آشنایی با زندگی مت غفاریچکیده ای از بیوگرافی مت غفاری :اوایل زندگی :مهاجرت مت غفاری به آمریکا :در کشتی فرنگی به مدال جهانی و المپیک دست یافتفعالیت مربیگری مت غفاری در آمریکا :ازدواج و ادامه تحصیل مت غفاری :الگوی مت غفاری :عشق به سرزمین مادری :

آشنایی با زندگی مت غفاریچکیده ای از بیوگرافی مت غفاری :اوایل زندگی :مهاجرت مت غفاری به آمریکا :در کشتی فرنگی به مدال جهانی و المپیک دست یافتفعالیت مربیگری مت غفاری در آمریکا :ازدواج و ادامه تحصیل مت غفاری :الگوی مت غفاری :عشق به سرزمین مادری :
0
بیوگرافی مت غفاری، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی-آمریکایی آشنایی با بیوگر...

بیوگرافی مت غفاری، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی-آمریکایی


آشنایی با بیوگرافی مت غفاری، کشتی گیر فرنگی کار ایرانی-آمریکایی

 

در این مقاله از بیتوته، با بیوگرافی مت غفاری آشنا می شوید. سیامک غفاری مشهور به مت غفاری کشتی گیر فرنگی کار ایرانی-آمریکایی بود که برای ایالات متحده آمریکا کشتی می گرفت و توانست در المپیک 1996 آتلانتا پس از مبارزه نزدیک به الکساندر کارلین باخت و مدال نقره گرفت. او 3 مدال مسابقات جهانی نیز دارد و با 4 مدال طلای جام جهانی در تیم ملی آمریکا رکورددار است.

نام : سیامک غفاری

روز تولد : 20 آبان 1340

محل تولد : تهران

اصالت خانواده : ارومیه

شهرت : کشتی گیر فرنگی کار

محل زندگی : ایران - آمریکا

 

سیامک غفاری مشهور به مت غفاری در 20 آبان 1340در تهران، خیابان خردمند جنوبی متولد شد. پدر و مادرش اصالتاً اهل ارومیه هستند. دوران ابتدایی و راهنمایی را در تهران گذراند و سپس دبیرستان خود را در دبیرستان البرز که مخصوص دانش آموزان تیزهوش نمونه بود، گذراند. پدربزرگش بازاری و کار اصلی خانواده اش تجارت چای بود. پدربزرگش به تحصیل فرزندان خود اهمیت می داد و شش پسر خود را برای ادامه تحصیل به آمریکا فرستاد و تنها پدر سیامک در ایران ماند و در کار تجارت به پدربزرگش کمک می کرد. وی دو برادر دارد. در آن زمان به دلیل قد بلندش به ورزش والیبال علاقه زیادی پیدا کرد و در گروه والیبال دبیرستان البرز عضو شد که تیم آنها در رقابت های آسیایی نیز حضور پیدا کرد.

 

عموهای مت غفاری  در آمریکا زندگی می کردند و همه به مدارج بالای تحصیلی و علمی رسیدند. در تابستان 1355 برای گذراندن تعطیلات و دیدار با عموهایش به همراه پدربزرگش به آمریکا رفت.در آنجا از محیط آموزشی و امکاناتش خوشش آمد و تصمیم گرفت تا در این کشور اقامت بگیرد و ادامه تحصیل بدهد. پس از مهاجرت به آمریکا در شهر پاراموس واقع در نیوجرسی زندگی کرد در آن شهر مدرک دیپلم خود را گرفت.

 

در آنجا به دلیل اینکه رشته ی والیبال مخصوص بانوان بود، رشته ی کشتی را انتخاب کرد، زیرا احساس می کرد در این رشته موفق خواهد بود و این رشته در ایران طرفداران زیادی دارد، به همین دلیل این رشته را انتخاب کرد. اولین مسابقه ی خود را با کشتی گیری که سال پیش مقام دوم ایالت را کسب کرد و با صربه فنی به پیروزی رسید. مربیان به او گفتند که تو ایرانی هستی و کشتی و قهرمانی در خون تو جاری است، همین صحبت ها باعث شد که روحیه بگیرد و تمرینات خود را به صورت جدی ادامه بدهد. تمریناتی مانند: کوهنوردی، دو و وزنه برداری در برنامه ی وی بود تا اینکه توانست قهرمانی های متعددی بدست بیاورد و خود را به جامعه کشتی آمریکا معرفی کند.

 

سیامک غفاری در سال 1984 از دانشگاه ایالتی کلیولند در رشته بازرگانی فارغ التحصیل شد. او پیش از المپیک 1988 با ایرانیان تماس گرفت و مصرانه خواستار بازی برای ایران در المپیک شد. غفاری از سال 1989 به عضویت تیم ملی آمریکا درآمد و در دو المپیک 1992 و 1996 برای آمریکا شرکت کرد.

 

عکس های مت غفاری

بیوگرافی مت غفاری

 

سال 1990 تصمیم گرفت شانس خود را در کشتی فرنگی امتحان کند و تمام انرژی و وقت خود را برای کشتی فرنگی گذاشت.

آن سال در مسابقات انتخابی تیم ملی در کشتی فرنگی اول و در کشتی آزاد دوم شد. حریفش در فینال رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی امریکا گریک پیت بود که سال 1989در ترکیب تیم ملی کشتی امریکا حضور داشت. سال در 1990مسابقات جهانی کشتی فرنگی به میزبانی ایتالیا تا کسب مدال فاصله ای نداشت و درنهایت به مقام پنجم رسید. این مسابقات، باعث شد که تجربه ارزشمندی در کشتی فرنگی کسب کند.

 

سال 1991 در مسابقات جهانی وارنا اولین مدال جهانی خود را در وزن 130 کیلو بدست آورد. در آن رقابت ها تا مسابقه فینال به راحتی همه حریفان خود را شکست داد و تنها در کشتی نهایی با نتیجه نزدیک مقابل الکساندر کارلین مغلوب شد و به مدال نقره رسید. سال 1992خودش را برای حضور در مسابقات المپیک آماده کرد.آمادگی بسیار خوبی داشت؛ با کشتی خوب و نزدیکی که سال قبل از آن با کارلین گرفته بود مربیان تیم ملی امریکا او را یک گزینه ی جدی برای کسب مدال طلا می دانستند؛ اما زانوی وی آسیب دید و باعث شد تا نتواند توانایی خود را نشان دهد. پس از مسابقات المپیک به بیمارستان رفت و زانویش را جراحی کرد. سه بار عمل جراحی کرد و روند درمانی اش کمی طول کشید.

 

سال 1993 در مسابقات انتخابی آمریکا با شکست همه ی رقبای خود به پیروزی رسید؛ اما در ادامه با یک بدشانسی دیگر مواجه شد. فیلا قوانین جدول مسابقات را تغییر داد؛ به این صورت که هر کشتی گیری در مسابقات جهانی و بین المللی دیگر در کشتی اول خود شکست می خورد از دور مسابقات کنار می رفت.در مسابقات جهانی استکهلم سوئد طبق قرعه در کشتی اول با کارلین روبرو شد. کشتی خوبی با کارلین گرفت و می خواست او را شکست بدهد. حالت خاک مایه بارانداز را گرفت و قصد اجرای فن را داشت که کارلین فریاد زد "دنده ام شکست" داور وسط کشتی را قطع کرد و در کمال ناباوری به وی اخطار داد. کارلین آن مسابقه را درنهایت با حق کشی داور برنده شد.

 

سال 1994 در مسابقات جهانی فنلاند درحالی که مقابل کشتی گیر بلاروس 9-0 جلو بود با مصدومیت از ناحیه شانه مواجه شد و درنهایت به مقام ششم رسید.

 

پس از این مسابقات تصمیم گرفت تا تمرینات بیشتری داشته باشد تا برای المپیک آتلانتا آماده باشد. بنابراین برای تمرین به دهکده المپیک در کلرادو رفت که در آن سال نیز در حین تمرین پایش به پای حریف گره خورد و دوباره مصدوم شد و مسابقات انتخابی تیم ملی را از دست داد. در آن مسابقات رولان گاردنر به مقام قهرمانی رسید. گاردنرمدتها شاگرد او بود و با این پیروزی اعتمادبه نفس زیادی پیدا کرد اما فدراسیون کشتی آمریکا به او اعتماد نداشت و سه هفته مانده به مسابقات جهانی در این وزن مسابقه درون اردویی برگزار کرد که در دو کشتی سیامک توانست گاردنر را مغلوب کند و جواز حضور در مسابقات جهانی 1995 پراگ را به دست بیاورد. در مسابقات جهانی فقط مقابل کارلین شکست خورد و مدال برنز را برای تیم ملی آمریکا به دست آورد.

 

سال 1996 در مسابقات المپیک بازهم در ترکیب تیم ملی کشتی آمریکا حضور داشتم.تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته بودم .تا قبل از فینال رقبای مطرحی از کشورهای اوکراین،آلمان و... را شکست دادم و در نهایت مدال نقره را از خود کرد. در المپیک حریفش در فینال بازهم الکساندر کارلین بود. کارلین در کنده فرنگی تبحر داشت اما مت می دانست که او نمی تواند این فن را اجرا کند و حتی نمی توانست او را بارانداز کند. در ثانیه های آخر کشتی، او با هل دادن مت توانست یک امتیاز بگیرد و برنده شود.

 

عکس های سیامک غفاری

آشنایی با مت غفاری

 

سال 1997 دیگر کشتی نگرفت و به دنبال کار و تجارت رفت و آن سال رولان گاردنر که ذخیره اش در تیم ملی محسوب می شد به مسابقات جهانی رفت. سال 1998 مربیان آمریکا بازهم به سراغش آمدند و با گفتن این جمله که تو مانند یک سرباز هستی و کشتی کشور به تو نیاز دارد قصد داشتند او را دوباره به فضای کشتی برگردانند. به آن ها گفت که آمادگی ندارد اما مربیان اصرار داشتند که به اردوی تیم ملی بیاید. درنهایت با اصرار دوباره به کشتی برگشت در مسابقات انتخابی آن سال همه رقبای داخلی را شکست داد و در مسابقات جهانی مدال نقره به دست آورد. حریفش در فینال آن رقابت ها بازهم کارلین بود. سال 1999 نیز خودش را برای مسابقات انتخابی آماده کرد و به مقام قهرمانی رسید اما به مسابقات جهانی نرفت و تصمیم گرفت که برای المپیک سیدنی آماده شود. در آن زمان قانون کمر گیری، وارد کشتی شد و وی از این قانون متنفر بود و نمی توانستم خودش را با این قانون هماهنگ کند. در مسابقه فینال انتخابی آمریکا مقابل گاردنر قرار گرفت و با 1 بر2 دو باخت مقابل او نتوانست در المپیک به عنوان کشتی گیر حضور یابد و این به معنای خداحافظی اش از دنیای قهرمانی بود. وی در حالی از دنیای قهرمانی کشتی کناره گیری کرد که یک نقره المپیک،دو نقره جهانی، یک برنز جهانی، 9مدال طلا در مسابقات کشتی پان آمریکن و چندین مدال در مسابقات مختلف بین المللی را در کارنامه داشت.

 

پس از آن به عنوان مربی گاردنرانتخاب شد و او را برای المپیک آماده کرد. سه روز قبل از مسابقه سنگین وزن ها در المپیک به همه اعلام کرد که گاردنر، کارلین را شکست خواهد داد که این حادثه اتفاق افتاد و کارلین مقابل گاردنر در فینال المپیک سیدنی تن به شکست داد.

 

از سال 1989 همزمان با فعالیت کشتی، مربیگری نیز می کرد. پس از دوران قهرمانی نیز مقاطعی به عنوان مربی در تیم ملی آمریکا فعالیت کرد و در یکی از دانشگاه ها مربی کشتی شد.

 

مت غفاری در سال 1986 ازدواج کرد. سال 1994 صاحب یک دختر شد. در سال 1997 نیز صاحب دو دختر دوقلو شد که به عقیده اش بزرگ کردن فرزندان دوقلو از قهرمانی در المپیک هم سخت تر است. در سال 2000 نیز فرزند پسرش به دنیا آمد. پس از دوران بازنشستگی از کشتی، فرصت پیدا کرد تا تحصیلاتش را ادامه دهد و در حال حاضر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هست.

 

شخصیت تختی را دوست دارد و وی را الگوی خود قرار داده است زیرا علاوه بر قهرمانی در المپیک دارای ویژگی های پهلوانی و جوانمردی بود. جهان پهلوان کسی است که به مردم کمک کند و در کنار مردم باشد. تختی اسطوره ای است که تمام این ویژگی ها در او جمع شده بود.

 

وی می گوید: عاشقانه وطنم ایران را دوست دارم و بزرگ ترین حسرت زندگی ام این است که برای ایران کشتی نگرفتم. کاش مدال هایم را برای ایران کسب می کردم حالا آرزویم این است که به تیم ملی ایران کمک کنم و تجربه هایم را در اختیار کشتی گیران کشورم قرار دهم. امیدوارم کشتی ایران همچنان مسیر پیشرفت خود را ادامه بدهد.

 

محل زندگی مت غفاری

تصاویر مت غفاری

 

مت غفاری کیست

زندگی مت غفاری

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow