آشنایی با انواع ورزش های نشانه روی و هدف گیری انواع ورزش های نشانه روی را بشناسید


			
		آشنایی با انواع ورزش های نشانه روی و هدف گیری
		انواع ورزش های نشانه روی را بشناسید
0
ورزش های هدف گیری   ورزشهای نشانه روی گروهی از ورزش ها هستند که با نشانه گیری...



ورزش های هدف گیری

 

ورزشهای نشانه روی گروهی از ورزش ها هستند که با نشانه گیری و هدف گیری انجام می شوند و نیاز به قدرت تمرکز برای زدن هدف دارند. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع ورزش های نشانه روی آشنا می کنیم.

ورزشهای نشانه روی ورزش هایی هستند که نیاز به نشانه گیری  و هدف گیری دارند . در ورزشهای نشانه گیری ، ورزشگاه باید از قدرت و تمرکز و  دقت کافی برخوردار باشد. در برخی از ورزش های نشانه روی مانند تیراندازی با هدف متحرک ورزشکار نیاز به سرعت عمل بالا خواهد داشت. 

 

ورزش های نشانه گیری, ورزش دارت, پرتاب دیسک

یکی از ورزش های نشانه روی تیراندازی با تفنگ است

 

تیراندازی با تفنگ Gun shooting

تیراندازی با تفنگ ورزشی رقابتی است که به دقت و سرعت بستگی دارد. در این ورزش با استفاده از تفنگ، تپانچه یا ساچمه زن به سمت سیبل ، هدف گیری میکنند. 

این ورزش در سه وضعیت ، خوابیده ، نشسته و ایستاده در مسافت های 10 ، 25 ، 50 و 300 متر برگزار می شود. 

برای مسافت 10 متری از سلاح بادی و برای مسافت های بیشتر از سلاح خفیف استفاده می شود. ورزشهای تیر اندازی با اهداف ثابت و متحرک انجام می شود. 

 

ورزش بولینگ, انواع ورزش های هدف گیری, ورزش های نشانه گیری

تیراندازی با کمان یکی از ورزش های نشانه روی

 

تیراندازی با کمان Archery

تیراندازی با کمان یکی از ورزشهایی است که در قدیم برای جنگ مورد استفاده قرار می گرفته است.  برای ورزش تیر و کمان از یک کمان منحنی شکل و یک تیر که سرش نوک تیز است استفاده می شود. تیر در کمان قرار میگیرد و با فشاری که به زه کمان وارد می شود ، به سمت هدف پرتاب می شود. تیر اندازی با کمان در3 رشه کمان کامپوند ، ریکرو و سنتی برگزار می شود. 

 

 انواع ورزش‌های نشانه روی, ورزشهای نشانه روی گروهی, تیراندازی با تفنگ

بولینگ یکی از ورزش های نشانه روی

 

بولینگ Bowling

در ورزش بولینگ ، بازیکنان برای بدست آوردن امتیاز باید توپ بولینگ را روی سطحی صاف بغلتانند تا میل هایی که در انتهای مسیر قرار گرفته را بزنند. این ورزش برای اولین بار در مصر باستان انجام می شده است. توپ های بولینگ در وزن های متفاوت بین 2.700 – 7.250 کیلوگرم هستند.

 

ورزش های نشانه گیری, ورزش دارت, پرتاب دیسک

دارت ورزش نشانه روی

 

دارت Darts

ورزش دارت یکی از شاخه های ورزشی آمادگی نظامی است و نوعی هنر به حساب می اید. برای به هدف زدن دارت نیاز به هیچ قدرت یا سرعتی ندارید ولی دقت زیادی باید داشته باشید. برای پرتاب دارت باید به حالت ایستاده قرار بگیرید . با دست راست ، پای راست را جلو می گذارند و برای پرتاب دارت با دست چپ ، پای چپ را جلو می گذارند. 

 

پرتاب چاقو Knife throwing

پرتاب چاقو یکی از ورزشهای رزمی نشانه گیری  است ، خنجر مخصوص ورزش پرتاب چاقو تیغه ای کوتاه دارد. 

 

بیلیارد billiard

بیلیارد در فضای سرپوشیده و روی میز مستطیلی شکل پوشیده شده با ماهوت سبز و با 3 – 15 گوی و میله ای چوبی بازی می شود. در بازی بیلیارد باید با چوب به یک توپ ضربه بزنید به طوری که این توپ با برخورد به توپ های دیگر ، آنها را به سمت حفره های تعبیه شده اطراف میز بیلیارد هدایت کند.

 

انواع ورزش های هدف گیری, ورزش های نشانه گیری, ورزش دارت

گلف ورزش نشانه روی

 

گلف Golf

گلف در فضای آزاد انجام می شود. بازیکنان گلف به صورت تیمی یا فردی با چوب های مخصوص و گوناگون باید توپ گلف را درون سوراخی در زمین بیندازند. گلف پرتاب توپ از نقطه شروع بازی به درون یک سوراخ است که باید به وسیله یک یا چند ضربه پیاپی و بر اساس قانون بازی انجام شود. 

 

بهکاپ یا گیت گلف Gate golf

این بازی شبیه گلف است و باید با چوب مخصوص به توپ ظربه بزنید ، مسابقات این ورزش در 6 ست انجام می شود ک در هر ست باید 10 ضربه به توپ بزنید. هر بازیکنی که توپ های بیشتری وارد دروازه کند برنده است. 

 

قبل از شروع بازی داور ، بازیکن کاپر و بالر را مشخص می کند. قبل هر ضربه بالر باید توپ را در هر نقطه زمین برای کاپر بکارد و سپس کاپر به توپ ضربه بزند. 

بعد از هر ست جای بازیکنان عوض می شود و بازی ادامه پیدا میکند. 

برخورد توپ به توپ های دیگر یا به اون رفتن آن ها خطا است. 

 

تیراندازی با کمان, ورزش بولینگ, انواع ورزش های هدف گیری

پرتاب نیزه یکی از ورزش های نشانه روی

 

پرتاب نیزه Javelin throw 

پرتاب نیزه یکی از رشته های دو و میدای است، ورزشکار در این رشته می کوشد تا نیزه ای از جنس فلز یا فایبر گلاس را به فاصله ای هر چه دور تر پرتاب کند و در نهایت بازیکنی که موفق به پرتاب نیزه در دورترین فاصله شده باشد ، برنده است. 

 

ورزش های نشانه گیری, ورزش دارت, پرتاب دیسک

پرتاب وزنه یکی از ورزش های نشانه روی

 

پرتاب وزنه Shot put

پرتاب وزنه هم جزو رشته های دو و میدانی به حساب می آید. پرتاب کننده در وسط دایره ای به قطر 213 سانتی متر قرار میگیرد که با یک باند آهنی یا چوبی محصور شده و یک گوی اهنی 7.260 کیلوگرمی (وزن گوی زنان نصف است)  را با تمام قدرت به بیرون پرتاب کند. 

 

ورزش بولینگ, انواع ورزش های هدف گیری, ورزش های نشانه گیری

پرتاب دیسک یک ورزش نشانه روی

 

پرتاب دیسک Discus throw

پرتاب دیسک هم در گروه ورزشهای پرتابی دو و میدانی قرار می گیرد که پرتاب کننده باید وسیله ای به نام دیسک را به دورترین فاصله پرتاب کند. بدنه دیسک جامد و توخالی است که به شکل قرص کامل ساخته می شود. لبه دیسک باید کاملا گرد و شعال آن 60 میلی متر باشد. ضخامت دیسک در وسط بیشتر از لبه ها و حدود 44 – 46 میلی متر است. 

 

ورزش بولینگ, انواع ورزش های هدف گیری, ورزش های نشانه گیری

پرتاب چکش از ورزش های نشانه روی

 

پرتاب چکش Hammer throw

پرتاب چکش هم در مجموعه ورزشهای پرتابی دو و میدانی قرار می گیرد . پرتاب چکش در دایره ای به قطر 2.135 متر است که پرتاب کنند در داخل یک قفس حفاظتی قرار می گیرد و با استفاده از یک دسته و حلقه و چرخیدن به دور خود چکش را پرتاب میکند. کف دایره باید سخت و ناصاف باشد که منجر به لغزیدن پرتاب کننده نشود. 

پرتاب کننده باید در محدوده زمانی 1 دقیقه چکش را پرتاب کند و معمولا قبل از شروع مسابقه اجازه 2 پرتاب تمرینی در داخل دایره را دارد.

 

 ورزش بولینگ, انواع ورزش های هدف گیری, ورزش های نشانه گیری

فریزبی یک ورزش نشانه روی

 

فریزبی Frisbee

فریزبی نوعی وسیله بازی دیسکی به قطر 20 – 25 سانتی متر و جرم 170 گرم است که برای ورزشهای رقابتی و تفریح استفاده می شود. دیسک فریزبی را به آسمان پرتاب میکنند و می گیرند. در این ورزش یک مدل پرتاب وجود دارد ، پرتاب از جلو و از پشت و پرتاب بالای سر که به عنوان پرتاب چکشی شناخته می شود و حالتی پیشرفته تر از دو پرتاب پایه ای است. 

 

KEYWORDS

تیله بازی یکی از ورزش های نشانه روی

 

تیله بازی Marble game

تیله بازی ، بازی تفریحی با گوی های کوچک شیشه ای است که با نشانه گیری و ضربه زدن به تیله ها و حرکت دادن آن ها و خارج کردنشان از محدوده ای خاص انجام می شود. این بازی دو نفره انجام می شود و روش ها و قوانین مختلفی دارد. چهار روش اصلی تیله بازی عبارتند از ، صحرایی ، بیخ دیواری ، کندن حفره و کاشتنی  که هر کدام قوانین منحصر به فردی دارد.

  

گردو بازی Walnut game

گردو بازی به صورت گروهی در فضای باز اجا می شود . هر بازیکن در حالی که تعدادی گردو در دست دارد با قرار دادن 2 – 3 عدد گردو روی هم به تعداد افراد بازی ستون های گردویی را کنار هم قرار می دهد. 

هر بازیکن یک گردوی بزرگتر از گردوهایی که چیده شده اند برای ضربه زدن در دست می گیرد که به نام شقه شناخته می شود. 

شروع کننده بازی  در فاصله 4 – 5 متری از مکان ستون های گردویی با شیر خط کردن تعیین می شود و با شقه ای که در دست دارد نشانه گیری میکند. اگر بتواند با ضربه زدن گردوها را از داخل دایره ای که در آن چیده شده اند خارج کند می تواند تمام گردوها را تصاحب کند.

 

تیراندازی با کمان, ورزش بولینگ, انواع ورزش های هدف گیری

هفت سنگ ورزش نشانه روی

 

هفت سنگ Seven stones

بازی هفت سنگ با دویدن و جست و خیر زیادی همراه است و نباز به هماهنگی چشم و دست و تعقیب دیداری بالایی است. این بازی نیاز به تمرکز زیادی دارد . قدرت توجه ، تمرک ، تصمیم گیری و برنامه ریزی در فرد را تقویت می کند و باعث بهبود سرعت عمل ، دویدن و گرفتن می شود. 

 

برای این بازی نیاز به 7 سنگ صاف که روی هم چیده می شوند و یک توپ دارید. 

بازیکنان به دو تیم 4 - 16 نفره تقسیم میشوند و یک گروه به عنوان پرتاب کننده بازی را شروع کرده و از فاصله نسبتا دور توپ را به طرف سنگها پرتاب میکند و باید سعی کند کمترین مقدار سنگ را بیندازد تا بتواند راحت تر بازی را تمام کند. 

 

وظیفه گروه دوم این است که نگارد تیم پرتاب کننده ، سنگ های ریخته شده را دوباره روی هم بچیند و باید با توپ آنها را بزند و از دور خارج کند.

اگر هیچ کدام از اعضای تیم پرتاب کننده باقی نماند ، بازی به نفع تیم مدافع تمام می شود و اگر سنگ ها روی هم چیده شوند ، بازی به نفع تیم مهاجم تمام می شود. 

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow