لطفا سر بخوريد


			
		لطفا سر بخوريد
0
      المپيک زمستاني هم براي خودش رشته هاي جالب دارد   اسکي آلپاين   پرمدال تر&#...



 

 

 

المپيک زمستاني هم براي خودش رشته هاي جالب دارد

 

اسکي آلپاين

 

پرمدال ترين رشته النپيک زمستاني اسکي آلپاين است که خودش ده دور برگزار مي شود، از ترکيبي و سرعتي گرفته تا اسلالوم و اسلالوم بزرگ. اسکي بازان اتريشي در المپيک 2006 آوريل 14 مدال در ماده الپاين بدست آوردند که چهارتايش طلا بود از ميان چهار نماينده ايران سه نفر در اسکي آلپاين شرکت مي کنند. پوريا و حسن ساوه شمشکي در بخش مردان و مرجان کلهر در بخش زنان.

 

باي اتلون

 

اين ماده دو بخش دارد که هواداران زيادي را به خود جذب مي کند هم اسکي صحرانوري است و هم تيراندازي اين ورزش يادآور بخشي از زندگي اسکيموهاست که در مسافت هاي طولاني اسکي مي کردند و براي تامين خوراکشان به شکار حيوانات قطبي مي پرداختند. آلماني ها در تورين با 5 مدال طلا و مجموعا يازده مدال بهترين عملکرد را داشتند.

 

لوژ چند نفره

 

شايد اين ماده سرعتي يکي از هيجان انگيزترين مسابقات باشد. صدم ثانيه هايست که در لوژ سواري قهرمان را مشخص مي کند. چهار يا دو لوژ سوار با هماهنگي بالا بايد لوژ را هل بدهند، چند قدم با آن بدوند و با سرعت سوارش شوند. حتي نوع نشستن آنها و تنظيم حرکات کل بدن در طول مسير روي همان صدم ثانيه ها تاثير مي گذارد. در المپيک قبلي آلمان ها هم در دو نفره مردان و زنان و همين طور در چهار نفره مردان طلا گرفتند تا مقتدرانه همه طلاهاي ممکن را به دست آوردند. جالب است بدانيد فاصله تيم چهار نفره آلمان با تيم دهم مسابقات تنها دو ثانيه بود.

 

اسکي صحرا نوردي

 

اسکي صحرانوردي يک جورهايي همان اسکي ماراتن است. اين ماده پنج، شش،15 کيلومتر، 30کيلومتر، 50 کيلومتر، چهار در ده کيلومتر و سرعت يک نفره و سرعت تيمي دارد. دفعه قبل در تورين سوئدي ها پنج مدال از شش مدال ممکن را بدست آوردند که سه مدالش طلا بود و دوتاي ديگر برنز. ستار صيد چهارمين نماينده ايران است که بايد در اسکي صحرانوردي مسابقه دهد.

 

کرلينگ (پيچش)

 

از زيباترين و البته اعصاب خردکن ترين مسابقات المپيک زمستاني. اين ورزش به اين ترتيب است که يک گوي (البته شکلش کروي نيست و بيشتر حالت استوانه کوتاه با سطح مقطع بزرگ دارد) در نقطه اي قرار دارد و تيم مثل بولينگ بايد گوي هايي مشابه را روي سطح يخي زمين به سمت گوي نشانه سر دهند. از آنجا که زمين از سه زاويه شيب دارد اين گوي ها بايد با پيچشي موزون و ملايم به سمت گوي نشانه حرکت کنند. هر تيمي که در انتها گوي هايش به گوي نشانه نزديک تر بود. بيشترين امتياز را مي گيرد. اما بخشي که اين مسابقه را جالب مي کند افرادي هستند که با يک نوع تي و با پاتيناژ بايد با سرعت گوي که پرتاب شده حرکت کنند و سطح جلوي آن را صيقل دهند آنها اين کار را با سرعت بسيار زياد انجام مي دهند و اگر جارويشان به گوي بخورد امتياز از دست مي دهند. اين را هم بدانيد که تي کش اين مسابقه جز تيم به حساب نمي آيد. در المپيک 2006 تورين سوئدي ها مدال طلا را بدست آوردند.

 

اسکيت سرعت

 

از اسمش پيداست. ورزشکاران اين اسکيت بايد در بخش هاي 500، 1000، 1500، 5000، 10000 متر و تيمي به رقابت بپردازند و در کمترين زمان به خط پايان برسند. دوره قبل آمريکايي ها سه طلا در اين بخش به دست آوردند.

 

اسکيت نمايشي

 

چشم نوازترين بخش المپيک همين است. وقتي شرکت کنندگان با آهنگي خاص سعي دارند حرکاتي موزون و متناسب با آهنگ را روي پيست يخي مسابقه انجام دهند. اين بخش ترکيبي است از هنر و ورزش، درست مثل ورزش هاي مشابه اين رشته در ژيمناستيک و شنا، اين روس ها هستند که حرف اول را در اين ماده مي زنند. آنها در سال 2006 سه طلا و يک برنز به دست آوردند. ژاپني ها هم با يک طلا بعد از روسيه بهترين عملکرد را داشتند.

 

فري استايل

 

اسکي فري استايل هم از آن دست ماده هاي زيبا، هيجان انگيز و البته خطرناک است. اسکي بازها بايد مسافتي را رو به پايين طي کنند و وقتي سرعت گرفتند از روي يک سکو بپرند. تا زماني هم که در هوا هستند حسابي پشتک وارو بزنند و حرکات آکروباتيک انجام دهند تا به امتيازهاي لازم برسند. چين در المپيک قبلي يک طلا و يک نقره در اين ماده به دست آورد تا بهترين تيم فردي فري استايل باشد.

 

هاکي روي يخ

 

خب معلوم است که اين ورزش با تماشاگران چند 10 ميليوني در سراسر دنيا پرطرفدارترين ورزش در المپيک زمستاني باشد. هاکي روي يخ حتي از فوتبال هاي المپيک هم جذاب تر است؛ مسابقه اي سراسر سرعت و قدرت با درگيري هاي فيزيکي و البته کتک کاري هاي معروفش که هيجان را به خون هوادارانش تزريق مي کنند. ستاره هاي کشورهاي آمريکا، سوئد، دانمارک، چک، فنلاند و کانادا که اغلب در تيم هاي NHL ليگ سراسري هاکي کانادا- بازي مي کنند، اين بار در قالب تيم هاي ملي به مصاف هم مي روند. داغ ترين بخش شرط بندي ها و کري خواندن ها در همين مسابقات است. در دوره قبلي که اتفاقا جنجال زيادي هم داشت سوئد قهرمان شد و فنلاند و چک به مدال هاي نقره و برنز رسيدند. امسال اما ميزبان کاناداست و بي شک يکي از اصلي ترين مدعيان قهرماني.

 

اسکلتون

 

اين از ورزش هاي عجيب و البته محبوب بين ايراني هاست. سري بزنيد به پيست هاي اسکي تا غير از اسکي بازاني که کلي هزينه لباس ها و وسايلشان کرده اند عشق برف هايي را ببينيد که روي سيني، لاستيک هاي کف ماشين يا اگر هم چيزي پيدا نکرديد روي کيسه زباله دراز کشيدند و رو به پايين سر مي خورند. اسکلتون هم در همين مايه هاست؛ يک تخته اثر دوديناميک که دو دسته دارد و ورزشکار در سرپاييني روي آن قرار مي گيرد. در تورين کانادا سه مدال از هر سه رنگ در اين رشته به دست آورده بود.

 

ترکيب شمالي

 

«ترکيب نورديک» نام يکي از موارد المپيک زمستاني است که ترکيبي است از اسکي صحرانوردي و پرش با اسکي. همان طور که از کلمه نورديک پيداست اين ورزش تخصص کشورهاي شمال اروپاست. اتريش در دوره قبل بيشترين مدال را در اين ماده کسب کرد.

منبع:همشهري جوان شماره251


رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow