سلول های سالم به هورمون انسولین که قند خون را تنظیم می کند پاسخ نمی دهند.

 

این وضعیتی است که مقاومت به انسولین نامیده می شود. بدن شما ممکن است مشکل خطرناک تری داشته باشد: دیابت. گلبول های سفید خونی که برای کمک به شما وجود داشتند، اکنون وارد جریان خون شده و شروع به آسیب رساندن به کبد شما می کنند.

 

شماره 10. استرس و اضطراب

گاهی اوقات وقتی اتفاق بدی می افتد، می تواند باعث استرس و اضطراب زیادی شود. این اغلب باعث تعریق شبانه یا حمله پانیک می شود زیرا بدن شما کورتیزول ترشح می کند. کورتیزول هورمونی است که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی در هنگام درک تهدید می‌شود. وقتی استرس دارید، این هورمون می‌تواند باعث التهاب شود، حتی اگر درد جسمی احساس نکنیم. مغز شما تغییر در احساسات را به عنوان یک تهدید می بیند و سپس التهاب به عنوان یک اقدام حفاظتی اضافی ایجاد می شود. کورتیزول اضافی خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. زمانی که استرس دارید بیشتر از زمانی که احساس سلامت روانی می کنید، بیمار می شوید.

 

شماره 9. آلودگی و هوای بد

استنشاق هوای آلوده با افزایش احتمال ابتلا به دیابت، حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط است. این به این دلیل است که هوای آلوده باعث التهاب می شود، که بدن شما را برای مبارزه با بیماری ها سخت تر می کند. سیگار کشیدن ریه‌های شما را در معرض هوای بد قرار می‌دهد و سیستم ایمنی بدن شما را مجبور می‌کند که دائماً آسیب را ترمیم کند.

 

 علت التهاب در بدن چیست, علت التهاب کل بدن, علت التهاب خون چیست

عواملی که باعث ایجاد التهاب در بدن می شود

 

شماره 8. رژیم غذایی ضعیف

رژیم غذایی نامناسب عامل اصلی التهاب است. این شامل مواردی مانند کربوهیدرات های تصفیه شده، آرد سفید، غذاهای فرآوری شده و سطوح بالای قند است. این غذاها می توانند سیستم ایمنی بدن را بیش از حد تحریک کنند و منجر به التهاب شوند. یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، روغن زیتون و ماهی باشد می تواند به کنترل التهاب کمک کند. به طور خلاصه، غذاهای ناسالم را کنار بگذارید و غذاهای کامل و فرآوری نشده بیشتری را انتخاب کنید.

 

شماره 7. کمبود خواب

افرادی که بی خوابی دارند سیتوکین های بیشتری در بدن خود دارند. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به افراد دیگر سخت تر کار می کند. بدن برای بازسازی نیاز به خواب دارد و سیستم ایمنی باید آرام شود. نداشتن خواب کافی می تواند باعث التهاب شود که برای افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید مضر است.

 

شماره 6. آلرژی های غذایی

آلرژی غذایی یکی دیگر از علل شایع التهاب است. هنگامی که فردی حساسیت غذایی دارد، سیستم ایمنی بدن او به یک غذای خاص به گونه ای واکنش نشان می دهد که گویی یک مهاجم خارجی است. این می تواند منجر به التهاب در روده و سایر قسمت های بدن شود. آلرژن های غذایی رایج عبارتند از لبنیات، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی، سویا و گندم. برخی از افراد به غذاها حساس هستند، اما حساسیت واقعی ندارند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری سلیاک با خوردن گلوتن بیمار می شوند. این یک آلرژی غذایی واقعی نیست، اما بدن آنها به طور مشابه واکنش نشان می دهد.

 

شماره 5. عدم تعادل هورمونی

التهاب مزمن می تواند ناشی از عدم تعادل در هورمون هایی مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون باشد. هنگامی که این هورمون ها نامتعادل باشند، سطح کورتیزول ممکن است افزایش یابد. کورتیزول هورمونی است که به حفظ تعادل سیستم ایمنی و کنترل التهاب کمک می کند. التهاب مزمن می تواند زنانی را که در دوران یائسگی قرار می گیرند، تحت تاثیر قرار دهد و علائمی مانند آکنه بزرگسالان و پوکی استخوان را ایجاد کند. مطالعات نشان می دهد که التهاب با افزایش سن افزایش می یابد.

 

 علت التهاب در بدن چیست, علت التهاب کل بدن, علت التهاب خون چیست

عامل اصلی التهاب

 

شماره 4. الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی یکی دیگر از علل شایع التهاب هستند. این الیاف ساخته شده توسط انسان است که در مواردی مانند لباس و مبلمان استفاده می شود. برخی از افراد با پوست حساس ممکن است دچار بثورات، حالت تهوع و خارش شوند. در موارد شدیدتر، فیبرها به دلیل التهابی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند منجر به مشکلات ریوی شوند.

 

شماره 3. مواد شیمیایی

شما در زندگی روزمره خود در معرض بسیاری از مواد شیمیایی مانند خوشبو کننده های هوا، چسب ها، لوازم آرایشی و پاک کننده ها هستید. آنها همچنین می توانند از چیزهایی مانند چسب، فلزات سنگین و آفت کش ها ناشی شوند. التهاب می تواند ناشی از محرک های موجود در هوا باشد که در محل کار تنفس می کنیم. اگر سیستم تهویه مطبوع خانه یا محل کار شما درست نباشد، این مواد شیمیایی سریعتر پخش می شوند.

 

شماره 2. الکل بیش از حد

نوشیدن الکل می تواند به حافظه، فکر و دندان های شما آسیب برساند. همچنین می تواند منجر به گاستریت، کم خونی و سوء تغذیه شود. نوشیدن الکل و سیگار کشیدن برای شما بدتر است. این ترکیب می تواند منجر به ازوفاژیت یا التهاب لوله ای شود که غذا را از دهان به معده منتقل می کند.

 

شماره 1. غذاهای محرک

غذاهای محرک اصلی که می توانند باعث التهاب شوند عبارتند از شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، الکل و شیرین کننده های مصنوعی. برخی تحقیقات نشان می دهد که محصولات حاوی اسید لینولئیک بالا می توانند باعث واکنش التهابی شوند.

 

این شامل روغن های گلرنگ، ذرت، سویا و آفتابگردان است. در مقابل، منابع کربوهیدرات سالم و غنی از فیبر، مانند میوه ها و سبزیجات، ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند. 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow