کودکان در چنگال اُمیکرون


			
		کودکان در چنگال اُمیکرون
0
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کودکان در حال ح&...



معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کودکان در حال حاضر بیشتر از سایر سویه‌های قبلی ویروس کرونا درگیر اُمیکرون شده‌اند و به عبارتی آنان بیشتر در چنگال این سویه کرونا هستند.

دکتر یونس پناهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: باتوجه به کاهش سن ابتلا و واکسیناسیون ناکافی در کودکان، شاهد مرگ و میر در آنها براثر این بیماری هستیم، به عبارتی مرگ ناشی از سویه امیکرون در کودکان هم گزارش شده است.

 

وی به خانواده ها توصیه کرد که بیشتر مراقب کودکان خود باشند و در صورت علائمی چون تب بالا، اسهال، ضعف و بی حالی و احساس تنگی نفس حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

معاون وزیر بهداشت افزود: این سویه در ابتدا، بسیار شبیه سرماخوردگی است، به همین دلیل خانواده ها کودکان مبتلا را دیرتر به پزشک یا مراکز درمانی می برند و این موضوع سبب ایجاد مشکلات جدی شده است.

 

پناهی یادآور شد: با توجه به اینکه این فصل، فصل سرماخوردگی است، خانواده ها فکر می کنند کودک آنها دچار سرماخوردگی شده و دیرتر به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه می کنند که این موضوع می تواند مشکلات جدی برای فرزندان آنان به وجود آورد.

 

امیکرون کشنده است

وی همچنین اظهار داشت: امیکرون هرچند بیماری زایی کمتری نسبت به سویه های قبلی به خصوص دلتا دارد اما کشنده است و  مردم نباید ساده انگاری کنند.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم توصیه کرد که ضمن تکمیل واکسیناسیون، توصیه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی ها را به دقت رعایت کنند.

 

پناهی، سرعت انتشار این سویه را بسیار بالا اعلام کرد و گفت: اگر مبتلایان به کرونا دچار بیماری زمینه ای نباشند با استراحت و قرنطینه پنج تا هفت روزه بهبود پیدا می کنند.

 

وی ادامه داد: اگر بیماران دارای مشکلات زمینه ای باشند، در معرض مشکلات جدی قرار می گیرند، این موضوع سبب افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا هم شده است.

 

امیکرون، سویه قالب در گردش کشور 

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: در حال حاضر سویه قالب ویروس کرونا در گردش کشور امیکرون است، اما این موضوع به این معنی نیست که اصلا دلتا در ایران وجود ندارد.

 

پناهی افزود: تاکنون ترکیب دلتا و امیکرون در کشور گزارش نشده است، مراکز آزمایشگاهی مرجع کووید ۱۹ داخل کشور هم تاکنون این مورد را تایید نکرده اند.

 

وی با یادآوری اینکه تعداد مراجعان و بستری در مراکز درمانی از سویه دلتا کمتر است، گفت: این موضوع در مورد مرگ و میر هم صدق می کند در سویه دلتا تعداد فوت شدگان روزانه به بیش از ۷۰۰ نفر رسید که اما در این سویه در حال حاضر به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد که رعایت پروتکل ها در سویه دلتا بیشتر بوده و امیدواریم این موضوع دوباره به وضعیت مطلوب برگردد و مردم بیشتر توصیه های بهداشتی به خصوص ماسک را استفاده کنند.

 

 به گزارش ایرنا،  سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه ۱۴۰۰) سویه امیکرون را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دارای جهش‌های چندگانه است که باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.

 

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

 

 اپیدمیولوژیست ها و متخصصان تاکید دارند با توجه به ورود پیک ششم کرونا، مردم باید مواردی را به دقت رعایت کنند که یکی از مهم ترین آنها تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. تکمیل واکسیناسیون همه اقشار در هر سنی طبق پروتکل های وزارت بهداشت اکیدا توصیه می‌شود و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

 

به گفته آنها با توجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند درصورت ابتلا به امیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می شوند.

 

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۷۲۶ نفر رسید و ۱۵ هزار و ۳۴۰ نفر بیمار جدید نیز در کشور شناسایی شد.

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow