با ورزش به جنگ آلزایمر در سالمندی برویم !


			
		با ورزش به جنگ آلزایمر در سالمندی برویم !
0
ورزش کردن می‌تواند سرعت بروز آلزایمر در دوران سالمندی را کاهش دهد   یک دکترا&#...



ورزش کردن می‌تواند سرعت بروز آلزایمر در دوران سالمندی را کاهش دهد

 

یک دکترای طب سالمندی گفت: افراد کمی در کشورمان ورزش می‌کنند و این اتفاق خوبی نیست در حالیکه ورزش کردن می‌تواند سرعت بروز آلزایمر در دوران سالمندی را کاهش دهد.

دکتر دلبری در گفت‌وگویی، با بیان این مطلب افزود: متاسفانه تعداد کمی‌از ایرانی‌ها هستند که به صورت منظم ورزش می‌کنند‌. شاید بگویید ورزش نامنظم بهتر از آن است که اصلا انجامش ندهیم. قضاوت در این رابطه با خود شماست، اما وقتی با تاثیرات ورزش منظم آشنا شوید، امیدواریم انجام منظم ورزش را به یک الگوی ثابت زندگی خود تبدیل کنید.

 

وی درباره ضرورت انجام ورزش منظم و تاثیر آن بر پیشگیری از آلزایمر اظهار کرد: اخیرا توجه خاصی به اهمیت فعالیت ورزشی بر سلامت مغز و عملکرد ذهنی شده است‌. در سالمندی، ‌افزایش جریان خون مغز به دنبال فعالیت ورزشی به عنوان بهترین راهبرد ارتقای سلامت جسم و روان شناخته می‌شود که منجر به بهبود عملکرد شناختی و مغزی خواهد شد.

 

دلبری ادامه داد: ورزش به ویژه در دوران سالمندی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود. بهبود عملکرد مغز و حافظه به دنبال فعالیت ورزشی باعث تقویت سلول‌های مغزی و ایجاد سازگاری‌های عصبی در نواحی مختلف مغز می‌شود.این فرآیند نقش اساسی در انجام فعالیت‌های شناختی، یادگیری و عملکرد حافظه دارد.

 

دکترای طب سالمندی از سوی دیگر گفت: فعالیت ورزشی منظم باعث افزایش سطح ترشح عوامل مخل نوروتروفیک (‌بویژه باعث رشد عصبی مشتق شده از مغز یا BDNF) می‌شود که در تقویت حافظه و یادگیری نقش بسیار مهمی‌دارند.

 

این عضو هیات علمی ‌دانشگاه تاکید ‌کرد: انجام ورزش به مدت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته، نه تنها مانع افزایش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و چاقی می‌شود بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را به شدت کاهش می‌دهد و سالمندان می‌توانند همچنان زندگی شاد بدون حضور آلزایمر داشته باشند. تلفیق برنامه ورزشی منظم و رژیم غذایی استاندارد می‌تواند باعث بهبود و مدیریت بهتر بیماری‌های مزمن شود.

 

منبع خبر: تندرست نیوز

 

رای خود درباره این پست انتخاب کنید
  • icon
  • icon
    نظرات
      arrow