سوما (سوماتروپین) ابر مکمل هورمونی بدنسازی


			
		سوما (سوماتروپین) ابر مکمل هورمونی بدنسازی
0
سوما (سوماتروپین) یکی از قوی‌ترین مکمل‌های هورمونی بدنسازی   بدنسازان جهت ت&#...



سوما (سوماتروپین) یکی از قوی‌ترین مکمل‌های هورمونی بدنسازی

 

بدنسازان جهت تسریع و پیشرفت بهتر عضله سازی از از مکمل‌ها و هورمون‌‌های مختلفی استفاده میکنند. یکی ازمکمل‌های بدنسازی پرمصرف سوماتروپین (اصطلاحا سوما) که نوعی هورمون رشد می‌با‌شد است. بیتوته را دنبال کنید تا درباره‌ی مکانیسم اثر، مزایا و عوارض استفاده از سوما (سوماتروپین) اطاعات جامع و مفیدی کسب کنید.

سوماتروپین (سوما)

سوماتروپین نوعی هورمون رشد است. البته هورمون رشد به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود اما برخی به دلیل تسریع رسیدن به ایده‌آل‌شان در بدنسازی و یا کاهش هورمون رشد طبیعی بدن به دلیل افزایش سن به استفاده از این مکمل هورمونی رو می‌آورند.

 

این دارو سوماتروپین نیز نامیده می شود، هورمون رشد انسانی است که در اصل  برای استعمال موارد پزشکی خاص درست شده است. سوماتروپین امروزه دارویی گران در لیست موارد مصرفی ورزشکاران می باشد.

 

سوماتروپین (somatropin) با نام‌های تجاری : HGH ,Human Growth Hormone ,Genotropin Humatrope ,Nutropin ,Nutropin AQ, Norditropin ,Saizen ,Serostim نیز در بین بدنسازان شناخته شده است.

 

موارد مصرف سوماتروپین

استفاده از سوماتروپین موجب عضله سازی و همچنین تقویت قوای جنسی حتی در سنین بالا می‌شود.

 

بدنسازان در سطح پیشرفته و در دوران تفکیک عضلانی از این هورمون استفاده میکنند. این هورمون علاوه بر عضله سازی خاصیت چربی سوزی نیز دارد.

 

سوماتروپین‌ در درمان‌کوتاه‌ قدی‌ ناشی‌ از کمبود هورمون‌ رشد ازجمله‌ کوتاه‌ قدی‌ در سندروم‌ ترنر نیز به‌کار می‌رود. اگر فردی با اختلالات این هورمون رو به رو شود رشد طبیعی نخواهد داشت و پزشکان غدد با تزریق این هورمون باعث تحریک و رشد عضلات بدن فرد می‌شوند و تراکم استخوان‌ها را بالا می‌برند.

 

مکانیسم‌ اثر سوماتروپین در بدن

هورمون‌ رشد یکی‌ ازهورمون‌های‌ هیپوفیز قدامی‌ می‌باشد. نیمه‌ عمر مصرف‌ دارو به‌ دنبال‌ تزریق‌ داخل‌ وریدی‌ 20-30 دقیقه‌ و پس‌ از تزریق‌ داخل‌ عضلانی‌ یا زیرجلدی‌ حدود 3-5 ساعت‌ است‌. طول‌اثر دارو 12-48 ساعت‌ است‌. متابولیسم‌دارو کبدی‌ و دفع‌ آن‌ از طریق‌ صفرامی‌باشد.

 

موارد احتیاط و ممنوعیت استفاده از سوما (سوماتروپین)

استفاده از سوماتروپین به افراد مبتدی و افرادی که زیر ۱۸ سال  هستند به هیچ وجه توصیه نمیشود چون به زبان ساده موجب اختلال در رشد طبیعی بدن می‌شود.

 

سوماتروپین در هیپوتیروئیدیسم ‌درمان‌ نشده‌ یا تومورهای‌ بدخیم‌ به خصوصŠ تومور داخل‌ جمجمه‌ای‌ که‌به‌طور فعال‌ در 12 ماه‌ گذشته‌ رشد کرده‌باشد نباید مصرف‌ شود.

 

مصرف سوماتروپین در افراد مبتلا به‌ دیابت‌ ممکن‌ است‌ تنظیم‌ مقدار مصرف‌ داروی‌ ضد دیابت ‌بخواهد.

 

• به دلیل قیمت بسیار بالای سوماتروپین انواع تقلبی آن در بازار به خصوص ایران بسیار زاید شده که می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب رسان باشد.

 

• شرایط نگهداری سوماتروپین بسیار حائز اهمیت است و باید در دمای خنک و مشخص شده نگه داری شود و سریع مورد استفاده قرار بگیرد.

 

عوارض‌ جانبی‌ مصرف سوماتروپین

سوما,سوماتروپین,مکمل بدنسازی

مزایا و عوارض استفاده از سوما (سوماتروپین)

 

استفاده خودسرانه و بدون آگاهی سوما, مصرف آن بدون مشورت با پزشک و بدون نسخه میتواندعوارض جانبی بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.

 

- ریزش مو

- کاهش عملکرد انسولین در بدن

- بیماری‌های قلبی و عروقی

- کاهش استقامت و خستگی

- مصرف این دارو سطوح انسولین را افزایش می دهد و ممکن است باعث هیپوگلیسمی شود، بدان معنی که بدن مشکل کمبود گلوکز دارد.

- درد شدید مفصل و سندروم تونل مچ دستی میتواند از علایم استفاده نا درست دارو باشد.

 

استفاده بیشتر از دوزهای نرمال میتواند به دردهای شکمی ممتد منجر شود خصوصا اگر توسط بدنسازان به منظور افزایش عضله مصرف گردد. از سایر عوارض می توان به: 

حالت تهوع و استفراغ، تعریق، تب، زردشدن پوست یا چشم ها (زردی)، ضربان قلب سریع، افزایش تشنگی و تکرر ادرار، درد ناگهانی شدید در پشت چشم ها یا تغییرات بینایی، بیحسی و سوزن سوزن شدن در دست ها، مچ دست یا انگشتان، یا تورم سر، صورت، دست ها و یا اندام های دیگر اشاره کرد.

 

همچنین تزریق‌ داخل‌ عضلانی‌ سوماتروپین بسیاردردناک‌ می‌باشد و تزریق سر انسولین نیز می تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد.

 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow