نحوه خرید عینک اسکی مناسب: لنزها، اندازه ها و دیگر ویژگی ها چگونه بهترین مدل، سایز و لنز عینک اسکی را پیدا کنیم؟  


			
		نحوه خرید عینک اسکی مناسب: لنزها، اندازه ها و دیگر ویژگی ها
		چگونه بهترین مدل، سایز و لنز عینک اسکی را پیدا کنیم؟  
0
ویژگی های عینک اسکی   یکی از لوازم موردنیاز برای ورزش اسکی، عینک اسکی می‌باž...



ویژگی های عینک اسکی

 

یکی از لوازم موردنیاز برای ورزش اسکی، عینک اسکی می‌باشد. بدون استفاده از عینک مخصوص اسکی، چشمان شما بر اثر انعکاس نور خورشید و همچنین سرما آسیب خواهد دید؛ بنابراین برای محافظت از چشم‌هایتان ضروری است که از یک عینک باکیفیت استفاده نمایید در این مطلب از بیتوته سعی خواهیم کرد شما را در انتخاب بهترین عینک اسکی راهنمایی کنیم.
ورزش اسکی  

یکی از ورزش‌های زمستانی که طرفداران زیادی در جهان دارد اسکی است. اسکی یکی از ورزش‌های پر از هیجان به‌حساب می‌آید و از اواسط سال 1800 به یک ورزش تفریحی و سرگرمی پرطرف‌دار تبدیل شده است.

 

اسکی در حقیقت یک روش مناسب برای حرکت و جابه‌جایی در مکان‌های برف‌گیر است. این ورزش زمستانه مانند سایر ورزش‌ها نیاز به یک‌سری ابزار و وسیله دارد،  از مهم‌ترین وسایل موردنیاز اسکی می‌توان به لباس، کفش و عینک اسکی اشاره کرد. 

 

عینک اسکی

عینک اسکی یا ski goggles ظاهری بسیار شبیه به عینک‌آفتابی دارد. وظیفه این عینک  محافظت از چشمان ورزشکار در برابر سرما و اشعه نور خورشید است. با توجه‌ به اینکه ورزش اسکی یک ورزش سرعتی است و وزش باد سرد باعث آسیب به چشم‌ها می‌شود ورزشکاران باید مراقب چشم‌های خودشان باشند و آنها را در مقابل نور بازتابیده شده از روی برف، نور خورشید و همچنین سرما محافظت کنند.

 

عینک اسکی به ورزشکاران کمک می‌کند تا از چشمان خودشان در برابر خطرات احتمالی محافظت نمایند. با استفاده از عینک در هنگام پایین آمدن از سراشیبی‌ها دید شما واضح و شفاف خواهد بود.

 

عینک اسکی دخترانه, عینک اسکی قیمت مناسب, عینک مخصوص اسکی

مزایای استفاده از عینک اسکی

 

مزایای عینک‌های اسکی 

• سطح بزرگ طراحی شده در این عینک‌ها باعث می‌شود که سطح بیشتری از صورت پوشیده شود در نتیجه صورت ورزش‌کار حین ورزش گرم نگه داشته می‌شود. از دیگر مزایای بزرگی سطح  عینک اسکی این است که چشم ورزشکار را در مقابل شاخ و برگ‌های درختانی که در طول مسیر اسکی هستند حفظ می‌کند.

 

• تسمه‌های محکمی که در پشت این عینک‌ها تعبیه شده است امکان تکان‌خوردن و جابه‌جاشدن عینک از روی چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

 

• عینک‌های اسکی به‌خوبی روی کلاه‌های ایمنی ، ست شده و در هنگام حرکت از روی سرپرت نمی‌شوند.

 

• طراحی خاص که در فریم‌های این عینک‌ها صورت‌گرفته است،  بدین‌گونه است که عینک تاچشم ورزشکار دارای فاصله است و همین امر باعث شده که ورزشکار دید وسیع‌تری از اطراف خود در حین ورزش‌کردن داشته باشد.

 

باتوجه‌به اینکه ورزش اسکی از ورزش‌های گران قیمتی محسوب می‌شود در هنگام و انتخاب خرید هیچ عجله‌ای نداشته باشید؛ زیرا با انتخاب اشتباه تجربه بدی برای شما به یادگار می‌ماند.

 

عینک مخصوص اسکی, راهنمای خرید عینک اسکی, عینک اسکی

عینک اسکی مانع آسیب نور خورشید به چشم می شود

 

نکات مهم هنگام خرید عینک اسکینوع لنز عینک

همان‌طور که در عینک‌های معمولی لنزها انواع و اقسام دارند در عینک‌های اسکی هم لنزها شامل فتوکرومیک، آینه‌ای، پلاریزه، ضد مه، دولایه  هستند.

• لنز پلاریزه: لنزهای پلاریزه دارای چندلایه فیلتر بوده و فقط اجازه عبور نور در جهت افقی را می‌دهند. این لنزها شعاع‌های بازتابیده از خورشید را کاهش داده، و چشمان ورزشکار کمتر دچار خستگی  و سردرد می‌شود. لنزهای پلاریزه از شدت نورهای خیره‌کننده و بسیار درخشان می‌کاهد و برای اسکی‌کردن در روزهای بسیار روشن مناسب است. مخصوصاً برای پیست‌هایی که ازیک‌طرف نور برف و از طرف دیگر نور خورشید می‌تابد. 

 

• لنز آینه‌ای: این لنزها قابلیت بسیار بالایی در فیلترکردن نور دارند و اگر وارد یک محیط بسته و بدون نور شوید باید عینک خود را بردارید. این لنزها در روزهای برفی و آفتابی به ورزشکار کمک شایانی می‌کند. 

 

• لنزهای دولایه: عینک‌هایی که مجهز به این لنزها باشند از بخارکردن لنزها جلوگیری می‌کند.

 

• لنزهای ضد مه: همان‌طور که از اسمشان پیداست این عینک‌ها در هنگام مه به ورزشکاران کمک می‌کنند که مسیر را بهتر ببینند. اما نگهداری این عینک‌ها شرایط خاصی دارد و برای تمیزکردن آنها از دستورالعمل‌های نوشته شده در دفترچه‌های راهنمای عینک باید استفاده کرد.

 

• لنزهای فتوکرومیک: اگر دنبال عینکی می‌گردید که بدون تعویض لنزها به ورزش خود ادامه دهید از عینکی با لنزهای فتوکرومیک استفاده کنید. این لنزها در هر شرایط آب‌وهوایی می‌تواند تغییر رنگ داده و محیطی شفاف برای ورزشکار فراهم کند. در تولید این لنزها دورنگ قهوه‌ای و خاکستری به‌ کار رفته است.

 

عینک اسکی قیمت مناسب, عینک مخصوص اسکی, راهنمای خرید عینک اسکی

لنزهای مختلف عینک اسکی

 

قابلیت تهویه هوا

باتوجه‌به اینکه قابلیت تهویه هوا را اغلب عینک‌های اسکی دارا هستند؛ ولی لازم است در هنگام خرید به این نکته دقت داشته باشید. این قابلیت به این صورت است که هوا در داخل عینک جریان داشته باشد و نیز از ورود برف به داخل چشم ورزشکار جلوگیری کند. باید یادآور شد که این قابلیت تا زمانی که ورزشکار در حال حرکت است صورت می‌پذیرد و به‌محض ایستادن بر روی عینک بخار ایجاد می‌شود.

 

رنگ لنز

هنگام خرید عینک اسکی، شما باید به گزینه انتخاب رنگ درست، کنتراست زیاد و عمق و دید کافی دقت کنید و سپس اقدام به خریداری نمایید، زیرا  با انتخاب این گزینه‌ها  از خستگی چشم در هنگام اسکی‌کردن پیشگیری می‌کنید. از آنجایی‌که امروزه رنگ لنزها  تمام‌رنگ‌های رنگین‌کمان را شامل می‌شود، ولی شما قبل از انتخاب رنگ لنز، باید شرایط آب‌وهوایی و مکانی که می‌خواهید در آن به اسکی بپردازید را مشخص کرده  و سپس اقدام به خرید کنید.

 

مثلاً اگر در یک روز آفتابی برای ورزش اسکی اقدام می‌کنید باید از عینک‌هایی با شرایط VLT  پایین استفاده کنید و یا اگر قرار است در روزی که شرایط آب‌وهوایی نسبتاً نامناسب بوده و ابر و مه زیاد است به اسکی بپردازید باید از عینک‌هایی استفاده کنید که VLT  نسبتاً بالاتری داشته باشند.

 

VLT یعنی انتقال نور مرئی که این میزان از صفر تا 100 % قابل‌تغییر است. تا الان هیچ لنزی ساخته نشده که به طور کامل باشد؛ ولی شما  اگر از تمکن مالی خوبی برخوردار هستید به سراغ عینک‌هایی بروید که قابلیت تعویض لنزها را برای هر محیط و شدت تابش داشته باشند. در ورزش اسکی اگر رنگ لنز موردنظر محیط را درست انتخاب نکنید به چشم آسیب شدید وارد می‌شود. پس هنگام استفاده از عینک‌های اسکی به رنگ لنز توجه لازم را داشته باشید. 

 

عینک مخصوص اسکی, راهنمای خرید عینک اسکی, عینک اسکی

رنگ لنز عینک اسکی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد

 

سایز قاب و اندازه عینک

هنگام خرید به انعطاف‌پذیری فریم نسبت به سرما توجه لازم را داشته باشید. از آنجایی‌ که سایزهای عینک‌های اسکی برای آقایان، خانم‌ها و کودکان متفاوت بوده و در سه سایز کوچک، متوسط، بزرگ ساخته شده‌اند پس هنگام خرید به  سن، جنس، اندازه دور سر توجه کنید تا بتوانید عینک مناسب سایز خودتان را انتخاب کنید.

 

سازگاری با کلاه اسکی

از آنجایی‌ که ایمنی در خریدن وسایل ورزش حرف اول را می‌زند؛ ولی راحتی هر وسیله برای ورزشکار را نیز باید در نظر داشت. پس عینکی را انتخاب کنید که با کلاه شما ست شود.

 

تنظیم بند

باتوجه‌به نوع ساخت عینک‌های اسکی که در دو نوع تنظیم شونده کشی و تنظیم شونده دستی طراحی شده‌اند. پس  هنگام خرید به نوع موردنظر توجه داشته باشید.

 

بالشتک

وظیفه بالشتک‌ها در عینک‌های اسکی این است که باعث می‌شوند عینک به‌درستی روی صورت بنشیند. اگر ضخامت این بالشتک‌ها زیاد باشد باعث مه‌گرفتگی عینک اسکی شده و اگر ضخامت این بالشتک‌ها کم باشد باعث می‌شود که سریع‌تر از بین بروند. پس در هنگام خرید به استاندارد بودن این بالشتک‌ها توجه لازم را داشته باشید.

 

سبک‌های OTG

اگر از آن دسته از افراد علاقه‌مند به ورزش اسکی هستید؛ ولی عینک‌طبی استفاده می‌کنید اصلاً نگران نباشید تکنولوژِی امروزه به کمک شما آمده است شما می‌توانید با خرید عینک‌هایی به سبک OTG با داشتن عینک‌طبی به ورزش موردعلاقه‌تان نیز بپردازید. این عینک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای لازم برای قرارگرفتن عینک‌های طبی را دارند؛ ولی از قیمت بالاتری نسبت به عینک‌های اسکی معمولی برخوردار هستند.

 

محافظ UV 

اولین سؤالی که خریدار از فروشنده در زمان خرید عینک اسکی باید داشته باشد میزان UV عینک اسکی است. باتوجه‌به اینکه هر چه از سطح دریا بالاتر رویم پرتوهای خورشیدی بیشتر می‌شوند و پیست‌های اسکی‌ها هم در ارتفاعات ساخته می‌شوند، پس هنگام خرید به این نکته ضروری دقت لازم را داشته باشید.

 

از آنجایی‌ که اشعه UV از پرتوهای مضر نور خورشید است و در درازمدت باعث خستگی در ناحیه چشم می‌شود و به قرنیه چشم آسیب می‌رساند و می‌تواند زمینه‌ساز مشکلاتی مانند آب‌مروارید شود پس حتماً هنگام خرید، عینکی را انتخاب کنید که به طور 100 درصد از چشم شما در برابر اشعه UV محافظت کند.

 

عینک اسکی دخترانه, عینک اسکی قیمت مناسب, عینک مخصوص اسکی

میزان UV عینک اسکی

 

شکل لنز

لنزها در عینک‌های اسکی به دو صورت کروی و استوانه‌ای تعبیه شده‌اند. با انتخاب درست این لنزها شما می‌توانید میدان دید بهتری داشته باشید. شکل لنزها عبارت‌اند از:

 

• لنزهای کروی: لنز این عینک‌ها به‌صورت گرد، منحنی و بسیار شیک ساخته شده‌اند و علاوه بر سبک بودن دارای دید نوری افقی و عمودی عالی و تهویه هوای عالی هستند؛ ولی قیمت این‌گونه عینک‌ها بالا است.

 

• لنزهای استوانه‌ای: لنز این عینک‌ها به‌صورت صاف و استوانه‌ای ساخته شده‌اند و دارای میدان دید افقی عالی، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی بوده و ارزان‌تر از لنزهای کروی هستند.

 

جنس عدسی

ازآنجایی‌که ورزش اسکی یک ورزش سرعتی است پس باید عدسی‌های آن از جنس مقاومی تهیه شده باشند. جنس عدسی‌ها باید از جنس پلی‌کربنات ساخته شده باشند که در برابر ضربه‌ها مقاومت بیشتری نسبت به پلاستیک‌های معمولی داشته باشند. همچنین باید لنزها و فریم تهیه شده در عینک‌های اسکی دارای انعطاف‌پذیری بالایی باشند تا هنگام افتادن ورزشکار بر روی زمین به چشم یا صورت وی صدمه‌ای وارد نشود.

 

ضد بخار بودن

در هنگام خرید عینک اسکی به این نکته توجه داشته باشید که عینکی را انتخاب کنید که در اثر تغییرات دمای هوا بخار نکند و پوشش ضد بخار روی عدسی‌های این عینک‌ها تعبیه شده باشد. همچنین عینک اسکی باید دید غیرمرکزی درستی داشته باشد. به طور استاندارد فرد با عینک اسکی باید توان دیدی تا 180 درجه از هر طرف را داشته باشد. پس عینکی را انتخاب کنید که حتی بتوانید از کناره‌های عینک هم به‌خوبی اطراف خود را ببینید.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow