احتمال شیوع زیرسویه دیگر اومیکرون با سرایت‌پذیری بیشتر


			
		احتمال شیوع زیرسویه دیگر اومیکرون با سرایت‌پذیری بیشتر
0
دبیر کمیته اپیدمولوژی و پژوهش کرونا گفت: درحال حاضر زمان طلایی را برای اینکه &...



دبیر کمیته اپیدمولوژی و پژوهش کرونا گفت: درحال حاضر زمان طلایی را برای اینکه بتوانیم شدت موج ششم را کم کنیم از دست داده ایم و باید این اقدامات را در دی ماه و حداکثر در نیمه بهمن ماه انجام می‌دادیم.

به گزارش ایسنا؛«مسعود یونسیان»، دبیر کمیته اپیدمولوژی و پژوهش کرونا در وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: وضعیت فعلی کرونا در کشور ناپایدار است، از این جهت که در دنیا یکی از زیرسویه های اومیکرون تحت عنوان BA۲ در حال شیوع است و نشان داده شده که سرایت پذیری این سویه بیشتر است. البته کیتهای تشخیصی این سویه کاملا متفاوت از سویه های دیگر خواهد بود. برخی از کشورها که قله موج اول را پشت سر گذاشته بودند با فاصله چند هفته وارد این پیک شدند و ممکن است دوباره در آمار ابتلا رو به بالا برگردند. از آنجا که نتایج توالی یابی ویروس در کشور ما اصلا منتشر نمی‌شود، نمی دانیم آنچه که در جامعه داریم چه زیرسویه ای است. اگر زیرسویه جدید اومیکرون وارد کشور ما نشود، به نظر می‌رسد قله را پشت سر گذاشتیم.

 

یونسیان گفت: اما همانطور که گفته شد وضعیت شکننده و نامشخص است زیرا تکلیف زیرسویه جدید اومیکرون را نمی‌دانیم. از طرفی از آنجا که رعایت اصول پیشگیری را هم تقریبا در کشور نداریم، اگر این سویه وارد کشور شود آمارها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. 

 

او افزود: علی رغم اینکه تعداد موارد بیماری در جامعه ما در حال کم شدن است، این مساله همیشه رخ خواهد داد که اول تعداد موارد بیماری بالا می‌رود و با فاصله و تاخیر، مرگ ها بالا نیز بالا خواهد رفت و بالعکس. بنابراین طبیعی است که تا یک هفته دیگر کماکان همان تعداد مرگ و یا بیشتر را داشته باشیم و سپس آمار شروع به پایین آمدن می‌کند و مجددا دو رقمی می‌شود. 

 

او در ارتباط با سویه BA۲ گفت: براساس اطلاعاتی که طی هفته گذشته جمع بندی شده بود، در زمینه سرایت پذیری سویه اومیکرون شواهد معتبری حاکی از افزایش آن بود اما در زمینه شدت بیماری و مرگ و میر و همینطور فرار این سویه از واکسن و تست های تشخیصی، شواهد تا هفته گذشته هیچ گونه تفاوتی را نشان نمی‌داد. اینکه در آینده نتایج دیگری مشخص شود را نمی‌شود صددرصد پیش بینی کرد. 

 

یونسیان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان احتمال داد کاهش آمار ابتلا در کشور در روزهای اخیر ناشی از محدودیت تست گیری کرونا در کشور باشد، گفت: من شخصا یکی از افرادی بودم که این احتمال را مطرح کردم. زیرا وزیر بهداشت نیز اعلام کردند که ضرورت ندارد از همه افراد مبتلا تست گیری شود. اما این استراتژی عملیاتی نشده و تعداد تست ها چندان کاهش نیافته است. به ویژه اینکه تعداد مراجعان سرپایی مراکز درمانی هم کم شده و قله را پشت سر گذاشتیم، براساس دو داده آمار تست های روزانه و همینطور اطلاعات سامانه های وزارت بهداشت از مراجعات به مراکز درمانی و همینطور پرس و جو از پزشکانی که در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی است. 

 

او درپاسخ به این سوال که آیا ضرورتی وجود دارد تعداد تست‌های روزانه در کشور برای ثبت دقیق تر آمار افزایش یابد، گفت: وزارت بهداشت برنامه ای برای این مساله دارد و پیشنهاد من هم به وزارت خانه همین بود که در شرایط فعلی به نظر می رسد به جای اینکه از همه افراد تست گرفته شود و پس از آن براساس نتیجه عملا تغییری در تصمیم گیری ما صورت نگیرد، شاید منطقی تر و درست تر این باشد که فقط از افرادی که در پایگاه های مشخصی تحت عنوان پایگاه های دیده ور حضور دارند تست بگیریم. ممکن است برخی به دلایل شغلی نیاز به تست گیری های هرچند وقت یکبار داشته باشند. اما ما آن تست ها را از سامانه گزارش دهی مان خارج می کنیم و فقط پایگاه های خاصی در کل کشور به عنوان نماینده کل کشور در نظر میگیریم. بنابراین سیستم ثبت و گزارش دهی خودمان را محدود به یکسری پایگاه هایی می‌کنیم و مابقی را براساس درخواست افراد تست گرفته می‌شود.

 

یونسیان گفت: به این ترتیب هم می‌توانیم هزینه تست را برای کشور کاهش دهیم و هم با این مشکل که در زمان اوج مراجعات تعداد تست‌های ما کم می‌شد و دچار کم شماری می‌شدیم مقابله کنیم و هم ارائه خدمات را به مردم مختل نکنیم. پیشنهادی که ما داده بودیم به شکل مستقل و موازی از سوی وزارت بهداشت گرفته و ظاهرا ابلاغ هم شده است اما از اینکه تا چه حد عملیاتی شده باشد اطلاع ندارم. 

 

 او در انتها گفت: درحال حاضر زمان طلایی را برای اینکه بتوانیم شدت موج ششم را کم کنیم از دست داده ایم و باید این اقدامات را در دی ماه و حداکثر در نیمه بهمن ماه انجام می‌دادیم. درحال حاضر شاهد چیزی هستیم که پیش از این به آن مبادرت شده است. مهم ترین کار در شرایط فعلی حمایت از بیمارستان ها از نظر تجهیزات، دارو، پرسنل تازه نفس است برای اینکه بتوانند به بیماران خدمت دهی مناسب داشته باشند. کماکان باید نکات پیش گیرانه رعایت شود و همینطور مدیریت هوشمند کرونا که متاسفانه عملیاتی نشد را درنظر بگیریم تا اگر موج دومی بخواهد به دلیل ورود زیرسویه جدید ایجاد شود بتوانیم آن را کنترل کنیم.

 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow